Tax on Web 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit met een vervelende vraag, tot heden niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden: moet ik mijn recent hypothecaire lening (2022) en een persoonlijke leningen aangeven ? Tot heden enkel informatie omtrent hypothecaire leningen voor 2019 kunnen vinden, niets recenter. 🥴

Is het een lening voor je de woning waarin je woont? Al dit zo is, kan je ze niet aangeven.
Je kan geen persoonlijke leningen in geven.

Hier is hij ook weer klaar voor indiening, door 3 maanden ziekenkas van de vrouw 1000 € minder terugtrekken (3K). Toch elk jaar een avondje frustratie, ik wil me niet inbeelden hoe dat gaat voor mensen die administratief een ramp zijn en dat niet netjes doorheen het jaar bijhouden?

Zijn er speciale addertjes dit jaar tov van andere jaren?

Hier enkel woonbonus, sVAPZ vrouw, 2 kinderen in opvang, en een dividend van een paar tientjes.

Toch elk jaar een avondje frustratie, ik wil me niet inbeelden hoe dat gaat voor mensen die administratief een ramp zijn en dat niet netjes doorheen het jaar bijhouden?

De meest courante zaken zijn vooraf ingevuld. Bij de meeste is het enkel kinderopvang dat nog toegevoegd moet worden en controleren. Dus zelf als je administratie een ramp bent, is het eigenlijk niet zo moeilijk.

Natuurlijk kan het voor sommige wat ingewikkelder zijn, maar dit is zeker niet zo voor de meerderheid van de aangiftes.

De meest courante zaken zijn vooraf ingevuld. Bij de meeste is het enkel kinderopvang dat nog toegevoegd moet worden en controleren. Dus zelf als je administratie een ramp bent, is het eigenlijk niet zo moeilijk.

Natuurlijk kan het voor sommige wat ingewikkelder zijn, maar dit is zeker niet zo voor de meerderheid van de aangiftes.

Tis wel miserabel dat kinderopvang nog altijd niet vooraf is ingevuld. Ik snap wel waarom maar het is toch een gemiste kans.

Tis wel miserabel dat kinderopvang nog altijd niet vooraf is ingevuld. Ik snap wel waarom maar het is toch een gemiste kans.

Normaal was het de bedoeling dat de fod alle fiches moest hebben maar dat hebben dan weer een jaar uitgesteld 😅. Wel geen idee hoe ze dat in de aangifte gaan verwezenlijken met die dag beperkingen en het feit dat kinderopvang en 1038 niet gecombineerd mag worden als ze het vooraf zouden invullen.

Ik heb nu nog een heel stomme vraag, beetje last minute...

Code 1030, kind ten laste. Ik heb mijn zoon ten laste, maar nu ze de vrouw in tax on web de eerste kolom hebben toegekend, lijkt nu op onze aangifte dat mijn vriendin de zoon ten laste heeft ipv ik. Ik zie echt nergens mogelijkheid om dit van kolom te switchen... Idem voor code 1038 voor die kosten voor kinderopvang. We zijn wel wettelijk samenwonend..

Is dit nu van belang? Of mag ik er van uitgaan dat dit voor het hele gezin wordt aanzien en dus geen verschil gaat maken...

Edit: ok never mind, het maakt dus inderdaad niet uit

Laatst bewerkt:
De akte van onze nieuwe woning werd verleend op 05/01 2022. Op die moment had ik al een appartement (en nog steeds) in mijn bezit, waar mijn domicile op staat, waarbij ik beroep kon doen op de geïntegreerde woonbonus. Volgens mij staat deze 2e lening niet op mijn belastingsbrief en moet ik deze zelf invullen.
Kan iemand mij helpen met de codes?
Wij hebben 2 leningen lopen bij de bank, opgeplitst in hypothecair krediet & mandaat.

Document 1:
a) andere dan de onder b vermelde kapitaalaflossingen: €3541.65
c) interest: €1036.29

Document 2:
a) andere dan de onder b vermelde kapitaalaflossingen: €6439.37
c) interest: €1884.29

Als ik dit artikel lees "https://www.tijd.be/netto/belasting...de-verblijf-of-investeringspand/10307074.html", moet ik volgens mij onderstaande invullen:

De belastingvoordelen vraagt u aan in vak IX, in het tweede deel ‘Federaal’.
  • code 1146: het totaalbedrag van de betaalde intresten in => €1036.29 + €1884.29 = €2.920,55
  • code 1358: U geeft het beperkte bedrag van de kapitaalaflossingen aan => €3541.65 + €6439.37 = €9.981,02

Laatst bewerkt:
Ik heb nu nog een heel stomme vraag, beetje last minute...

Code 1030, kind ten laste. Ik heb mijn zoon ten laste, maar nu ze de vrouw in tax on web de eerste kolom hebben toegekend, lijkt nu op onze aangifte dat mijn vriendin de zoon ten laste heeft ipv ik. Ik zie echt nergens mogelijkheid om dit van kolom te switchen... Idem voor code 1038 voor die kosten voor kinderopvang. We zijn wel wettelijk samenwonend..

Is dit nu van belang? Of mag ik er van uitgaan dat dit voor het hele gezin wordt aanzien en dus geen verschil gaat maken...

Edit: ok never mind, het maakt dus inderdaad niet uit
1030 is 1 code (geen 2030 bedoel ik dan), die kan niet worden gekozen bij welke partner

De berekening gaat allesinds de voordeligste berekening maken dus geen zorgen

De akte van onze nieuwe woning werd verleend op 05/01 2022. Op die moment had ik al een appartement (en nog steeds) in mijn bezit, waar mijn domicile op staat, waarbij ik beroep kon doen op de geïntegreerde woonbonus. Volgens mij staat deze 2e lening niet op mijn belastingsbrief en moet ik deze zelf invullen.
Wij hebben 2 leningen lopen bij de bank, opgeplitst in hypothecair krediet & mandaat.

Document 1:

Document 2:

Als ik dit artikel lees "https://www.tijd.be/netto/belasting...de-verblijf-of-investeringspand/10307074.html", moet ik volgens mij onderstaande invullen:

• code 1146: het totaalbedrag van de betaalde intresten in => €1036.29 + €1884.29 = €2.920,55
  • code 1358: U geeft het beperkte bedrag van de kapitaalaflossingen aan => €3541.65 + €6439.37 = €9.981,02
Je moet de kapitaalaflossingen nog beperken op het hypothecair ingeschreven bedrag. (Dat staat ook op het document van de bank)

Document 1:

Document 2:

Je hebt dan een deel van het artikel genegeerd :p

1. Leningsjaar

Een eerste beperking hangt af van het jaar van de lening. Als u in 2021 leende, levert alleen het eerste deel van uw hypothecaire lening tot 78.440 euro een belastingvoordeel op. U moet zelf het bedrag beperken dat u aangeeft. Dat doet u door de betaalde kapitalen en de premie van een schuldsaldoverzekering te vermenigvuldigen met een breuk: in de teller van die breuk komt dan 78.440 euro; in de noemer het totale aanvangsbedrag van de lening dat met een hypotheek is gewaarborgd.

Document 1:

Document 2:

Hypothecair mandaat gaat niet voor code 1358. Dus die lening kunt ge al niet opnemen daar.
Voor code 1358 moet ge ook beperken tot hypothecair deel. Verhouding: hypothecair deel / totaal geleend bedrag.
En dan nog eens een beperking tot maximum 78440€. Verhouding: 78440 / hypothecair deel.
Dus twee keer te beperken.

In 2017 ging ik een lening aan voor een eerste huis. Ik kwam dus nog in aanmerking voor de woonbonus. In 2021 kocht ik samen met mijn partner een nieuw huis. December 2021 werd op dezelfde dag eerst mijn huis verkocht en vervolgens de nieuwe woning aangekocht. (pandwissel) De openstaande lening uit 2017 werd geherfinancierd (geen wederopname) en mijn partner werd ook medecontractant van deze lening. Voor het overige te lenen bedrag gingen we nog een tweede nieuwe lening aan. Sinds januari 2022 zijn we wettelijk samenwonend. Dit jaar hebben we nog gemeenschappelijke belastingsaangifte.

Omdat de lening uit 2017 geherfinancierd is heb ik nog recht op de woonbonus. Heeft mijn partner hier nu ook recht op?

In 2017 ging ik een lening aan voor een eerste huis. Ik kwam dus nog in aanmerking voor de woonbonus. In 2021 kocht ik samen met mijn partner een nieuw huis. December 2021 werd op dezelfde dag eerst mijn huis verkocht en vervolgens de nieuwe woning aangekocht. (pandwissel) De openstaande lening uit 2017 werd geherfinancierd (geen wederopname) en mijn partner werd ook medecontractant van deze lening. Voor het overige te lenen bedrag gingen we nog een tweede nieuwe lening aan. Sinds januari 2022 zijn we wettelijk samenwonend. Dit jaar hebben we nog gemeenschappelijke belastingsaangifte.

Omdat de lening uit 2017 geherfinancierd is heb ik nog recht op de woonbonus. Heeft mijn partner hier nu ook recht op?
Was uw partner dan ooit mede-eigenaar van je eerste woning?

Mijn wederhelft heeft haar ondernemingsnummer stopgezet in 2022 omdat daar niks meer mee was gebeurd sinds midden 2021. Moet ik daar ergens iets van invullen in de aangifte? (0 omzet, 0 kosten)

Was uw partner dan ooit mede-eigenaar van je eerste woning?
Nee, alleen van de 2de.

https://www.hypotheekwinkel.be/herfinancieren-lening-herzien/behoud-woonbonus-herfinanciering/

Dus als ik het goed begrijp, indien mijn partner mede-eigenaar was geworden van de eerste woning, dan ze had ze ook van de woonbonus kunnen genieten. Maar omdat ze nooit eigenaar is geweest dus niet meer. Ook al is ze medecontractant op die geherfinacieerde lening. (met woonbonus). Lijkt me ook logisch.

Laatst bewerkt:
Vraagje: Alles is ingevuld behalve wat betreft beleggingen. De strategie was vorig jaar nog niet helemaal duidelijk, vandaar de 3 verschillende brokers. Ik ben in 2022 beginnen beleggen en in dat jaar had ik welgeteld €51 dividend uitkering van een Belgisch aandeel, dit heb ik nog steeds in mijn portfolio. De rest zijn accumulerende fondsen op Medirect waarvan ik niets verkocht heb en een accumulerend fonds op Degiro, ook hier niets van verkocht. (Degiro NL en DE rekeningen zijn aangegeven bij de NBB). Mijn vermoeden is dat ik, for what it's worth, €15,30 mag ingeven bij code 1437? Moet ik verder nog iets aangeven van de beleggingen op mijn aanslagbrief? of is dit niet voldoende info?

Vraagje: Alles is ingevuld behalve wat betreft beleggingen. De strategie was vorig jaar nog niet helemaal duidelijk, vandaar de 3 verschillende brokers. Ik ben in 2022 beginnen beleggen en in dat jaar had ik welgeteld €51 dividend uitkering van een Belgisch aandeel, dit heb ik nog steeds in mijn portfolio. De rest zijn accumulerende fondsen op Medirect waarvan ik niets verkocht heb en een accumulerend fonds op Degiro, ook hier niets van verkocht. (Degiro NL en DE rekeningen zijn aangegeven bij de NBB). Mijn vermoeden is dat ik, for what it's worth, €15,30 mag ingeven bij code 1437? Moet ik verder nog iets aangeven van de beleggingen op mijn aanslagbrief? of is dit niet voldoende info?
Als het een aandeel betreft van een bedrijf mag je de € 15,30 zeker recupereren in code 1437. Dividenden van bedrijven zijn maximaal vrijgesteld tot 800 € bruto. Heb je nog andere buitenlandse dividenden afkomstig van fondsen? Indien ja, dan moet je deze netto aangeven in code 1444 na aftrek van buitenlandse bronheffing (max. 15 %).

Als het een aandeel betreft van een bedrijf mag je de € 15,30 zeker recupereren in code 1437. Dividenden van bedrijven zijn maximaal vrijgesteld tot 800 € bruto. Heb je nog andere buitenlandse dividenden afkomstig van fondsen? Indien ja, dan moet je deze netto aangeven in code 1444 na aftrek van buitenlandse bronheffing (max. 15 %).
Ok bedankt! Ook indien deze accumulerend zijn? volgens mij kan je dat verschil zelfs niet zien op Medirect? Ik bedoel dan het stukje dividend. Ben even aan het zoeken geweest maar zie het alvast niet meteen staan, enkel historiek orders van koop en verkoop.

Ok bedankt! Ook indien deze accumulerend zijn? volgens mij kan je dat verschil zelfs niet zien op Medirect? Ik bedoel dan het stukje dividend. Ben even aan het zoeken geweest maar zie het alvast niet meteen staan, enkel historiek orders van koop en verkoop.
historiek van aankoop en verkoop is irrelevant. Dividenden zijn terug te vinden op rapportages

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan