Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

@JPV of iemand anders natuurlijk.

Ik overweeg andere job te doen. Wel terug als bediende in de bouwsector.

Nu is het zo wel dat ik alle bouwverloven mag thuisblijven bij huidige baas. Pakweg 7 weken op een jaar terwijl ik slechts strict gezien 20 JV en 6 advs heb. De rest betaalt hij door als goodwill. Een 5tal dagen is dat.

Nieuwe werkgever bied me slechts een 4/5 contract aan. Dus slechts 16 JVs per jaar. En geen adv denk ik.
Mijn wens is wel terug elk bouwverlof thuis te zijn. mn vrouw heeft dan ook telkens verlof.
Is er een mogelijkheid om die dagen dat ik te kort kom elk jaar, tijdelijke werkloosheid te krijgen wegens collectieve sluiting? of is er een andere mogelijkheid?
Of ga ik moeten onderhandelen dat ze enerzijds die dagen dat ik te kort kom doorbetalen of onbetaald verlof te geven?


Edit.
Op website van securex lees ik

Er is wel sprake van tijdelijke werkloosheid indien de werknemer op basis van zijn prestaties van het vorige jaar slechts recht heeft op een beperkt aantal vakantiedagen en de duur van de collectieve sluiting dit aantal overstijgt.


Dus ik neem aan dat dit lukt, zolang het ook in mijn arbeidscontract die collectieve sluiting is opgenomen, toch?
Nee, de collectieve sluiting die op voorhand aangekondigd is, daarvoor moet je je gewoon verlof inzetten. Werkloosheid wordt enkel uitbetaald indien je kan aantonen dat je geen verlof meer had (en het bewust op voorhand opbruiken zal niet lukken)

Het zal doorbetalen of onbetaald verlof nemen zijn.
 
Nee, de collectieve sluiting die op voorhand aangekondigd is, daarvoor moet je je gewoon verlof inzetten. Werkloosheid wordt enkel uitbetaald indien je kan aantonen dat je geen verlof meer had (en het bewust op voorhand opbruiken zal niet lukken)

Het zal doorbetalen of onbetaald verlof nemen zijn.
Ik ga ze niet bewust op voorhand opnemen he. Dat heb je toch echt verkeerd gelezen.

Ik ga ze enkel opnemen tijdens de collectieve sluitingen. Zoals alle anderen in het bedrijf. Maar zal er wel tekort komen dan. Voornamelijk omdat ze me geen full time contract willen geven, dus ook buiten mijn wil.

Volgens securex en rva website krijg ik wel tijdelijke werkloosheid, zolang het tijdens collectief VERLOF valt. En niet tijdens collectieve INHAALRUST.


Bron


Paragraaf wanneer kunt u beroep doen op tijdelijke werkloosheid van collectieve sluiting WEGENS JAARLIJKSE VAKANTIE.
Dus niet tijdens inhaalrust.
 
Ik ga ze niet bewust op voorhand opnemen he. Dat heb je toch echt verkeerd gelezen.
als je nu je opzeg geeft, zou je nog in de paasvakantie thuis zijn en dus verlof gebruikt hebben vooraleer je een nieuwe werkgever hebt.
Ik ga ze enkel opnemen tijdens de collectieve sluitingen. Zoals alle anderen in het bedrijf.
anderen hebben geen collectieve sluiting (Allez, toch niet altijd), ze hebben bouwverlof. Dat is combinatie van inhaalrust en collectieve (waarbij collectieve vaak enkel voor de arbeiders geldt)

Je kan als bedrijf maximaal 4 weken collectieve sluiting hebben tenzij je je personeel zelf graag extra verlof geeft en dus ook doorbetaalt. Daar zal jij je 16 dagen in moeten zetten. Heb je er te weinig omdat de dagen nders liggen of je op je vorig werk al verlof genomen had, dan kan je collectieve sluiting hebben als je nieuwe werkgever nog die 20 dagen zou moeten beginnen na je indiensttreding.
 
als je nu je opzeg geeft, zou je nog in de paasvakantie thuis zijn en dus verlof gebruikt hebben vooraleer je een nieuwe werkgever
In dat geval heb je ook recht op tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting.
Zij het wel maar eenmalig.
Dit omdat je van werkgever hebt veranderd.

Maar dan ook wel weer enkel voor de vastgelegde collectieve jaarlijks verlof. Niet de collectieve inhaalrust.

Zie zelfde bron van rva toch. Bij die voorbeelden staat een quasi exact zelfde situatie.
 
In dat geval heb je ook recht op tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting.
Zij het wel maar eenmalig.
Dit omdat je van werkgever hebt veranderd.
yep, maar zoals ik het lees wou je dat standaard doen.
TRUMP zei:
Maar dan ook wel weer enkel voor de vastgelegde collectieve jaarlijks verlof. Niet de collectieve inhaalrust.

Zie zelfde bron van rva toch. Bij die voorbeelden staat een quasi exact zelfde situatie.
Quasi exact zelfde situatie is niet dezelfde situatie. Je kan niet over de 20 dagen collectief verlof gaan als werkgever. Tenzij je die zelf betaalt.

Soit, je mag nu nog 20 keer denken dat je het beter weet, blijkbaar leer je het nog altijd niet.
 
yep, maar zoals ik het lees wou je dat standaard doen.
Zelfs dan zou het wel moeten lukken, ik citeer het voorbeeld van de website van RVA:


Werknemers die geen recht of geen recht meer hebben op een voldoende aantal vakantiedagen om de volledige periode van sluiting te overbruggen, kunt u tijdelijk werkloos stellen voor de dagen die niet gedekt zijn door vakantiegeld.
Voorbeeld:
  • een werknemer verandert van werkgever en heeft reeds al zijn vakantiedagen uitgeput bij zijn eerste werkgever wanneer de onderneming die hem thans tewerkstelt sluit wegens jaarlijkse vakantie. Gedurende deze periode kan de werknemer in principe uitkeringen ontvangen.
Bron
Soit, je mag nu nog 20 keer denken dat je het beter weet, blijkbaar leer je het nog altijd niet.
Ik vind je reply zeer aanvallend.

Ik quote je met een bron en citaat van de website van RVA, en jij probeert nog steeds te weerleggen.
Wie denkt er dan dan dat hij het beter weet?
 
Zelfs dan zou het wel moeten lukken, ik citeer het voorbeeld van de website van RVA:


Werknemers die geen recht of geen recht meer hebben op een voldoende aantal vakantiedagen om de volledige periode van sluiting te overbruggen, kunt u tijdelijk werkloos stellen voor de dagen die niet gedekt zijn door vakantiegeld.
Voorbeeld:
  • een werknemer verandert van werkgever en heeft reeds al zijn vakantiedagen uitgeput bij zijn eerste werkgever wanneer de onderneming die hem thans tewerkstelt sluit wegens jaarlijkse vakantie. Gedurende deze periode kan de werknemer in principe uitkeringen ontvangen.
Opnieuw: zoals je je tekst schreef kwam het voor mij over alsof je het standaard ging doen, niet enkel voor dit jaar.
TRUMP zei:
Ik vind je reply zeer aanvallend.

Ik quote je met een bron en citaat van de website van RVA, en jij probeert nog steeds te weerleggen.
Wie denkt er dan dan dat hij het beter weet?
Jij denkt dat je het beter weet dan mij, ik denk dat ik het beter weet dan jou. Jij probeert een website van de RVA te lezen (maar doet dat met verkeerde veronderstellingen), ik heb jarenlang ervaring met werkloosheidsreglementering en heb wekelijks uren bij de RVA gezeten onder andere voor dergelijke dossiers. Jij negeert het verschil tussen collectieve verlof en verplichte inhaalrust.

En jij stelt hier al jarenlang regelmatig vragen over sociale wetgeving waarbij je denkt het beter te weten, maar waarbij je keer na keer achteraf je staart moet intrekken. Vandaar dat de elvendertigste keer dat je zo'n vraag stelt, ik wat gepikeerder uit de hoek kan komen als je opnieuw probeert te claimen dat jij het antwoord wel kent en ik mis ben.
 
Opnieuw: zoals je je tekst schreef kwam het voor mij over alsof je het standaard ging doen, niet enkel voor dit jaar.

Jij denkt dat je het beter weet dan mij, ik denk dat ik het beter weet dan jou. Jij probeert een website van de RVA te lezen (maar doet dat met verkeerde veronderstellingen), ik heb jarenlang ervaring met werkloosheidsreglementering en heb wekelijks uren bij de RVA gezeten onder andere voor dergelijke dossiers. Jij negeert het verschil tussen collectieve verlof en verplichte inhaalrust.
Dat doe ik niet, ik citeer even mezelf, mijn bericht van een uurtje geleden:

In dat geval heb je ook recht op tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting.
Zij het wel maar eenmalig.
Dit omdat je van werkgever hebt veranderd.
Maar dan ook wel weer enkel voor de vastgelegde collectieve jaarlijks verlof. Niet de collectieve inhaalrust.

En jij stelt hier al jarenlang regelmatig vragen over sociale wetgeving waarbij je denkt het beter te weten, maar waarbij je keer na keer achteraf je staart moet intrekken. Vandaar dat de elvendertigste keer dat je zo'n vraag stelt, ik wat gepikeerder uit de hoek kan komen als je opnieuw probeert te claimen dat jij het antwoord wel kent en ik mis ben.
Het klopt dat ik in het verleden vaak terecht ben gewezen door je. Als dit correct is, kan ik je daar alleen maar dankbaar voor zijn. En de andere leden ook.

Ditmaal echter heb ik de website van de RVA wel tot 2 maal toe gelezen, en is mijn post onderbouwd genoeg.
 
Ditmaal echter heb ik de website van de RVA wel tot 2 maal toe gelezen, en is mijn post onderbouwd genoeg.
Ik heb je nog maar 3 keer denk ik herhaald wat je denkfout is: verschil collectief verlof / inhaalrust. Punt. Je zal in principe géén verlof tekort komen voor je collectief verlof (hoogstens wel in het eerste jaar), dus ook geen recht op tijdelijke werkloosheid collectieve sluiting. Je weet immers bij het begin wanneer dat collectief verlof is, moet dan ook die dagen daarvoor reserveren.
 
Mijn opzegperiode is 13 weken en ik zou hier 31 augustus willen vertrekken. Ertussen heb ik nog een maand ouderschapsverlof.

Is het onverstandig of nadelig om nu al een ontslagbrief in te dienen?
 
Hoe gaat het praktisch met verlof als je van werkgever verandert?

Concreet: partner verandert van werk en opzeg loopt tot half juni.
Haar ADV-dagen zal ze opnemen, maar haar gewoon verlof heeft ze dan nog staan.
Wat we hoorden: oude werkgever maakt vakantieattest op en dit moet ze aan haar nieuwe werkgever geven.

Maar vervolgens horen/lezen we 2 versies: oude werkgever betaalt vakantiegeld uit voor 2024 en als ze verlof opneemt bij de nieuwe werkgever is dit dan onbetaald. Andere versie: oude werkgever stort dit ergens en nieuwe werkgever betaalt hiervan het verlof dat ze nog opneemt in 2024.

Wat ook in 2025? Want het verlof voor 2025 werd deels opgebouwd bij de oude werkgever.

Indien nieuwe werkgever verlof uitbetaalt, wordt haar verlofgeld dan berekend op haar oud loon of op haar nieuw loon?
Op basis van het nieuwe zou in haar geval namelijk nadelig zijn, ze verliest per maand redelijk wat loon om zo dichter bij huis te kunnen werken.
 
Hoe gaat het praktisch met verlof als je van werkgever verandert?

Concreet: partner verandert van werk en opzeg loopt tot half juni.
Haar ADV-dagen zal ze opnemen, maar haar gewoon verlof heeft ze dan nog staan.
Wat we hoorden: oude werkgever maakt vakantieattest op en dit moet ze aan haar nieuwe werkgever geven.

Maar vervolgens horen/lezen we 2 versies: oude werkgever betaalt vakantiegeld uit voor 2024 en als ze verlof opneemt bij de nieuwe werkgever is dit dan onbetaald. Andere versie: oude werkgever stort dit ergens en nieuwe werkgever betaalt hiervan het verlof dat ze nog opneemt in 2024.

Wat ook in 2025? Want het verlof voor 2025 werd deels opgebouwd bij de oude werkgever.

Indien nieuwe werkgever verlof uitbetaalt, wordt haar verlofgeld dan berekend op haar oud loon of op haar nieuw loon?
Op basis van het nieuwe zou in haar geval namelijk nadelig zijn, ze verliest per maand redelijk wat loon om zo dichter bij huis te kunnen werken.
Er is vanaf dit jaar voor bedenden een nieuwe regeling van kracht: Oude werkgever betaalt alle al opgebouwde vakantierechten uit (enkel en dubbel voor 2024 en 2025). De vakantiedagen die je oppakt bij de nieuwe werkgever worden maar aan 10% betaald (bijna onbetaald verlof dus), in december volgt de eindafrekening en wordt er gekeken naar hoeveel er ingehouden (de 90% van de vakantiedagen) is vergeleken met het al door je oude werkgever uitbetaald enkel vakantiegeld, indien de inhouding hoger is dan je vertrekvakantiegeld van de oude werkgever dan betaalt de nieuwe werkgever extra, is het lager, dan wordt er een deel van je decemberloon ingehouden.

Het door de oude werkgever reeds uitbetaald dubbel vakantiegeld wordt door de nieuwe werkgever ingehouden in de maand dat het dubbelvakantiegeld wordt uitbetaald door de nieuwe werkgever.

Ja krijgt al je vakantiegeld vanaf je bij de nieuwe werkgever werkt als aan de "tarieven" van je nieuw contract.
 
Thanks!

Dus in haar geval zal dit waarschijnlijk een heftige afrekening zijn in december 2024 en december 2025, aangezien haar brutoloon een duik neemt van +-700€/maand.

Ben je verplicht om het reeds opgebouwde verlof volledig op te nemen of kan je dat deels laten vallen?
Want elke dag verlof dat ze neemt, is dan hoe ik het begrijp onbetaald + het kost zelfs geld.
 
Bij mij was dat precies anders.
WG betaalt alles uit bij einde. En nieuwe WG betaalt je verlofdagen alsof er niets gebeurd is.
En dan het jaar er op rond mei ergens, wordt alles verrekend. Je loon gaat die maand superlaag zijn en je gaat je dubbel vakantiegeld niet uitbetaald krijgen omdat je die al kreeg bij einde contract.
 
Als je halfweg het voorbije jaar van vakbond bent gewijzigd, kan je dan bij beide vakbonden het formulier voor de syndicale premie indienen? (uiteraard zodat elke vakbond de helft terugbetaald van de premie, niet om een dubbele premie te krijgen)?
 
Als je halfweg het voorbije jaar van vakbond bent gewijzigd, kan je dan bij beide vakbonden het formulier voor de syndicale premie indienen? (uiteraard zodat elke vakbond de helft terugbetaald van de premie, niet om een dubbele premie te krijgen)?
2 keer indienen kan sowieso meestal niet, maar nieuwe vakbond zal in principe volledige syndicale premie uitbetalen als je kan aantonen aangesloten geweest te zijn bij de oude vakbond (dus best dan kopietje van betaalbewijzen erbij steken).

Indien je me laat weten (eventueel in PM) over welke sector het gaat, kan ik je mss meer details geven, want vaak is een bewijs van betaling voor gans jaar zelfs niet nodig, CAO's zijn vaak soepeler.
 
Thanks!

Dus in haar geval zal dit waarschijnlijk een heftige afrekening zijn in december 2024 en december 2025, aangezien haar brutoloon een duik neemt van +-700€/maand.

Ben je verplicht om het reeds opgebouwde verlof volledig op te nemen of kan je dat deels laten vallen?
Want elke dag verlof dat ze neemt, is dan hoe ik het begrijp onbetaald + het kost zelfs geld.
in de praktijk is het betaald, maar dat al door de oude werknemer, het kost je dus zeker geen geld. De nieuwe werkgever is verplicht om je het verlof te gunnen (én is strafbaar als hij niet kan aantonen dat hij dat niet deed), jij kan echter niet gestraft worden als je je verlof niet neemt.

Als je verlof niet neemt, zal je effectief natuurlijk wel extra loon hebben.

Vervroegd betaald vakantiegeld (zoals hier, bij uitdiensttreding) is fiscaal wel een stuk voordeliger behandeld.
 
Hoe lang duurde bij jullie gemiddeld het sollicitatie proces? Ik zit nu al voor de 2e keer 3 weken ver voor het laatste gesprek kan plaatsvinden.
 
Thanks!

Dus in haar geval zal dit waarschijnlijk een heftige afrekening zijn in december 2024 en december 2025, aangezien haar brutoloon een duik neemt van +-700€/maand.

Ben je verplicht om het reeds opgebouwde verlof volledig op te nemen of kan je dat deels laten vallen?
Want elke dag verlof dat ze neemt, is dan hoe ik het begrijp onbetaald + het kost zelfs geld.
In 25 gaat er geen afrekening zijn, alles gaat in december 24 afgerekend worden. Vanaf 25 gaat ze haar congé gewoon betaald krijgen zoals elke andere werknemer (dus als er eel verlof openstaat voor 25 gaat de afrekening in 24 waarschijnlijk zwaarder zijn om de dagen in 25 te financieren).

Er is ook een speciale regel om de werknemer niet te benadelen in dat soort situaties waarin ze zich bevindt waarbij je loon zakt bij een nieuwe werkgever: De nieuwe werkgever mag niet meer vakantiegeld inhouden dan wat hij zelf zou betaald moeten hebben als je heel het jaar bij hem had gewerkt ipv je oude werkgever. Als je bvb 3000 uitbetaald kreeg aan vertrekvakantiegeld, maar dat (hypothetisch) aan de loonvoorwaarden van de nieuwe maar 2500 was geweest, dan kan er niet aan die 500 verschil geraakt worden, die heb je definitief verworven. Je kan dus eigenlijk niet verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort verlaat ik mijn huidige werkgever.
Hier heb ik 3 ADV-dagen opgebouwd, maar nog niet opgenomen.
Ik kan deze ook niet zelf opnemen, want de HR (aka onze CEO, want we hebben hier al 3 verschillende HR personen gehad op 3 jaar tijd) heeft deze collectief ingepland en kan deze niet "uitplannen" omdat dit collectief is.
Zo heb ik gedurende mijn opzeg dagen verlof ingepland (reeds voor mijn vertrek ingepland) en had gevraagd om mijn ADV-dagen hiervoor te gebruiken..maar dit kon zogezegd niet.
Nu doet onze directie super vaag over deze opgebouwde ADV-dagen...maar ik wens deze uiteraard op te nemen/uitbetaald te zien.

Kan iemand mij bevestigen dat deze zullen uitbetaald worden? Volgens internet niet, volgens mijn schoonmoeder (die vakbondsafgevaardigde was) wel.

PC200
7 maand in dienst
 
Terug
Bovenaan