Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Da's denk ik een toepassing van CAO 32bis, komt erop neer dat je in principe niet kan weigeren om overgezet te worden (ik denk dat je eigenlijk zelfs geen nieuw contract moet tekenen, je gaat automatisch over) maar dat je arbeidsvoorwaarden niet mogen verslechteren door de overdracht. Een verandering van standplaats kan dus denk ik als een overtreding van CAO 32bis gezien worden vermoed ik en dus een contractbreuk van de werkgever tegenover jou. In dat geval kan je een verbrekingsvergoeding eisen.

Ik kan me nu wel voorstellen dat ze je gewoon een nieuw contract gaan laten tekenen aangezien jij de enige bent en ze van dit geen officiële overdracht gaan maken maar denk niet dat dat op zich iets veranderd aan het van toepassing zijn van die CAO.
Thx voor de feedback. Ondertussen ook bij HR gepolst, overzetten van contract naar de Europese firma is niet aan de orde. Ik blijf dus zitten en ook mijn werkplek gaat niet aangepast worden omdat ik dan teveel dagen in het buitenland zou zitten.

Blijft een speciale situatie, maar zolang ik volledig onder de Belgische firma blijf vallen (die ingedekt is tegen faillissement) en mijn voorwaarden kan behouden is het ok zeker 🤷‍♂️
 
mag je vrijwillig afzien van een premie?

in PC200 krijgen wij jaarlijks een "bediendenpremie"; van 250 € bruto per jaar.
Echter hou ik daar slechts 100 € netto aan over, en moet mijn baas daar incl sociale lasten 400 € voor betalen +-
Te belachelijk voor woorden eigenlijk, die "premie" :rolleyes:


Ik speel dus met het idee om aan mijn sociaal bureau gewoon mee te geven dat ze die bediendenpremie niet hoeven te geven aan me; (zelf blad ondertekenen).

In ruil daarvoor zou ik gewoon liever 2 dagen verlof willen (baas is hier mee akkoord).
 
Ik ben op zoek naar mijn tewerkstellingsattest(en) om zo mijn anciënniteit te krijgen op mijn nieuwe job.

Helaas kan ik dit niet krijgen van/bij mijn eerste werkgever, omwille van volgende:

Helaas moeten we meedelen dat het niet mogelijk is om het attest naar de werknemer te sturen.
De datum waarover je informatie opvraagt, ligt te ver in het verleden, en volgens de GDPR heeft SD WORX na 5 jaar geen toegang meer tot werknemersgegevens.
Hierdoor is het niet mogelijk om het gevraagde attest te verstrekken.


klopt dit? :unsure: toch absurd dat dit dan nergens meer te verkrijgen is? ik was daar in dienst van 2014-2017


(en ja, I know dat ik dit bij mijn ontslag heb gekregen maar is spoorloos, dus daar ben ik zelf wel in de fout)
 
Halve dag verlof moeten aanvragen om naar mijn werf te gaan en de deur te openen voorde persoon die zaken kwam opmeten. Duurde letterlijk 45-60min.
Via Liantis had ik dus de aanvraag ingediend..deze werd NIET in Liantis goedgekeurd, maar wel via een Whatsapp bericht door mijn baas zelf. Nu zie ik dat bijna een week later nog geen bevestiging is van dit (reeds verlopen) verlof. Sterker nog, ik kan mijn aanvraag zelfs nog verwijderen.
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt als mijn baas dit verlof vergeet goed te keuren? Gaat deze toch nog steeds van mijn "teller" af...of wordt deze er tegen eind maart terug bijgeteld?:shutup:
 
Werkzoekende, en veel denken en peinzen over de volgende stap.
Heb nu de opleiding data scientist gevonden, duurt 5 maanden. Is dat een wat deftige opleiding die je effectief ook werk geeft? Wil niet op de service desk terechtkomen voor de telefoontjes..
 
Bij een loonvoorstel dat ik heb gekregen hoort een mobiliteitsbudget van 850 euro. Daarmee kan ik uit een lijst van wagens selecteren maar ook een offerte vragen aan een garage (met de beperking dat de uitstoot < 95g/km is). Iemand ervaring hiermee en goede tips heeft om dit aan te pakken? Ik dacht bijvoorbeeld om via een site zoals https://www.lizy.be/nl te zoeken aangezien je daar makkelijk kan filteren op TCO <= 850.
 
Bij een loonvoorstel dat ik heb gekregen hoort een mobiliteitsbudget van 850 euro. Daarmee kan ik uit een lijst van wagens selecteren maar ook een offerte vragen aan een garage (met de beperking dat de uitstoot < 95g/km is). Iemand ervaring hiermee en goede tips heeft om dit aan te pakken? Ik dacht bijvoorbeeld om via een site zoals https://www.lizy.be/nl te zoeken aangezien je daar makkelijk kan filteren op TCO <= 850.
Alles begint bij de vraag “wat is TCO volgens je werkgever?”. Want dit verschilt per bedrijf.
 
Weddeschaal [min. en max.] geïndexeerd volgens het huidige stijgingscoëfficiënt (2,0399 op 01/12/2023): hoe moet ik dat dan berekenen op het gegeven min en max bedrag?
 
Weddeschaal [min. en max.] geïndexeerd volgens het huidige stijgingscoëfficiënt (2,0399 op 01/12/2023): hoe moet ik dat dan berekenen op het gegeven min en max bedrag?
Als er staat dat het geindexeerd IS, dan moet je daar niks meer aan aanpassen, anders moet je het er gewoon mee vermenigvuldigen. Maar mss best een screenshot doorsturen of wat meer context geven.
 
Als je ouderschapsverlof full-time opneemt in blokken van 2 maanden of 4 maanden, moet je je bedrijfswagen dan inleveren?
 
Nu het hier over ouderschapsverlof gaat:

De maximumperiode van 4 maanden volledige onderbreking mag, in afwijking van de algemene regel en met akkoord van de werkgever, in weken worden opgesplitst. Daardoor kan je maximaal 16 weken volledige onderbreking krijgen.

Dus als ik "een maand" verlof neem, pakweg juli dan is dat 1 tot 31 juli - 23 werkdagen voor 1/4e van de 4 maand per kind
als ik "4 weken" van 15 juli tot 10 augustus neem, dan is dat 20 werkdagen, ook goed voor 1/4e van de 4 maand per kind?
 
Nu het hier over ouderschapsverlof gaat:

De maximumperiode van 4 maanden volledige onderbreking mag, in afwijking van de algemene regel en met akkoord van de werkgever, in weken worden opgesplitst. Daardoor kan je maximaal 16 weken volledige onderbreking krijgen.

Dus als ik "een maand" verlof neem, pakweg juli dan is dat 1 tot 31 juli - 23 werkdagen voor 1/4e van de 4 maand per kind
als ik "4 weken" van 15 juli tot 10 augustus neem, dan is dat 20 werkdagen, ook goed voor 1/4e van de 4 maand per kind?
klopt. Je neemt dus best een maand in de meeste gevallen. Met feestdagen kan je wel nog wat opsplitsen en zo een extra dagje bekomen (bvb van 8-14 en 16-22 augustus ouderschapsverlof nemen).
 
klopt. Je neemt dus best een maand in de meeste gevallen. Met feestdagen kan je wel nog wat opsplitsen en zo een extra dagje bekomen (bvb van 8-14 en 16-22 augustus ouderschapsverlof nemen).
mmm net met RVA gebeld op aanraden van HR, en die zeiden me dat een "maand" niet op de 1e moet beginnen.
Dus van 15 juli zou tot 14 augustus kunnen als "1 maand"
 
mmm net met RVA gebeld op aanraden van HR, en die zeiden me dat een "maand" niet op de 1e moet beginnen.
Dus van 15 juli zou tot 14 augustus kunnen als "1 maand"
Klopt. Da's ook de periode dat ik meestal aanraad om in de zomer ouderschapsverlof te nemen. Is een maand van 31 dagen en je hebt aansluitend een feestdag. je mist dan vaak wel een feestdag van de 21ste.

16 augustus tot en met 15 september kan ook: geen feestdagen, 31 dagen en half voor kinderen/half voor werken thuis.

Dit jaar is 19 augustus tot 18 september interessant, als je werkgever de brug maakt van hemelvaart. Dan ben je thuis vanaf de 15e tot 18 september.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
@JPV of iemand anders natuurlijk.

Ik overweeg andere job te doen. Wel terug als bediende in de bouwsector.

Nu is het zo wel dat ik alle bouwverloven mag thuisblijven bij huidige baas. Pakweg 7 weken op een jaar terwijl ik slechts strict gezien 20 JV en 6 advs heb. De rest betaalt hij door als goodwill. Een 5tal dagen is dat.

Nieuwe werkgever bied me slechts een 4/5 contract aan. Dus slechts 16 JVs per jaar. En geen adv denk ik.
Mijn wens is wel terug elk bouwverlof thuis te zijn. mn vrouw heeft dan ook telkens verlof.
Is er een mogelijkheid om die dagen dat ik te kort kom elk jaar, tijdelijke werkloosheid te krijgen wegens collectieve sluiting? of is er een andere mogelijkheid?
Of ga ik moeten onderhandelen dat ze enerzijds die dagen dat ik te kort kom doorbetalen of onbetaald verlof te geven?


Edit.
Op website van securex lees ik

Er is wel sprake van tijdelijke werkloosheid indien de werknemer op basis van zijn prestaties van het vorige jaar slechts recht heeft op een beperkt aantal vakantiedagen en de duur van de collectieve sluiting dit aantal overstijgt.


Dus ik neem aan dat dit lukt, zolang het ook in mijn arbeidscontract die collectieve sluiting is opgenomen, toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan