Aprella

Well-known member
Hebben jullie een "comfort" boek? Zo'n boek waar je naar terugkeert of wil lezen als het even wat minder gaat in je leven?

Mijn vader sukkelt al een tijd met zijn gezondheid en we weten al iets meer dan een jaar dat het voor hem niet zo lang meer gaat duren en nu gaat het ineens snel achteruit.

En hoewel ik een zeer leuk boek aan het lezen ben en echt dichtbij het einde was, voelde ik de nood om iets bekend te lezen. Ik heb Paolini's Dragon van de kast genomen. En, hoewel ik al volwassene nu weet dat dit niet zo'n goed boek is, wordt in toch steeds blij van het te lezen. Het boek is een beetje zoals een tas warme chocolademelk of een goede knuffel van een geliefde.

Iemand die dit ook heeft?
 
Ik heb niet echt een comfortboek omdat ik nog maar weinig boeken herlezen heb (meestal boeken die ik een tweede kans wil geven nadat de eerste leesbeurt tegenviel).

Maar mocht ik nood hebben aan eentje, zou ik waarschijnlijk willen teruggrijpen naar de nostalgie van Watership Down, een boek dat ik zowel als kind als als volwassene al eens gelezen heb.

Veel sterkte met je papa. Boeken kunnen inderdaad heel troostend zijn, dus hopelijk helpt het je wat in deze moeilijke periode.
 
Stevig nieuws. Veel goede moed in die moeilijke periode!

Voor mij is er niet een bepaald feel good boek, maar wel een serie.
Als tiener verslond ik de Grijze Jager (YA). Met het iets ouder worden, verloor ik de reeks wat uit het oog, maar sinds een paar jaar heb ik ontdekt dat er nog nieuwe boeken verschijnen.
Ieder nieuw deel neem ik dus terug op, wat altijd een heel leuk nostalgisch gevoel meebrengt.
 
Comfort boeken zijn me heel bekend!
Het zijn meestal fantasy boeken die ik voor het eerst in mijn jeugd gelezen heb, niet de grootste proza maar wel boeken waar je gewoon fijn kunt in doorlezen.

Grootste voorbeeld voor mij is ongetwijfeld Harry Potter, hoe vaak dat ik die serie al heb herlezen... Vaak inderdaad wanneer ik iets nodig heb waar ik me niet te hard op moet focussen om het te lezen, maar iets dat me wel even "uit de echte wereld" kan halen.
Andere voorbeelden zijn de Riftwar boeken van Raymond Feist of de Mistborn boeken van Sanderson.

Ik grijp er niet enkel naar als mijn emotionele toestand wat minder is of als ik een escape nodig heb, maar ook wanneer ik bijvoorbeeld een tijd niet meer gelezen heb en ik iets lichter nodig heb om terug in de "lees mood" te komen.
 
Ik grijp niet specifiek naar een bepaald boek als het wat minder gaat, al haal ik wel wat vreugde uit de dagboeken en aforismen van Emil Cioran. Roemeense filosoof met een gitzwart wereldbeeld dat zo cynisch is dat het grappig wordt.

Dès qu'on sort dans la rue, à la vue des gens, Extermination est le premier mot qui vient à l'esprit.
 
Ik grijp niet specifiek naar een bepaald boek als het wat minder gaat, al haal ik wel wat vreugde uit de dagboeken en aforismen van Emil Cioran. Roemeense filosoof met een gitzwart wereldbeeld dat zo cynisch is dat het grappig wordt.
Alleeeeeee ik dacht echt dat je Karamazov ging zeggen!

Maar da's eerder jouw routine boek. :p
 
Alleeeeeee ik dacht echt dat je Karamazov ging zeggen!

Maar da's eerder jouw routine boek. :p
Dat is mijn herfstboek, maar een comfortboek is voor mij eerder iets dat ik doorblader en lukrake passages lees. Ik herinner me wel dat mijn eerste leesbeurt van Thomas Mann's De Toverberg samenviel met het overlijden van mijn grootmoeder en dan lees je veel bewuster. Er zijn ook boeken die ik in een roes las, omdat ze zo overweldigend waren. Zoals Thomas Mann's Jozef en zijn broers.
 
Terug
Bovenaan