Peterschap weigeren

TheBelgianStone

Active member
Wanneer wij met onze vriendengroep weg zijn heeft mijn beste maat van een andere maat reeds het volgende te horen gekregen: ‘wanneer wij een kindje hebben willen we echt dat jij peter bent’.

Mijn kameraad is op zich wel blij met die opmerking maar heeft ook wel een dubbel gevoel en wil in de toekomst eigenlijk geen peter zijn voor hun kind (wel voor andere), omwille van de niet echt hechte relatie met het koppel.

Hoe pakt hij dit het beste aan en heeft er iemand van jullie of kent er iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
 
Wanneer wij met onze vriendengroep weg zijn heeft mijn beste maat van een andere maat reeds het volgende te horen gekregen: ‘wanneer wij een kindje hebben willen we echt dat jij peter bent’.

Mijn kameraad is op zich wel blij met die opmerking maar heeft ook wel een dubbel gevoel en wil in de toekomst eigenlijk geen peter zijn voor hun kind (wel voor andere), omwille van de niet echt hechte relatie met het koppel.

Hoe pakt hij dit het beste aan en heeft er iemand van jullie of kent er iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
Gewoon "ik wil geen peter zijn". 😅

Zijn vriend is apart nemen en melden dat hij gevleit is met die opmerking maar hij dat niet ziet zitten.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet omdat je gevraagd wordt, dat je ja moet zeggen. Mijn zus heeft geweigerd meter te worden voor mijn dochter met de woorden: "Dat is een verantwoordelijkheid waar ik me niet klaar voor voel."
 
Ik heb ooit de vraag gekregen van een vriendin die een BAM wou worden. Ik heb toen geweigerd omwille van de onduidelijkheid in mijn eigen leven, waardoor ik ervan overtuigd was dat ik er niet voldoende voor het kind zou kunnen zijn.
Het was een erg vervelend gesprek... Ik moet eerlijk zijn dat de vriendschap daarna toch veranderd is en uiteindelijk ook helemaal verwaterd is.

Er is volgens mij geen beste manier om dit aan te pakken. Gewoon eerlijk zijn.
En uiteraard wel niet in een volle vriendengroep erover beginnen.
 
Ik zie het probleem niet, ik zou dat echt niet erg vinden als iemand dat toch ons zou zeggen na de vraag.
 
Inderdaad, waarom zou dat een verplichting moeten zijn als ze u dat vragen?
In dit geval valt het misschien wel wat moeilijker als je het in de nabije toekomst wel voor een ander wil doen, maar dan nog... It's your life en dit is nu toch wel een van de dingen waarbij een ander uw keuze moet respecteren. Verwatert de vriendschap hierdoor dan was het sowieso de juiste beslissing
 
waarom willen zij dat hij peter wordt van hun kind als er toch geen hechte band is?
 
Welke betekenis heeft dat eigenlijk nog, want dat is toch een vooral katholiek iets?
Bij een katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Deze peetouders zijn samen de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hun ook gevraagd een bijzondere zorg en aandacht te besteden aan de katholieke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.
Bron: Wikipedia
 
Welke betekenis heeft dat eigenlijk nog, want dat is toch een vooral katholiek iets?
Het heeft zoveel betekenis als de betrokkenen eraan geven.

Juridisch heeft geen enkele gevolgen en zijn er dus ook geen (juridische) verantwoordelijkheden aan verbonden. De sociale verplichtingen/verwachtingen zullen van familie tot familie afhangen he.
 
Ik zou inderdaad gewoon eerlijk zijn als je't niet ziet zitten.
Niets zo erg als een peter die zich nadien niets aantrekt van dat kind. Heb zelf zo'n peter gehad, heb de mens zelfs nooit gezien.

Ben zelf ook meter van de oudste van mijn beste vriendin en ik vind dat echt fantastisch!
Ik zie dat manneke echt doodgraag. In de beginjaren was dat vooral samen eens een uitstapje maken enzo. Intussen wordt hij volgende maand al 13 en kan ik echt goed babbelen met hem. Hij vindt het ook fantastisch om samen eens cinema'ke te doen en daarvoor iets te gaan eten en goei babbelke te doen.

Ik wil echt dat hij zich gewoon goed voelt bij mij en weet dat hij altijd bij mij terecht kan. Als hij later op een fuif toch eens dronken is en niet naar huis durft bellen om hem op te pikken, dan hoop'k dat hij mij wel contacteert.

'k Zie dat gastje ook wekelijks eigenlijk. Ga regelmatig naar zijn voetbalmatchen zien. Intss heeft hij ook gsm, dus leuk om hem via whatsapp nu ook regelmatig te horen.

Ik kan het meter/peterschap alleen maar aanraden.
 
Het is niet omdat je gevraagd wordt, dat je ja moet zeggen. Mijn zus heeft geweigerd meter te worden voor mijn dochter met de woorden: "Dat is een verantwoordelijkheid waar ik me niet klaar voor voel."

Ik denk dat veel ouders bij het kiezen van peter/meter dat ook gewoon niet zozeer als een verantwoordelijkheid bekijken maar het peterschap meer als een soort "eer" wordt beschouwd tegenwoordig. Dat vroeger mensen een peter kozen in functie van mogelijk voogdijschap mocht er iets gebeuren, daar zal tegenwoordig heus niet iedereen nog bij stilstaan (en juridisch gezien is dat uiteraard ook niet zo, zoals hierboven al vermeld werd).
 
Zo een meter/peterschap kan familiaal nog een heet hangijzer zijn. Bij ons moest en ging de grootvader (na 8 maand geweigerd te hebben om baby maar te zien) toch dat peterschap hebben. Dat was ambetant naar de originele peter toe. Je kameraad kan dat eventueel uitspelen. Ook dat sommige peetouders gewoon veel voordeliger zijn voor die kleine (het jackpot element is voor sommige ouders van belang) plús als er iets met de ouders zou gebeuren is een peetouder die effectief kan van dienst zijn misschien een betere keuze (dat speelt dan op het meer traditionele patroon).
Mijn peter heb ik sinds mijn geboorte nooit meer gehoord of gezien, da’s in feite dik knudde.
 
Is toch geen enkel probleem?

Ik heb ook het peterschap subtiel geweigerd bij mijn zus haar kleine hoor. Ben daar op voorhand al eerlijk over geweest en gezegd dat haar man 2 broers heeft... Dat zij betere kandidaten zouden zijn. (ik ben geen zo'n kindermens)
 
In het begin zullen ze daar misschien wel raar/fel op reageren. Maar als ze een beetje nadenken heb je liever een peter die weigert dan een peter die toezegt en er dan niet naar om kijkt.
 
Terug
Bovenaan