Noorwegen

Nick28

Active member
250px-Flag_of_Norway.svg.png


taal: Noors
munt: Noorse Kroon
tijdsverschil: zelfde tijd als in België
hoofdstad: Oslo
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Noorwegen staat bekend om de Vikingtijd, de gletsjers, de middernachtzon en de wintersport. Het land kent veel toerisme dat vooral naar het ijzige noorden trekt. De economie van het land draait grotendeels op olie- en gaswinning, visserij en houtkap. Ongeveer 25% van het landschap bestaat uit bossen. Er zijn verschillende Nationale parken te vinden verspreid over het land. In het noorden zijn naast de middernachtzon en gletsjers ook rotstekeningen en een heus ijshotel te vinden. Ook op dierengebied is er veel te ontdekken. Zo komen er o.a. walvissen, elanden, wolven en bruine beren voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste community,

Ik ben een laatstejaarsstudent aan een universiteit in België. Als mooie afsluiter van mijn studiecarrière zou ik graag een road/hike trip naar Noorwegen doen, indien corona het toelaat.
Dit met één mede reisgezel en de periode is 14 dagen (inc. reistijd).

We vertrekken met een kleine bestelwagen vanuit België richting Hirtshals, waar we de ferryboot nemen naar Noorwegen. Het plan is vooral om te wildkamperen en te overnachten achteraan de bestelwagen. Beetje low-buget dus aangezien Noorwegen op zich al vrij duur is. Misschien is ook air-bnb een optie, wat zijn jullie ervaringen? Eten nemen we voor een groot deel mee van thuis en om te koken doen we een gasvuurtje mee.

We willen deze reis dus vooraf goed plannen. Geen van beiden had een Visa kaart. Aangezien ik student ben heb ik niet echt recht op een kredietkaart. Mijn reisgezel werkt wel al enkele jaren en heeft net een Visa Classic aangevraagd bij Axa. De ferryboot kan al enkel betaald worden met kredietkaart.

We weten dat betalingen in Noorwegen gebeuren met Noorse Kronen. Normaal ondersteunen onze betaalkaarten betalingen binnen de SEPA-zone, waar Noorwegen zich onder bevindt. Ik veronderstel dat betalingen zoals in een supermarkt, tankstations gewoon met de maestro/visa kunnen zonder problemen?

Een ruwe schets van de route ziet er ongeveer zo uit:
Locaties zoals Preikestolen, Kjeragbolten, Geirangerfjord, Trolltunga, Sognefjord, Reinheimen, ...


Hebben jullie nog extra aanraders om te bezoeken? Mits de huidige planning, zou het praktisch haalbaar zijn om nog verder noordwaarts te gaan? Bv. Lofoten Islands?
Zijn er aandachtspunten omtrent betalingen, kamperen, regels, heb je overal bereik?, enz... ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Groeten,
Nick
 
Route ziet er op het eerst zicht héél ambitieus uit voor 12 dagen, ik zou zeker niet verder noordwaarts trekken - eerder het omgekeerde. Hou er rekening mee dat sommige van de plekken die je aanstipt serieuze dagwandelingen (Kjeragbolten, Trolltunga) zijn. Bovendien doe je in Noorwegen over 200 km met de wagen gemakkelijk dubbel zo lang als in België, zeker in de fjorden.

Allez, 't is te zien wat je wilt he, sommige mensen kunnen 6 uur hiken en 6 uur rijden op een dag. Maar als je het liever wat minder hectisch hebt, zou ik overwegen om uw route te halveren en bvb op Bergen als noordelijkste punt te mikken.

Uw eerste dagen bvb:
- 's avonds (?) aankomen in Kristiansand en ergens overnachten (nacht 1)
- een hele voormiddag rijden en 's middags aan de Kjeragbolten beginnen. Slaapplekje zoeken (nacht 2)
- aan de andere kant van het fjord geraken en de preekstoel beklimmen. Daarna nog 4 uur rijden naar Tyssedal (nacht 3)
- dagje wandelen naar Trolltunga en terug (nacht 4)


Da's een zeer hoog tempo en zie waar je nog maar bent na vier nachten... Je vlamt infeite vanalles voorbij om dan enkel de bekendste en meest toeristische dingen te doen. Fysiek zijn die wandelingen ook niet te onderschatten, ik zou na bovenstaande zeker een rustdagje kunnen gebruiken :D... Ik zou opteren voor 'kill your darlings' - een stuk schrappen - en het wat rustiger aandoen. Dan heb je tijd om bvb eens gaan kajakken, een paar uurtjes chillen aan een of ander meertje, een stadje te bezoeken, een rustiger hikeje te doen, wilde dieren spotten, een scenic route te pakken, een toerke te gaan joggen of fietsen (als je nog energie overhebt na al dat hiken :p ), een dagje Oslo, etc ... Je bent op vakantie, waarom jezelf opjagen???

Die parkings van trekpleisters als Preekstoel (25 €) en Trolltunga (60€) zijn trouwens serieuze afzetterij :p , bereid je daar maar mentaal op voor als je op je budget wilt letten.

Ohja: en neem muggenspray mee!
 
Laatst bewerkt:
https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes check deze speciale routes. Doe er hier een paar van. Enkele jaren geleden ook via hirtshals de overtocht gemaakt.
Na 11u rijden en dan die ferry, was't al donker toen we in da stadje aankwamen. Maar we hebben dan nog doorgereden om iets te zoeken met ons tentje. Bekaf begonnen aan de reis toen.
Dus zorg mss best voor overnachting die eerste nacht.

Ons meest noordelijke punt was die Atlantic highway net boven Molde, naar huis gaan via Zweden. Da's echt de max imo voor 12 dagen. Lofoten is met de auto op die tijdspanne gewoon onhaalbaar.

Preikestolen tussen de bussen met Chinezen 2u naar boven gewandeld... en dan dikke dikke mist, geen hol gezien. Meest toeristische ook van heel de trip

Trolltunga is inderdaad een hele dag wandelen. Je kan eventueel ook op de top slapen, da's wel de moeite.
Rondane national park kan je ook makkelijk een dag in wandelen.

Om kosten te besparen: zoveel mogelijk buiten kamperen, zelfs hostels zijn echt duur. En geen alcohol drinken of meenemen van thuis :)
 
Die parkings van trekpleisters als Preekstoel (25 €) en Trolltunga (60€) zijn trouwens serieuze afzetterij :p , bereid je daar maar mentaal op voor als je op je budget wilt letten.

Ohja: en neem muggenspray mee!
Indertijd niet betaald haha, ook de tolwegen richting Oslo zou normaal achteraf gefactureerd worden (via camera denk ik dat ze je nummerplaat registreren), maar nooit een factuur van gezien. Parking is Oslo is nog de ergste afzetterij. Google naar een park+ride als je het centrum wil bezoeken
 
https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes check deze speciale routes. Doe er hier een paar van. Enkele jaren geleden ook via hirtshals de overtocht gemaakt.
Na 11u rijden en dan die ferry, was't al donker toen we in da stadje aankwamen. Maar we hebben dan nog doorgereden om iets te zoeken met ons tentje. Bekaf begonnen aan de reis toen.
Dus zorg mss best voor overnachting die eerste nacht.

Ons meest noordelijke punt was die Atlantic highway net boven Molde, naar huis gaan via Zweden. Da's echt de max imo voor 12 dagen. Lofoten is met de auto op die tijdspanne gewoon onhaalbaar.

Preikestolen tussen de bussen met Chinezen 2u naar boven gewandeld... en dan dikke dikke mist, geen hol gezien. Meest toeristische ook van heel de trip

Trolltunga is inderdaad een hele dag wandelen. Je kan eventueel ook op de top slapen, da's wel de moeite.
Rondane national park kan je ook makkelijk een dag in wandelen.

Om kosten te besparen: zoveel mogelijk buiten kamperen, zelfs hostels zijn echt duur. En geen alcohol drinken of meenemen van thuis :)
Bedankt voor uw reactie.

Het plan was inderdaad om na de rit van 12 uur in Hirtshals te overnachten in een camping of airbnb. De ferry zou om 10u zijn (8u30 inchecken), dus dat is nog een deftig uur. Rond 12u 's middags aankomen in Noorwegen, dan zijn er nog exact 13 dagen over om de trips te plannen.

Ik heb ook bewust nu gepland om eerst de westkust te doen, omdat de kilometers rijden daar een stuk trager gaan dan in het binnenland vermoed ik (mede door de ferry's die af en toe moeten genomen worden). Indien het dan blijkt dat het tijdsschema krap wordt of er eens wat slecht weer is zodat we een dag langer blijven plakken op een bepaalde plaats kan de route zou nog ingekort worden door minder noordwaarts te gaan.

Hoe zag uw reisplanning er ter plekke uit? Ben je voor 12 dagen geweest of langer?
 
Laatst bewerkt:
Wat bussen Chinezen betreft zal het dit jaar misschien nog wel meevallen, ik verwacht niet dat we dit jaar al terug massatoerisme gaan meemaken. Ik ben de laatste keer in april naar Noorwegen gegaan. Geluk gehad met het weer, maar we konden de Preikestolen wel beklimmen (noorderzijde, behoorlijk glad wel) zonder een hele horde aan toeristen. Een handvol mensen tegengekomen en tegen we de top hebben bereikt hadden we de Preikestolen helemaal voor onszelf.
 
Route ziet er op het eerst zicht héél ambitieus uit voor 12 dagen, ik zou zeker niet verder noordwaarts trekken - eerder het omgekeerde. Hou er rekening mee dat sommige van de plekken die je aanstipt serieuze dagwandelingen (Kjeragbolten, Trolltunga) zijn. Bovendien doe je in Noorwegen over 200 km met de wagen gemakkelijk dubbel zo lang als in België, zeker in de fjorden.

Allez, 't is te zien wat je wilt he, sommige mensen kunnen 6 uur hiken en 6 uur rijden op een dag. Maar als je het liever wat minder hectisch hebt, zou ik overwegen om uw route te halveren en bvb op Bergen als noordelijkste punt te mikken.

Uw eerste dagen bvb:
- 's avonds (?) aankomen in Kristiansand en ergens overnachten (nacht 1)
- een hele voormiddag rijden en 's middags aan de Kjeragbolten beginnen. Slaapplekje zoeken (nacht 2)
- aan de andere kant van het fjord geraken en de preekstoel beklimmen. Daarna nog 4 uur rijden naar Tyssedal (nacht 3)
- dagje wandelen naar Trolltunga en terug (nacht 4)


Da's een zeer hoog tempo en zie waar je nog maar bent na vier nachten... Je vlamt infeite vanalles voorbij om dan enkel de bekendste en meest toeristische dingen te doen. Fysiek zijn die wandelingen ook niet te onderschatten, ik zou na bovenstaande zeker een rustdagje kunnen gebruiken :D... Ik zou opteren voor 'kill your darlings' - een stuk schrappen - en het wat rustiger aandoen. Dan heb je tijd om bvb eens gaan kajakken, een paar uurtjes chillen aan een of ander meertje, een stadje te bezoeken, een rustiger hikeje te doen, wilde dieren spotten, een scenic route te pakken, een toerke te gaan joggen of fietsen (als je nog energie overhebt na al dat hiken :p ), een dagje Oslo, etc ... Je bent op vakantie, waarom jezelf opjagen???

Die parkings van trekpleisters als Preekstoel (25 €) en Trolltunga (60€) zijn trouwens serieuze afzetterij :p , bereid je daar maar mentaal op voor als je op je budget wilt letten.

Ohja: en neem muggenspray mee!
Bedankt voor uw reactie.

Het plan was om na de rit van 12 uur in Hirtshals te overnachten in een camping of airbnb. De ferry zou om 10u zijn (8u30 inchecken), dus dat is nog een deftig uur. Rond 12u 's middags aankomen in Noorwegen, dan zijn er nog exact 13 dagen over om de trips te plannen.

Ik ben in het verleden vooral gaan hiken in de Dolomieten van Italië, soms 23km op één dag en 1500 hoogtemeters (of meer, maar dan 15-16km). Ik weet niet echt hoe ik deze hikes qua intensiteit met elkaar moet vergelijken, dat was ook maar met een kleine rugzak op de rug. Maar ik denk voor sportieve jonge gasten van 22 jaar dat het wel doenbaar moet zijn.

Ik had wel verwacht dat er parking moest betaald worden maar 60 euro dat is toch wel even slikken :p .

Als ik kijk naar groepsreizen bv. van Joker.be, dan doen ze een beetje hetzelfde traject in 16 dagen, maar ze gaan 3 dagen citytrippen in Oslo, wat wij waarschijnlijk niet zullen doen.
 
Ah ok, je blijft in Denemarken slapen, inderdaad geen slecht idee.
Mijn echte dagplanning weet ik niet meer, maar we hebben Stavanger (niet priority), Preikestolen, Trolltunga (met overnachting vanboven), Bergen (wel de moeite), Alesund, Molde (en de atlantic highway), Voss (op een camping gestaan goede uitvalsbasis voor kajakken), Rondane park (geslapen in het park) & Oslo, ook af en toe gewildkampeerd.

We waren met 2 en we reden met mijn toenmalige bedrijfsauto (met een Europese tankkaart haha, letterlijk gratis transport gehad dus). We zijn naast natuurliefhebbers ook graag autorijders. Dus we hebben echt wel veel km gemaakt. Met een bestelwagen is dit toch minder plezant. Ferry's van een halfuurtje zijn ook wel plezant, zo zie je de fjorden ook eens vanop het water. Mede door gebrek aan verlofdagen maar 12 dagen gehad, was toch tamelijk gerushed.
 
Normaal ondersteunen onze betaalkaarten betalingen binnen de SEPA-zone, waar Noorwegen zich onder bevindt. Ik veronderstel dat betalingen zoals in een supermarkt, tankstations gewoon met de maestro/visa kunnen zonder problemen?

Ik weet niet bij welke bank je zit, maar normaal gezien ondersteunen zowel debet- als kredietkaarten standaard Europa en kan je dus overal betalen. Voor alle zekerheid kan je dat wel checken in een app/online.
 
Wij hebben in 2014 een trip van 14 dagen gedaan. Ik moet eens zoeken of die kaart nog heb.
Daarbij best wel wat kilometers gedaan, een beetje zoals lolitaa zegt: 6 uur rijden en 6 uur stappen; of toch ongeveer, in ieder geval met best wel wat rijden. Op zich valt dat wel mee vind ik maar ik rij wel enorm graag met de auto, zeker in zo'n omgeving.
Rustig wat cruisen, stoppen en wandelen, picknick erbij en dan verder..

Heel kort samen gevat: Hirthals -> Kristiansand -> Kristiansund -> Bergen -> Hirsthals.
 
Wij hebben in 2014 een trip van 14 dagen gedaan. Ik moet eens zoeken of die kaart nog heb.
Daarbij best wel wat kilometers gedaan, een beetje zoals lolitaa zegt: 6 uur rijden en 6 uur stappen; of toch ongeveer, in ieder geval met best wel wat rijden. Op zich valt dat wel mee vind ik maar ik rij wel enorm graag met de auto, zeker in zo'n omgeving.
Rustig wat cruisen, stoppen en wandelen, picknick erbij en dan verder..

Heel kort samen gevat: Hirthals -> Kristiansand -> Kristiansund -> Bergen -> Hirsthals.
Mijn laatste trip (2013) was ook die route. Fantastische omgeving om op je gemak rond te rijden, inderdaad. Heel afwisselende vergezichten, af en toe een ferry, prachtige fjorden, ... Beetje Burzum opzetten om in de sfeer te geraken. :p
 
Deze route is al aan de uitdagende kant. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om minder kilometers te maken in de auto zodat je de plekken die je bezoekt meer tijd kan geven. Zoals gezegd doe je in Noorwegen lang over relatief korte afstanden, en voor de bestuurder is het ook vermoeiend rijden (verwacht geen autostrade, of zelfs maar rechte baan).
Campings in Noorwegen zijn goedkoop (behalve de campings rond steden). Hotels zijn heel duur, en ook airbnb en consoorten zijn duur vanuit Belgische standpunt. Wildkamperen is toegestaan en vaak is het niet moeilijk om leuke plaatsjes te vinden (behalve, wederom, in de buurt van steden), maar af en toe ga je gewoon ook op een echte camping willen staan zodat je eens kan douchen.
Restaurants zijn heel duur en supermarkten zijn duur. Enkele zaken zoals verse vis zijn dan weer vergelijkbaar in prijs met België. Als je wat meesleurt vanuit België en daar wat bewust koopt, kan de reis dus betrekkelijk low-budget.

Hou er rekening mee dat je je trip zal moeten aanpassen aan de weersomstandigheden. Wij hebben enkele jaren geleden Trolltunga moeten annuleren omdat het stormweer was. Hou de opties open en volg de weersvoorspelling goed op, steden zijn nog altijd leuk bij slecht weer, een zware wandeling met overnachting in de tent is dat niet.

Preikestolen is de meest toeristische wandeling van Noorwegen. Ook het cruise-volk wordt daar met bussen afgezet om de (makkelijke) wandeling te doen. Verwacht oude dames op teensletsen die klagen alsof ze de Mont Blanc aan het beklimmen zijn. Kjeragsbolten is een langere wandeling en daarom minder toeristisch. Leuk voor de foto op de rots, als het niet mistig is.
Mijn persoonlijke favoriet: Besseggen ridge. Bij mooi weer is dit een van de prachtigste wandelingen die je kan maken. Als je hoogtevrees hebt pak je best eerst de ferry om dan terug te wandelen naar de parking. Als je deze wandeling doet, hou dan in gedachten dat er een loopwedstrijd wordt gehouden op dat parcours en dat het record 1 uur 16 minuten is. Waanzin.
Een andere favoriet: Hardangervidda Gigantisch hoogplateau zonder wegen. Je kan van hut naar hut wandelen, eentje heeft zelfs een houtgestookte hot tub.

Qua betalingen, bij Argenta kan je een gratis rekening openen met gratis creditcard. Ik zou je aanraden om meerdere opties te hebben (een gewone bankkaart + twee creditcards, liefst eentje Mastercard en dan een Visa ofzo, niet twee keer dezelfde 'provider') om niet voor verrassingen komen te staan. Ook via de app of internetbankieren je kaarten openzetten voor betalingen buiten de EU. Ook best wat cash op zak hebben (kan je afhalen ter plaatse, hoef je niet op voorhand te doen) omdat sommige hutten of campings zo afgelegen zijn dat er geen ontvangst, en dus ook geen elektronische betalingen mogelijk zijn.
Let ook op: Noorwegen is geen lid van de EU en je kan er dus niet gratis roamen. Best checken met je provider, de meesten bieden formules of pakketten aan. Zal je wel wat kosten maar het gemak van op internet iets te kunnen opzoeken, of Waze of google te kunnen gebruiken als GPS, is wel wat waard.
 
Let ook op: Noorwegen is geen lid van de EU en je kan er dus niet gratis roamen. Best checken met je provider, de meesten bieden formules of pakketten aan. Zal je wel wat kosten maar het gemak van op internet iets te kunnen opzoeken, of Waze of google te kunnen gebruiken als GPS, is wel wat waard.

Noorwegen zou deel moeten zijn van het gratis roamen. Ik zou zeggen controleer het maar het zou moeten werken.
 
Noorwegen zou deel moeten zijn van het gratis roamen. Ik zou zeggen controleer het maar het zou moeten werken.
Ah, zal ik doen want ik plan deze zomer een nieuwe trip naar Noorwegen (als het mag...). Enkele jaren geleden was dit in elk geval nog niet het geval.
 
Noorwegen zou deel moeten zijn van het gratis roamen. Ik zou zeggen controleer het maar het zou moeten werken.
inderdaad, dit is deel vh EU roaming agreement. De enigen die zullen betalen als hij in Noorwegen zit is het thuisfront (als ze bellen en niet whatsapp'en)
 
Er is al heel wat goede informatie gegeven in bovenstaande comments.
Ik ben samen met 3 anderen in een mobilhome voor 16 dagen naar Noorwegen geweest. We hadden achteraf gezien een zeer ambitieus plan en ook uitgevoerd, maar er waren ook wel nadelen aan verbonden.

Mijn aanrader/ tips:
Route
  • reisroute: rij zeker niet teveel km's. Wij hadden ca. 5000 km gedaan op 16 dagen (juist voor Trondheim teruggedraaid) - Doe dit niet ! Hierdoor hebben we heel wat moois gemist. Als je 12 dagen gaat, kan je beter niet te ver gaan en je activiteiten beperken. Beter is om langer te gaan, maar dat is uiteraard niet altijd mogelijk.
  • Ferry: boek hem van tevoren (rederij fjorldine hadden wij) en koop het juiste ticket (wij hadden ticket voor mobilhome dat kleiner was dan de onze, owv verkeerd ticket moesten wij iedereen voor laten gaan en hopen dat we er nog op mochten. We zijn als voorlaatste nog met de ferry gegaan. Ik kan je verzekeren dat het wachten en zien hoe auto's op de ferry rijden enorm spannend is ;-) )
  • Wegen: het is soms lang rijden van de ene naar de andere plaats door bv. tegenliggend verkeer, ergens waar ze aan het werken zijn, ik dacht max. 70m/u op vele plaatsen door de smallere wegen... Noorwegen is naast een hikeland ook een land waar je kan genieten vanuit je auto. Af en toe ferry's in het binnenland nemen (moet je niet reserveren), afwijken van je route (google helpt je wel om terug te geraken ;-) ) enz.
  • Atlantic highway vonden wij ook mooi, maar is wel redelijk ver naar boven.
  • Bergen hebben we overgeslagen doordat onze planning vooral ver rijden was, naar't schijnt een aanrader.

Overnachting
  • Camping: wij hadden niets gereserveerd, wel hadden we voor de reis eens bekeken waar we konden (wild)kamperen zodat we daar niet teveel tijd mee verliezen. Om de zoveel dagen een douche doet deugd !
  • Na de ferry, waren we rond 1 of 2u 's nachts in kristiansand. Na 30 minuten te rijden, vonden we ergens een wildkampingplaatsje (opgezocht voor de reis).

Geld
  • bankkaart: ik dacht dat je er met een gewone bankkaart kon betalen, maar wij hadden voor de zekerheid 2 VISA-kaarten (zoals de gratis kaart van Argenta). Eventueel kan je een mastercard afsluiten bij de bank en na de reis terug annuleren (best eens navragen hoe dat zit)
  • cash geld: wij hadden voor de zekerheid klein geld mee. Kan altijd handig zijn, maar in Noorwegen wordt er meer met de bankkaart betaald

Bezienswaardigheden/activiteiten
  • Er zijn heel wat bezienswaardigheden, een aantal die ik kan aanraden zal ik hier opsommen, maar algemeen genomen is het gewoon puur genieten zowel onderweg als je uitstapt.
  • Anna-Sira : wij wilden de route Brufjellhalene (potholes) doen, maar wegens het slechte weer/ niet goed geslapen/ te lange en gevaarlijke wandeling hebben we een andere route gedaan (er is ergens een kleine parking, dan gewandeld om te zien waar we komen, stond er ergens een map met 2 routes). We waren aangenaam verrast, om uiteindelijk tot een vuurtoren te komen en te zien waar de 2 zeeën elkaar kruisen. Helaas weet ik de naam van de wandeling niet meer, maar zo'n onverwachte wendingen zijn altijd heerlijk om mee te maken. Ook weinig toeristen !
  • Prekestolen (ca 8 km, 3u heen en terug) - mooi zicht bij goed weer
  • Opm.: kjeragbolten zou eerder de moeite zijn, maar wij hadden gekozen voor prekestolen omdat het iets minder zwaar was + begin van de reis. Achteraf gezien goede keuze, want we hoorde dat kjeragbolten gesloten was wegens weeromstandigheden.
  • Geirangerfjord (wel meer naar boven, dus mss te ver weg)
  • Laedertunnel (24,5 km, één van de langste ter wereld): wel eens leuk om door te gaan moest je er ongeveer passeren
  • Jutunheimen : enorme aanrader ! Eén van de mooiste wandelingen die ik heb gedaan. Stevige wandeling van 6-8u wandelen + ferry. Wij hebben de tegenovergestelde richting gedaan dan de meeste doen nl. eerst wandelen, daarna terug met boot (achteraf gezien beste optie volgens mij). Route: Gjendesheim te voet naar Memurubu daarna van Memurubu met de boot terug. (meer informatie: check visit norway - beseggen ). Mocht je zoals ik minder goede knieën hebben, zijn wandelstokken nuttig.
  • Kajakken: verschillende plaatsen. Wij deden dit in Flam (meer naar Noorden, gelukkig waren er bij ons op dat moment niet zoveel toeristen want is één van de meest toeristische plaatsen van Noorwegen, wel een leuke bar) - kajakken + stukje hiken (koningsroute). Is wel eens de moeite om te doen.
  • Rijden rijden stoppen: als je ergens iets interessants ziet zoals een toeristisch bordje, waterval, schoon uitzicht ... dan stopten we even. De meest onverwachte zaken ga je meestal onthouden, maar je moet er de tijd voor nemen + het durven aan te gaan (ook al valt het tegen, maar dit is me nog niet zo vaak overkomen). Zo hebben we op een camping met een enorm koud meertje aan. Wij (behalve 1 persoon) hebben even daar in gezwommen met op de achtergrond een gletsjer. Heerlijk (koud) :)

Eten en drinken
  • Alcohol is er duur, dus neem als je iets wilt drinken best zelf biertjes mee
  • Restaurants/supermarkten: ook iets prijziger, maar wij hadden extra zaken mee zoals spaghetti om het iets goedkoper te maken.

Sites

Algemeen advies
  • Vraag je jezelf af wat je juist wil bereiken met de reis : gepland/niet gepland - alleen hiking of ook andere zaken - veel rijden of liever rustigere vakantie.
  • Welk budget wil je eraan geven ? Wij deden meestal goedkoop, maar 2 restaurantjes hebben we wel gedaan (budget afstemmen op de anderen). Af en toe ook take-away.
  • Persoonlijk zou ik zeker niet alle dagen volplannen zodat je jezelf niet verplicht om door te rijden. Noorwegen is zo'n mooi land waar je af en toe langs de weg moet stilstaan om te genieten van het uitzicht.

Veel plezier alvast (en proficiat als je alles gelezen hebt)
 
Bezienswaardigheden/activiteiten
  • Anna-Sira : wij wilden de route Brufjellhalene (potholes) doen, maar wegens het slechte weer/ niet goed geslapen/ te lange en gevaarlijke wandeling hebben we een andere route gedaan (er is ergens een kleine parking, dan gewandeld om te zien waar we komen, stond er ergens een map met 2 routes). We waren aangenaam verrast, om uiteindelijk tot een vuurtoren te komen en te zien waar de 2 zeeën elkaar kruisen. Helaas weet ik de naam van de wandeling niet meer, maar zo'n onverwachte wendingen zijn altijd heerlijk om mee te maken. Ook weinig toeristen !
De streek tussen Flekkefjord en Egersund is mijns inziens serieus onderschat. De meeste toeristen skippen dit stuk op weg naar de Westkust, volkomen onterecht, want er zijn een paar magnifieke wandelingen te vinden waar de kans groot is dat je van de ganse dag niemand zal tegenkomen.

Bv. https://www.regionstavanger-ryfylke.com/see-and-do/hellarsheia-p1646553
 
Terug
Bovenaan