Tax on Web 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nop in augustus hebben ze gemeld dat we het eind deze maand terug krijgen. 😉
Ik krijg het aanslagbiljet meestal al in augustus of september en heel soms in oktober.
Ik heb het nooit in november of december gekregen.

1x heb ik het echter wel pas gekregen eind januari het jaar er na. (En het dan pas terug gekregen in maart).
Je weet dus echt nooit wanneer ze uw dossier verwerken, echter ik veronderstel dat er wel een deadline op zit?

Je weet dus echt nooit wanneer ze uw dossier verwerken, echter ik veronderstel dat er wel een deadline op zit?

Voor aanslagjaar 2023 moet er een aanslag gevestigd zijn eind juni 2024 (30 juni, geloof ik). Dit is echter onder voorwaarde dat de aangifte tijdig was ingediend.

Voor aanslagjaar 2023 moet er een aanslag gevestigd zijn eind juni 2024 (30 juni, geloof ik). Dit is echter onder voorwaarde dat de aangifte tijdig was ingediend.
Dus in theorie kan je het voor 2024 in mei indienen, bericht krijgen begin juni 2024 dat je aanslagbiljet van 2024 verwerkt is en eind juni pas deze van 2023 zodat je je geld van 2024 eerder terug krijgt dan 2023? :D

Dus in theorie kan je het voor 2024 in mei indienen, bericht krijgen begin juni 2024 dat je aanslagbiljet van 2024 verwerkt is en eind juni pas deze van 2023 zodat je je geld van 2024 eerder terug krijgt dan 2023? :D

Aanslagbiljetten worden ten vroegste pas in augustus afgeleverd dus onder normale omstandigheden niet.

Je kan wel twee aanslagbiljetten op een jaar krijgen als pech hebt. Bv eentje in april en het daaropvolgende in september van hetzelfde jaar.

Je kan voor een jaar ook meerdere aanslagen krijgen door bv een correctie of een rechtzetting.

Het is al van 2014 geleden dat ze nog zo laat mijn aangifte verwerkt hebben. En toen was het pas 24 januari 2015. (met uitbetaling eind maart)
Ach ja, dan krijg ik volgende jaar mogelijks 2x geld terug. Dat is ook ergens wel positief :D

Laatst bewerkt:
Hier ook nog niets gehad... "normaal" krijg ik mijn aanslag ergens in september binnen voor terugbetaling november, december...
Heb het gevoel dat het "laat" is dit jaar.

Aanslagbiljet ontvangen, maar een vraag hierover:

Wij zijn wettelijk samenwonend, 2 kinderen, gemeenschappelijke aangifte dus.

Nu zie ik bij de berekening van de aanslag staan bij ons allebei basisbedrag belastingsvrije sommen: €9270

Maar bij m’n wederhelft staat dan nog eens €4340 verhoogd voor kinderen ten laste (dat is dan van onze 2 kinderen)

Zou het niet veel logischer zijn dat dat bedrag bij mijn belastingsvrije som komt te staan, aangezien mijn belastbaar inkomen dubbel zo hoog is? Want mijn gemiddelde aanslagvoet is ook dubbel zo hoog?

Laatst bewerkt:

Nu zie ik bij de berekening van de aanslag staan bij ons allebei basisbedrag belastingsvrije sommen: €9270

Maar bij m’n wederhelft staat dan nog eens €4340 verhoogd voor kinderen ten laste (dat is dan van onze 2 kinderen)

Zou het niet veel logischer zijn dat dat bedrag bij mijn belastingsvrije som komt te staan, aangezien mijn belastbaar inkomen dubbel zo hoog is? Want mijn gemiddelde aanslagvoet is ook dubbel zo hoog?

De kinderlast wordt in een gezamenlijke aangifte automatisch toegekend aan de persoon die daar het grootste voordeel bij heeft. Meestal is dit de persoon met het hoogste inkomen, maar niet altijd.

Ik weet eigenlijk niet of de belastingdienst die kan aanpassen als je dit vraagt. Je gaat hier dan denk ik wel een bezwaar voor moeten indienen. De mensen die de telefoon beantwoorden en de mails kunnen geen berekeningen aanpassen.

De kinderlast wordt in een gezamenlijke aangifte automatisch toegekend aan de persoon die daar het grootste voordeel bij heeft. Meestal is dit de persoon met het hoogste inkomen, maar niet altijd.

Ik weet eigenlijk niet of de belastingdienst die kan aanpassen als je dit vraagt. Je gaat hier dan denk ik wel een bezwaar voor moeten indienen. De mensen die de telefoon beantwoorden en de mails kunnen geen berekeningen aanpassen.
Merci voor het antwoord. Ik zal het dan maar zo laten, nu ook geen zin om daar teveel moeite in te steken, terwijl het misschien gewoon al juist is zo.

Ik dacht inderdaad ook dat het systeem automatisch verschillende berekeningen maakt en dan de meest voordelige neemt voor de belastingplichtige

Men zal dat wel kunnen aanpassen, maar dan zal men een manuele aanslag moeten opmaken denk ik.
Als je bezwaar gaat indienen moet je wel een duidelijke reden hebben natuurlijk, "ik vind het vreemd dat de verhoging belastingvrije soms bij mijn echtgenote staat omdat mijn inkomen hoger is" kan nog wel eens afgewezen worden

Maakt in principe niet uit als je wettelijk samenwoont. Fiscus moet normaal kinderen ten laste zetten bij echtgenoot met hoogste belastbare inkomen.

Ja kan ook altijd eens nakijken op uw loonbrief of uw kind ten laste van u staat? Anders denk ik dat je dat met uw werkgever moet bespreken om aan te passen. En uw partner moet dat ook langs zijn/haar kant doen.

Geen idee of dat effectief impact gaat hebben, ik ben geen expert :unsure:

Maakt in principe niet uit als je wettelijk samenwoont. Fiscus moet normaal kinderen ten laste zetten bij echtgenoot met hoogste belastbare inkomen.

Ja kan ook altijd eens nakijken op uw loonbrief of uw kind ten laste van u staat? Anders denk ik dat je dat met uw werkgever moet bespreken om aan te passen. En uw partner moet dat ook langs zijn/haar kant doen.

De fiscus 'moet' dit niet. Zoals eerder aangehaald worden de kinderen automatisch toegewezen aan de persoon die daar het meeste voordeel uithaalt. Vaak is dit de persoon met het hoogste inkomen, maar niet altijd.

Wat er met de personen ten lasten op uw loonbrief gebeurt heeft geen effect op de personenbelasting. Zo kan je bv op je loonbrief uw partner ten laste nemen, in de personenbelasting gaat dit niet.

Ik heb de kinderen van mijn vrouw (niet mijn kinderen) ten tijde van feitelijk samenwonen ten laste genomen, zowel bij de werkgever als op de PB (aparte ingave). Nu we getrouwd zijn ben ik volgend jaar eens benieuwd. Mijn basisloon is het dubbel van wat mijn vrouw verdient (excl bonussen dus), dus het zou logisch staan moesten ze in mijn kolom staan.

Neenee, de fiscus moet de personen ten laste op de manier die het meest voordeel geeft bij een gezamenlijk belast koppel.

Is bepaald door een arrest van het Europees hof van justitie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan