Tax on Web 2024

1. Een nog hogere belastingbrief ook al stopt mijn contract 31/7 en is het terug voltijds onderwijs vanaf 1/9?
2. Wel erg dat ik die rekening krijg, terwijl ik samen evenveel verdien als voltijds onderwijs. Pfff
3. Is een werkgever verplicht mij op de hoogte te stellen van dit (niet inhouden bedrijfsvoorheffing)? Of ben ik hierzelf naïef in de fout gegaan?
1. Als je dit jaar terug overschakelt naar 1 contract, zal het nog meevallen (Lees: het zal iets meer zijn dan wat je voor vorig jaar moest opleggen)
2. Wat je netto verdient is nooit van tel, het is wat je bruto verdient. Ik kan je netto honderden euro's meer doen verdienen dan een collega, maar je zal het allemaal bij de belastingsbrief gecorrigeerd zien naargelang het bruto wat je verdient. Netto verschilt van persoon tot persoon (bvb door andere gezinstoestand).
4. Nee. De werkgever moet gewoon de wet volgen en moet de afhoudingen doen volgens je gezinstoestand. Hij weet officieel niet wat je elders nog verdient, dus kan niet weten of dat voor jou een zware invloed heeft of net niet.

1. Als je dit jaar terug overschakelt naar 1 contract, zal het nog meevallen (Lees: het zal iets meer zijn dan wat je voor vorig jaar moest opleggen)
2. Wat je netto verdient is nooit van tel, het is wat je bruto verdient. Ik kan je netto honderden euro's meer doen verdienen dan een collega, maar je zal het allemaal bij de belastingsbrief gecorrigeerd zien naargelang het bruto wat je verdient. Netto verschilt van persoon tot persoon (bvb door andere gezinstoestand).
4. Nee. De werkgever moet gewoon de wet volgen en moet de afhoudingen doen volgens je gezinstoestand. Hij weet officieel niet wat je elders nog verdient, dus kan niet weten of dat voor jou een zware invloed heeft of net niet.

Ok, merci voor de info!

Ofwel ben je aan het zeveren, ofwel heb je een brutobelastbaar inkomen van > 180.000 euro. (ik zie niet direct hoe je er anders aan kan komen). Om het toch even in perspectief te zetten dat je met die 45,6% absoluut geen armoezaaier zal zijn.

Waarom zou ik daarover zeveren? En inderdaad, €199.000 belastbaar en ik klaag ook nergens dat ik een armoezaaier zou zijn, jammer dat je dat er van maakt.
Maar desondanks is het wel pijnlijk dat er zoveel afgedragen moet worden.

Waarom zou ik daarover zeveren? En inderdaad, €199.000 belastbaar en ik klaag ook nergens dat ik een armoezaaier zou zijn, jammer dat je dat er van maakt.
Maar desondanks is het wel pijnlijk dat er zoveel afgedragen moet worden.
Ik zeg toch nergens dat je klaagt, ik wil gewoon context erbijgeven zodat anderen weten over welk loon het hier gaat en dat dat verre van een normale situatie is.

Niet om te zeveren maar in de meesten landen betaal je een belasting op het bezit van het huis en betaal je een belasting op het verhuren van een huis.

Hier ook, in de vorm van onroerende voorheffing... Of is dat geen belasting meer? Tevens moet je bij verhuur het KI opgeven in de PB (wat je kan cancelen met een hypotheek, ma bon).

Hier ook, in de vorm van onroerende voorheffing... Of is dat geen belasting meer? Tevens moet je bij verhuur het KI opgeven in de PB (wat je kan cancelen met een hypotheek, ma bon).
Ook bij niet-verhuur, dat was vooral mijn punt :p ik moet nu vastgoed opgeven dat niet verhuurd is waarvoor ik wel belasting betaal op fictieve huurinkomsten, federaal, wat bovenop de gewestelijke onroerende voorheffing komt. Dubbele belasting dus op iets dat nul EUR opbrengt.

Ook bij niet-verhuur, dat was vooral mijn punt :p ik moet nu vastgoed opgeven dat niet verhuurd is waarvoor ik wel belasting betaal op fictieve huurinkomsten, federaal, wat bovenop de gewestelijke onroerende voorheffing komt. Dubbele belasting dus op iets dat nul EUR opbrengt.

Ja, alles waar je niet in woont. Dus ook niet verhuur idd. Heb dat ook aan de hand gehad.

Net al een eerste nazicht gedaan, gemiddelde aanslagvoet 38,5% :scream: de hoogste die ik hier al zag passeren precies?

Dit jaar nog aan het invullen maar zowel mijn vrouw als ik zaten vorig jaar vlotjes boven de 40%. En dat met woonbonus, dienstencheques, giften, wat dividend terugvorderen etc.

Langs de andere kant zegt dat percentage ook weer niet alles want mijn mobiliteitsbudget moest gewoon helemaal niet ingevuld worden vorig jaar (dit jaar precies wel).
En een bedrijfswagen heeft denk ik ook geen invloed op je gemiddelde aanslagvoet? Terwijl mijn vrouw liever 40% aanslagvoet zal hebben mét bedrijfswagen, dan 38% zonder.

Dit jaar nog aan het invullen maar zowel mijn vrouw als ik zaten vorig jaar vlotjes boven de 40%. En dat met woonbonus, dienstencheques, giften, wat dividend terugvorderen etc.

Langs de andere kant zegt dat percentage ook weer niet alles want mijn mobiliteitsbudget moest gewoon helemaal niet ingevuld worden vorig jaar (dit jaar precies wel).
En een bedrijfswagen heeft denk ik ook geen invloed op je gemiddelde aanslagvoet? Terwijl mijn vrouw liever 40% aanslagvoet zal hebben mét bedrijfswagen, dan 38% zonder.

3 kinderen maken. Je aanslag zakt onmiddelijk 5-6-7-8%. Als je nog wat creche aftrekken hebt, gemakkelijk nog eens 1-2%.

Je krijgt er wel slapeloze nachten voor terug :cheer:

Vraag:
We hebben een huis verkocht na 3 jaar domicilie erop en wat winst gedaan.
Ik lees dat we vrijstelling hebben voor deze overwinst, maar moet dit ook aangegeven worden op belastingsbrief?

Vraag:
We hebben een huis verkocht na 3 jaar domicilie erop en wat winst gedaan.
Ik lees dat we vrijstelling hebben voor deze overwinst, maar moet dit ook aangegeven worden op belastingsbrief?

Een meerwaarde op verkoop eigen woning die dat ook geweest is voor 12 maanden ononderbroken >=, zijn niet belastbaar en moet u niet vermelden in de aangifte. Art. 93bis WIB92

Als je belasting vooraf is ingevuld.
Moet je die zelf verzenden of word die automatisch toegepast en verder
Niks meer verder doen ?

Als je belasting vooraf is ingevuld.
Moet je die zelf verzenden of word die automatisch toegepast en verder
Niks meer verder doen ?

Indien u een VVA(Voorstel van vereenvoudigde aangifte) hebt ontvangen en de bedragen/belasting correct zijn moet u niets doen. Als deze fout is moet u zelf een correctie indienen ten laatste 30/06 voor papier & 15/07 via TaxOnWeb.

3 kinderen maken. Je aanslag zakt onmiddelijk 5-6-7-8%. Als je nog wat creche aftrekken hebt, gemakkelijk nog eens 1-2%.

Je krijgt er wel slapeloze nachten voor terug :cheer:

Ik heb drie katten. Fiscaal inferieur aan drie kinderen maar als in zie hoeveel werk ik al met die beesten heb, toch liever de katten.

Ofwel ben je aan het zeveren, ofwel heb je een brutobelastbaar inkomen van > 180.000 euro. (ik zie niet direct hoe je er anders aan kan komen). Om het toch even in perspectief te zetten dat je met die 45,6% absoluut geen armoezaaier zal zijn.
Ik ben ook geen armoeizaaier maar ga ook richting 40% en van bijlange geen inkomen van 180K bruto.
Belastingen, en zeker op loon, zijn excessief vanaf het moment dat je meer dan 3K netto hebt per maand als alleenstaande zonder kinderen...

Ik ben ook geen armoeizaaier maar ga ook richting 40% en van bijlange geen inkomen van 180K bruto.
Belastingen, en zeker op loon, zijn excessief vanaf het moment dat je meer dan 3K netto hebt per maand als alleenstaande zonder kinderen...
De ideale melkkoe

Bedankt, afstand is idd enkele rit.
Op contract staat wel plaats van tewerkstelling home office, dus ben niet zeker wat ik nu best invul.
Dan ist home office en niet 101km ver
Ik bewees vroeger mn onkosten. Ben al eens op controle gemoeten.

Net mijn belastingsbrief gekregen van de boekhouder: 4600 euro tegoed van de belastingen :)

Now we play the waiting game...

Dit zeker. Vooral als je als zelfstandige dan nog eens je sociale zekerheid en patronale bijdrage enzo erbij telt. Er is een reden dat elke zinnige boekhouder u aanraad om een vennootschap te starten als uw zaak meer dan een bepaald bedrag omzet heeft.

Terug
Bovenaan