Peterschap weigeren

Lijkt me toch een vreemd gegeven om als ouder ook peetoom/tante te zijn
Het idee was dat de peter/meter iemand was die je op geloofsvlak zou helpen op het rechte pad te blijven, dat kon dus net zowel je ouders zijn. Is veranderd door Augustinus (5e eeuw dus) die schreef dat het net zowel iemand anders mocht zijn dan de ouders.
 
Ik zou initieel wel gekwetst zijn als we iemand als meter/peter vragen en die weigert. Al zou ik liever hebben dat diegene neen zegt in plaats van zich verplicht te voelen het te aanvaarden en er niks mee doet en het kind niks aan zijn meter/peter heeft.

Bij mijn man is het wel de gewoonte dat de grootouders meter/peter worden. Bij ons eerste zoontje hebben we inderdaad mijn schoonmoeder meter gemaakt maar dat was eigenlijk wel tegen mijn goesting. Omdat ik van mening ben dat zij sowieso al grootouder zijn. Mijn beide ouders zijn niet on the picture, moeder overleden en een afwezige vader. Ik vind het meter-, peterschap een ideale manier om je familie uit te breiden. De meter van ons eerste zoontje is mijn beste vriend.
Voor ons tweede zoontje hebben we goede vrienden gekozen en beiden waren vereerd.

Ik had voordien wel eens subtiel gepolst bij een andere vriendin maar zij heeft zelf een grote kinderwens en geen partner en zei eigenlijk vlakaf dat zolang ze zelf geen kinderen heeft, ze van niemands kind meter wil worden. Hard maar wel eerlijk.
 
Het idee was dat de peter/meter iemand was die je op geloofsvlak zou helpen op het rechte pad te blijven als beide ouders kwamen te overlijden, dat kon dus net zowel je ouders zijn. Is veranderd door Augustinus (5e eeuw dus) die schreef dat het net zowel iemand anders mocht zijn dan de ouders.
FTFY
 
Mocht mijn broer het aan mij gevraagd hebben ik ging het ook weigeren, gewoon omdat ik weet dat ik er niet altijd kan zijn voor zijn kind.
 
Bij ons in de familie hebben/plannen ze allemaal 3-4-meer kinderen (zowel vorige & huidige generatie) dus dan is Peter/Meter ook iets minder 'speciaal'.

Niet alleen heb je veel nonkels, tantes, neven en nichten, maar de peter en meterschappen moeten ook verdeeld worden onder dezelfde mensen.

Al ga ik jaarlijks nog steeds is eten met mijn Peter (1 van mijn nonkels) wat wel tof is. Mijn meter (mijn tante) ook een goede band, maar dat is eerder dat die tante het dichtst bij ons gezin was dan dat ze meter was.
 
Terug
Bovenaan