Preview: Underspace

Achteraf bekeken was Freelancer, uitgegeven door Microsoft Game Studios in 2003, best wel een succesvol ruimtesimulatiespel. In de huid van freelance ruimtepiloot Edison Trent nam je in een open universum deel aan diverse verhalende én uitdagende ruimtemissies. De game bevatte meerdere sterrenstelsels, elk met unieke planeten, ruimtestations en asteroïdenvelden. Helemaal plezant was dat je, tussen de opdrachten door, vrijelijk een uitgestrekt universum kon verkennen, dit om heel wat verborgen locaties, bijzondere facties en personages te ontdekken. Geen wonder dat Freelancer tot op de dag van vandaag nog steeds zijn fanatieke aanhangers en mod community heeft. En laat deze stoutmoedige vrijheidsgedachte nu de insteek zijn van het zopas via Early Access gelanceerde Underspace, zichzelf net omschrijvend als de spirituele opvolger van Freelancer, met daarbovenop een heerlijk laagje Lovecraft!

Dat Underspace momenteel slechts in zijn kinderschoenen staat, merk je al snel. Maar dat er desalniettemin potentie achter deze game schuilt, is evenmin te negeren. De voorlopig nog onafgewerkte solocampagne kan sinds 10 april beleefd worden via Steam, en later komen er daar nog een single player freeplay, online multiplayer-modus en zelfs officiële mod support bij. Kortom, aan ambitie ontbreekt het ontwikkelaar Pastaspace Interactive alvast niet. Ook wij waren dus wel benieuwd wat deze game in zijn - onbedoeld met een woordspeling - mars heeft.

20240409211313_1.jpg

Minimalistisch plot, maar maximale vrijheid!​

Waar het eigenlijk om draait in Underspace, leer je naderhand via allerhande laadschermen en dialogen. Een minimalistische aanpak, maar tegelijkertijd blijkt de lore erg diep. In een verre toekomst wordt de Melkweg blijkbaar overrompeld door een wreedaardig, buitenaards ras genaamd The Children, afkomstig uit de diepten van de Underspace. Gelukkig wordt hun brutale aanval gestopt door een legendarische figuur, gelieerd aan de Vauldwin-factie: The Speaker. Via een 46 uur durende toespraak maakt hij The Children te schande, waardoor zij het universum maar snel weer ontvluchten. Sinds deze gebeurtenis wordt de Speaker nog steeds gezien als een van de grootste helden van de Union, de multinationale militaire alliantie die het hele Croft-sterrenstelsel omvat.

Terwijl zijn nagedachtenis nog steeds niet helemaal verteerd is, verschijn jij plots ten tonele. Jij bent Kardoz Speakerson. Inderdaad, overduidelijk een afstammeling van diezelfde Speaker. Maar nog steeds ben je een absolute nobody in de annalen van de kosmos. Al kun jij daar natuurlijk op elk moment verandering in brengen, namelijk door een onvergetelijke ruimteheld(in) te worden. Via de meerkeuzedialoog lijkt het er alvast op dat jouw keuzes de uitkomst van het plot zullen beïnvloeden. Maar natuurlijk zal hier meer voor nodig zijn dan dat alleen.

20240409212209_1.jpg

Er is nog wat (freelance) werk aan ...​

De UI, de besturing, de verhaallijn, de gameplay-mechanismen, het rekruteren aan de toog: alles in Underspace ademt Freelancer. Overduidelijk even goedbedoeld als een oprechte ode. Maar toch, heel wat aspecten blijken nog onvoldoende afgewerkt in deze build. Tezelfdertijd pakt het spel vooralsnog te weinig uit met een eigen identiteit. Het lijkt allemaal wat te veel op een kopie van. Gelukkig biedt het lam leggen van de sporadische ruimtestormen - via het vernietigen van de zogenaamde Rifts - een ietwat originele uitdaging. Wel verloopt de combat net iets te makkelijk, en er komen ook nog te veel inconsistente, misschien zelfs wel akelige momenten voor in Underspace. Een aanvoelen dat onder meer versterkt wordt door het vaak afwezige geluid, daarenboven gepaard met dialogen die niet bij elke zin van een stem voorzien zijn.

Alles in Underspace ademt Freelancer.


Underspace is echt gemaakt om gespeeld te worden met een toetsenbord. Dat merk je onder meer via de configuratie van de besturing. Wanneer je met een gamepad wenst te spelen, moet je zelf heel wat koppelingen voorzien tussen de beschikbare spelfuncties en de in te drukken knoppen, want deze zijn standaard gewoon nog niet toegewezen. En elke keer je het spel dan opnieuw opstart, dien je de controller terug in te stellen als het standaard invoerapparaat. Wat wel weer prima meevalt, is de performantie. Er zijn namelijk nagenoeg geen haperingen, en het ziet er tegelijk best goed uit. Dit terwijl de retro look-and-feel van Freelancer grotendeels gehanteerd blijft.


... maar: dit smaakt naar meer!​

Qua complexiteit en diepte oogt Underspace eveneens erg veelbelovend. Net zoals in Freelancer lijkt het erop dat ook dit spel op termijn je een intelligente en levendige economie zal bieden, waarbij je in diverse ruimtestations goederen zal kunnen ruilen of verkopen om credits te verdienen. Met deze winsten zul je vervolgens kunnen investeren in betere ruimteschepen en uitrusting. Ook de missies blijken erg gevarieerd met lukrake jobs, waaronder het verdedigen van konvooien, het aanvallen van piratenbases en het voeren van grootschalige space battles. Mede dankzij een besturing die best wel responsief aanvoelt, smaakt dit eigenlijk wel naar meer!

Conclusie

Underspace belooft een boeiende ervaring te worden, maar verkeert weliswaar in een vroeg ontwikkelingsstadium. Wat configuratieopties en het geluid betreft, is er duidelijk nog wat werk aan de winkel. De performantie blijkt echter alvast stabiel, en eigenlijk heeft de retro-uitstraling van het spel best wel iets aantrekkelijks. Net zoals dat in Freelancer het geval was, lijkt ook deze spirituele opvolger de speler veel vrijheid te gaan bieden in een uitgestrekt universum, met oneindig veel mogelijkheden ...

Over

Beschikbaar vanaf

10 april 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. RPG
  3. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Pastaspace Interactive

Uitgever

  1. Camlann Games
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan