Album of the week Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)

Prachtig AOTW. Ben ook wel fan van Sam Cooke maar ken hem enkel van deze topcompilatie. Veel prachtige nummers, catchy bij momenten maar ook mooie arrangementen. Denk dat de helft van de nummers op dit album ook op die compilatie staan.
 
Prachtig AOTW. Ben ook wel fan van Sam Cooke maar ken hem enkel van deze topcompilatie. Veel prachtige nummers, catchy bij momenten maar ook mooie arrangementen. Denk dat de helft van de nummers op dit album ook op die compilatie staan.
Jep, in die compilatie zitten eigenlijk al zijn beste werken.
Zowel die in mijn aotw als die 4 nummers die ik er nog aan had toegevoegd.
 
Jep, in die compilatie zitten eigenlijk al zijn beste werken.
Zowel die in mijn aotw als die 4 nummers die ik er nog aan had toegevoegd.

Sam Cooke dateert nog uit een tijd dat (zeker in het soul genre) er meer op singles werd ingezet dan op albums. En werd er al één uitgebracht was dat zeker geen samenhangend concept.

Daarom dat ik voor soul toch ook vaak teruggrijp naar compilaties en best of!

zoetgevooisde

Ik heb er even de woordenboek moeten bijnemen :unsure:
 
Wa ne keirel!
De zwarte medemens kon er wel wat van in die tijd.
Nu hebben we de eer van drill rap en wezens zoals 'the island boys'.
Had ik maar een tijdmachine om in een rokerig café te zitten, wachtend op longkanker en de artiesten op het podium, zonder me zorgen te maken dat ik wordt neergestoken of afgeknald wordt.

Meer dan goede keuze en aangenaam om een volledig album te beluisteren i.p.v. de afzonderlijke hitnummers rond die periode zoals 'Book of Love'.
'A change is gonna come' en 'Another Saturday night' :love:.
 
Topplaat! Eindelijk tijd gehad om te luisteren en genoten van elke seconde. Ik kende Sam Cooke al van de hits maar het was de eerste keer dat ik een album oplegde. Time for a deep dive!
 
Leuk om eens te beluisteren maar daar blijft het ook bij. De 'goed nieuws' show slaat niet aan bij mij. Ik luister zelden feel good muziek en de huidige oorlogsproblematiek helpt ook al niet echt. Sommige nummers roepen op 1 of andere manier herinneringen op aan een verschrikkelijk tv-programma van vroeger waar ik de naam niet meer van weet. Is er ooit een nummer van Cooke gebruikt voor zoiets? 🤔
 
Leuk om eens te beluisteren maar daar blijft het ook bij. De 'goed nieuws' show slaat niet aan bij mij. Ik luister zelden feel good muziek en de huidige oorlogsproblematiek helpt ook al niet echt. Sommige nummers roepen op 1 of andere manier herinneringen op aan een verschrikkelijk tv-programma van vroeger waar ik de naam niet meer van weet. Is er ooit een nummer van Cooke gebruikt voor zoiets? 🤔
Jep, herexamens. Ik had het ook in de beginpost gezet dat dat mijn allereerste "ontmoeting" met Sam Cooke was :)
 
Ah, daar had ik over gelezen. Wel funny dat dat toch blijven hangen is. Alsof ik een trauma aan dat programma over gehouden heb. :crazy:
 
Dit is echt feelgood-music zonder dat het klef, plakkerig en plastiekerig aanvoelt. Tijdloos, prachtig tijdloos ondanks dat het, zoals @FlyingHorseman zegt, gebonden is aan een bepaalde periode. Dit is grootse muziek: eigentijds en toch tijdloos. Een balsem voor de ziel.
Heel tof album: @Avondland en @FlyingHorseman vatten het perfect samen.
Ondanks dat het een album uit de jaren '60 van vorige eeuw is, voelt het nog heel fris aan. Zoals je zelf ook aan gaf @Booka Shade : goeie balans tussen ballades en soul/wat swingendere nummers. Die opdeling is ook mooi te vinden in m'n twee favoriete nummers: Tennessee Waltz en Home. Het eerste is een swingende, catchy deuntje en het twee is zo'n heerlijke feel good ballade die als soundtrack onder een classic Disney film gezet kan worden.

Kortom: heerlijke keuze!

Tot slot: The Riddle Song kende ik van The Simpsons; geen idee dat dat gebaseerd was op een echt nummer.
 
Vermits ik een zwak heb voor positieve feel good platen is deze dan ook spek voor mijn bek.
Ik kende de dude van naam, maar dat was het dan ook.

Hoewel voor mij dit soort muziek meestal snel gaat vervelen was dit hier niet het geval.
Lekker veel variatie, knalt goed door, en het album was gedaan voor ik het door had.

Prachtige productie voor die jaren. Absoluut geniale mix.

Album art is lame, maar hij moest natuurlijk roeien met de riemen hij had in die tijd.
 
Terug
Bovenaan