Welke 3 boeken red je uit jouw brandende woning?

C11

Well-known member
Ik zag een video van Jack Edwards passeren waarin hij de boeken bespreekt die hij zou redden wanneer zijn woning in brand staat. Ik vond het wel een leuke oefening om ook voor mezelf te doen en ik heb toch een hele tijd voor mijn boekenkasten staan draaien :smile:.
Misschien leuk om ook jullie boeken te delen?

Ik heb me uiteindelijk vooral op het emotionele gebaseerd en niet zozeer op wat ik de allerbeste boeken in mijn bezit vind:

Blinker en de bakfietsbioscoop - Marc De Bel
Dit is een jeugdboek dat ik nog steeds heb en ik ben heel dankbaar dat mijn ouders bepaalde boeken niet hebben weggegooid. Ik was als kind een grote Marc De Bel-fan en dit boek is me altijd bijgebleven.

Harry Potter and the Order of the Phoenix - J.K. Rowling
Ik was een tiener toen de Harry Potter boeken uitkwamen en ben er mee opgegroeid. Dit was het eerste Engelstalig boek dat ik las en waarvoor ik ook voor het eerst naar de middernachtopening van een boekenwinkel ben gegaan. 's Nachts staan aanschuiven voor een boek en dan de hele nacht wakker blijven om te kunnen lezen :love:. Dit was ook het jaar waarin mijn ouders aan het scheiden waren, waardoor ontsnappen in deze wereld zeer welkom was.
Het boek zelf heeft doorheen de jaren wel afgezien. De rug is helemaal verkleurd door de zon en er is ooit ook koffie op gemorst :unsure:.

Kafka op het strand - Haruki Murakami
Ik heb dit boek ongeveer 10 jaar geleden gelezen tijdens een strandvakantie met familie. Naast de leuke herinneringen aan deze vakantie, betekende dit boek ook wel veel voor mijn 'lezerscarrière'. De jaren hiervoor las ik eigenlijk voornamelijk thrillers/detectives en dit boek heeft echt mijn ogen laten open gaan dat er nog meer bestond wat ik leuk vond. Het heeft me veel meer doen experimenteren.
 
Lord of the Rings - J.R.R. Tolkien
Als kleine snotter de eerste film gezien in de bioscoop ( en daarna nog 2x :unsure:) en helemaal in de ban geraakt! Later nog de boeken gelezen op reis in Marokko. Dat blijft voor mij dus ook een mooie herinnering en ben nog steeds zot op de wereld die Tolkien gecreëerd heeft.

The name of the wind - Patrick Rothfuss
Gelezen in een moeilijke periode. In het buitenland wonen, toen in Rio, en overvallen geweest en de hitte van de zomer die mij parten speelde.
Het was een goed boek om de realiteit even te ontsnappen maar ondanks de negativiteit ook de positiviteit zoals de steun van mijn vrouw en schoonmoeder.

Knikkertje Lik - Daan Zonderland
Een kinderboek van mijn moeder. De inspiratie voor mijn voornaam komt van 1 van de personages.
 
Hartverscheurend. Sowieso mijn ijzeren bladwijzer die ik 20 jaar geleden in Schotland kocht.

De Broers Karamazov van Dostojevski
Ik las al graag toen ik hem voor het eerst doorworstelde, maar het heeft mijn liefde voor literatuur spectaculair doen ontbranden. Intussen al 15 keer gelezen, een jaarlijkse traditie.

De Parijse dagboeken van Ernst Jünger
Omdat die in antiquariaten tegenwoordig aan 100 euro per stuk te koop staan en omdat Jünger een fascinerende observator is, terwijl hij als censor deel uitmaakt van de beau monde in het Parijs van WOII. Flaneren, mijmeren, nippen van een glas bourgogne en flirten met een knappe vrouw. Wat een leven.

Jozef en zijn broers van Thomas Mann
Zéér dik en zéér goed. Ik zou hem haast gelijk willen plaatsen met Karamazov. Het wierp me terug in Bijbelse tijden en liet me geen seconde los. De erotische lading tussen Jozef en de vrouw van Potifar is trouwens ook zinderend. Héél treffend geschreven.

Mogen het geen drie boekenkasten zijn? :unsure:
 
The Lord of The Rings 50th anniversary deluxe edition - J R R Tolkien

Ik heb deze prachtige editie van mijn echtgenoot gekregen. Zit in een mooie slipcase.

Harry Potter and the Half-blood Prince - J.K Rowling

De eerste editie, Hardback. Hij is eigenlijk helemaal versleten 😂. De dustjacket heeft een scheur. Maar dit is het eerste Engelse boek dat ik heb gelezen én ik heb dit dat ook nog eens gelezen op een dagje uit met de familie. Terwijl mijn familie hun ding deed, heb ik in het gras gezeten en gelezen tot ze mij kwamen halen voor lunch. Ik heb mijn bord snel opgegeten en verder gelezen. Mijn vader was hier niet zo mee gediend maar mijn moeder heeft hem overtuigd om me toch maar te laten lezen.
Mijn vader is vorig jaar overleden en nu doet dit boek mij ook aan hem denken.

The Long Way to a Small Angry Planet - Becky Chambers

Een van mijn favoriete boeken. Ik herinner me nog heel duidelijk waarom ik het heb gekocht en waar. Ik denk na een brand dat dit wel de nodige escapism biedt die ik dan nodig heb.
 
Een vraag per dag link

Men vrouw en ik vul(d)en dees om de 5 jaar in (ipv elk jaar). Buiten de dikwijls echt schtoeme vragen is dat best al redelijk wat persoonlijke geschiedenis dat we zo elke 5 jaar es zien herpasseren :) Nog 2.5 jaar voor het volgende rondje!

Insomnia - Stephen King

Een van de eerste volwassenboeken die ik als kleine Sieber heb gelezen (terwijl ik eigenlijk nog te jong was om officieel volwassenboeken te mogen uitlenen), de start van een jarenlange lees carrière van 3 bibliotheekkaarten per week waar ik vandaag de dag nog altijd stikjaloers op ben :D Waar is al die frikking tijd naartoe! Er zijn ook elementen in het verhaal die mij toen wel heel diep geraakt hebben. Was ook de inleiding tot Dark Tower universe :love:

Zwaard van de waarheid - Terry Goodkind

Als er nu es een reeks is waarvan ik dit eerste boek kan oppakken en 3 weken later het allerlaatste boek (21/27 in men boekenkast, sta precies al terug wat boeken achter zie ik net op de wiki) en 100% in kan blijven verliezen is het dees wel. Ondanks alle heisa rond de auteur, en de soms zwakke tussenstukken verder in de reeks blijf ik toch een fan van de boeken. (serie nog nooit bekeken en ik waag me er niet aan)
 
Mijn E-reader.
/end thread

Heb zelf nog weinig fysieke boeken maar als ik het zou bekijken als "welke 3 boeken zou ik altijd willen hebben" dan zijn het de volgende:

1. Magician - Raymond Feist
Het begin van een geweldige 20+ boeken lange reis door de werelden van Midkemia en Kelewan. Aan begonnen toen ik 14 was en sindsdien al een aantal keer alles herlezen. Dit is bijlange na niet mijn favoriete boek uit Feist's werk maar het is de start van alles.

2. Small Gods - Terry Pratchett
Het boek uit Pratchett's Discworld dat me vanaf moment 1 beet had en me niet meer los liet, ook het boek dat me echt verliefd deed worden op de Discworld serie.

3. The Hobbit - JRR Tolkien
Mja, dit is waar het allemaal begon en de reden voor mijn obsessie met fantasy.
 
Dat is heel simpel: geen, want ik heb geen boeken. 😂 Als ik al een boek lees, dan is dat een geleend boek.
Het enige dat ik heb zijn studiecursussen, maar die hoop ik de dag na de examenuitslagen (of proclamatie) buiten te kunnen gooien.
 
Geen, ik heb geen 1e drukken en sinds ik een Kindle heb, beschouw ik een boek niet meer als iets "wauw". Ik heb ook wel wat belangrijkere dingen in mijn huis dan een paar boeken.
Bon, ik snap de insteek van het topic wel, natuurlijk, maar het is wel wat gedateerd.

Afin, genoeg moodkill, on topic:

The Gathering Storm van Robert Jordan en Brandon Sanderson.
Voor mij toch de hoogste concentractie epic moments in 1 boek in de serie. Rhand en Semirhage, Rhand op de berg, Seanchan en de White Tower, Rhand en zijn papa. Dit boek kwam ook nadat Robert Jordan kwam te overlijden en er jarenlange onzekerheid was over het verderzetten van de serie.

Kruistoch in Spijkerbroek van Thea Beckman
Geen woorden aan vuil te maken. Jeugdsentiment. Ondanks de gedateerdheid, zal ik dit boek met plezier herlezen tot mijn dood en zal ik elke keer weer traantjes wegpinken bij bepaalde gebeurtenissen.

Robert & Bertrand van Willy Vandersteen. De ganse collectie die ik heb (al is dat niet de hele collectie die bestaat), f-ck it, ik laat zelfs men computer achter om deze strips te redden.
 
Kruistoch in Spijkerbroek van Thea Beckman
Geen woorden aan vuil te maken. Jeugdsentiment. Ondanks de gedateerdheid, zal ik dit boek met plezier herlezen tot mijn dood en zal ik elke keer weer traantjes wegpinken bij bepaalde gebeurtenissen.
Geef me de Ruimte, eerste deel uit trilogie over honderdjarige oorlog van Thea Beckman was ook nog een optie van mij, puur jeugdsentiment.
 
Laatst bewerkt:
Zowel jeugdsentimenten als gewoon een goed boek:

Zoete Wraak - Guy Didelez & Joke De Vloed

Jeugdsentiment dat ik meer dan één keer heb gelezen, over een meisje wordt gepest op school, maar het is zoveel meer dan dat, én Belgisch!

Chatroom - Helen Vreeswijk
Nog een jeugdsentiment. Een spannende thriller die ik indertijd heb verslonden en nadien nog een paar keer. Waarschijnlijk kan ik er daarom geen afstand van doen. Het is ook nog eens nostalgie naar het msn- en profielensite-tijdperk. Auteur schreef meerdere jeugdthrillers waarvan ik er nog twee heb verslonden. Ze wou als politie-inspecteur jongeren voorlichten aan de hand van deze boeken. Jammer is ze overleden aan borstkanker een aantal jaar geleden...

De Meisjes - Emma Cline
Opnieuw een erg spannende thriller die ik heb verslonden, gebaseerd op de Charles Manson-sekte én ook in 1969, een jaar waarover ik graag lees. Ik zou dit het beste leesboek in mijn collectie durven noemen.
 
"Een veilig, stinkend nest" (1971); "Op de rand van het nest" (1974); "De laatste uit het nest" (1976) van Julien Van Remoortere.

enkel maar omdat ik er lang achter moeten zoeken heb voordat ik ze ergens vond.
 
Terug
Bovenaan