Review: Horizon Forbidden West Complete Edition

Iets meer dan twee jaar na de oorspronkelijke release op PlayStation 4 en 5, kunnen pc-gamers eindelijk genieten van Horizon Forbidden West, via de Complete Edition dan. Inderdaad, meteen voorzien van die zeven uur durende Burning Shores DLC, welke weliswaar pas vrijkomt na het voltooien van het hoofdverhaal. Maar dat detail zal het leeuwendeel van de doelgroep een worst wezen, want dankzij Nixxes is een zoveelste geslaagde pc-port van een uiterst kwalitatieve PlayStation-game nu een feit.

Horizon: Forbidden West is vanzelfsprekend geen onbekende meer en passeert zeker de revue wanneer we het hebben over de meest uitgebreide openwereldgames van de afgelopen jaren. Dat mag alleen al de review van onze Karel-Jan duidelijk gemaakt hebben, toen het spel pas uitkwam. Oké, dat deze game voor pc uitgebracht ging worden, was enerzijds te voorspellen, doordat dit ook het geval was bij voorganger Horizon Zero Dawn. Maar toch, wanneer het dan zover is, blijft er een relevante vraag te stellen. Namelijk, hoe goed draait dit spel op pc, zo vlak na de release? Al dan niet toevallig, vormt het beantwoorden van deze vraag net hetgeen deze review over de Steam-versie van deze game beoogt!

20240323014831_1.jpg

Een weerzien met oude bekenden​

Horizon Forbidden West Complete Edition trapt het plot af via een cutscene waar we Aloy, de heldin die de stad Meridian redde in de eerste game, terug mogen ontmoeten. Samen met haar maatje Varl zoekt ze naar een manier om de ontsporing van het Terraforming-systeem te doen stoppen, doordat dit het voortbestaan van de wereld bedreigt. Pienter als ze is, ontdekt Aloy namelijk al snel dat het gevaar van vijandige A.I.’s helaas niet afgewend werd, maar zich enkel verplaatste naar The Forbidden West. Dat is een enerzijds dor, ruw gebied bezaaid met robotmachines, die eruit zien als dinosaurussen of soortgelijke beesten, en waar allerhande vriendelijke, maar ook minder gezellige stammen rondwaren. Anderzijds tref je in het gebied grotten aan die vol staan met hypermoderne apparatuur, alsook gigantische meren met unieke fauna en flora. Waaronder die mysterieuze, overwoekerende rode planten, genaamd The Blight, welke je ogenblikkelijk misselijk doen voelen.

Terug een sleutelcomponent van de game mechanics vormt natuurlijk Aloys Focus, een hoogtechnologische chip welke verbonden staat met haar hersenen. Hierdoor kan ze de robots scannen op hun kwetsbare onderdelen, en tegelijk de omgeving afspeuren tijdens haar veelvuldige detectiveopdrachten. Elk van die wilde beesten heeft wel ergens zijn zwakte en elke puzzel verhult, hetzij kortstondig dan, zijn geheimen. Door de verschillende componenten van een vijand te overlopen, ontdek je snel zijn zwakste plek. De bedoeling is dan dat je vanuit Focus Mode, waarmee je in slow motion mikt, dat gevoelige onderdeel weet te treffen. Het vervaardigen van je bommen, vallen en pijlen is daarnaast nogal basic, en eigenlijk geldt hetzelfde voor het upgraden van je wapens, een proces dat initieel nogal lineair in de plotprogressie vervat zit. Zo'n typische upgrade start dus met het verzamelen van de nodige objecten in de al dan niet nabije omgeving, en daarna dien je gewoon nog één enkele knop in te drukken aan een werkbank. Kortom, met die overvloed aan content, inclusief al dat herhaaldelijke scannen, went het erg snel om terug een gigantische open-world game te spelen. Maar storend is het evenmin.

20240326185158_1.jpg

Fenomenale soundtrack, te midden van een typische open wereld​

De stemacteurs, hun mimiek, kortom alle verbale en non-verbale interacties in Horizon Forbidden West Complete Edition, blijken gelukkig fenomenaal, net als de muziek. Ja, deze soundtrack verbluft echt met zijn mysterieuze, beklijvende deuntjes. Maar oké, op audiovisueel vlak is het spel toch net niet perfect afgewerkt. Want er wel is eens een stukje ondertiteling dat ontbreekt, en de meerkeuzedialoog vertakt zich niet altijd naar keuzes welke gegarandeerd impactvol zullen zijn voor de rest van het verhaal. Soms breken dialogen vanzelf af, omdat er alweer wat anders op het scherm gebeurt. Of je verliest tijd met een van die onduidelijke quest markers die je weer eens totaal op het verkeerde spoor brengen.

Een beklijvende soundtrack.


Ja, natuurlijk bevat Horizon Forbidden West Complete Edition ook wel een aantal gekopieerde NPC's en van die repetitieve zijmissies, waaronder Errands en side quests, welke telkens blijken te draaien rond het verkrijgen van speciale items en een betere uitrusting. De besturing kan daarnaast wel eens onhandig aanvoelen, vooral onder water. Soms zijn er wat irritante precision platforming momenten, waarbij je een flink stuk mag overdoen, wanneer je weer eens vergat die ene ladder naar beneden te laten zakken. En je moet er natuurlijk tegen kunnen dat Aloy erg graag tegen zichzelf praat, en vaak al minstens voor de helft de oplossing van de te voltooien puzzel verklapt. Maar dat is het dan ook, waarover er geklaagd kan worden. Door de variëteit aan skill trees en passieve boosts, wordt er een zodanige diepgang toegevoegd aan de spelervaring, dat je er willens nillens toch steeds dieper in ondergedompeld geraakt. Ietwat onverwacht misschien bevat deze game overigens best veel humor. Vooral de persoonlijke, maar nog steeds toffe steken, vallen op.

20240325215856_1.jpg

Technisch nog niet helemaal af, maar performantie nu al top​

Natuurlijk dient er nu nog wat gezegd te worden over de grafische pracht en de performantie van deze pc-editie. Eerst dan maar wat over de "minder geslaagde" aspecten. Zo staat de implementatie van Nvidia's DLSS 3 Frame Generation helaas nog niet helemaal op punt in deze game. Want na deze optie in te schakelen, oogt Aloy toch flink wat waziger, en het resulteert eveneens in een choppier framerate.

Qua performantie bijzonder knap werk!


Ook de Motion Blur Strength-optie zet je momenteel nog best op nul. Features als Ray Tracing en GPU-decompressie op de DirectStorage blinken daarnaast vooral uit in afwezigheid. Al heeft het team van Nixxes, meteen als nuance wat hun keuze voor decompressie via de processor betreft, dat ondertussen overtuigend beargumenteerd. En die technische beslissing werpt overigens overduidelijk zijn vruchten af, want met deze pc-port geven ze alweer hun visitekaartje af. Zo presenteert de frametime zich als een volmaakt vlakke lijn, iets wat zoveel betekent als: geen enkele hapering tijdens tientallen uren spelen. En dit ook nog eens aan prima laadtijden dus. Bijzonder knap!

Conclusie

Deze pc-versie van Horizon Forbidden West Complete Edition brengt, aan een soepele framerate, een surrealistisch epos over de onlosmakelijke verbondenheid tussen natuur en high tech, met een fenomenale grafische fidelity, na wat instellingen uit te testen dan. Ondanks die typische valkuilen van een openwereldgame, zoals de soms repetitieve missies en ietwat voorspelbare mechanics, is dit spel een absolute aanrader, en helemaal voor wie de voorganger al wist te versmaden. Fantastisch werk van Nixxes, nu nog de kers op de taart door de klus technisch helemaal af te maken!

Pro

  • Prima performantie en fidelity, zonder Frame Gen dan
  • Wat een soundtrack!
  • Gameplay die een verschillende aanpak toelaat
  • Erg uitgebreid qua content

Con

  • Technische implementatie (o.a. van DLSS3 Frame Gen) kan nog beter
  • De typische valkuilen van een openwereldspel
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 maart 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Guerrilla Games
  2. Nixxes Software

Uitgever

  1. PlayStation PC LLC
 
Terug
Bovenaan