Heeft er iemand de trilogie van Dune gelezen? Ik ben nu bezig aan het tweede boek (Dune Messiah) en vind het echt veel zwakker dan het eerste moet ik zeggen. Het is bijna een filosofisch stuk aan het worden :shutup:

Ik ga dit boek wel uitlezen omdat ik er bijna ben, maar als boek drie van hetzelfde laken een broek is, lees ik liever iets anders hoor.
Deel 3 zet de lijn van deel 2 voort, en gaat er nog veel verder in. Die zal dus niet voor u zijn :p
 
Ik heb de Dune reeks ook herlezen, maar gaandeweg raakte ik wat verloren. De eerste 3 boeken volgen goed op elkaar (ongeveer de levensloop over 3 generaties heen). Bij het 4e boek is er een gigantische tijdssprong en het 6e boek speelt zich af in hetzelfde universum, maar de link die je had met de eerdere personages is volledig weg. Ik zou boek 1 tot 3 doen en mss boek 4, maar daarna is het een grote val in kwaliteit (en/of leesplezier).

Er zijn ook nog boeken die door de zoon Brian Herbert zijn geschreven maar er zijn vele discussies of die een eigen spin-off maakte of dat het echt de visie van vader Frank was. Sommige mensen zijn er radicaal tegen. De zoon schreef in elk geval een erg polariserende boekenreeks.
 
Iemand die de Themis files gelezen heeft? Ik vond dat echt een sterke trilogie!
All The Wrong Todays vind ik ook een topper!
Sleeping Giants heb ik gelezen en het is daarbij gebleven. In het begin vond ik het wel intrigerend, maar ik begon me meer en meer te irriteren aan vanalles en nog wat. Niets voor mij blijkbaar.
 
Niemand die de ganse serie gelezen heeft en een antwoordje kan geven ?
De 2 sequels gaan over de stap na de Second Foundation. De schaal wordt astronomisch. Ik geloof dat het tegenwoordig wat oubollig overkomt, maar het voltooit wel zijn visie als je de reeks wilt "afmaken" (sommige lezers denken dat die sequels oorspronkelijk niet de bedoeling waren en Asimov een geforceerde overtreffende trap moest verzinnen). Er zijn dan nog 2 prequels die ingaan op de uitbouw van de theorie die dan in de originele trilogie in de praktijk worden gebracht. Die zijn wat droger. Leukere verhalen van Asimov gaan over de detective Elijah Bailey en zijn androïde assistent die allerlei moorden onderzoeken over planeten gespreid.

Er komt binnenkort ook een TV-serie uit via Apple TV+ maar afgaande op de trailer is het verhaal aangepast aan de huidige tijd en wordt er gediscussieerd met een vuurwapen in de aanslag. De makers spreken ook over een potentieel van 8 seizoenen, dat zal ongetwijfeld afwijken van de oorspronkelijke boekenreeks. Ik denk dat Apple al 3 seizoenen heeft besteld, al hun reeksen hebben er minstens 2, dus er valt wel wat te vertellen.
 
Laatst bewerkt:
De Hyperion series, en dan eigenlijk vooral de eerste 2 boeken, zijn mijn absolute favoriete SF werken. Ondertussen reeds 2 keer herlezen.
Er is een tijdje sprake geweest dat dit verfilmd zou worden en later dat er een televisieserie van zou gemaakt worden. Bradley Cooper was daar blijkbaar één van de drijvende krachten achter. Maar beide projecten lijken een stille dood gestorven.

Jammer, want dit heeft de potentie om in fantastische film- of televisiereeks gegoten te worden.
 
De Hyperion series, en dan eigenlijk vooral de eerste 2 boeken, zijn mijn absolute favoriete SF werken. Ondertussen reeds 2 keer herlezen.
Ook mijn all-time SF favorieten (de eerste 2 van de Hyperion cantos).
The Terror is ook goed van Simmons, maar wel geen SF.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
De Hyperion series, en dan eigenlijk vooral de eerste 2 boeken, zijn mijn absolute favoriete SF werken. Ondertussen reeds 2 keer herlezen.
Er is een tijdje sprake geweest dat dit verfilmd zou worden en later dat er een televisieserie van zou gemaakt worden. Bradley Cooper was daar blijkbaar één van de drijvende krachten achter. Maar beide projecten lijken een stille dood gestorven.

Jammer, want dit heeft de potentie om in fantastische film- of televisiereeks gegoten te worden.
Toppers. Ook al 2x gelezen. Dat pelgrimverhaal van Father Hoyt blijft me sterk bij. Zelden zoiets 'minimalistisch' (weet niet hoe ik het precies moet beschrijven) gelezen dat tegelijkertijd bloedstollend mysterieus is.

En natuurlijk het hartverscheurende verhaal van Rachel in TFO Hyperion.

Het voordeel van het geschifte plot is dat ik dat na een paar jaar alweer grotendeels vergeten ben en dus de boeken opnieuw moet lezen :unsure:

Momenteel bezig in Roadside Picnic. Deze werd in het vorige topic op 9lives aangeraden. Sprak me meteen aan.
 
Mijn favoriete SF's:

- Dan Simmons - Hyperion Cantos
- Ken Liu - The Three Body Problem
- Daniel Keyes - Flowers for Algernon (op aanraden van de SF thread op 9lives)
- Frank Herbert - Dune
- Arthur Clarke - Childhood's End & Rendvouz with Rama
- Ray Bradbury - Fahrenheit 451
- Philip K Dick - Do androids dream of electric sheep?
- Philip Jose Farmer - To your Scattered bodies go (zullen de meesten wel niet kennen, is één van de oudere Hugo Award list winners (1972), maar vond ik om één of andere reden steengoed. Precies alsof je vastzit in een slechte droom.

Is Hyperion Cantos wat te vergelijken in kwaliteit/schrijfstijlmet The Terror? Ik vond het boek (en zeker ook de serie) zeer goed, het liet hier en daar wat steken vallen maar het heeft me zonder enige moeite 600+ pagina's weten te boeien.

Ik heb trouwens nooit gesnapt waarom Blade Runner (de film) vaak in het lijstje "veel beter dan het boek" terecht komt. Electric sheep is gewoon ook hartstikke goed.
 
Is Hyperion Cantos wat te vergelijken in kwaliteit/schrijfstijlmet The Terror? Ik vond het boek (en zeker ook de serie) zeer goed, het liet hier en daar wat steken vallen maar het heeft me zonder enige moeite 600+ pagina's weten te boeien.

Ik heb trouwens nooit gesnapt waarom Blade Runner (de film) vaak in het lijstje "veel beter dan het boek" terecht komt. Electric sheep is gewoon ook hartstikke goed.
Hyperion Cantos is nog beter, maar er zit veel meer fantasy in en het is een volledige fictief universum. Ik zou zeker de eerste boek van Hyperion lezen, dan zie je meteen of het je ding is. Electric sheep is idd 100x beter dan de film.
 
Toppers. Ook al 2x gelezen. Dat pelgrimverhaal van Father Hoyt blijft me sterk bij. Zelden zoiets 'minimalistisch' (weet niet hoe ik het precies moet beschrijven) gelezen dat tegelijkertijd bloedstollend mysterieus is.

En natuurlijk het hartverscheurende verhaal van Rachel in TFO Hyperion.
Zijn ook mijn 2 favorieten uit boek 1. Vond het zelfs bizar hoe snel je mee betrokken geraakt in dat verhaal van Rachel en de zoektocht van haar vader (idd hartverscheurend). Kon eigenlijk al een boek op zich zijn.
Er zijn nog veel goede SF schrijvers, maar dit niveau van Simmons in Hyperion heb ik ze nog niet weten behalen.

Momenteel bezig in Roadside Picnic. Deze werd in het vorige topic op 9lives aangeraden. Sprak me meteen aan.
Merci voor de tip, die ga ik ook lezen.
 
Straks aan Bobiverse 4 beginnen. Not sure what to expect want 3 had de laatste moeten zijn. Niemand fan van? Een van de meest verrassende sci-fi reeksen van de laatste jaren toch imo (qua opzet).
 
Straks aan Bobiverse 4 beginnen. Not sure what to expect want 3 had de laatste moeten zijn. Niemand fan van? Een van de meest verrassende sci-fi reeksen van de laatste jaren toch imo (qua opzet).
Had er nog niet van gehoord, maar lijkt me wel interessant ja. Ik ben wel fan van sci-fi met een komische noot. Zoals The Martian of Red Shirts.
 
Straks aan Bobiverse 4 beginnen. Not sure what to expect want 3 had de laatste moeten zijn. Niemand fan van? Een van de meest verrassende sci-fi reeksen van de laatste jaren toch imo (qua opzet).
Ken het niet, vertel er eens iets over?
 
Terug
Bovenaan