Filmreview: Dumb Money

Vroeg je je ooit al af of je een knelpunt in je leven gemist hebt, of dat je tijdens de pandemie wat tijd verloren hebt? Deze gedachte hadden de mensen die geïnvesteerd hebben in GameStop niet. De Amerikaanse variant van onze Game Mania was op de rand van faillissement in het jaar 2020. Maar toen zag een YouTuber genaamd Keith Gill, aka Roaring Kitty, de winkel als de perfecte opportuniteit om geld in te investeren en er een meme van te maken … Wel de rest is geschiedenis.

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Keith Gill (Paul Dano), een hardwerkende YouTuber en financieel analist die het tijdens de COVID‐19-pandemie net zoals iedereen financieel moeilijk had. Keith was al sinds een paar maanden voor de pandemie geïnteresseerd in de nakende ondergang van videogamewinkel GameStop. Deze ondergang trok niet enkel de aandacht van Keith, maar ook van enkele miljardairs. In het verhaal zien we deze miljardairs wedden dat GameStop failliet zou gaan om aan de hand van deze weddenschap hun rijkdom te vergroten. Keith vond dit niet oké en besloot dus om op het internet mensen aan te sporen om te investeren in de winkel. In de tussentijd krijgen we ook een kijk op wat deze situatie gedaan heeft met andere mensen zoals Keiths vrouw Caroline (Shailene Woodley), broer Kevin (Pete Davidson), willekeurige verpleegkundige Jenny (America Ferrera), GameStop-werknemer Marcus (Anthony Ramos) en miljardair-investeerders Ken Griffin (Nick Offerman), Gabe Plotkin (Seth Rogen), Vlad Tenev (Sebastian Stan) en Baiju Bhatt (Rushi Kota).


Meme power

Als je niet gevolgd hebt wat er exact allemaal gebeurd is met GameStop, dan is dit de perfecte film om het haast ongeloofwaardige verhaal te volgen. De film toont hoe de kracht van het internet nog sterker was tijdens de verschillende lockdowns en hoe mensen online nog meer samenkwamen. De kracht van memes maakte dat dit nog meer het geval was voor het hele gedoe rond GameStop. De initiële verspreiding van het idee om te investeren in GameStop werd populair doordat mensen op Reddit (een social media platform, meer hierover later) met grappige filmpjes, foto's en gifs aan het memen waren over de inzet van Keith om GameStop te redden. Aangezien Keiths online persona draait rond grappige katten - zijn accountnaam is nu eenmaal Roaring Kitty -, is dit eigenlijk niet zo verrassend. Hierdoor was voor de meeste mensen het gebeuren ook maar beperkt tot een online meme, een soort grap waardoor de golf van verandering minder opviel bij de gewone mens. Echter veranderde dit toen duidelijk werd hoeveel geld mensen wel degelijk dagelijks aan het verdienen waren via GameStop.

Een waargebeurd verhaal vol met komedie en leerrijke thema’s.


Nooit had ik gedacht dat er een film gemaakt zou worden over de meme-wereld en zeker niet die van Reddit. Aan de mensen die Reddit niet kennen: Reddit is een soort online blog waar iedereen iets kan plaatsen over eender welk onderwerp en waarop mensen vervolgens kunnen reageren. Doordat Keith (Paul Dano) een livestream deed over de situatie rond GameStop, begon er een revolutie online. Dat er tijdens de lockdowns veel mensen alleen maar gameden, werkte in Keiths voordeel. Niemand in Noord-Amerika wou namelijk dat de bekendste videogamewinkel failliet zou gaan aangezien gamen voor velen hun enige hoop was in die moeilijke tijden. Hierdoor wou de volledige game fanbase ervoor zorgen dat GameStop niet failliet zou gaan zodat ze toch nog altijd in de fysieke winkel games konden gaan kopen. Daarbovenop zagen mensen het potentieel om geld te verdienen. Tijdens de lockdown verloren namelijk veel mensen hun jobs, wat het financieel dus erg moeilijk maakte. Er waren geen nieuwe jobs beschikbaar en dus zocht iedereen naar een manier om te overleven. Doordat Keith online postte over zijn financiële successen door zijn investering bij GameStop, zagen mensen dat hij een paar honderdduizenden en soms een miljoen dollar per dag verdiende. Als dat niet motiveert om zelf te investeren ...


History in the making

Wat ik heel erg apprecieer aan deze film is dat hoewel het zo'n recente gebeurtenis is, dit toch al verfilmd werd. Amper twee jaar na de echte feiten krijgen we een film bezaaid met een sterrencast die ons dit ongeloofwaardige verhaal komen voorstellen. De film, die geregisseerd is door Craig Gillespie (I, Tonya; Cruella; Million Dollar Arm) voelt heel reëel aan en passeert heel erg snel. De film is ook volgeladen met fragmenten uit het echte leven die gebeurden op het moment dat de film zich afspeelt.

Ik was ook heel erg verbaasd door de muziek van de film. Deze werd hard beïnvloed door alle TikTok challenges die gebeurden tijdens de lockdowns en is hierdoor dus volgeladen met hippe popmuziek. De film heeft ook een heel erg lichte toon, wat niet vaak het geval is bij historische biografieën. Dumb Money aarzelt dan ook niet om zichzelf niet al te serieus te nemen. Hierdoor leerde ik veel bij zonder dat mijn hersenen aan het stomen waren.

Conclusie

Dumb Money is een van die speciale films die maar eens om de zoveel jaren in de zalen komt. Er is een overvloed aan talentvolle en bekende acteurs die in een waargebeurd verhaal spelen dat vol met komedie en leerrijke thema’s zitten. Het deed mij een beetje denken aan Air met Ben Affleck en Matt Damon. Ik sta helemaal open om nog meer van dit type films te zien en ik hoop dat er ook meer zullen komen. En als je net zoals vele anderen je kans gemist hebt om in GameStop te investeren, dan kan je tenminste genieten van een fantastische film.

Pro

  • Fantastische cast
  • Vlot en interessant verhaal
  • Leuke muziek

Con

  • Soms net iets te snel om te volgen
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

29 november 2023

Genre

  1. Biografie
  2. Drama
  3. Familie
  4. Komedie

Speelduur

105 minuten

Regie

Craig Gillespie

Cast

Paul Dano, Shailene Woodley, Pete Davidson, Seth Rogen, America Ferrara, Vincent D'Onofrio, Nick Offerman, Anthony Ramos, Sebastian Stan

Uitgever

Columbia Pictures
 
Terug
Bovenaan