Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

bij ons is dat eerder raar als ge die niet op neemt, tbh.
dat wordt gezien als iets waar ge recht op hebt.

maar ook: baaldag = ziekte zonder attest.
Wij houden dat bewust onder de radar voor medewerkers en zelfs teamleiders.

Garantie dat die anders opgebruikt zijn op het einde van 't jaar.
 
als ge dat soort rechten "onder de radar houdt" voor uw medewerkers, wil ik niet voor u werken.
wat houdt ge nog zo achter?
 
Jouw werkgever heeft dan promotie gemaakt voor die 3 baaldagen? Ik denk dat de meeste werkgevers hier niets over zeggen.
Promotie niet, maar eens per jaar (of wanneer van toepassing) krijgen wij wel een HR-mailing met welke wijzigingen er zijn aangekondigd in het arbeidsreglement door een veranderend wettelijk kader, met daarin expliciet de vermelding in van wat er veranderd, wanneer en waarom.
 
Laatst bewerkt:
Jouw werkgever heeft dan promotie gemaakt voor die 3 baaldagen? Ik denk dat de meeste werkgevers hier niets over zeggen.
er is nog een heel spectrum tussen informatie bewust achter houden, en er promotie voor maken he.
bij ons verschijnt zoiets op het algemene intranet, zodat iedereen op de hoogte is.
de bazen gaan dat inderdaad niet aanmoedigen, nee, maar als ge daarnaar vraagt gaan ze dat wel vertellen.
 
Jouw werkgever heeft dan promotie gemaakt voor die 3 baaldagen? Ik denk dat de meeste werkgevers hier niets over zeggen.
Ex werknemer liet zelfs de extra anciënniteitverlof dagen achter wegen.
Is wel met terugwerkende kracht rechtgezet na 10 tal jaar toen er enkele begonnen achter vragen.
 
Ik geef les in vacante uren maar nog geen TADD. Klopt het dat je de dag voor een vakantie en de dag er net na moet aanwezig zijn om een vakantieperiode (Krokus) betaald te zijn? Fysieke geneeskunde heeft mij thuis gezet in afwachting van infiltratie maar als ik daar een week loon mee kwijt ben, dan slik ik wel gewoon meer pijnstillers.
 

Dit lijkt mij van toepassing. Maar lijkt dan wel dat die vakantiedagen afgaan van uw ziektecontingentdagen. Maar impact op loon zie ik niet direct.

Ook niet op basis hiervan:
Daar staat namelijk geen speciale uitwerking zoals voor het loon van we grote vakantie.

Maar ik laat iemand anders antwoorden, die meer ervaring heeft of meer kan dan een link droppen en mis is. Te bekijken of je uw afwezigheid beperkt tot 30 dagen, dan 15 dagen terug kan werken aangezien je dan terug 30 dagen volledig loon, mogelijks, zou kunnen krijgen.

Dit zijn nu vragen waar aangesloten zijn bij een vakbond nuttig kan zijn. Of waarvoor vakbonden nuttig zijn.
 
Ik geef les in vacante uren maar nog geen TADD. Klopt het dat je de dag voor een vakantie en de dag er net na moet aanwezig zijn om een vakantieperiode (Krokus) betaald te zijn? Fysieke geneeskunde heeft mij thuis gezet in afwachting van infiltratie maar als ik daar een week loon mee kwijt ben, dan slik ik wel gewoon meer pijnstillers.
ja
 
Ik hou alles achter wat nadeel kan hebben op onze organisatie tenzij men het mij vraagt.

Zo zal ik altijd een attest vragen tenzij iemand expliciet zegt dat hij een baaldag wil inzetten.
Gevaarlijk principe. Ga je iemand geen loon geven tenzij hij het je vraagt?

Wees eerlijk, als je weet dat iemand geen misbruik maakt, deel dan zijn rechten. Dat vergroot het vertrouwen van de mensen in jou en zal je ook meer toegevingen langs hun kant opleveren.
 
Maar is het idee van een baaldag niet dat het wel voor ziekte bedoelt is ?
Volgens wikipedia: Een baaldag is in Vlaanderen in het informele spraakgebruik een dag ziekteverlof zonder dat er formele verantwoording voor nodig is

Dus dan is het principe toch niet dat je het zomaar als verlof oppakt ? Voor mij is dat een beetje zoals als je ziek word tijdens je verlof om dat verlof dan om te zetten naar ziekte verlof. Dat gaat voor mij wat te ver en vind dat wel onder 'legaal misbruik' vallen.
 
Weet iemand hoe het zit met feestdagen als je naar een nieuwe werkgever gaat ( andere sector)? Ik heb nu staan 2 feestdagen vrij op te nemen ( niet verder gespecificeerd), vermoed een feestdag in het weekend en nog een dag. Moet ik deze opgenomen hebben , of dragen ze dit over naar nieuwe wg ?
 
Gevaarlijk principe. Ga je iemand geen loon geven tenzij hij het je vraagt?

Wees eerlijk, als je weet dat iemand geen misbruik maakt, deel dan zijn rechten. Dat vergroot het vertrouwen van de mensen in jou en zal je ook meer toegevingen langs hun kant opleveren.
Ons verloop is ook zo groot. Tis nie schoon nee. Maar ze werken gemiddeld 2maanden bij ons voor ze ziek melden/no show/oma dood gaat.
 
Maar is het idee van een baaldag niet dat het wel voor ziekte bedoelt is ?
Volgens wikipedia: Een baaldag is in Vlaanderen in het informele spraakgebruik een dag ziekteverlof zonder dat er formele verantwoording voor nodig is

Dus dan is het principe toch niet dat je het zomaar als verlof oppakt ? Voor mij is dat een beetje zoals als je ziek word tijdens je verlof om dat verlof dan om te zetten naar ziekte verlof. Dat gaat voor mij wat te ver en vind dat wel onder 'legaal misbruik' vallen.
De wetgeving spreekt bij mijn weten nergens over een baaldag, wel over 3 keer 1 dag ziekte die in bepaalde bedrijven gemeld kan worden zonder verplicht ziekteattest. De werkgever kan nog altijd controleren of je die dag écht ziek bent of niet, net zoals hij dat bij een gewone ziekte kan doen.

In het buitenland bestaat dat principe van verplicht ziekteattest overigens niet altijd, da's echt iets typisch Belgisch.
 
Kort even hier al komen polsen wat mijn rechten zijn, ik vraag het ook na bij HR, maar een onafhankelijke mening is altijd welkom.
Huidige situatie: Sales, verantwoordelijk voor productcategorie X in samenwerking met een salesteam dat verantwoordelijk is voor productcategorie Y (ik zat vroeger ook in het team van Y, nu als enige verantwoordelijk voor X)
Dat was tot op heden één firma, nu is er echter beslist om het uiteen te trekken en een volledig aparte structuur op te zetten voor mijn categorie. Ik val dus niet meer onder een belgische sales director, maar ga rapporteren aan een nieuwe (Europese) manager. Tot daar geen problemen, maar:

Momenteel zit ik bij een volledig aparte Belgische entiteit, die volledig los staat qua structuur van de Europese (ivm patenten etc). Kan ik verplicht worden een nieuw contract te tekenen bij de Europese firma om zo overgezet te worden?

2) mijn huidige werkplaats staat gedefinieerd als Gent, ook hier weer, kan men deze eenzijdig aanpassen naar Amsterdam?

Eventueel andere zaken die ik in de gaten moet houden of dingen waar ik voor moet uitkijken? Ik word quasi een éénmansteam binnen België, dus ik ga het zelf moeten uitzoeken vrees ik.

Alvast bedankt!
 
Ik ben momenteel thuis wegens ziekte maar ik heb ook ouderschapsverlof. Kan ik het laatste pauzeren of de dagen terug opnemen met terugwerkende kracht?
 
Kort even hier al komen polsen wat mijn rechten zijn, ik vraag het ook na bij HR, maar een onafhankelijke mening is altijd welkom.
Huidige situatie: Sales, verantwoordelijk voor productcategorie X in samenwerking met een salesteam dat verantwoordelijk is voor productcategorie Y (ik zat vroeger ook in het team van Y, nu als enige verantwoordelijk voor X)
Dat was tot op heden één firma, nu is er echter beslist om het uiteen te trekken en een volledig aparte structuur op te zetten voor mijn categorie. Ik val dus niet meer onder een belgische sales director, maar ga rapporteren aan een nieuwe (Europese) manager. Tot daar geen problemen, maar:

Momenteel zit ik bij een volledig aparte Belgische entiteit, die volledig los staat qua structuur van de Europese (ivm patenten etc). Kan ik verplicht worden een nieuw contract te tekenen bij de Europese firma om zo overgezet te worden?

2) mijn huidige werkplaats staat gedefinieerd als Gent, ook hier weer, kan men deze eenzijdig aanpassen naar Amsterdam?

Eventueel andere zaken die ik in de gaten moet houden of dingen waar ik voor moet uitkijken? Ik word quasi een éénmansteam binnen België, dus ik ga het zelf moeten uitzoeken vrees ik.

Alvast bedankt!
Da's denk ik een toepassing van CAO 32bis, komt erop neer dat je in principe niet kan weigeren om overgezet te worden (ik denk dat je eigenlijk zelfs geen nieuw contract moet tekenen, je gaat automatisch over) maar dat je arbeidsvoorwaarden niet mogen verslechteren door de overdracht. Een verandering van standplaats kan dus denk ik als een overtreding van CAO 32bis gezien worden vermoed ik en dus een contractbreuk van de werkgever tegenover jou. In dat geval kan je een verbrekingsvergoeding eisen.

Ik kan me nu wel voorstellen dat ze je gewoon een nieuw contract gaan laten tekenen aangezien jij de enige bent en ze van dit geen officiële overdracht gaan maken maar denk niet dat dat op zich iets veranderd aan het van toepassing zijn van die CAO.
 
Terug
Bovenaan