Ken het niet, vertel er eens iets over?

Mhm, geen krak in samenvattingen maar het gaat in wezen over een mens (Bob) die sterft en een goeie honderd jaar later uit een cryogenische slaap terugkeert als een A.I. Als A.I. groeit en vermenigvuldigt hij zichzelf steeds, verkent hij het universum en probeert hij vooral goed te doen. Geen superingewikkelde storylines maar gewoon heel tof om zijn/hun reis te volgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Mhm, geen krak in samenvattingen maar het gaat in wezen over een mens (Bob) die sterft en een goeie honderd jaar later uit een cryogenische slaap terugkeert als een A.I. Als A.I. groeit en vermenigvuldigt hij zichzelf steeds, verkent hij het universum en probeert hij vooral goed te doen. Geen superingewikkelde storylines maar gewoon heel tof om zijn/hun reis te volgen.

Thanks, op mijn to-read gezet.

Ik vooral van drogere sci-fi met veel mysterie en vooral waar er iets in gebeurd qua verhaallijn. Genre, rendez-vous with Rama.

Ai, Rama was echt niks voor mij, maar wel fan van zijn andere boeken.
 
Iemand The Long Earth serie gelezen? Ik heb de eerste twee gelezen maar ben ze dan zo een beetje uit het oog verloren.
 
Ben gisteravond begonnen in Alastair Reynols - Revelation Space.
Ben nog maar 4.5% ver in de boek, maar hij ziet er wel beloftevol uit. Toch beter dan 90% van de Hugo award winnners die ik tot nu toe gehad heb.
 
Onder Sci-Fi lezers wordt die al langer op handen gedragen maar dankzij de verfilming van 2 van zijn shorts in Love, Death & Robots is z'n naam toch ook in de mainstream iets groter geworden. Ik hoop ooit zijn Revelation Space Universum op het grote scherm te mogen bewonderen. Elk boek op zich is fantastisch maar heel dat universum zit zo goed in elkaar dat het alsmaar beter wordt hoe meer je er in duikt. Van het mysterieuze van de Pattern Juggler oceaan werelden tot de epische evolutie van de glitterbelt en chasm city en de horror van hospitaalschip Nightingale.... Het Revelation Space universe is een tour de force.

Revelation Space, Redemption Ark en Absolution Gap vormen 1 geheel maar Absolution Gap is prolly z'n minste (nog steeds de moeite). Moest je de smaak te pakken krijgen. Zijn shorts zijn gebundeld in 3 collecties en zijn werkelijk fenomenaal. De shorts in Galactic North & Diamond Dogs, Turquoise Days spelen zich in hetzelfde universum af voornamelijk tussen 2205 en 2651 met enkele uitschieters tot 10 000en jaren verder.

Van best to worst imo;
Revelation Space
The Prefect
Redemption Ark
Chasm City
Galactic North (The Great Wall of Mars & The Nightingale :drool:
Diamond Dogs, Turquoise Days
Absolution Gap


on a related note 27 juli komt er eindelijk een nieuwe uit in het revelation space universe
For thirty years a tiny band of humans has been sheltering in the caverns of an airless, crater-pocked world called Michaelmas. Beyond their solar system lie the ruins of human interstellar civilization, stalked by a ruthless, infinitely patient cybernetic entity determined to root out the last few bands of survivors. One man has guided the people of Michaelmas through the hardest of times, and given them hope against the wolves: Miguel de Ruyter. When a lone human ship blunders into their system, and threatens to lead the wolves to Michaelmas, de Ruyter embarks on a desperate, near-suicide mission to prevent catastrophe. But an encounter with a refugee from the ship - the enigmatic woman who calls herself only Glass - leads to de Ruyter's world being turned upside down.



Dit gezegd zijnde zijn andere boeken die los staan van het revelation space universum zijn ook geniaal. Vooral House of Suns & Pushing Ice en zijn Zima Blue & other stories collectie.



sorry for the rave. Prolly mijn favoriete hedendaagse sci-fi schrijver. 🤷‍♂️
 
Onder Sci-Fi lezers wordt die al langer op handen gedragen maar dankzij de verfilming van 2 van zijn shorts in Love, Death & Robots is z'n naam toch ook in de mainstream iets groter geworden. Ik hoop ooit zijn Revelation Space Universum op het grote scherm te mogen bewonderen. Elk boek op zich is fantastisch maar heel dat universum zit zo goed in elkaar dat het alsmaar beter wordt hoe meer je er in duikt. Van het mysterieuze van de Pattern Juggler oceaan werelden tot de epische evolutie van de glitterbelt en chasm city en de horror van hospitaalschip Nightingale.... Het Revelation Space universe is een tour de force.

Revelation Space, Redemption Ark en Absolution Gap vormen 1 geheel maar Absolution Gap is prolly z'n minste (nog steeds de moeite). Moest je de smaak te pakken krijgen. Zijn shorts zijn gebundeld in 3 collecties en zijn werkelijk fenomenaal. De shorts in Galactic North & Diamond Dogs, Turquoise Days spelen zich in hetzelfde universum af voornamelijk tussen 2205 en 2651 met enkele uitschieters tot 10 000en jaren verder.

Van best to worst imo;
Revelation Space
The Prefect
Redemption Ark
Chasm City
Galactic North (The Great Wall of Mars & The Nightingale :drool:
Diamond Dogs, Turquoise Days
Absolution Gap


on a related note 27 juli komt er eindelijk een nieuwe uit in het revelation space universe
For thirty years a tiny band of humans has been sheltering in the caverns of an airless, crater-pocked world called Michaelmas. Beyond their solar system lie the ruins of human interstellar civilization, stalked by a ruthless, infinitely patient cybernetic entity determined to root out the last few bands of survivors. One man has guided the people of Michaelmas through the hardest of times, and given them hope against the wolves: Miguel de Ruyter. When a lone human ship blunders into their system, and threatens to lead the wolves to Michaelmas, de Ruyter embarks on a desperate, near-suicide mission to prevent catastrophe. But an encounter with a refugee from the ship - the enigmatic woman who calls herself only Glass - leads to de Ruyter's world being turned upside down.



Dit gezegd zijnde zijn andere boeken die los staan van het revelation space universum zijn ook geniaal. Vooral House of Suns & Pushing Ice en zijn Zima Blue & other stories collectie.



sorry for the rave. Prolly mijn favoriete hedendaagse sci-fi schrijver. 🤷‍♂️
Net Chasm City uit en dat is me toch weeral sterk bevallen. De 2 Prefect boeken vond ik misschien nog net beter. Heeft wsl veel met de personages te maken. Mirabel Tanner vond ik lang niet zo interessant eerlijk gezegd. Er zijn er andere boeken waarin dat type personage (skillful, ex-military, badass) toch wat meer diepgang bevat.
Hij leek me ook steeds te falen in alles dat hij probeerde en uiteindelijk niet zó capabel te zijn. Ook al volgen we niet de échte Tanner (wat er overigens wel redelijk vroeg dik op lag), het werd wat off-putting

Maar ik heb ervan genoten. Moeilijk neer te leggen. Het Sky Haussmann plot was mssn zelfs nog aantrekkelijker dan het main plot.

Revelation Space heb ik jaren geleden al eens gelezen. Ben nu wel van plan de rest van de reeks ook te lezen.

Nu gestart me Ready Player One. Raar dat ik die nu pas vastneem. Eigenlijk helemaal m'n ding. De film vond ik wel ok.
 
Laatst bewerkt:
Nu gestart me Ready Player One. Raar dat ik die nu pas vastneem. Eigenlijk helemaal m'n ding. De film vond ik wel ok.
Ik vond het eerste boek 1000x keer beter dan de film tbh, Ready Player 2 moest ik me wat meer door worstelen ;)
 
Er vallen wel wat parallellen te trekken. Zo is er bijvoorbeeld serieus wat sci-fi die filosfische gedachten experimenten tot een verhaal uitwerkt om ze van nabij onder de loep te nemen. Het kan vaak de inspiratie zijn die aanzet tot toogfilosofie. Maar filosofie op zich als sociale wetenschap is natuurlijk veel breder en droger dan sci-fi.
 
Onder Sci-Fi lezers wordt die al langer op handen gedragen maar dankzij de verfilming van 2 van zijn shorts in Love, Death & Robots is z'n naam toch ook in de mainstream iets groter geworden. Ik hoop ooit zijn Revelation Space Universum op het grote scherm te mogen bewonderen. Elk boek op zich is fantastisch maar heel dat universum zit zo goed in elkaar dat het alsmaar beter wordt hoe meer je er in duikt. Van het mysterieuze van de Pattern Juggler oceaan werelden tot de epische evolutie van de glitterbelt en chasm city en de horror van hospitaalschip Nightingale.... Het Revelation Space universe is een tour de force.

Revelation Space, Redemption Ark en Absolution Gap vormen 1 geheel maar Absolution Gap is prolly z'n minste (nog steeds de moeite). Moest je de smaak te pakken krijgen. Zijn shorts zijn gebundeld in 3 collecties en zijn werkelijk fenomenaal. De shorts in Galactic North & Diamond Dogs, Turquoise Days spelen zich in hetzelfde universum af voornamelijk tussen 2205 en 2651 met enkele uitschieters tot 10 000en jaren verder.

Van best to worst imo;
Revelation Space
The Prefect
Redemption Ark
Chasm City
Galactic North (The Great Wall of Mars & The Nightingale :drool:
Diamond Dogs, Turquoise Days
Absolution Gap


Dit gezegd zijnde zijn andere boeken die los staan van het revelation space universum zijn ook geniaal. Vooral House of Suns & Pushing Ice en zijn Zima Blue & other stories collectie.



sorry for the rave. Prolly mijn favoriete hedendaagse sci-fi schrijver. 🤷‍♂️
:love: Alastair Reynolds

Toevallig leren kennen door op de boekenbeurs bij een standje met Engelstalige boeken Terminal World te kopen.
Ondertussen al zo goed als alles gelezen denk ik.

Bij mij ook mijn favoriet!
 
Ik lees eigenlijk te weinig maar wil toch eens aan Dune beginnen. Is dat te doen in het engels? En ik heb op bol.com al een mooie omnibus zien staan met de eerste 3 in de reeks. Is dat de moeite of best 1 per 1 kopen?
 
Dark tower niet gezien of gelezen. Villeneuve is voor mij wel de opkomende regisseur van de 10's en met blade runner 2049 heeft die wel bewezen dat die straffe sci-fi kan maken. Iets in dezelfde stijl met Dune zou fantastisch zijn
 
Ik lees eigenlijk te weinig maar wil toch eens aan Dune beginnen. Is dat te doen in het engels? En ik heb op bol.com al een mooie omnibus zien staan met de eerste 3 in de reeks. Is dat de moeite of best 1 per 1 kopen?
Is het deze die je gekocht hebt? Vallen die wat mee van formaat, niet te klein qua druk?

Dune 1-3 Omnibus op Bol

En aansluitend een vraag voor de kenners: is het derde boek een goed eindpunt? Want ik zag dat er ook een box met 6 boeken is, maar dat is toch wel een hele opgave voor iets dat me mogelijk niet gaat aanspreken. Ik heb weinig ervaring met science fiction maar wil me er eens aan wagen.
 
Is het deze die je gekocht hebt? Vallen die wat mee van formaat, niet te klein qua druk?

Dune 1-3 Omnibus op Bol

En aansluitend een vraag voor de kenners: is het derde boek een goed eindpunt? Want ik zag dat er ook een box met 6 boeken is, maar dat is toch wel een hele opgave voor iets dat me mogelijk niet gaat aanspreken. Ik heb weinig ervaring met science fiction maar wil me er eens aan wagen.
Nee ik heb een omnibus gekocht waar de 3 boeken in 1 geheel zijn samengebonden. Normaal formaat groot genoeg qua druk maar een pagina tussen elk hoofdstuk had wel mooi geweest. Nu zit er tussen elk hoofdstuk een citaat. Verder wel dik in orde en een bijlage van 40 bladzijden die dieper in gaat op het dune universum


Ben nu 340 bladzijden ver en ik vind het wel echt sterk.
 
Terug
Bovenaan