Rijexamen is verkapt inburgerings- en taalexamen

Effe gewoon random deze eruit gepikt om dat die commentaar wel meer terug komt: er is een verschil tussen een paar woorden of zinnetjes kennen en een (rij) examen afleggen in het Thais.

En mij lijken de meesten onder jullie wat voorbij te gaan aan de problematiek die Sylversythe probeert aan te halen. Als migrant wordt er verondersteld om zo snel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Maar de overheid lijkt daar niet aan mee te werken, zelfs eerder tegen te werken. Zo wordt je niet verwacht deftig de taal te kennen maar langs de andere kant wordt iets basic als het behalen van een rijbewijs bemoeilijkt. Terwijl het behalen van rijbewijs de mogelijkheden op een job vergroot en dus ook de integratie. Hoe rapper iemand werkt, hoe rapper hij/zij kan bijdragen.

En KoC haalt het in't begin aan: de lat lijkt gewoon te laag liggen te bij inburgeringscursus. En imo wordt de lat voor een rijbewijs dan weer te hoog gelegd. En ja, ik ben het daar ook met KoC eens: je moet wel kunnen communiceren want dat is in bepaalde gevallen echt nodig (zie zijn anekdote over het ongeval) maar toch blijf het verschil in niveau tussen beide te groot vinden.

Ik ben het daarmee eens hoor.
Ik vind alleen niet dat een gebrek aan een cursus van een taal u in uw eigen land moet tegen houden te taal te leren kennen. Daar reageerde ik op, dat dat voor een rij-examen anders is daar ben ik ook mee akkoord.
Zoals ik zei is het zelfs als Nederlandstalige soms een werk om die vragen correct te kunnen interpreteren.
 
Kan ik ook bijtreden. Mijn vrouw begon zoals gezegd in een instensieve cursus, waar de VDAB plaatsen had gereserveerd. Gelukkig was er nog plaats voor haar, dachten we dan.

Al redelijk ver in A2 viel het mij op dat zaken zoals onze tweeklanken (ui, eu, ...) ze niet kon uitspreken. Toch vrij basic denk ik dan. Ook zagen ze veel zaken "omdat het zo was", zonder uitleg. Nu goed, een taal is geen 100% sluitende wiskunde, maar toch. Die leerkracht is uiteindelijk uitgevallen met gezondheidsproblemen en de vervanger vond het maar een boeltje. Mijn vrouw vond die 2de persoon dag en nacht verschil. Momenteel volgt ze het elders 2x per week bij een gemotiveerde leerkracht en ze doet het liever + ze begrijpt nu basisdingen die haar vroeger niet duidelijk waren.
Maar hier hangt ook veel van je eigen af, ik heb Spaanse avondlessen gevolgd onder verschillende leerkrachten en de manier waarop het werd uitgelegd en het verschil in leerstof was ook groot van leerkracht tot leerkracht. Uiteindelijk ligt de bal in je eigen kamp, het hangt ervan af hoe vaak je er thuis nog mee bezig bent na de lessen en hoe vaak je het in de praktijk gebruikt.
 
En mij lijken de meesten onder jullie wat voorbij te gaan aan de problematiek die Sylversythe probeert aan te halen. Als migrant wordt er verondersteld om zo snel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Maar de overheid lijkt daar niet aan mee te werken, zelfs eerder tegen te werken. Zo wordt je niet verwacht deftig de taal te kennen maar langs de andere kant wordt iets basic als het behalen van een rijbewijs bemoeilijkt. Terwijl het behalen van rijbewijs de mogelijkheden op een job vergroot en dus ook de integratie. Hoe rapper iemand werkt, hoe rapper hij/zij kan bijdragen.
Niet akkoord met deze opmerking. Des te vlugger je de taal leert des te sneller je kan integreren en des te meer kansen je op de jobmarkt hebt.
Als je al een rijbewijs gaat toekennen aan mensen zonder dat ze de lokale taal machtig zijn gaat de incentive om de lokale taal te leren ook lager liggen (want het is toch niet nodig om zoiets elementair als een rijbewijs te halen).
 
Niet akkoord met deze opmerking. Des te vlugger je de taal leert des te sneller je kan integreren en des te meer kansen je op de jobmarkt hebt.
Als je al een rijbewijs gaat toekennen aan mensen zonder dat ze de lokale taal machtig zijn gaat de incentive om de lokale taal te leren ook lager liggen (want het is toch niet nodig om zoiets elementair als een rijbewijs te halen).
Ik snap je argument. Maar langs de andere kant: het kan nu ook al in het Engels, waarom niet wat meer open trekken?
En daar naast: ligt de incentive dan echt wel lager? Imo lijkt het dat bepaalde deuren vlotter openen eens je meer mobiel bent; weer een obstakel minder waar je je achter kan verbergen om niet mee te draaien in de maatschappij.
 
Ik vraag mij toch af wat het probleem is als je het examen kan afleggen in ofwel het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Als je in geen één van die vier talen vlot genoeg bent om het theoretisch examen af te leggen, dan scheelt er toch iets aan het inburgeringsparcours dat je aflegt of is er gewoon nog (veel) werk aan de winkel. Als je je rijbewijs wil behalen, dan is dat toch een teken dat je je hier voor zeker een lange tijd wil vestigen en dan mag er toch wel wat verwacht worden vind ik. Alleen maar om te voorkomen dat wanneer je een ongeval krijgt dat de tegenpartij zich verstaanbaar kan maken in één van die vier talen, en niet enkel in het Thais of Swahili.

Mijn ouders zijn Spaans/Colombiaans en hebben er van dag 1 een prioriteit van gemaakt om vlot Frans en later Nederlands te kunnen.
Ze hadden beide ook al snel daarna een goede job. En bij mij en m'n zussen hebben ze er altijd op gehamerd op uit te blinken op school in Nederlands.

Naast ons woont een koppel van een Belgische man en z'n Filipijnse vrouw. En voor zover ik me kan herinneren is die al vanaf het begin op Nederlandse les gegaan. Zo'n 3 jaar geleden sprak die enkel nog maar gebrekkig Engels, en nu spreekt die vlot Nederlands met zelfs een zeker Antwerps accent.

Dat er zéér veel hinderpalen zijn voor migranten, dat is waar. Maar steeds de lat op taalkundig vlak verlagen, lijkt mij toch eerder nefast te zijn op lange termijn. We hebben nu al enorm te lijden onder segregatie van gemeenschappen die elkaar gewoonweg (op cultureel en/of taalkundig vlak) niet verstaan. Het is een beetje geven en nemen, maar ik zie toch dat veel mensen van buitenlandse origine hier na 10/20 jaar nog altijd amper een deftige uitleg kunnen doen en zo hebben ze hun isolement voor een groot stuk zelf in hand. Los daarvan ga je door heel wat (dikwijls oudere) autochtone Belgen nooit echt geaccepteerd kunnen worden, ongeacht wat je doet.
Er zijn weinig zaken die zo belangrijk en gewoon leuk zijn in het leven als talenkennis, maar te weinig mensen beseffen dat (ook de 52-jarige Jef die alleen Algemeen Antwerps spreekt en geen 4 woorden Frans of Engels kan). Taal kan mensen binden.
 
Ik vraag mij toch af wat het probleem is als je het examen kan afleggen in ofwel het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Als je in geen één van die vier talen vlot genoeg bent om het theoretisch examen af te leggen, dan scheelt er toch iets aan het inburgeringsparcours dat je aflegt of is er gewoon nog (veel) werk aan de winkel. Als je je rijbewijs wil behalen, dan is dat toch een teken dat je je hier voor zeker een lange tijd wil vestigen en dan mag er toch wel wat verwacht worden vind ik. Alleen maar om te voorkomen dat wanneer je een ongeval krijgt dat de tegenpartij zich verstaanbaar kan maken in één van die vier talen, en niet enkel in het Thais of Swahili.

Mijn ouders zijn Spaans/Colombiaans en hebben er van dag 1 een prioriteit van gemaakt om vlot Frans en later Nederlands te kunnen.
Ze hadden beide ook al snel daarna een goede job. En bij mij en m'n zussen hebben ze er altijd op gehamerd op uit te blinken op school in Nederlands.
Naast ons woont een koppel van een Belgische man en z'n Filipijnse vrouw. En voor zover ik me kan herinneren is die al vanaf het begin op Nederlandse les gegaan. Zo'n 3 jaar geleden sprak die enkel nog maar gebrekkig Engels, en nu spreekt die vlot Nederlands met zelfs een zeker Antwerps accent.

Dat er zéér veel hinderpalen zijn voor migranten, dat is waar. Maar steeds de lat op taalkundig vlak verlagen, lijkt mij toch eerder nefast te zijn op lange termijn. We hebben nu al enorm te lijden onder segregatie van gemeenschappen die elkaar gewoonweg (op cultureel en/of taalkundig vlak) niet verstaan. Het is een beetje geven en nemen, maar ik zie toch dat veel mensen van buitenlandse origine hier na 10/20 jaar nog altijd amper een deftige uitleg kunnen doen en zo hebben ze hun isolement voor een groot stuk zelf in hand. Los daarvan ga je door heel wat (dikwijls oudere) autochtone Belgen nooit echt geaccepteerd kunnen worden, ongeacht wat je doet.
Er zijn weinig zaken die zo belangrijk en gewoon leuk zijn in het leven als talenkennis, maar te weinig mensen beseffen dat (ook de 52-jarige Jef die alleen Algemeen Antwerps spreekt en geen 4 woorden Frans of Engels kan).

Inburgeren is dan ook een traject.
En op dat project heb je soms praktische zaken nodig die je niet vanaf dag 1 of zelfs maar het eerste jaar kan regelen. Ik kan mij perfect voorstellen dat iemand hier een jaar woont en de taal kent maar dat zo een theoretisch rij-examen gewoon té ingewikkeld is om af te leggen.

Dan moet je die mensen toch ook niet de kansen ontnemen om werk te zoeken, cursussen te gaan volgen,....
 
Laatst bewerkt:
Inburgeren is dan ook een traject.
En op dat project heb je soms praktische zaken nodig je niet vanaf dag 1 of zelfs maar het eerste jaar kan regelen. Ik kan mij perfect voorstellen dat iemand hier een jaar woont en de taal kent maar dat zo een theoretisch rij-examen gewoon té ingewikkeld is om af te leggen.

Dan moet je die mensen toch ook niet de kansen ontnemen om werk te zoeken, cursussen te gaan volgen,....
Uw laatste paragraaf is er wel wat over. De staat voorziet al verschillende niveaus en doet inspanningen om mensen de taal te leren en in te burgeren. Een taal en cultuur leer je niet achter een bureau in de klas, maar door effectief deze te gebruiken en jezelf bij te scholen.

Wil je als buitenlander geen moeite doen, dan blijf je beter in eigen land.
 
En mij lijken de meesten onder jullie wat voorbij te gaan aan de problematiek die Sylversythe probeert aan te halen. Als migrant wordt er verondersteld om zo snel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Maar de overheid lijkt daar niet aan mee te werken, zelfs eerder tegen te werken. Zo wordt je niet verwacht deftig de taal te kennen maar langs de andere kant wordt iets basic als het behalen van een rijbewijs bemoeilijkt. Terwijl het behalen van rijbewijs de mogelijkheden op een job vergroot en dus ook de integratie. Hoe rapper iemand werkt, hoe rapper hij/zij kan bijdragen.
Dat is ook niet de taak van de overheid. Als je naar ergens wil migreren om je er voor lange tijd te vestigen, dan is het aan u om daar op voorbereid te zijn. Ben je dat niet, dan is het aan u om zo rap mogelijk dat gat dicht te rijden. Als dat teveel gevraagd is wat komt ge hier dan eigenlijk doen?

Ik lees hier op de vorige pagina al dat Silverscythe thuis Engels tegen zijn vrouw praat. Awel proficiat, dat is de weg van het gemak en niet de weg van de oplossing. Als je thuis al de taal niet kan oefenen, waar dan wel? Is dat plezant om met uw vrouw van die stroeve gesprekken te voeren, nee absoluut niet. Maar als ge wilt dat ze het leert dan is thuis de primaire plaats om snel vooruitgang te maken.

Andere maat van mij zijn nieuw lief is van Wallonië en die kon geen fluit Nederlands toen ze mekaar leerden kennen. Die was wat gegeneerd toen wij langs kwamen want wij moesten er Frans tegen spreken want anders was er geen conversatie. We waren 6 maanden verder en die begon zelf al gesprekken in het Nederlands met ons, er op drukkend dat ze niet wou dat we terug naar het Frans grepen als het wat stroef ging. Ze wou en zou het leren. We zijn ondertussen anderhalf jaar verder en die kan prima Nederlands, we wisselen daar natuurlijk af tussen de twee talen.
 
Niet akkoord met deze opmerking. Des te vlugger je de taal leert des te sneller je kan integreren en des te meer kansen je op de jobmarkt hebt.
Als je al een rijbewijs gaat toekennen aan mensen zonder dat ze de lokale taal machtig zijn gaat de incentive om de lokale taal te leren ook lager liggen (want het is toch niet nodig om zoiets elementair als een rijbewijs te halen).
Lijkt mij dat meedraaien in een maatschappij een van de manieren is om een taal te leren(zeker een zoals de onze waar geschreven AN en gesproken Vlaams verschilt).

Ik val in herhaling maar dat zou bemakkelijkt worden met een rijbewijs, zeker omdat die mensen met een A2 (compleet ontoerijkend) plots geïntegreerd zijn op papier.
Ik vraag mij toch af wat het probleem is als je het examen kan afleggen in ofwel het Nederlands, Frans, Duits of Engels. Als je in geen één van die vier talen vlot genoeg bent om het theoretisch examen af te leggen, dan scheelt er toch iets aan het inburgeringsparcours dat je aflegt of is er gewoon nog (veel) werk aan de winkel. Als je je rijbewijs wil behalen, dan is dat toch een teken dat je je hier voor zeker een lange tijd wil vestigen en dan mag er toch wel wat verwacht worden vind ik. Alleen maar om te voorkomen dat wanneer je een ongeval krijgt dat de tegenpartij zich verstaanbaar kan maken in één van die vier talen, en niet enkel in het Thais of Swahili.

Mijn ouders zijn Spaans/Colombiaans en hebben er van dag 1 een prioriteit van gemaakt om vlot Frans en later Nederlands te kunnen.
Ze hadden beide ook al snel daarna een goede job. En bij mij en m'n zussen hebben ze er altijd op gehamerd op uit te blinken op school in Nederlands.

Naast ons woont een koppel van een Belgische man en z'n Filipijnse vrouw. En voor zover ik me kan herinneren is die al vanaf het begin op Nederlandse les gegaan. Zo'n 3 jaar geleden sprak die enkel nog maar gebrekkig Engels, en nu spreekt die vlot Nederlands met zelfs een zeker Antwerps accent.

Dat er zéér veel hinderpalen zijn voor migranten, dat is waar. Maar steeds de lat op taalkundig vlak verlagen, lijkt mij toch eerder nefast te zijn op lange termijn. We hebben nu al enorm te lijden onder segregatie van gemeenschappen die elkaar gewoonweg (op cultureel en/of taalkundig vlak) niet verstaan. Het is een beetje geven en nemen, maar ik zie toch dat veel mensen van buitenlandse origine hier na 10/20 jaar nog altijd amper een deftige uitleg kunnen doen en zo hebben ze hun isolement voor een groot stuk zelf in hand. Los daarvan ga je door heel wat (dikwijls oudere) autochtone Belgen nooit echt geaccepteerd kunnen worden, ongeacht wat je doet.
Er zijn weinig zaken die zo belangrijk en gewoon leuk zijn in het leven als talenkennis, maar te weinig mensen beseffen dat (ook de 52-jarige Jef die alleen Algemeen Antwerps spreekt en geen 4 woorden Frans of Engels kan). Taal kan mensen binden.
Maar je voert heel de discussie weer terug op talenkennis, alsof ik tegenspreek dat vlot Nederlands leren belangrijk is. Dat IS zo, en we gedragen ons ook ernaar.

Het gaat er om dat iets vrij belangrijk om volledig mee te draaien in de maatschappij strengere taalvereisten heeft dan inburgeren en steun krijgen van de overheid. Is het fair dat een examen dat verkeersinzicht en kennis van de regels peilt, eigenlijk een taaltest is tegelijkertijd? Ik kan je zeggen dat ik lesgeef op een universiteit en daar maakt men van zo'n dingen dus een probleem hé: men heeft "communiceren in het Engels" in de evaluatiecriteria gekregen met veel moeite omdat de discussie terugkwam dat mensen misschien wel het vak begrijpen maar het niet kunnen uitleggen, en dat was niet eerlijk.

Daarbij komt dan dat voor sommige niet-EU landen waarvan de overheid niet schijnt beseffen dat het examen daar weinig voorstelt (of het kan gekocht worden) je hier wel mag rondrijden zonder enige talenkennis. Kom je uit een EU land zonder dat je Engels of een landstaal kent, ook geen probleem.

En mij lijken de meesten onder jullie wat voorbij te gaan aan de problematiek die Sylversythe probeert aan te halen. Als migrant wordt er verondersteld om zo snel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Maar de overheid lijkt daar niet aan mee te werken, zelfs eerder tegen te werken. Zo wordt je niet verwacht deftig de taal te kennen maar langs de andere kant wordt iets basic als het behalen van een rijbewijs bemoeilijkt. Terwijl het behalen van rijbewijs de mogelijkheden op een job vergroot en dus ook de integratie. Hoe rapper iemand werkt, hoe rapper hij/zij kan bijdragen.
Dit is voor mij inderdaad de kern van de discussie.
 
Uw laatste paragraaf is er wel wat over. De staat voorziet al verschillende niveaus en doet inspanningen om mensen de taal te leren en in te burgeren. Een taal en cultuur leer je niet achter een bureau in de klas, maar door effectief deze te gebruiken en jezelf bij te scholen.

Wil je als buitenlander geen moeite doen, dan blijf je beter in eigen land.

Je hebt moeite doen of het voor mensen onnodig moeilijker maken dan het is he.
Laat toch de mensen toe om met een tolk hun examen af te leggen. Zal het een pak makkelijker maken om kansen te grijpen én zich te integreren.
 
Ik lees hier op de vorige pagina al dat Silverscythe thuis Engels tegen zijn vrouw praat. Awel proficiat, dat is de weg van het gemak en niet de weg van de oplossing. Als je thuis al de taal niet kan oefenen, waar dan wel? Is dat plezant om met uw vrouw van die stroeve gesprekken te voeren, nee absoluut niet. Maar als ge wilt dat ze het leert dan is thuis de primaire plaats om snel vooruitgang te maken.
We hebben ook dagen waar we Nederlands of Spaans spreken hoor, maar als je iets complex bespreekt schakel je nu eenmaal over op wat je kent. Misschien wat minder de persoonlijke toer opgaan?

Verder slaat de vergelijking met een Waalse op niets hé, buiten de taal heeft die namelijk geen problemen hier. Zeker niet met het rijbewijs, waar het over gaat.
 
Mijn vriendin is ook Spaans en heb dat ook wel. Dat we automatisch spreken in de taal waarin we elkaar hebben leren kennen (Engels). Denk dat sommige mensen inderdaad onderschatten dat een taal leren niet zo eenvoudig is (niet iedereen is een talenknobbel/is daar goed in).
 
We hebben ook dagen waar we Nederlands of Spaans spreken hoor, maar als je iets complex bespreekt schakel je nu eenmaal over op wat je kent. Misschien wat minder de persoonlijke toer opgaan?

Verder slaat de vergelijking met een Waalse op niets hé, buiten de taal heeft die namelijk geen problemen hier. Zeker niet met het rijbewijs, waar het over gaat.
Hij heeft ergens wel een punt. De taal leer je door die te spreken en het vaak te gebruiken.

Langs de andere kant heb je ook gelijk, het gaat hier om het rijbewijs halen dus laat haar gewoon die lessen volgen ergens dichtbij zodat dat afgecheckt is en laat haar opnieuw examen gaan afleggen (desnoods met wat extra hulp van jou).

@kay-gell ik heb al uitgelegd waarom examens afleggen met tolk niet kan. Stel je bent examinator en je moet examens afnemen, hoe ga jij weten dat de persoon die in het Mongools een examen komt afleggen met een Mongoolse tolk niet valsspeelt en de antwoorden krijgt van die tolk? Of gaan we vereisen dat alle examinatoren alle talen van de wereld spreken en begrijpen?
Da's vooral iets praktisch en heeft niets met het moeilijk maken voor migranten te maken.
 
Hij heeft ergens wel een punt. De taal leer je door die te spreken en het vaak te gebruiken.

Langs de andere kant heb je ook gelijk, het gaat hier om het rijbewijs halen dus laat haar gewoon die lessen volgen ergens dichtbij zodat dat afgecheckt is en laat haar opnieuw examen gaan afleggen (desnoods met wat extra hulp van jou).

@kay-gell ik heb al uitgelegd waarom examens afleggen met tolk niet kan. Stel je bent examinator en je moet examens afnemen, hoe ga jij weten dat de persoon die in het Mongools een examen komt afleggen met een Mongoolse tolk niet valsspeelt en de antwoorden krijgt van die tolk? Of gaan we vereisen dat alle examinatoren alle talen van de wereld spreken en begrijpen?
Da's vooral iets praktisch en heeft niets met het moeilijk maken voor migranten.

Dat heb ik gemist, my bad.
An sich vind ik dat nog altijd een non-argument hé. Dan ga je er per definitie van uit dat iemand als job beëdigd tolk is en zijn job zou riskeren om wat vals te spelen voor een ander + dat die dan ook nog eens de antwoorden zou kennen.
 
Dat heb ik gemist, my bad.
An sich vind ik dat nog altijd een non-argument hé. Dan ga je er per definitie van uit dat iemand als job beëdigd tolk is en zijn job zou riskeren om wat vals te spelen voor een ander + dat die dan ook nog eens de antwoorden zou kennen.
Het is al voorgevallen:


Ik vind echt dat we wel wat inzet en moeite mogen verwachten van mensen die zich graag hier komen vestigen. Je krijgt kansen en een beter leven, daartegen staat dat je wel moeite doet om de taal te leren om deftig te kunnen functioneren. Ik vind het knap dat Sylver z'n vriendin ook al snel werk is gaan zoeken, da's vaak de snelste weg naar deftig Nederlands te kunnen.
 
Inburgeren is dan ook een traject.
En op dat project heb je soms praktische zaken nodig je niet vanaf dag 1 of zelfs maar het eerste jaar kan regelen. Ik kan mij perfect voorstellen dat iemand hier een jaar woont en de taal kent maar dat zo een theoretisch rij-examen gewoon té ingewikkeld is om af te leggen.

Dan moet je die mensen toch ook niet de kansen ontnemen om werk te zoeken, cursussen te gaan volgen,....

Het is natuurlijk wel een tweesnijdend zwaard eh. Langs de ene kant mag je mensen geen kansen ontnemen, maar langs de andere kant ontneem je zo wel steeds meer de incentive om van Nederlands/Frans te leren een prioriteit te maken.
Je kan het natuurlijk ook anders zien; hoe sneller ik Nederlands leer, hoe sneller ik m'n rijbewijs haal. En als grote bonus kan je nu ook nog met andere Vlamingen praten en een deftige job (waar Nederlands praten wél echt moet) zoeken.


Maar je voert heel de discussie weer terug op talenkennis, alsof ik tegenspreek dat vlot Nederlands leren belangrijk is. Dat IS zo, en we gedragen ons ook ernaar.

Het gaat er om dat iets vrij belangrijk om volledig mee te draaien in de maatschappij strengere taalvereisten heeft dan inburgeren en steun krijgen van de overheid. Is het fair dat een examen dat verkeersinzicht en kennis van de regels peilt, eigenlijk een taaltest is tegelijkertijd? Ik kan je zeggen dat ik lesgeef op een universiteit en daar maakt men van zo'n dingen dus een probleem hé: men heeft "communiceren in het Engels" in de evaluatiecriteria gekregen met veel moeite omdat de discussie terugkwam dat mensen misschien wel het vak begrijpen maar het niet kunnen uitleggen, en dat was niet eerlijk.

Daarbij komt dan dat voor sommige niet-EU landen waarvan de overheid niet schijnt beseffen dat het examen daar weinig voorstelt (of het kan gekocht worden) je hier wel mag rondrijden zonder enige talenkennis. Kom je uit een EU land zonder dat je Engels of een landstaal kent, ook geen probleem.

Dat de overheid inconsistent is, daar wil ik niet eens over discussiëren, want dat is zo.
Logischer zou zijn dat het inburgeringsexamen veel strenger zou zijn, en dat al de rest gaande van rijbewijs mogen halen, tot een uitkering krijgen, etc daaraan gekoppeld zijn. Maar ook in dat geval blijft het toch exact hetzelfde, gezien je op het inburgeringsexamen hebt bewezen dat je goed genoeg Nederlands/Frans kan en heb je dus op het theoretische rijexamen geen tolk meer nodig.
Maar louter het rijexamen (terug?) in elke taal beschikbaar maken, zonder het inburgeringsexamen moeilijker te maken, dat is letterlijk van de kant in de gracht springen en is al helemaal geen oplossing. Je moet mensen hoe dan ook blijven nudgen om hun kennis van de taal te verbeteren, want we zien wat er gebeurt als je dat niet/te weinig doet.

En nu je toch over de universiteit begint. Ik ben begin vorig jaar op erasmus geweest in Lissabon, en vrijwel elke les was daar in het Portugees (ééntje was in het Engels). Presentaties en examens mochten we wel doen in het Engels. Wij werden dus verondersteld om vanaf dag 1 al perfect Portugees te kunnen verstaan (wat voor mij totaal niet moeilijk was gezien Spaans m'n moedertaal is tho).
 
Ik vind het ook straf, hoedat sommige mensen hun argument lijkt te zijn : "Je hebt Nederlands nodig om je te integreren in de maatschappij, dus tot dat je dit kent, moet het zo moeilijk mogelijk zijn om je te integreren in de maatschappij zodat je je achteraf beter kunt integreren in de maatschappij."

Een rijbewijs kunnen halen en hierdoor meer job-opportuniteiten krijgen, zal een veel groter effect hebben op het Nederlands leren dan dit thuis te moeten gaan doen.

De 'succesvolle' voorbeelden hierboven zijn dan ook de 'gemakkelijke' voorbeelden, allen met een Belg als partner, die je hierin kan ondersteunen en vermoedelijk ook de grotere financiële middelen heeft om dit te bekomen. Mij lijkt de insteek ook eerder te zijn dat het voor SilverScythe niet zo'n onoverkomelijk probleem is, maar dit voor anderen mogelijks wel is. Als je hier aankomt als erkend vluchteling, dan zijn er duizend-en-één andere zaken, die je aan je hoofd hebt die in orde moeten geraken. Ja, taal is er één belangrijk van. Maar het is echt wel wat complexer dan "leer gewoon Nederlands".
 
Het is al voorgevallen:


Ik vind echt dat we wel wat inzet en moeite mogen verwachten van mensen die zich graag hier komen vestigen. Je krijgt kansen en een beter leven, daartegen staat dat je wel moeite doet om de taal te leren om deftig te kunnen functioneren. Ik vind het knap dat Sylver z'n vriendin ook al snel werk is gaan zoeken, da's vaak de snelste weg naar deftig Nederlands te kunnen.

Goh ja, één voorval dat weegt toch niet op tegen de voordelen om mensen sneller mee te krijgen...

Snel werk zoeken hangt voor een deel ook af van mobiliteit, in feite begint daar héél veel als het gaat over kansen optimaal te kunnen benutten ook naar het sociale leven toe (sporten 's avonds bijv).
 
En nu je toch over de universiteit begint. Ik ben begin vorig jaar op erasmus geweest in Lissabon, en vrijwel elke les was daar in het Portugees (ééntje was in het Engels). Presentaties en examens mochten we wel doen in het Engels. Wij werden dus verondersteld om vanaf dag 1 al perfect Portugees te kunnen verstaan, wat voor mij totaal niet moeilijk was gezien Spaans m'n moedertaal is tho. En een academische paper is nog wel iets anders dan een theoretisch rijexamen.
Maar een idiote regeling van een Erasmusverblijf is ook geen argument hé. Dat is al om te beginnen een tijdelijk verblijf, vrijwillig, om je onder te dompelen in de cultuur. Zeker in Zuid-Europa komt dat vaak neer op party party.

Een student van bij ons is ook naar Lissabon geweest op Erasmus, hij kreeg de vraag of hij misschien hoogbegaafd was omdat het niveau van de examens er om te huilen was en hij vlot 90% haalde.

Ik vind het ook straf, hoedat sommige mensen hun argument lijkt te zijn : "Je hebt Nederlands nodig om je te integreren in de maatschappij, dus tot dat je dit kent, moet het zo moeilijk mogelijk zijn om je te integreren in de maatschappij zodat je je achteraf beter kunt integreren in de maatschappij."

Een rijbewijs kunnen halen en hierdoor meer job-opportuniteiten krijgen, zal een veel groter effect hebben op het Nederlands leren dan dit thuis te moeten gaan doen.

De 'succesvolle' voorbeelden hierboven zijn dan ook de 'gemakkelijke' voorbeelden, allen met een Belg als partner, die je hierin kan ondersteunen en vermoedelijk ook de grotere financiële middelen heeft om dit te bekomen. Mij lijkt de insteek ook eerder te zijn dat het voor SilverScythe niet zo'n onoverkomelijk probleem is, maar dit voor anderen mogelijks wel is. Als je hier aankomt als erkend vluchteling, dan zijn er duizend-en-één andere zaken, die je aan je hoofd hebt die in orde moeten geraken. Ja, taal is er één belangrijk van. Maar het is echt wel wat complexer dan "leer gewoon Nederlands".

Dit inderdaad. Het is heel dubbel vind ik gewoon. Zowel in wat mensen schijnen te verwachten van nieuwkomers, zie de vijandige reacties hier, als in wat de overheid verwacht.

Voor ons is dat rijbewijs een extra hé, we hebben beiden werk. Maar inderdaad, hoe een gezin vluchtelingen het moet doen, geen idee. De indruk die ik soms krijg, ook door onze VDAB-ervaring is meer een soort van "goh je bent hier nu maar je moet ook niet te veel succes verwachten". Nog net niet ken je plaats.

Het is al voorgevallen:


Ik vind echt dat we wel wat inzet en moeite mogen verwachten van mensen die zich graag hier komen vestigen. Je krijgt kansen en een beter leven, daartegen staat dat je wel moeite doet om de taal te leren om deftig te kunnen functioneren. Ik vind het knap dat Sylver z'n vriendin ook al snel werk is gaan zoeken, da's vaak de snelste weg naar deftig Nederlands te kunnen.

Feit is dat in andere landen, zie post the_fox, men dat risico toch schijnt te nemen. De argumenten van Weyts waren ook niet die fraude dacht ik, en het lijkt mij niet alsof zo'n reden moet verzwegen worden.
 
Maar een idiote regeling van een Erasmusverblijf is ook geen argument hé. Dat is al om te beginnen een tijdelijk verblijf, vrijwillig, om je onder te dompelen in de cultuur. Zeker in Zuid-Europa komt dat vaak neer op party part

Een student van bij ons is ook naar Lissabon geweest op Erasmus, hij kreeg de vraag of hij misschien hoogbegaafd was omdat het niveau van de examens er om te huilen was en hij vlot 90% haalde.
Ah dus als het over een tijdelijk verblijf gaat dan mogen we wel verwachten dat je een taal vlot kan verstaan, maar als het over een permanent verblijf gaat dan moet het allemaal heel gemakkelijk zijn want anders ontneem je kansen? Ik kan perfect begrijpen dat de situatie allesbehalve ideaal is en je nu veel 'slachtoffers' hebt die hun best willen doen maar steeds op hinderpalen botsen. Maar is er eigenlijk wel een ideale situatie waarbij je 1. de mensen die hun best willen doen zoveel mogelijk kansen geeft, en 2. de mensen van luie wil 'afstraft'? Het is altijd dansen op een slappe koord, vrees ik.

Dat van het bedenkelijke niveau in Portugal kan ik beamen. Dat feesten was een grote domper, want na anderhalve maand dook plots miss rona op. 😒
 
Terug
Bovenaan