Rijexamen is verkapt inburgerings- en taalexamen

Het is natuurlijk wel een tweesnijdend zwaard eh. Langs de ene kant mag je mensen geen kansen ontnemen, maar langs de andere kant ontneem je zo wel steeds meer de incentive om van Nederlands/Frans te leren een prioriteit te maken.
Je kan het natuurlijk ook anders zien; hoe sneller ik Nederlands leer, hoe sneller ik m'n rijbewijs haal. En als grote bonus kan je nu ook nog met andere Belgen praten en een deftige job (waar Nederlands praten wél echt moet) zoeken.

Kijk, ik kan uit ervaring spreken. Ik heb een heel goede talenknobbel en heb mezelf op m'n eentje voor een groot deel een taal geleerd.
Ik besef dat niet iedereen dat zo snel kan.
Ik denk zelfs dat de meeste mensen, met talenknobbel, na een jaar hier intensief lessen gevolgd te hebben het te moeilijk gaan hebben voor de complexe vragen van een theoretisch rij-examen.

Die lat ligt gewoon te hoog om die mensen de kans te ontnemen om vooruitgang te maken, hoor.

Ik heb net zo eens een praktische test gedaan en dat zijn dit soort vragen:

- In welke volgorde mogen deze weggebruikers het kruispunt oprijden. Sleep de kaders hiervan in de juiste volgorde
- Je gaat je voertuig maximaal beladen, wat doe je met de bandenspanning?
- Wat is de massa in beladen toestand/maximaal toegelaten massa
- Wat is de basisregel op een vierarmenkruispunt zonder verkeersborden
- Een dun laagje ijzel bedenkt het wegdek wat moet je doen als de wagen begint te slippen.

Sorry maar dat zijn zinnen die je, zelfs met intensieve studie, na een jaar nog niet goed verstaat als je geen kennis van de taal hebt.
Waarom zou je in hemelsnaam die mensen extra obstakels geven door hun kans op een rijbewijs daarom zo achteruit te schuiven?
 
Ah dus als het over een tijdelijk verblijf gaat dan mogen we wel verwachten dat je een taal vlot kan verstaan, maar als het over een permanent verblijf gaat dan moet het allemaal heel gemakkelijk zijn want anders ontneem je kansen? Ik kan perfect begrijpen dat de situatie allesbehalve ideaal is en je nu veel 'slachtoffers' hebt die hun best willen doen maar steeds op hinderpalen botsen. Maar is er eigenlijk wel een ideale situatie waarbij je 1. de mensen die hun best willen doen zoveel mogelijk kansen geeft, en 2. de mensen van luie wil 'afstraft'? Het is altijd dansen op een slappe koord, vrees ik.

Dat van het bedenkelijke niveau in Portugal kan ik beamen. Dat feesten was een grote domper, want na anderhalve dook miss rona op. 😒
Ik vind een andere situatie die slecht geregeld is niet echt een argument gewoon. Dat Portugal zijn eigen problemen oplost hé.
 
Ik vind het ook straf, hoedat sommige mensen hun argument lijkt te zijn : "Je hebt Nederlands nodig om je te integreren in de maatschappij, dus tot dat je dit kent, moet het zo moeilijk mogelijk zijn om je te integreren in de maatschappij zodat je je achteraf beter kunt integreren in de maatschappij."

Een rijbewijs kunnen halen en hierdoor meer job-opportuniteiten krijgen, zal een veel groter effect hebben op het Nederlands leren dan dit thuis te moeten gaan doen.

Klopt 100%. Integratie heb je door in het dagelijkse leven bezig te zijn met mensen. Niet énkel door een taal te leren.

Integratie lukt véél beter als je aan het werk bent, als je kinderen naar buitenschoolse activiteiten gaan, als je KAN naar de juiste opleiding op het juiste niveau gaan, ... en daar is mobiliteit een héél belangrijke factor.

Als je daar tolken verbiedt of bvb gewoon al de toegang tot google translate niet mogelijk maakt, maak je het enkel erger voor die mensen. En dan kunnen hun kinderen vaak niet of minder gemakkelijk naar activiteiten.

En ivm inburgeringscursussen: da's vaak een politiek compromis. Even cru stellen:
- rechts wil inburgerinscursussen verplicht maken en rechten laten afhangen van het volgen van die cursussen. Ze wil besparen op de overheid.
- links wil geen zo'n cursussen

Compromis: er komen cursussen, maar de financiering en organsatie is beperkt, zodat iedereen achteraf kan klagen, maar iedereen een beetje zijn zin heeft: cursussen die er geen zijn (links) en cursussen die verplicht zijn zonder dat het de overheid veel kost (rechts). Visie? beperkt.
 
De mogelijkheid om een nieuwe taal te leren, heeft ook te maken hoe goed je je eigen moedertaal beheerst. Volgens mij wordt hier geen rekening mee gehouden in NT2 lessen of inburgeringscursussen, waardoor iedereen die daar zit dezelfde leerstof krijgen.

Dit is volgens mij hetzelfde dan wiskunde uitleggen aan een groep bestaand uit lagere schoolkinderen, pubers uit wiskundige en niet wiskundige richtingen en masters wiskunde. Op welk niveau ga je dan wiskunde aanbieden, begin je te hoog gaan de laagst geschoolden niet mee kunnen, begin je te laag dan gaat de hooggeschoolde zich vervelen. Het is dus niet voor iedereen even gemakkelijk om een nieuwe taal op te pikken of om zelfs als overheid een goed lessenpakket samen te stellen, waarbij je alle nieuwkomers kan helpen.

In verband met het rijbewijs kan je je de vraag stellen of het Nederlands voldoende machtig zijn een voorwaarde zou zijn om u in het verkeer te begeven. Volgens mij niet, want verkeersregels zijn er ook voor fietsers en voetgangers, bij mij weten moeten deze geen bewijs voorleggen dat ze bekwaam zijn om zich in het verkeer mengen. Een rijbewijs heeft dan ook vooral te maken dat je kan aantonen dat je je voertuig kan beheersen en situaties kan inschatten. Op de manier hoe rijbewijzen nu worden uitgereikt is het niet enkel een vaardigheidstest, maar ook indirect een taaltest.

Het zou beter zijn om een andere manier te zoeken om een theoretisch rijbewijs te halen dan hoe het nu gebeurd. Idem voor het invullen van een aanrijdingsformulier. Er zijn genoeg mensen die hier hulp bij nodig hebben die Nederlands als moedertaal hebben.
 
Kijk, ik kan uit ervaring spreken. Ik heb een heel goede talenknobbel en heb mezelf op m'n eentje voor een groot deel een taal geleerd.
Ik besef dat niet iedereen dat zo snel kan.
Ik denk zelfs dat de meeste mensen, met talenknobbel, na een jaar hier intensief lessen gevolgd te hebben het te moeilijk gaan hebben voor de complexe vragen van een theoretisch rij-examen.

Die lat ligt gewoon te hoog om die mensen de kans te ontnemen om vooruitgang te maken, hoor.

Ik heb net zo eens een praktische test gedaan en dat zijn dit soort vragen:

- In welke volgorde mogen deze weggebruikers het kruispunt oprijden. Sleep de kaders hiervan in de juiste volgorde
- Je gaat je voertuig maximaal beladen, wat doe je met de bandenspanning?
- Wat is de massa in beladen toestand/maximaal toegelaten massa
- Wat is de basisregel op een vierarmenkruispunt zonder verkeersborden
- Een dun laagje ijzel bedenkt het wegdek wat moet je doen als de wagen begint te slippen.

Sorry maar dat zijn zinnen die je, zelfs met intensieve studie, na een jaar nog niet goed verstaat als je geen kennis van de taal hebt.
Waarom zou je in hemelsnaam die mensen extra obstakels geven door hun kans op een rijbewijs daarom zo achteruit te schuiven?

Dat dat (niche)woorden zijn die je onmogelijk kunt kennen als je op een normale manier een taal leert, dat is logisch. Maar dat is niet onoverkomelijk eh. Als je een rijcursus in het Nederlands gebruikt om je op het examen voor te bereiden, dan ben je al die woorden als eens tegen gekomen (en verbeter je tegelijk uw Nederlands ook). Een rijcursus in uw eigen taal studeren, en dan dat examen in het Nederlands doen ja dat is vragen voor dikke miserie. Je moet maar eens de gemiddelde woordenschat van een cursus advanced business English zien, kans is groot dat mensen die van zichzelf denken heel goed 'casual' Engels te kunnen, de helft niet begrijpt.

Maar bij mij draait het er niet om dat mensen dat examen per se in het Nederlands/Frans/Engels moeten doen eh. Het argument dat het vertalen te duur is, is zwak. Hoe veel kan dat nu kosten om al die vragen in de meest courante talen (Spaans, Russisch, Pools, Arabisch, etc) te vertalen? Bij mij draait het vooral dat je incentives moet blijven geven aan nieuwe mensen om de taal te leren.
Als je wil gaan werken (en iets anders dan kuismadam of -meneer), dan moet je simpelweg Nederlands kennen. Dat is evengoed een grote hinderpaal, en misschien nog een grotere aangezien gaan werken zin en structuur geeft aan uw leven (itt mogen autorijden).
Maar gaan solliciteren in uw eigen taal, ik denk niet dat dat gaat pakken.

Ik heb een goede Braziliaanse vriend die samen is met een Nederlandse jongen. Hij woont (samen met z'n ouders) toch al een aantal jaar in Rotterdam woont en heeft daar social media marketing gestudeerd. Zijn opleiding was volledig in het Engels, en contact met andere studenten verliep ook in het Engels. Nu is hij sinds vorig jaar afgestudeerd, en is hij eigenlijk tot de constatatie gekomen dat de 'gewone' Nederlanders en de arbeidsmarkt wél Nederlands als norm hebben en hij daardoor moeilijk aan een job geraakt.
Ik mag dan nog de grootste fan zijn van internationalisering, maar de realiteit is en blijft dat de 'lokale' taal spreken by far het belangrijkste is.

Moest ik emigreren naar een land waar ik de taal niet spreek, ik zou er eerlijk gezegd zot van worden dat ik niet met 'de mensen' kan babbelen.
En niet zozeer dat ik m'n rijbewijs of w/e niet kan halen.
 
Dat is ook niet de taak van de overheid. Als je naar ergens wil migreren om je er voor lange tijd te vestigen, dan is het aan u om daar op voorbereid te zijn. Ben je dat niet, dan is het aan u om zo rap mogelijk dat gat dicht te rijden. Als dat teveel gevraagd is wat komt ge hier dan eigenlijk doen?
Imo is het de taak van de overheid om er voor te zorgen dat nieuwe/potentiële burgers van het land, klaar zijn om in het land te wonen.

Dit inderdaad. Het is heel dubbel vind ik gewoon. Zowel in wat mensen schijnen te verwachten van nieuwkomers, zie de vijandige reacties hier, als in wat de overheid verwacht.
Wat ik ook vreemd vind: er is hier (nu ja, eerder op't legacy forum) genoeg commentaar op gebrekkige inburgering en een te lakse overheid maar nu ligt de verantwoordelijkheid ineens bij het individu.
 
Dus ze eigenlijk pas binnen laten wanneer ze de nodige competenties bezitten om te functioneren in de samenleving?
Dat krijg je zowel poltiek als gewoon realistisch niet verkocht: wat met vluchtelingen al? Wanneer functioneer je eigenlijk? Ik zou denken dat belastingen betalen daar redelijk hoog scoort.

Ondertussen komen hier elk jaar duizenden mensen toe die we wel helpen met inburgeren, afhankelijk maken van het systeem...om dan tegen te werken dat ze zelfvoorzienend worden.
 
Dat dat (niche)woorden zijn die je onmogelijk kunt kennen als je op een normale manier een taal leert, dat is logisch. Maar dat is niet onoverkomelijk eh. Als je een rijcursus in het Nederlands gebruikt om je op het examen voor te bereiden, dan ben je al die woorden als eens tegen gekomen (en verbeter je tegelijk uw Nederlands ook). Een rijcursus in uw eigen taal studeren, en dan dat examen in het Nederlands doen ja dat is vragen voor dikke miserie. Je moet maar eens de gemiddelde woordenschat van een cursus advanced business English zien, kans is groot dat mensen die van zichzelf denken heel goed 'casual' Engels te kunnen, de helft niet begrijpt.

Ik denk dat je de complexiteit en moeilijkheid van studeren in een andere taal enorm onderschat. Dat kan je gewoon niet als je nog de taal aan het leren ben.
Dat duurt enorm lang voor je zoiets kan en nogmaals dat is het probleem net. Die mensen ontneem je gewoon kansen door dat allemaal op te schuiven.

Maar bij mij draait het er niet om dat mensen dat examen per se in het Nederlands/Frans/Engels moeten doen eh. Het argument dat het vertalen te duur is, is zwak. Hoe veel kan dat nu kosten om al die vragen in de meest courante talen (Spaans, Russisch, Pools, Arabisch, etc) te vertalen? Bij mij draait het vooral dat je incentives moet blijven geven aan nieuwe mensen om de taal te leren.
Als je wil gaan werken (en iets anders dan kuismadam of -meneer), dan moet je simpelweg Nederlands kennen. Dat is evengoed een grote hinderpaal, en misschien nog een grotere aangezien gaan werken zin en structuur geeft aan uw leven (itt mogen autorijden).
Maar gaan solliciteren in uw eigen taal, ik denk niet dat dat gaat pakken.

Het gaat hier dan ook niet over solliciteren in uw eigen taal. Maar vrijheid om met een wagen te rijden naar waar je wilt kan je integratie op allerlei vlakken helpen.
Stel nu dat je een job tijdelijk doet waarvoor je de taal niet moet doen en je moet elke dag met de bus. Dan heb je 's avonds geen tijd meer om een cursus te nemen of naar de sporthal te gaan om aan je contacten met locals te werken bijvoorbeeld. Dat is ook allemaal integratie he.


Ik heb een goede Braziliaanse vriend die samen is met een Nederlandse jongen. Hij woont (samen met z'n ouders) toch al een aantal jaar in Rotterdam woont en heeft daar social media marketing gestudeerd. Zijn opleiding was volledig in het Engels, en contact met andere studenten verliep ook in het Engels. Nu is hij sinds vorig jaar afgestudeerd, en is hij eigenlijk tot de constatatie gekomen dat de 'gewone' Nederlanders en de arbeidsmarkt wél Nederlands als norm hebben en hij daardoor moeilijk aan een job geraakt.
Ik mag dan nog de grootste fan zijn van internationalisering, maar de realiteit is en blijft dat de 'lokale' taal spreken by far het belangrijkste is.

Moest ik emigreren naar een land waar ik de taal niet spreek, ik zou er eerlijk gezegd zot van worden dat ik niet met 'de mensen' kan babbelen.
En niet zozeer dat ik m'n rijbewijs of w/e niet kan halen.

Maar natuurlijk moet je de taal leren als je hier bent, ik vind ook dat er geen enkel excuus is voor mensen die hier jarenlang wonen en de taal amper machtig zijn.
Maar je gaat mensen die wel willen vooruitgeraken en integreren gewoon extra hindernissen bezorgen, dat is voor niets nodig.
 
Klopt 100%. Integratie heb je door in het dagelijkse leven bezig te zijn met mensen. Niet énkel door een taal te leren.

Integratie lukt véél beter als je aan het werk bent, als je kinderen naar buitenschoolse activiteiten gaan, als je KAN naar de juiste opleiding op het juiste niveau gaan, ... en daar is mobiliteit een héél belangrijke factor.

Als je daar tolken verbiedt of bvb gewoon al de toegang tot google translate niet mogelijk maakt, maak je het enkel erger voor die mensen. En dan kunnen hun kinderen vaak niet of minder gemakkelijk naar activiteiten.

En ivm inburgeringscursussen: da's vaak een politiek compromis. Even cru stellen:
- rechts wil inburgerinscursussen verplicht maken en rechten laten afhangen van het volgen van die cursussen. Ze wil besparen op de overheid.
- links wil geen zo'n cursussen

Compromis: er komen cursussen, maar de financiering en organsatie is beperkt, zodat iedereen achteraf kan klagen, maar iedereen een beetje zijn zin heeft: cursussen die er geen zijn (links) en cursussen die verplicht zijn zonder dat het de overheid veel kost (rechts). Visie? beperkt.
ik weet dat het cru gesteld is.
Maar waarom zou links geen inburgeringscursussen willen?
 
ik weet dat het cru gesteld is.
Maar waarom zou links geen inburgeringscursussen willen?
Uit vrees voor toestanden a la Vlaamse Canon (dus 'assimilatie ipv integratie') + examens om te moeten slagen of teruggestuurd te worden (ik trek het op flessen, he))
 
Maar dan helemaal geen inburgeringscursussen en de mensen aan hun lot overlaten?
 
Het gaat hier dan ook niet over solliciteren in uw eigen taal. Maar vrijheid om met een wagen te rijden naar waar je wilt kan je integratie op allerlei vlakken helpen.
Stel nu dat je een job tijdelijk doet waarvoor je de taal niet moet doen en je moet elke dag met de bus. Dan heb je 's avonds geen tijd meer om een cursus te nemen of naar de sporthal te gaan om aan je contacten met locals te werken bijvoorbeeld. Dat is ook allemaal integratie he.

Je moet maar eens kijken op deze link. Daar staan alle buitenlandse rijbewijzen die hier erkend worden. 95% van de mensen die hier moeten integreren gaan dat probleem niet hebben omdat ze gewoon hun rijbewijs kunnen inruilen.

Ik vraag me dan af waarom een Mexicaans rijbewijs niet erkend is, volgens mij zijn er corruptere landen op die lijst.
 
Maar dan helemaal geen inburgeringscursussen en de mensen aan hun lot overlaten?
ze willen niet dat de toegang tot grondrechten afhankelijk is van het deelnemen aan een cursus/ taalvereisten.
Voorbeeld: wonen is een grondrecht, echter om toegang te krijgen om u te mogen inschrijven bij een sociale huisvestingsmaatschappij dien je Nederlands te kunnen.

Dit staat haaks op het concept grondrecht. Want een grondrecht is een recht wat je onvoorwaardelijk zou moeten krijgen.
 
Dus ze eigenlijk pas binnen laten wanneer ze de nodige competenties bezitten om te functioneren in de samenleving?
Dat zou ideaal zijn maar zoals gezegd is dat niet realistisch.

Voor de lol trouwens eens opgezocht wat de vereisten zijn om partner visa te krijgen in Australië, toch een land dat hier vaak aangehaald wordt als het migratie aan komt. Om een permanente vergunning te krijgen heb je eerst een tijdelijke nodig. Hier de voorwaarden voor die laatste, taal is er geen van. Blijkbaar laten die zonder al te veel issues volk binnen dat niet de nodige competenties heeft om te kunnen functioneren in de maatschappij..
 
Je moet maar eens kijken op deze link. Daar staan alle buitenlandse rijbewijzen die hier erkend worden. 95% van de mensen die hier moeten integreren gaan dat probleem niet hebben omdat ze gewoon hun rijbewijs kunnen inruilen.

Ik vraag me dan af waarom een Mexicaans rijbewijs niet erkend is, volgens mij zijn er corruptere landen op die lijst.
Ik heb mij dat ook al afgevraagd, als je daar dan bv. de Dominicaanse Republiek ziet opstaan. Maar bij veel van de zaken die we hebben opgezocht/meegemaakt in verband met het regelen van mijn vrouw haar verblijf kwamen we wel iets tegen dat licht absurd was. Als een systeem/wet maar door weinig mensen wordt gebruikt, en zeker als het door een groep is met minder politiek belang, is alles wat minder geregeld.
Dat zou ideaal zijn maar zoals gezegd is dat niet realistisch.

Voor de lol trouwens eens opgezocht wat de vereisten zijn om partner visa te krijgen in Australië, toch een land dat hier vaak aangehaald wordt als het migratie aan komt. Om een permanente vergunning te krijgen heb je eerst een tijdelijke nodig. Hier de voorwaarden voor die laatste, taal is er geen van. Blijkbaar laten die zonder al te veel issues volk binnen dat niet de nodige competenties heeft om te kunnen functioneren in de maatschappij..
Ik vind persoonlijk dan ook dat hoe wij omgaan met taal redelijk ouderwets is, of krampachtig. Een goede taalkennis is noodzakelijk om te integreren, maar hier is dat vaak een rode lamp, en zonder is het moeilijk werk vinden (inclusief jobs die iedereen kan) of ja, waar het hier over gaat. Terwijl het een pak beter gaan als je alles samen doet. Ook de houding van de VDAB, waar je de indruk krijgt dat geen Nederlands spreken een mentale handicap is, helpt niet echt. Dat veel nieuwkomers dan in hun bubbel/getto kruipen waar ze wel werk vinden, heeft daar misschien wel gedeeltelijk mee te maken. Op de faceboekgroep "Mexicanos en Belgica" genoeg oproepen om (in het zwart) aan het werk gezet te worden.

Het voorbeeld van het studentenrestaurant aan de universiteit heb ik al gegeven zeker, mijn vrouw voldeed niet want ze wilden een C1 niveau Nederlands. Om kok te spelen in een studentenrestaurant. Ik moest dat ook halen in Engels, om daar mastercursussen in te geven. Compleet van de pot gerukt, en ik vermoed gewoon "zeg neen tegen Franstaligen".

Misschien heeft dat iets te maken met ons collectief trauma m.b.t. tot de Franstalige dominantie in het verleden.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toch lachen met de spreidstand die sommige mensen hier aannemen. Langs de ene kant schieten ze in een halve kramp omdat ik in de racisme-thread zei dat veel (oudere witte) Belgen problematisch gedrag vertonen en delen van onze cultuur as such integratie in de weg staan, en langs de andere kant zie je ze hier ook in een kramp schieten omdat het theoretisch rijexamen niet in 300 talen kan afleggen "omdat dat integratie bemoeilijkt".
Het moet allemaal makkelijk zijn (waar ik op zich nog wel sympathie voor heb), maar ze voor de rest maar laten ploeteren als ze voor de rest geen énkele aansluiting hebben met de rest van de maatschappij, dat is dan zogezegd wel de oplossing.
Maar dat we het N-woord niet meer mogen zeggen en er 2 artikels verschijnen met 'witte mensen' ipv blank, ho maar dan borrelt al het maagzuur op.

Uit vrees voor toestanden a la Vlaamse Canon (dus 'assimilatie ipv integratie') + examens om te moeten slagen of teruggestuurd te worden (ik trek het op flessen, he))

Ik snap eigenlijk niet waarom iemand er iets op tegen zou hebben om in de lessen geschiedenis een extra nadruk te leggen op Vlaamse geschiedenis zodat je (ook al heb je totaal andere roots) toch een zekere kennis heeft van wat het huidige Vlaanderen gevormd heeft, zoals het humanisme, maar evengoed zwarte bladzijden zoals de kolonisatie en massale collaboratie (die nu te veel worden weggemoffeld).
Dat kan de verstandhouding tussen de verschillende groepen in de samenleving enkel maar helpen harmoniseren, denk ik.

Dat er sommige donkerbruine partij(en) die kennis dan willen koppelen aan de beslissing om mensen terug te sturen, ja dat is natuurlijk 7 bruggen te ver.
 
Dat zou ideaal zijn maar zoals gezegd is dat niet realistisch.

Voor de lol trouwens eens opgezocht wat de vereisten zijn om partner visa te krijgen in Australië, toch een land dat hier vaak aangehaald wordt als het migratie aan komt. Om een permanente vergunning te krijgen heb je eerst een tijdelijke nodig. Hier de voorwaarden voor die laatste, taal is er geen van. Blijkbaar laten die zonder al te veel issues volk binnen dat niet de nodige competenties heeft om te kunnen functioneren in de maatschappij..
Ik denk dat die regel van die competenties vooral valt onder:

there is a risk that while you are in Australia you would:
  • engage in criminal conduct
Zoals je wel vaker ziet in de tv-programma's van de australische migratiedienst, gaan ze ervan uit dat je criminele feiten gaat plegen als je geen profiel hebt dat werk gaat vinden.
Ik heb mij dat ook al afgevraagd, als je daar dan bv. de Dominicaanse Republiek ziet opstaan. Maar bij veel van de zaken die we hebben opgezocht/meegemaakt in verband met het regelen van mijn vrouw haar verblijf kwamen we wel iets tegen dat licht absurd was. Als een systeem/wet maar door weinig mensen wordt gebruikt, en zeker als het door een groep is met minder politiek belang, is alles wat minder geregeld.

Ik vind persoonlijk dan ook dat hoe wij omgaan met taal redelijk ouderwets is, of krampachtig. Een goede taalkennis is noodzakelijk om te integreren, maar hier is dat vaak een rode lamp, en zonder is het moeilijk werk vinden (inclusief jobs die iedereen kan) of ja, waar het hier over gaat. Terwijl het een pak beter gaan als je alles samen doet. Dat veel nieuwkomers dan in hun bubbel/getto kruipen waar ze wel werk vinden, heeft daar misschien wel gedeeltelijk mee te maken.

Het voorbeeld van het studentenrestaurant aan de universiteit heb ik al gegeven zeker, mijn vrouw voldeed niet want ze wilden een C1 niveau Nederlands. Om kok te spelen in een studentenrestaurant. Ik moest dat ook halen in Engels, om daar mastercursussen in te geven. Compleet van de pot gerukt, en ik vermoed gewoon "zeg neen tegen Franstaligen".

Misschien heeft dat iets te maken met ons collectief trauma m.b.t. tot de Franstalige dominantie in het verleden.
In dit voorbeeld gaat het om het rijbewijs dat specifiek daarom ook in het Engels kan. Dus het is zelfs al niet meer "1 van de landstalen", maar gewoon "je moet u kunnen uitdrukken in een taal die de meeste mensen hier verstaan". Ik vind de vereiste om Engels/Frans/Nederlands/Duits te kunnen, nu toch niet zo extreem. 2 van die 4 talen worden in quasi heel Afrika gesproken. Het overgrote deel van de mensen in Azië spreken Engels dus is het probleempunt nog Latijns-Amerika en Oost-Europa?
Ik betwijfel ten zeerste dat je in die landen met jouw specifieke taaleisen moet afkomen...
 
Terug
Bovenaan