Onderzoek Vaccinfraude Truierse Burgemeester

  • Onderwerp starter Deleted member 1307
  • Startdatum
Bon de conversatie is afgedwaald naar iets dwaas: medische geheimhouding is wel degelijk een belangrijk privacy gegeven. Dat ze daar maar afblijven.

Maar dat men meteen een journalist bij zijn frak vastpakken terwijl die burgemeester eigenlijk quasi havenloos er mee weg kan komen toont gewoon de scheefgetrokken verhoudingen in dit spel.
 

En daar is de volgende stad. Hier wel een gepaste reactie: ontslag en tuchtonderzoeken.
 

En daar is de volgende stad. Hier wel een gepaste reactie: ontslag en tuchtonderzoeken.
Het is dan ook 'maar' een medewerker hé, die kan je ontslaan zonder de stad in de chaos van de onbestuurbaarheid te storten. :sarcastic:
 
Nagel en kop, maten en gewichten...

Spijtig genoeg waren het geen politici, dan was het even verlof nemen met behoud van loon.

'Gewone' mensen duw je natuurlijk makkelijker opzij.
 
Het tuchtonderzoek is al voorbij en het ontslag is er al, zelfs sneller dan dat er onderzoeksrechters aan de deur van de lekkende journalist in Sint-Truiden stonden, wow! Dus als het niet gaat om politieke dikkoppen dan kan corruptie bestraffen wel snel en efficiënt.

Eén set regels voor het plebs, één voor de politieke elite en hun vriendjes. WAL-GE-LIJK! 🤮

Nu ja, voordeel van de twijfel: misschien is Diest wel een stad waar het normaal loopt zoals het hoort, en is de politiek van Sint-Truiden gewoon rot in de kern, de vorige burgemeester was ook een dronkaard die vluchtmisdrijf pleegde.
 
Het tuchtonderzoek is al voorbij en het ontslag is er al, zelfs sneller dan dat er onderzoeksrechters aan de deur van de lekkende journalist in Sint-Truiden stonden, wow! Dus als het niet gaat om politieke dikkoppen dan kan corruptie bestraffen wel snel en efficiënt.

Eén set regels voor het plebs, één voor de politieke elite en hun vriendjes. WAL-GE-LIJK! 🤮

Nu ja, voordeel van de twijfel: misschien is Diest wel een stad waar het normaal loopt zoals het hoort, en is de politiek van Sint-Truiden gewoon rot in de kern, de vorige burgemeester was ook een dronkaard die vluchtmisdrijf pleegde.
Kan eigenlijk iets/iemand een burgemeester ontslaan? Ik veronderstel een stemming door de gemeenteraad?
 
Het tuchtonderzoek is al voorbij en het ontslag is er al, zelfs sneller dan dat er onderzoeksrechters aan de deur van de lekkende journalist in Sint-Truiden stonden, wow! Dus als het niet gaat om politieke dikkoppen dan kan corruptie bestraffen wel snel en efficiënt.

Eén set regels voor het plebs, één voor de politieke elite en hun vriendjes. WAL-GE-LIJK! 🤮

Nu ja, voordeel van de twijfel: misschien is Diest wel een stad waar het normaal loopt zoals het hoort, en is de politiek van Sint-Truiden gewoon rot in de kern, de vorige burgemeester was ook een dronkaard die vluchtmisdrijf pleegde.
En daarom is het dus een probleem om alles op één hoopje te gooien. De onderzoeksrechters zijn er gekomen via de normale weg van een klacht bij de politie, lalala.

Er is niet één set regels voor het plebs, één voor de politieke elite. En de corruptie is niet juridisch bestraft hier. Het personeelslid is ontslagen door zijn werkgever wegens vertrouwensbreuk. Dat is niet hetzelfde als een burgemeester, hè. Wat niet betekent dat zij niet gestraft moet worden. Maar beiden zijn niet juridisch bestraft voor corruptie. Dus niet één set regels voor de ene en één voor de andere.
 
Het tuchtonderzoek is al voorbij en het ontslag is er al, zelfs sneller dan dat er onderzoeksrechters aan de deur van de lekkende journalist in Sint-Truiden stonden, wow! Dus als het niet gaat om politieke dikkoppen dan kan corruptie bestraffen wel snel en efficiënt.

Eén set regels voor het plebs, één voor de politieke elite en hun vriendjes. WAL-GE-LIJK! 🤮

Nu ja, voordeel van de twijfel: misschien is Diest wel een stad waar het normaal loopt zoals het hoort, en is de politiek van Sint-Truiden gewoon rot in de kern, de vorige burgemeester was ook een dronkaard die vluchtmisdrijf pleegde.

Ik neem aan dat het verschil in aanpak inderdaad voorkomt omdat de ene maar een medewerker is en de andere een burgemeester.

Nu, ik zag ook dat in het vaccinatiecentrum in Diest er met nog 3 andere gemeentes werd samengewerkt. Ik weet niet of dat bij Sint-Truiden ook het geval was, maar het lijkt me dat als er meerdere partijen betrokken zijn je dat soort stinkende zaakjes niet zo simpel de kop krijgt ingedrukt? Je hebt nu eenmaal minder incestueuze politiek als je 4 verschillende gemeenten hebt vs 1 burgemeester / gemeente.
 
En daarom is het dus een probleem om alles op één hoopje te gooien. De onderzoeksrechters zijn er gekomen via de normale weg van een klacht bij de politie, lalala.

Er is niet één set regels voor het plebs, één voor de politieke elite. En de corruptie is niet juridisch bestraft hier. Het personeelslid is ontslagen door zijn werkgever wegens vertrouwensbreuk. Dat is niet hetzelfde als een burgemeester, hè. Wat niet betekent dat zij niet gestraft moet worden. Maar beiden zijn niet juridisch bestraft voor corruptie. Dus niet één set regels voor de ene en één voor de andere.

Ik kijk allereerst naar de resultaten en die zijn bedroevend. Daarna kan je inderdaad gaan kijken naar de verklaringen voor die verschillende resultaten, en wat zie je dan:

Werkgever-werknemer en vertrouwensbreuk... Ik volg je perfect, dat is een goede reden voor ontslag. Denk je echter dat er geen vertrouwensbreuk is tussen de burgermoeder van Sint-Truiden en de gemiddelde burger van die stad? Moeten die mensen nu dan zomaar wachten tot 2024 vooraleer ze daar iets aan kunnen doen? In de V.S. kan je een recall election van bepaalde politici laten organiseren wanneer je daar voldoende handtekeningen voor verzamelt.

Klacht bij politie, blablabla... die discussie hebben we al gehad. Dat er zo snel onderzoeksrechters aan de deur stonden en dat het medisch geheim van een corrupte burgemeester zwaarder door lijkt te wegen dan het bronnengeheim van een journalist, zegt veel over misplaatste prioriteiten bij justitie/gerecht.
 
Ik neem aan dat het verschil in aanpak inderdaad voorkomt omdat de ene maar een medewerker is en de andere een burgemeester.

Nu, ik zag ook dat in het vaccinatiecentrum in Diest er met nog 3 andere gemeentes werd samengewerkt. Ik weet niet of dat bij Sint-Truiden ook het geval was, maar het lijkt me dat als er meerdere partijen betrokken zijn je dat soort stinkende zaakjes niet zo simpel de kop krijgt ingedrukt? Je hebt nu eenmaal minder incestueuze politiek als je 4 verschillende gemeenten hebt vs 1 burgemeester / gemeente.

Als ik me niet vergis werken de vaccinatiecentra hier in de buurt volgens de wachtposten van de huisartsen, dus Sint-Truiden zat samen met (o.a.) In april kloeg de oppositie in Sint-Truiden al dat Veerle Heeren had doorgeduwd dat er gewerkt zou worden met dure consultants - zonder openbare aanbesteding - die ze (Veerle Heerlen/Sint-Truiden) zelfs nadat Borgloon een lager tarief onderhandeld had, toch de volle pot bleef betalen (dus € 125 per uur in plaats van € 85):

“Men vraagt maar liefst 125 euro per uur. De gemeenten van het vaccinatiecentrum in Borgloon onderhandelden ondertussen met succes een tarief van 85 euro per uur, maar burgemeester Heeren blijft die hoge tarieven betalen."

Vragen bij dure consultants voor vaccinatiecentrum: “Waarom die hoge facturen betalen als het goedkoper kan?”

Dus dit stinkend potje is heus niet beperkt tot vaccinfraude alleen, Veerle Heerlen of andere trawanten uit haar college zullen wel vriendjes hebben bij dat dure consultancybureau en die zo wat extra belastinggeld toesteken. In het naburige Hasselt heeft men ook met consultants gewerkt, maar tenminste via openbare aanbesteding: de correcte manier van werken.

EDIT: Thanks Mr. Fingers, fout gelezen dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk allereerst naar de resultaten en die zijn bedroevend. Daarna kan je inderdaad gaan kijken naar de verklaringen voor die verschillende resultaten, en wat zie je dan:

Werkgever-werknemer en vertrouwensbreuk... Ik volg je perfect, dat is een goede reden voor ontslag. Denk je echter dat er geen vertrouwensbreuk is tussen de burgermoeder van Sint-Truiden en de gemiddelde burger van die stad? Moeten die mensen nu dan zomaar wachten tot 2024 vooraleer ze daar iets aan kunnen doen? In de V.S. kan je een recall election van bepaalde politici laten organiseren wanneer je daar voldoende handtekeningen voor verzamelt.

Klacht bij politie, blablabla... die discussie hebben we al gehad. Dat er zo snel onderzoeksrechters aan de deur stonden en dat het medisch geheim van een corrupte burgemeester zwaarder door lijkt te wegen dan het bronnengeheim van een journalist, zegt veel over misplaatste prioriteiten bij justitie/gerecht.
Doe dan niet alsof het over hetzelfde gaat. Het ene is een ontslag, het andere is een juridische veroordeling.
En opnieuw stel je het bronnengeheim fout voor, moedwillig, want ik heb het je al 3x uitgelegd. Dat is hier niet geschonden.
 
Als ik me niet vergis werken de vaccinatiecentra hier in de buurt volgens de wachtposten van de huisartsen, dus Sint-Truiden zat samen met (o.a.) Borgloon die al voordat het geval van vaccinatiefraude uitlekte, aankloeg dat Veerle Heerlen had doorgeduwd dat er gewerkt zou worden met dure consultants - zonder openbare aanbesteding - die ze (Veerle Heerlen/Sint-Truiden) zelfs nadat Borgloon een lager tarief onderhandeld had, toch de volle pot bleef betalen (dus € 125 per uur in plaats van € 85):


Vragen bij dure consultants voor vaccinatiecentrum: “Waarom die hoge facturen betalen als het goedkoper kan?”

Dus dit stinkend potje is heus niet beperkt tot vaccinfraude alleen, Veerle Heerlen of andere trawanten uit haar college zullen wel vriendjes hebben bij dat dure consultancybureau en die zo wat extra belastinggeld toesteken. In het naburige Hasselt heeft men ook met consultants gewerkt, maar tenminste via openbare aanbesteding: de correcte manier van werken.
Zelfbediening lijkt daar de norm. Die ferme wc-bril tafel zou blijkbaar 66k gekost hebben: http://www.filipmoers.be/?p=1998
 
Als ik me niet vergis werken de vaccinatiecentra hier in de buurt volgens de wachtposten van de huisartsen, dus Sint-Truiden zat samen met (o.a.) Borgloon die al voordat het geval van vaccinatiefraude uitlekte, aankloeg dat Veerle Heerlen had doorgeduwd dat er gewerkt zou worden met dure consultants -

In het vaccinatie centrum zit Borgloon niet bij Sint-truiden, maar bij Kortessen en Wellen.
 
Doe dan niet alsof het over hetzelfde gaat. Het ene is een ontslag, het andere is een juridische veroordeling.
En opnieuw stel je het bronnengeheim fout voor, moedwillig, want ik heb het je al 3x uitgelegd. Dat is hier niet geschonden.

Het gaat inderdaad niet over hetzelfde, want een gewone werknemer krijgt terecht zijn ontslag, een corrupt politicus krijgt een volle maand betaalde vakantie.

Het bronnengeheim is hier niet geschonden omdat die journalist zo verstandig was zijn smartphone en laptop bij zijn vriendin te laten. Wat denk je dat er gebeurd was als hij die wél mee naar huis genomen had toen er 4 onderzoeksrechters aan zijn deur stonden die hem sommeerden om de deur te komen openen? Dat die een keertje kwamen kijken of hij zijn sokkenlade gesorteerd had?
 
Het gaat inderdaad niet over hetzelfde, want een gewone werknemer krijgt terecht zijn ontslag, een corrupt politicus krijgt een volle maand betaalde vakantie.

Met die nuance dat die corrupte politicus in kwestie die vakantie krijgt van zijn "werkgever", zijnde de gemeenteraad, die er duidelijk geen graten in zien. Dus ook daar moet je de schuld gaan leggen. Als Sint-Truierse kiezer zou ik het wel weten hoor.

Moet een ontslag van een gemeentelijk medewerker (al is het maar pro forma tussen de soep en de patatten) worden goedgekeurd door het schepencollege btw?
 
Het gaat inderdaad niet over hetzelfde, want een gewone werknemer krijgt terecht zijn ontslag, een corrupt politicus krijgt een volle maand betaalde vakantie.

Het bronnengeheim is hier niet geschonden omdat die journalist zo verstandig was zijn smartphone en laptop bij zijn vriendin te laten. Wat denk je dat er gebeurd was als hij die wél mee naar huis genomen had toen er 4 onderzoeksrechters aan zijn deur stonden die hem sommeerden om de deur te komen openen? Dat die een keertje kwamen kijken of hij zijn sokkenlade gesorteerd had?
Dat zijn grote aannames. Dus volgens jou heeft een rechter bepaald dat het bronnengeheim opgeheven mag worden? Dat zij mochten eisen dat hij de naam van de bron zou vrijgeven? En dat hypothetische geval, waarbij een rechter dus de wet straal zou negeren, neem jij voor waar aan en als uitgangspunt om te laten zien dat er twee maten en twee gewichten gelden... Dan ben ik niet overuigd.

Edit: @Nahrtent goed dat je werkgever tussen aanhalingstekens zet, want de gemeenteraad is niet de werkgever van de burgemeester.
 
Dat zijn grote aannames. Dus volgens jou heeft een rechter bepaald dat het bronnengeheim opgeheven mag worden? Dat zij mochten eisen dat hij de naam van de bron zou vrijgeven? En dat hypothetische geval, waarbij een rechter dus de wet straal zou negeren, neem jij voor waar aan en als uitgangspunt om te laten zien dat er twee maten en twee gewichten gelden... Dan ben ik niet overuigd.

Edit: @Nahrtent goed dat je werkgever tussen aanhalingstekens zet, want de gemeenteraad is niet de werkgever van de burgemeester.

By all means, wat kwamen die onderzoeksrechters daar anders doen? De journalist intimideren misschien? Of eens beleefd vragen of hij niet vrijwillig zijn bron wou prijsgeven?
 
Dat zijn grote aannames. Dus volgens jou heeft een rechter bepaald dat het bronnengeheim opgeheven mag worden? Dat zij mochten eisen dat hij de naam van de bron zou vrijgeven? En dat hypothetische geval, waarbij een rechter dus de wet straal zou negeren, neem jij voor waar aan en als uitgangspunt om te laten zien dat er twee maten en twee gewichten gelden... Dan ben ik niet overuigd.

Edit: @Nahrtent goed dat je werkgever tussen aanhalingstekens zet, want de gemeenteraad is niet de werkgever van de burgemeester.
Soms kan jij toch heel anaal doen hoor :p
 
Soms kan jij toch heel anaal doen hoor :p
Nee, want dat is wel degelijk de essentie... (of ja, soms vast wel, maar niet in dit geval :D )
2 maten en 2 gewichten staat hier al de hele tijd. Staat ook nog "de ambtenaar is wel gestraft voor corruptie, de burgemeester niet". Nee, de ambtenaar is ook niet gestraft. Die is ontslagen door de werkgever. En Nahrtent zegt dat het enige verschil is dat de ene door z'n werkgever ontslagen is, en de andere betaalde vakantie krijgt van z'n werkgever. Wat gewoon niet klopt.

De essentie is dat het niét 2 maten en 2 gewichten zijn, dezelfde wetten gelden voor iedereen. Maar ook dat ik hoop dat het wel degelijk tegen een wet ingaat, en dat er wel degelijk een juridisch staartje komt. Liefst voor alle twee, maar in het geval van Heeren mag de straf groter zijn omdat ze misbruik maakt van haar ambt waarin ze haar burgers moet beschermen ipv oplichten.

@KnightOfCydonia zullen we het aan de journalist zelf vragen?
Tijdens mijn verhoor heb ik duidelijk laten weten dat ik mij op het journalistieke bronnengeheim beriep. Zo staat het ook in het pv genoteerd. Daarmee was ons gesprek snel afgelopen.

Edit: link vergeten: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210507_93955098
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan