Onderzoek Vaccinfraude Truierse Burgemeester

  • Onderwerp starter Deleted member 1307
  • Startdatum
D

Deleted member 1307

Guest
Na huiszoekingen en een arrestatie bij 't Scheldt, wordt de journalist die het nieuws van de truierse CD&V burgemeester uitbracht, ondervraagd door het parket.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na huiszoekingen en een arrestatie bij 't Scheldt, wordt de journalist die het nieuws van de Sint-Niklaase CD&V burgemeester uitbracht, ondervraagd door het parket.

De huiszoeking dateert van redelijk ver daarvoor. Wel een beetje aluminium-hoedje om de twee te linken.
 
De huiszoeking dateert van redelijk ver daarvoor. Wel een beetje aluminium-hoedje om de twee te linken.
Maar het is wel opvallend hoe er (momenteel) wel mensen ondervraagd worden op zoek naar de "lek", maar niet naar de effectieve fraude.
Er zijn ondertussen ook vrijwilligers uit het vaccinatiecentrum die aangeven dat ze die orders kregen, zoiets moet je toch evengoed uit een verhoor halen?
 
Maar het is wel opvallend hoe er (momenteel) wel mensen ondervraagd worden op zoek naar de "lek", maar niet naar de effectieve fraude.
Er zijn ondertussen ook vrijwilligers uit het vaccinatiecentrum die aangeven dat ze die orders kregen, zoiets moet je toch evengoed uit een verhoor halen?
Niemand weet waar die huiszoeking bij 'tScheldt over ging. De enige die dat kan zeggen, is 'tScheldt, het "satirisch" blad dat niet satirisch is als het hen uitkomt, maar al meer leugens heeft gedrukt dan waarheden, waaronder in het artikel erover.

Ook aan dit artikel ga ik niet te veel conclusies koppelen, het komt uit Het Palieterke, het KVHV-blad... Met als enige reactie die van Tom Van Grieken. Op VRTNWS zie je een heel vergelijkbaar artikel, maar daar wordt wél een belangrijke nuance gemaakt: Er zijn twee (mogelijke) onderzoeken: Die naar de burgemeester en haar doen en laten. En die naar de gelekte vaccininformatie. Want dat laatste is dus medisch geheim, en als iemand daarmee zit te spelen, is dat wel degelijk ook een groot probleem.

De link die @Pseudo echter legt, is er eentje van personvrijheid. Waar maar heel moeilijk sprake van kan zijn, hè. De artikels staan er. En hij koppelt een zaak waarin het nog geheim is wat de reden was, aan een zaak waarin verkeerd wordt voorgesteld waarover het gaat... Die journalist wordt niet onderzocht omdat hij nieuws heeft uitgebracht.
 

Wat een Belgenmop, er komt sneller een onderzoek naar het "schenden van de privacy" naar aanleiding van het lekken van de vaccinatie-gegevens door Veerle Heerlen (CD&V) in Sint-Truiden dan dat er een onderzoek komt naar het machtsmisbruik/corruptie/nepotisme van deze *******/burgemeester.

Ik heb het al eerder gezegd, wat mij betreft zouden er spoedprocedures moeten zijn om zo'n figuren te neutraliseren.
Vaccinatiegegevens in tijden van pandemie zou men voor dergelijke publieke figuren ook gerust semi-openbaar moeten maken: misschien niet zichtbaar voor iedereen, maar wel onder controle van een neutrale instantie die er toezicht op houdt dat politici niet ineens prioritair gevaccineerd geraken.
 
Niemand weet waar die huiszoeking bij 'tScheldt over ging. De enige die dat kan zeggen, is 'tScheldt, het "satirisch" blad dat niet satirisch is als het hen uitkomt, maar al meer leugens heeft gedrukt dan waarheden, waaronder in het artikel erover.

Ook aan dit artikel ga ik niet te veel conclusies koppelen, het komt uit Het Palieterke, het KVHV-blad... Met als enige reactie die van Tom Van Grieken. Op VRTNWS zie je een heel vergelijkbaar artikel, maar daar wordt wél een belangrijke nuance gemaakt: Er zijn twee (mogelijke) onderzoeken: Die naar de burgemeester en haar doen en laten. En die naar de gelekte vaccininformatie. Want dat laatste is dus medisch geheim, en als iemand daarmee zit te spelen, is dat wel degelijk ook een groot probleem.

De link die @Pseudo echter legt, is er eentje van personvrijheid. Waar maar heel moeilijk sprake van kan zijn, hè. De artikels staan er. En hij koppelt een zaak waarin het nog geheim is wat de reden was, aan een zaak waarin verkeerd wordt voorgesteld waarover het gaat... Die journalist wordt niet onderzocht omdat hij nieuws heeft uitgebracht.
Maar dat onderzoek ondermijnt dan weer het bronnengeheim, en dat is minstens een even groot probleem?
 
Ik hoop dat die burgemeester nu de eer aan zichzelf gaat houden, maar die zal wel het moreel kompas van een walnoot hebben.
 
“Ze heeft niets onwettigs gedaan, maar het is wel een ethisch probleem. Bovendien gaat ze er nogal licht over. Politiek onwaardig,” zegt Vanhove. “Zo maar doen alsof er hier en daar een vaccin te veel was, klopt niet. We hebben bewijzen dat ze voorrang heeft gegeven aan een tiental mensen. Burgemeester Heeren liegt.”
...
Volgens Vandenhove is het vooral problematisch dat burgemeester Heeren zo lang loog over het feit of ze al dan niet gevaccineerd was. “Ze heeft anderhalve maand lang hautain gereageerd op de vraag of ze een vaccin had gekregen.
...
Ludwig Vandenhove stuurt ook aan op een ontslag van de burgemeester. “Ze heeft zichzelf ongelooflijk in de moeilijkheden gefietst. Ik denk dat ze best de eer aan zichzelf houdt en een stap opzij zet,” aldus Vandenhove.
...
We hebben nochtans bewijzen dat de burgemeester een tiental mensen heeft laten vaccineren, eerder dan gepland. Ze liegt hierover. En liegen in de politiek, dat is dodelijk,” zegt Vandenhove.


Ik denk ook wel dat ze hangt. Die gaat toch overal vies bekeken worden.
Hautain nepotisme, en dan leugentjes.
 
Maar dat onderzoek ondermijnt dan weer het bronnengeheim, en dat is minstens een even groot probleem?
Zo werkt het bronnengeheim niet. Het is niet dat bronnen altijd geheim moéten blijven. Bronnengeheim is het recht van oa een journalist om zijn bron niet vrij te geven. Deze journalist doet dat niet. Hij moet die niet vrijgeven, een rechter kan hem niet dwingen. Dàt is het bronnengeheim. En dat is hier niet geschonden en zal zo snel niet geschonden worden.

Dus dat onderzoek naar problemen in de keten van de vaccinatie-info kan nooit het bronnengeheim ondermijnen. Anders zou er nooit een onderzoek gevoerd mogen worden zolang een journalist erover schrijft.
 
Het verbaast mij dat het zo lang geduurd heeft voor dit in de pers gekomen heeft. Die verhalen doen hier al langer de ronde dus het was gewoon een kwestie van tijd.

Het verbaast me ook dat er een grote verontwaardiging is dat dit naar buiten is gebracht door sommige vrijwilligers. Wat denkt zo een politieker dan vraag ik mij af. Iedereen gaan braaf zijn mond houden en dit zal geruisloos passeren? Neenee, die vrijwilligers, althans die paar die ik er ken doen dat echt uit overtuiging en dan komt er een heerschap bepaalde mensen van de lijst zwieren? Niet vergeten dat het hier een streek is waar iedereen nog iedereen kent. Dus die vrijwilligers moeten "bekenden" afbellen om dan door een vriendenlijstje te vervangen.

Het is nog lang verborgen gebleven, meer kan ik er niet van zeggen.
 
Maar het is wel opvallend hoe er (momenteel) wel mensen ondervraagd worden op zoek naar de "lek", maar niet naar de effectieve fraude.
Er zijn ondertussen ook vrijwilligers uit het vaccinatiecentrum die aangeven dat ze die orders kregen, zoiets moet je toch evengoed uit een verhoor halen?
En het is ook nogal een gespin om dit te kaderen onder "geheim van het medisch dossier". Als dat zou komen omdat je als een risicopatiënt eerder bent gevaccineerd, kan ik het nog volgen, maar dit was een periode dat enkel 85+ers aan de beurt waren.
 
Blijkt nu uit getuigenissen van medewerkers dat er wel degelijk druk werd uitgeoefend door haar op medewerkers.
 
Heb ooit het 'plezier' gehad om Heeren te interviewen. Toen was dat ook al zo'n hautain mens met een spiekbriefje op haar schoot. Ze moet gewoon aftreden. Ben wel benieuwd wie haar gaat vervangen.
 
En het is ook nogal een gespin om dit te kaderen onder "geheim van het medisch dossier". Als dat zou komen omdat je als een risicopatiënt eerder bent gevaccineerd, kan ik het nog volgen, maar dit was een periode dat enkel 85+ers aan de beurt waren.
Daarnaast is iemand zijn "vaccinatiestatus" ook niet geheim, gezien het vaccinatiepaspoort...
 
En het is ook nogal een gespin om dit te kaderen onder "geheim van het medisch dossier". Als dat zou komen omdat je als een risicopatiënt eerder bent gevaccineerd, kan ik het nog volgen, maar dit was een periode dat enkel 85+ers aan de beurt waren.
Het feit van al dan niet gevaccineerd te zijn is een deel van het medisch dossier, dat is dus geheim. Op zich dus volledig logisch dat hier een onderzoek naar volgt, nét zoals men ook bezig is met een onderzoek naar hoe het vaccinatiecentrum werkt, wat waardevolle informatie kan opleveren over het afbellen van sommige mensen ten voordele van anderen.
 
Daarnaast is iemand zijn "vaccinatiestatus" ook niet geheim, gezien het vaccinatiepaspoort...
jawel. Het is enkel de persoon die het paspoort heeft, die toegang kan geven aan anderen (of de artsen die toelating gekregen hebben tot inzage).

Een huisarts die niet mijn huisarts is heeft bvb géén recht om in mijn vaccinatiepaspoort te kijken
 
jawel. Het is enkel de persoon die het paspoort heeft, die toegang kan geven aan anderen (of de artsen die toelating gekregen hebben tot inzage).

Een huisarts die niet mijn huisarts is heeft bvb géén recht om in mijn vaccinatiepaspoort te kijken
Nochtans gaat de controle op de luchthaven (waarschijnlijk) door medewerkers van de luchtvaartmaatschappijen?
Je kan dan zeggen "maar je bent niet verplicht om op reis te gaan", maar Schengen zegt ook dat er vrij verkeer van mensen moet zijn en die spreken elkaar dan weer tegen omdat je zonder zo'n paspoort dat niet gaat mogen.
 
Heb ooit het 'plezier' gehad om Heeren te interviewen. Toen was dat ook al zo'n hautain mens met een spiekbriefje op haar schoot. Ze moet gewoon aftreden. Ben wel benieuwd wie haar gaat vervangen.
Ik heb het altijd moeilijk met "gewoon aftreden", mocht ik beslissen zou het zijn: aftreden + verbod uitoefenen van een overheids -gerelateerde job voor 10 jaar.

Dat is net zoals een Ferrari stelen en als je betrapt wordt hem gewoon teruggeven, zonder meer.
 
Daarnaast is iemand zijn "vaccinatiestatus" ook niet geheim, gezien het vaccinatiepaspoort...
Het vaccinatiepaspoort bestaat nog niet. En het medisch geheim is één van de redenen waarom het nog niet bestaat. Vaccinatiestatus is wel degelijk geheim. En al helemaal als het oneigenlijk gebruik is. Er is specifiek gedefinieerd waarvoor het gebruikt mag worden, en dat is niet "om dingen aan de kaak te stellen".

Ik vind het wel gevaarlijk dat ineens medisch geheim niet meer zo belangrijk is, gewoon omdat we het niet eens zijn met wat die burgemeester heeft gedaan? Ik vind dat ze hier zwaar in de fout is gegaan. Maar medisch dossiergeheim is toch ook wel iets wat ik niet zomaar wil opgeven, hoor!
 
Het vaccinatiepaspoort bestaat nog niet. En het medisch geheim is één van de redenen waarom het nog niet bestaat. Vaccinatiestatus is wel degelijk geheim. En al helemaal als het oneigenlijk gebruik is. Er is specifiek gedefinieerd waarvoor het gebruikt mag worden, en dat is niet "om dingen aan de kaak te stellen".

Ik vind het wel gevaarlijk dat ineens medisch geheim niet meer zo belangrijk is, gewoon omdat we het niet eens zijn met wat die burgemeester heeft gedaan? Ik vind dat ze hier zwaar in de fout is gegaan. Maar medisch dossiergeheim is toch ook wel iets wat ik niet zomaar wil opgeven, hoor!
Voor alle duidelijkheid, ik ben absoluut voorstander van medisch dossiergeheim he. En dit had niet in de media moeten gevoerd worden.
Maar imo is dit niets anders dan het bankgeheim dat ook niet geldt bij vermoedens van fraude.
 
Terug
Bovenaan