Is het deze die je gekocht hebt? Vallen die wat mee van formaat, niet te klein qua druk?

Dune 1-3 Omnibus op Bol

En aansluitend een vraag voor de kenners: is het derde boek een goed eindpunt? Want ik zag dat er ook een box met 6 boeken is, maar dat is toch wel een hele opgave voor iets dat me mogelijk niet gaat aanspreken. Ik heb weinig ervaring met science fiction maar wil me er eens aan wagen.
De eerste drie boeken horen wel samen en spelen zich ook binnen ongeveer eenzelfde generatie af, maar elk boek staat wel mooi op zich en is een afgerond verhaal. Persoonlijk vind ik dat boek 4 ze ook nog bijhoort ( zeker omdat het een van mijn favorieten is), aangezien dat ook nog deels rond hetzelfde personage draait. 5 en 6 maken dan weer een giga tijdsprong en horen wel duidelijk bij elkaar.
Samengevat: je kan eigenlijk perfect na elk boek stoppen behalve na 5.
 
Welke boeken in het Engels zijn doenbaar voor een leek ?
Het enige Engelstalige boek dat ik tot nu toe gelezen heb is The Da Vinci Code en daar had ik in elk geval geen problemen mee.
Qua sci-fi lees ik vooral graag over kleurrijke alien culturen, Jack Vance is mijn favoriete schrijver.
Ik heb ook een zwak voor space-operas en epische verhalen zoals The Foundation trilogy.
Liefst niet té wetenschappelijk (zoals Stephen Baxter).

IK lees hier veel over The three-body problem, is dat doenbaar in het Engels ?
Of is het meer wetenschappelijk ?
 
Laatst bewerkt:
The Hitchhikers
Welke boeken in het Engels zijn doenbaar voor een leek ?
Het enige Engelstalige boek dat ik tot nu toe gelezen heb is The Da Vinci Code en daar had ik in elk geval geen problemen mee.
Qua sci-fi lees ik vooral graag over kleurrijke alien culturen, Jack Vance is mijn favoriete schrijver.
Ik heb ook een zwak voor space-operas en epische verhalen zoals The Foundation trilogy.
Liefst niet té wetenschappelijk (zoals Stephen Baxter).

IK lees hier veel over The three-body problem, is dat doenbaar in het Engels ?
En is het meer wetenschappelijk ?
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams? Heeft een wat humoristischere insteek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Recentelijk begonnen in World Engines: Destroyer van Stephen Baxter. Ik blijf toch een enorme fan van zijn schrijfstijl. Ik zou graag nog wat meer gelijkaardige sci fi willen lezen, dus als iemand suggesties heeft van auteurs/boeken, laat gerust weten aub!
 
Welke boeken in het Engels zijn doenbaar voor een leek ?
Qua sci-fi lees ik vooral graag over kleurrijke alien culturen, Jack Vance is mijn favoriete schrijver.
Ik heb ook een zwak voor space-operas en epische verhalen zoals The Foundation trilogy.
Liefst niet té wetenschappelijk (zoals Stephen Baxter).

IK lees hier veel over The three-body problem, is dat doenbaar in het Engels ?

Ik weet niet echt wat je gaat liggen qua lectuur, maar ik heb genoten van volgende werken:

Frederick Pohl - Gateway
Over een door een mysterieus volk achtergelaten ruimtestation met werkende schepen die je naar willekeurige bestemmingen leiden. Je kan met rijkdom terugkomen, met zo goed als niets, of helemaal niet.
Larry Niven - Ringworld
Een planeet als een ring rond een ster. Een groep met twee mensen en twee aliens gaan op ontdekking naar de bouwers hiervan, maar crashen op de planeet. Dit is eigenlijk een trilogie.
Alfred Bester - The Stars My Destination
Een simpele man keert terug naar de aarde om wraak te nemen omdat hij in een wrak van een luchtledig ruimteschip 170 dagen werd achtergelaten. Hij draagt wel een geheim met zich mee dat de toekomst van de mensheid kan veranderen.
J.G. Ballard - The Drowned World
Joe Haldeman - The Accidental Time Machine
Een doctoraatsstudent vindt een toestel uit waarmee hij exponentieelgewijs in de tijd/toekomst mee kan reizen.

Te mijden:
Waarschijnlijk alles van Alastair Reynolds. Astrofysicus en ex-medewerker van de ESA, nu full-time schrijver. Space-opera zoals het moet zijn, maar heel technisch.

The Three-Body Problem is goed te doen in het Engels, maar ik ga hier niets over zeggen. Ik ben mogelijk de enige hier die vond dat het verhaal niet goed was. o_O
 
Frederick Pohl - Gateway
Larry Niven - Ringworld
Alfred Bester - The Stars My Destination
J.G. Ballard - The Drowned World
Joe Haldeman - The Accidental Time Machine
Allemaal bekende namen, Ringwereld heb ik vroeger gelezen en is inderdaad een aanrader. Van Bester en Haldeman heb ik respectievelijk "The Demolished Man" en "The Forever War" (in het Nederlands) gelezen, beide ook aanraders.
Je andere boeken staan op mijn 'watch'-lijstje.
Ben nu bezig met het herlezen van Slan, maar nu in het Engels en het valt goed mee. Daarna zal ik mijn tanden zetten in "The Stars My Destination".
Te mijden:
Waarschijnlijk alles van Alastair Reynolds. Astrofysicus en ex-medewerker van de ESA, nu full-time schrijver. Space-opera zoals het moet zijn, maar heel technisch.
Jammer, die 2 episodes van Reynolds vond ik de enige goeie uit die animatiereeks. Maar als het te technisch wordt pas ik liever.

The Three-Body Problem is goed te doen in het Engels, maar ik ga hier niets over zeggen. Ik ben mogelijk de enige hier die vond dat het verhaal niet goed was. o_O
Ik ben curieus wat je er niet goed aan vond (in grote trekken), misschien in een spoiler zetten ?
 
The Three-Body Problem is goed te doen in het Engels, maar ik ga hier niets over zeggen. Ik ben mogelijk de enige hier die vond dat het verhaal niet goed was. o_O
Ik moet echt de eerste SF nog tegenkomen die zo goed in elkaar zat qua verhaal. En dat is na 3 kwart van de volledige Hugo Award winners lijst afgegaan te zijn.
 
Ondertussen Dune uitgelezen en vond het echt wel goed. Enige dat ik wat minder vond is dat
Die tijdsprong wat raar is. De fase waarin Paul de grootste evolutie doormaakt zie je eigenlijk niet en dat is wat jammer

Maar verder echt wel van genoten
 
Three Body Problem part 1/3

Wow, ik ben onder de indruk…
Reeks van de Chinese schrijver Liu Cixin, ik kreeg deze als tip aangezien ik een scifi/dystopia fan ben en dees stelde niet teleur.

Kort door de bocht: first contact is made, humanity is divided

Op naar The Dark Forest!
 
Altijd fan geweest van de boeken van :

1) Raymond E Feist - zijn volledige riftwar saga is voor mij beter dan de wheel of time.
2) wheel of time van Robert Jordan en daarna brandon sanders
3) De dwergen van markus heitz
4) de boeken van robin Hobb met de saga van de levende schepen.
5) boeken van John Flanagan - grijze jager etc
6) boeken van Terry goodkind (wetten van ...)
7) Boeken van WJ Maryson - Meester magiër
8) en natuurlijk de serie TCHAI van Jack vance... was voor mij de introductie in het genre.
9) ganse resem boeken van R. A Salvatore

Dan waren er daarnaast nog andere boeken die ik verslonden had toen ik nog jong was ;p. Van isaac asimov en dergelijke die ook wel goed waren. Maar er was er nog een maar ik kan nu al een tijd niet meer komen op de naam. Ging over een planeet met dinosauriërs (type velociraptor) of iets gelijkaardigs waar als je een speciaal orgaan van die sauriërs consumeerde dan werd je dacht ik sterker (maar ook verslaafd)... zeker 25 jaar geleden dat ik dat boek gelezen heb...
Ik ben zeer nostalgisch als het gaat over de boeken van Raymond E. Feist, ik heb ze bijna allemaal verslonden toen ik zo'n 15-17 jaar was.
Mijn vraag: zijn deze boeken nog steeds leuk om te lezen als dertiger? Of is het echt meer geschreven voor de jong adolescent?

Ik stel de vraag omdat ik deze anders graag zou willen aanschaffen om permanent in mijn collectie te hebben :)
 
Ik ben zeer nostalgisch als het gaat over de boeken van Raymond E. Feist, ik heb ze bijna allemaal verslonden toen ik zo'n 15-17 jaar was.
Mijn vraag: zijn deze boeken nog steeds leuk om te lezen als dertiger? Of is het echt meer geschreven voor de jong adolescent?

Ik stel de vraag omdat ik deze anders graag zou willen aanschaffen om permanent in mijn collectie te hebben :)
Ga anders eens naar de bibliotheek en leen er 1 uit om te zien of je het nog altijd goed vindt ?

Ik heb deze op latere leeftijd gelezen en vond het nog altijd 1 van de betere boeken die ik gelezen had.
 
The Three-Body Problem is goed te doen in het Engels, maar ik ga hier niets over zeggen. Ik ben mogelijk de enige hier die vond dat het verhaal niet goed was. o_O

Ik ben curieus wat je er niet goed aan vond (in grote trekken), misschien in een spoiler zetten ?

Ik ook, ik was namelijk ook wat teleurgesteld met het verhaal :unsure:
Heb hier de redenen al eens gepost denk ik.
Ik vond het wel jammer want het startte geweldig.

Edit: m'n oude post teruggevonden
The Three-Body Problem van Liu Cixin

Ik heb de laatste tijd precies moeite met boeken de vinden die me echt grijpen. Ik zoek dan vaak genomineerde of prijswinnende boeken op goodreads, of ga op reddit eens kijken. 't Is niet altijd een succes. Het slechtste 'aangeraden' boek dat ik onlangs heb gelezen moet Sleeping Giants van Sylvain Neuvel zijn. Het had een intrigerende start, maar dat duurde niet lang. De dialogen waren heel onrealistisch. 't Plot werd gewoonweg lachwekkend. De acties van mensen voelden totaal niet natuurlijk (of dus menselijk) aan. Ik had dit niet verwacht van een 'goodreads choice awards' genomineerde alleszins.
Ik haal dit boek er even bij omdat ik bijna hetzelfde gevoel had bij The Three-Body problem.

Ik kwam 't vaak tegen in lijstjes en het werd geregeld aangeraden. 't Was uiteindelijk wel een minder irritante ervaring dan Sleeping Giants. De hard sci-fi kon ik appreciëren (hoewel ik het soms niet 100% begreep). En het personage Ye haar verhaal tijdens de culturele revolutie in China vond ik heel interessant en meeslepend.
Het virtuele spel, dat een groot deel van 't verhaal vormt, maakte ook iets goed.

Maar het ging voor mij dus ergens mis. Ook nu begon het verhaal intrigerend, maar waren het de dialogen en acties van personages die me na ongeveer de helft met de ogen deden rollen. Ik had echt het gevoel dat plots een andere schrijver het had overgenomen. I just didn't buy it anymore. Nu, ik weet dat het om een vertaling gaat, maar daar had ik een groot deel van het boek geen problemen mee. Ik zie het uiteindelijk meer als een 'denkoefening' waarbij al de rest dat een goeie novel maakt, te hard naar de achtergrond wordt verschoven. Er zijn genoeg boeken die het wél gecombineerd krijgen.

Ik heb jaren geleden een beetje hetzelfde probleem gehad met Foundation van Isaac Asimov (don't shoot me). Na boek 2 heb ik het erbij gelaten. Interessante sci-fi ideeën, maar qua verhaal en personages kon het me niet meer boeien. Dus, ook weer meer zo'n 'denkoefening' die niet in balans ligt met de andere aspecten van 't boek. Het wordt me stilaan duidelijk waar ik op afknap :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Als het lukt ja. Met The Dark Tower hebben we nog maar eens gezien hoe een geweldige epische boekenreeks kan omgevormd worden tot een cinematografische flop.
Zo geweldig vind ik die reeks eigenlijk niet. Boek 4 is meesterlijk, al de rest staat toch maar in de schaduw daarvan.

De trailer van Dune belooft in ieder geval zeer veel goeds.
 
Ga anders eens naar de bibliotheek en leen er 1 uit om te zien of je het nog altijd goed vindt ?

Ik heb deze op latere leeftijd gelezen en vond het nog altijd 1 van de betere boeken die ik gelezen had.
Ik heb recent alles van Feist nog eens gelezen in het Engels (had ze ook gelezen in mijn tienerjaren maar toen waren nog niet alle boeken uitgegeven).

Ten eerste was het zeker wat aanpassen aan het lezen in het Engels door de veranderingen van bepaalde namen (Puc wordt Pug, waardoor ik me in het begin altijd zo een verlept triest hondje inbeelde, maar je went er wel aan).
Vroeger vond ik de eerste drie boeken de beste, maar ik merk nu dat hij op dat moment echt geen vrouwelijke personages kon schrijven. Nadat hij samen met Jayne Wurtz de Empire trilogie schreef verbeterde dit wel.
Door ze allemaal na elkaar te lezen merkte ik ook wel hoeveel continuity errors er wel niet inzitten (vooral in de later boeken), dat ik op een bepaald moment echt dacht "heeft hij nu echt geen proofreaders of editors die deze dingen eruit kunnen halen?".

Het is geen high fantasy, maar ik vond het wel nog steeds vermakelijk en heb ze allemaal relatief snel uitgelezen (behalve de 4 Riftwar Legacy boeken en de 3 legends of the Riftwar boeken, waarbij het eerste boek geschreven was ter ondersteuning van de game die er toen over uitkwam).

Er zitten ook echt wel een paar top sagas in de reeks:
Favoriet is de Empire Trilogy over de Tsurani, dit vind ik echt een schitterende trilogy en is absoluut 1 van mijn favoriete fantasy verhalen.
De Serpentwar saga, deze vind ik ook echt goed omdat het het op een wat andere boeg gooit.

Als je nog eens wilt verfrissen welke boeken er allemaal in de reeks zitten (30 boeken!), reading orders staan op zijn website .
 
Recentelijk gelezen:

Joe Haldeman - The Accidental Time Machine -> Goed, echt goed geschreven. Luchtig, spannend, vermakend, grappig, ... Veel beter dan de Forever War.
Vonda McIntyre - Dreamsnake -> Dit was de laatste van de Hugo Award winners die ik nog moest lezen voor de period 1956-1980 en hij viel nog wel mee, maar niet super.
Ted Chiang - Exhalation -> Niet uitgelezen, teveel filosofie en te weinig SF voor mij.
Cixin Liu - The Wandering Earth. -> Opnieuw goed, maar niet zo goed als zijn überbekende trilogie.
 
Terug
Bovenaan