Sinds de Covid-situatie van vorig jaar trouwens 18 SF boeken gelezen van de Hugo award list (chronologisch begonnen). De meesten waren wel niet zo goed, je ziet goed dat het genre in de jaren 60 nog in kinderschoenen stond. Het valt me ook op dat die oudere boeken vaak 200 blz (of minder) lang waren, terwijl je tegenwoordig al vlug aan de 500 blz zit.
 
Sinds de Covid-situatie van vorig jaar trouwens 18 SF boeken gelezen van de Hugo award list (chronologisch begonnen). De meesten waren wel niet zo goed, je ziet goed dat het genre in de jaren 60 nog in kinderschoenen stond. Het valt me ook op dat die oudere boeken vaak 200 blz (of minder) lang waren, terwijl je tegenwoordig al vlug aan de 500 blz zit.
Tijd en zin om die eens op te lijsten met een korte bespreking? :)
Ik denk dat er op 9 lives wel wat staan maar ook niet alles.
 
Persoonlijk aanrader is The stars my destination (aka Tiger! Tiger!) van Alfred Bester

Soort van count of monte cristo in space, met teleportatie, face tattoos, etc, uit 1956.

Staat momenteel hoog op mijn lijstje om eens opnieuw te lezen.
 
Stars my destination is idd heel goed.

Momenteel bezig met 'The second foundation', eerste eerste boek en het tweede deel van het tweede waren top.

Is het de moeite om nog meer te verdiepen in de boeken naast de trilogie?
 
Altijd fan geweest van de boeken van :

1) Raymond E Feist - zijn volledige riftwar saga is voor mij beter dan de wheel of time.
2) wheel of time van Robert Jordan en daarna brandon sanders
3) De dwergen van markus heitz
4) de boeken van robin Hobb met de saga van de levende schepen.
5) boeken van John Flanagan - grijze jager etc
6) boeken van Terry goodkind (wetten van ...)
7) Boeken van WJ Maryson - Meester magiër
8) en natuurlijk de serie TCHAI van Jack vance... was voor mij de introductie in het genre.
9) ganse resem boeken van R. A Salvatore

Dan waren er daarnaast nog andere boeken die ik verslonden had toen ik nog jong was ;p. Van isaac asimov en dergelijke die ook wel goed waren. Maar er was er nog een maar ik kan nu al een tijd niet meer komen op de naam. Ging over een planeet met dinosauriërs (type velociraptor) of iets gelijkaardigs waar als je een speciaal orgaan van die sauriërs consumeerde dan werd je dacht ik sterker (maar ook verslaafd)... zeker 25 jaar geleden dat ik dat boek gelezen heb...
 
Het wordt nogal onnozel vond ik maar blijft wel leuk.
Ik heb wel geen idee hoe ver ik precies gelezen heb.
Derde boek vond ik de beste van de trilogie.

Nu twijfel ik of ik aan Dune zal beginnen of eerst iets anders zal lezen dan scifi.
 
Zonet voor de tweede keer begonnen aan Semiosis van Sue Burke. Ooit eens aan begon maar nooit uitgelezen. Ik lees echt te traag en dan verlies ik interesse 😅 😩
 
Dat is de conclusie van het verhaal met The Mule dan? Ik ben de synopsis van de boeken erna aan het bekijken maar weet nog altijd niet of ik die nu gelezen heb of niet :p

The Mule is maar tot halfweg. Erna nog een enorm goed stuk over Kalgan/Terminus en locatie van 2nd foundation
 
8) en natuurlijk de serie TCHAI van Jack vance... was voor mij de introductie in het genre.
Jack Vance :love::love::love:

Zonder twijfel mijn favoriete sci-fi auteur.
Enkel zijn Lyonesse fantasy reeks vond ik slecht maar al zijn andere boeken heb ik verslonden.
Ben je minder fan van techno mumbo jumbo verhalen maar hou je van kleurrijke alien cultures ? Dan is Vance your man. :)
En ja 'Tchai , de waanzinnige planeet' herinner ik me ook nog, uitstekend boek.
Sinds de jaren '80 is sci-fi zo goed als dood in Belgie, maar ik had het geluk dat mijn ouders blibliofielen zijn en mijn pa had reeds een ruime collectie sci-fi boeken opgebouwd zodat ik als tiener nooit tekort kwam aan boeken, van mijn 14 tot mijn 16j heb ik honderden sci-fi boeken versleten. :)
Spijtig dat het allemaal zo lang geleden is en ik de meeste vergeten ben welke er allemaal goed waren.
2 aanraders die me te binnen schieten:
Slan - A.E. Van Vogt
The Demolished Man - Alfred Bester

Dat van die dinos doet ook een belletje rinkelen, was dat geen boek van Larry Niven en/of Jerry Pournelle; ik herinner me een boek waar dino-achtige dieren op de de cover stonden.
 
Laatst bewerkt:
Jack Vance :love::love::love:

Zonder twijfel mijn favoriete sci-fi auteur.
Enkel zijn Lyonesse fantasy reeks vond ik slecht maar al zijn andere boeken heb ik verslonden.
Ben je minder fan van techno mumbo jumbo verhalen maar hou je van kleurrijke alien cultures ? Dan is Vance your man. :)
En ja 'Tchai , de waanzinnige planeet' herinner ik me ook nog, uitstekend boek.
Sinds de jaren '80 is sci-fi zo goed als dood in Belgie, maar ik had het geluk dat mijn ouders blibliofielen zijn en mijn pa had reeds een ruime collectie sci-fi boeken opgebouwd zodat ik als tiener nooit tekort kwam aan boeken, van mijn 14 tot mijn 16j heb ik honderden sci-fi boeken versleten. :)
Spijtig dat het allemaal zo lang geleden is en ik de meeste vergeten ben welke er allemaal goed waren.
2 aanraders die me te binnen schieten:
Slan - A.E. Van Vogt
The Demolished Man - Alfred Bester

Dat van die dinos doet ook een belletje rinkelen, was dat geen boek van Larry Niven en/of Jerry Pournelle; ik herinner me een boek waar dino-achtige dieren op de de cover stonden.
Was dat niet deze: Dinosaur Planet?
Jaren geleden ooit eens gelezen
 
Neen niet dinosaur planet. ben aan het twijfelen of het niet Heorot was. Denk het eigenlijk niet, maar zou het verticaal moeten doornemen om zeker te zijn...
 
Van Foundation heb ik de originele trilogie gelezen en het vervolg daarop 'Hoeksteen van de de Foundation' (eveneens van Asimov).
Zijn de andere Foundation boeken nog de moeite om te lezen of is het gewoon uitmelkerij ?
 
Persoonlijk aanrader is The stars my destination (aka Tiger! Tiger!) van Alfred Bester

Soort van count of monte cristo in space, met teleportatie, face tattoos, etc, uit 1956.

Staat momenteel hoog op mijn lijstje om eens opnieuw te lezen.

Favo sci-fi roman ooit... Ik moet de rest van hem eens dringend beginnen lezen. Wat zijn nog goeie van hem?

En Neuromancer, tja... De stream-of-consciousness stijl is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Thematisch is er zeker en vast reeds betere sci-fi literatuur uitgekomen, maar het zijn toch vooral de uitgebreide zintuiglijke ervaringen die Gibson zo meesterlijk beschrijft (en mijn verbeelding stimuleren) die het boek fantastisch maken. Weinig auteurs die het hem nadoen imo. Je moet dit boek ook niet lijn per lijn lezen, maar eerder contextueel (zoals veel sci-fi romans in die tijd), aangezien veel termen die hij gebruikt op het eerste zicht op niets slaan.
 
Zou Dune eigenlijk ook eens terug moeten lezen nu de film eraan komt maar heb hier nog 100en boeken liggen die ik nog nooit gelezen heb. 😅
Was er om die reden ook terug in begonnen. Ik dacht: 'ik moet me haasten want binnenkort komt de film'. Ja...

Wel content dat ik dat gedaan heb want was écht wel veel vergeten. Hij leest ook vlotter dan de eerste keer.

Met Neuromancer was dat bij mij btw ook zo (omdat die hier veel ter sprake komt). De eerste keer had ik moeite om alles te begrijpen. Maar na elke leesbeurt gaat dat vlotter omdat je uiteindelijk wel in de 'flow' van die schrijfstijl geraakt. En omdat je het plot al kent worden voordien onduidelijke situaties veel helderder. De Sprawl trilogie is 1 van m'n favo's geworden.
 
Van Foundation heb ik de originele trilogie gelezen en het vervolg daarop 'Hoeksteen van de de Foundation' (eveneens van Asimov).
Zijn de andere Foundation boeken nog de moeite om te lezen of is het gewoon uitmelkerij ?
Niemand die de ganse serie gelezen heeft en een antwoordje kan geven ?

The Stars My Destination zal ik ook eens checken, gezien de andere Bester ook goed meeviel. :)
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand de trilogie van Dune gelezen? Ik ben nu bezig aan het tweede boek (Dune Messiah) en vind het echt veel zwakker dan het eerste moet ik zeggen. Het is bijna een filosofisch stuk aan het worden :shutup:

Ik ga dit boek wel uitlezen omdat ik er bijna ben, maar als boek drie van hetzelfde laken een broek is, lees ik liever iets anders hoor.
 
Terug
Bovenaan