Noorwegen

Heb in 2012 vanuit Gudvangen een kayaktocht gedaan tot Flam en terug, 4 dagen kamperen op aangewezen spots aan de oever. Over de Naerofjord die op de Unesco erfgoed staat. Heel schoon en zeker een aanrader.
 
Zoals al aangegeven door een paar andere members is de Lofoten niet haalbaar op 12 dagen tenzij je graag ganser dagen in de auto zit.
Wij hebben de eerste maal de fjorden gedaan en ongeveer even hoog dan jij hebt gepland gereden (trollstigen). Dit was een trip van 3 weken want idd 200km daar is niet zoals hier en het zijn vooral banen van max 50-70km/u en soms heel veel bochten en denk aan de ferries aan de fjorden.

Trolltunga is idd niet te onderschatten en is oftewel smorgens heel vroeg vertrekken en laat terug of boven overnachten. Wij hadden zelfs in juli nog sneeuw zodat we niet eender waar konden staan met de tent.

Preikstolen en Kjeragbolten is idd zeer toeristisch (misschien iets minder dit jaar) maar qua wandelen wel een pak makkelijker en korter dan de Trolltunga.

Ik zou zeker eens een dagje Bergen plannen als je daar toch in de buurt bent. En ga dan zeker eens naar boven met de kabeltrein (of te voet) voor het mooie uitzicht over de stad.

Hardangervidda nationaal park moet je ook zeker wandelingen plannen.
In Briksdalsbre aan de gletsjer is een toffe camping helemaal aan het einde van de weg met een prachtige waterval vlak ernaast. Deed me een beetje denken aan Jurassic Park 😀

Wij zijn toen ook in Hemsedal (skigebied) geweest en is ook zeer mooi om te wandelen. Je komt daar die vallei ingereden met een indrukwekkende waterval waar we later op de top stonden met een prachtig uitzicht.

De Lofoten zou ik houden voor een andere keer maar het is een absolute aanrader. Wij vonden het nog mooier dan de Fjorden maar hebben hier 4 weken in totaal voor uitgetrokken en hebben op de weg heen nog de enkele tussenstops/detours gedaan zoals de Trolltunga, Atlantic Road, Trondheim en Rago National Park.
Dan in Bodø de ferry tot Moskenes en overnachten in het plaatsje met de kortste naam ter wereld Å 😀
Zijn toen heel de Lofoten doorgereden en verder tot Tromsø. En op 2 dagen terug via Finland/Zweden (E45) tot in Oslo gereden.

Maar als je beslist daar ooit naartoe te gaan heb ik nog wel een paar (wandel)tips om te doen 😉
 
Aangezien door COVID Noorwegen geen optie lijkt, zijn wij aan het kijken naar Zweden.

Iemand daar al een roadtrip gedaan? Eventuele aanraders, reisschema's? Dank!
 
Aangezien door COVID Noorwegen geen optie lijkt, zijn wij aan het kijken naar Zweden.

Iemand daar al een roadtrip gedaan? Eventuele aanraders, reisschema's? Dank!
Voorlopig even geen optie inderdaad. Maar zou dat niet veranderen in juni/ juli? Ik ben benieuwd of er dan één of twee vaccinaties vereist zijn, want ik zal tegen augustus maar éne hebben.
 
Binnen 2 weken vertrek ik met mijn vriendin voor 2 weken op reis naar Noorwegen.
Het plan is om heen te vliegen op Oslo en terug te vliegen van Bergen. We willen rondtrekken met onze rugzak en vooral kamperen.
We hebben al ervaring met meerdaagse hikes in Zweden.

We zouden dit schema overwegen:

Dag 1. aankomen in Oslo
Dag 2. Oslo bezoeken (is dit de moeite?)
Dag 3. Bus/Trein naar Jotunheimen (Gjendesheim, Besseggen Ridge), 5u onderweg
Dag 4. Hike in Jotunheimen
Dag 5. Hike in Jotunheimen
Dag 6. Rust + bus naar Hardangervidda (Finse), 5u onderweg
Dag 7. Hike in Hardangervidda
Dag 8. Hike in Hardangervidda
Dag 9. Hike in Hardangervidda
Dag 10: Rust + bus naar Trolltunga (Odda), 5u onderweg
Dag 11: Trolltunga
Dag 12: Trolltunga
Dag 13: Bus naar bergen (3u) en fjorden rond Bergen bezoeken (hoe? cruise? wandelen?)
Dag 14. Bergen bezoeken
Dag 15. Terugvliegen vanuit Bergen

Algeme feedback en tips op dit reisschema zijn zeer welkom!
Meer specifieke vragen zijn:
1) Is dit schema haalbaar? Te vol? Vergeet ik 'must-see' plekken?
(Ik overweeg om Oslo en/of Jotunheimen weg te laten uit het schema om het wat rustiger te kunnen doen)
2) is Oslo de moeite om te bezoeken? We willen het ook wat 'budget' houden en we willen sowieso al Bergen bezoeken als stad.
3) Wat is een goede plek om te hiken in Hardangervidda? Online vond ik al Finse met de gletsjer maar dit lijkt niet echt in Hardangervidda te zijn
4) Is het mogelijk om te liften in Noorwegen? Wij vinden het leuk om niet te veel te plannen ;)

Alvast bedankt voor alle feedback en tips!
 
(Had dit al gepost in bestaande thread maar besefte dat dit geen algemene Noorwegen-thread was, dus post het hier als nieuw topic).

Binnen 2 weken vertrek ik met mijn vriendin voor 2 weken op reis naar Noorwegen.
Het plan is om heen te vliegen op Oslo en terug te vliegen van Bergen. We willen rondtrekken met onze rugzak en vooral kamperen.
We hebben al ervaring met meerdaagse hikes in Zweden.

We zouden dit schema overwegen:

Dag 1. aankomen in Oslo
Dag 2. Oslo bezoeken (is dit de moeite?)
Dag 3. Bus/Trein naar Jotunheimen (Gjendesheim, Besseggen Ridge), 5u onderweg
Dag 4. Hike in Jotunheimen
Dag 5. Hike in Jotunheimen
Dag 6. Rust + bus naar Hardangervidda (Finse), 5u onderweg
Dag 7. Hike in Hardangervidda
Dag 8. Hike in Hardangervidda
Dag 9. Hike in Hardangervidda
Dag 10: Rust + bus naar Trolltunga (Odda), 5u onderweg
Dag 11: Trolltunga
Dag 12: Trolltunga
Dag 13: Bus naar bergen (3u) en fjorden rond Bergen bezoeken (hoe? cruise? wandelen?)
Dag 14. Bergen bezoeken
Dag 15. Terugvliegen vanuit Bergen

Algeme feedback en tips op dit reisschema zijn zeer welkom!
Meer specifieke vragen zijn:
1) Is dit schema haalbaar? Te vol? Vergeet ik 'must-see' plekken?
(Ik overweeg om Oslo en/of Jotunheimen weg te laten uit het schema om het wat rustiger te kunnen doen)
2) is Oslo de moeite om te bezoeken? We willen het ook wat 'budget' houden en we willen sowieso al Bergen bezoeken als stad.
3) Wat is een goede plek om te hiken in Hardangervidda? Online vond ik al Finse met de gletsjer maar dit lijkt niet echt in Hardangervidda te zijn
4) Is het mogelijk om te liften in Noorwegen? Wij vinden het leuk om niet te veel te plannen ;)

Alvast bedankt voor alle feedback en tips!
 
Liften in Scandinavië is moeilijker dan op veel andere plekken in de wereld, het is daar niet echt ingeburgerd (nog minder dan bij ons).

Ik vind persoonlijk de Scandinavische (hoofd)steden wat overschat en sla die meestal over. Als je qua timing krap zit zou ik Oslo eerder overslaan, al moet ik eerlijk zeggen dat ik Oslo zelf nog niet heb gezien buiten er van de ferry te rijden en dus niet uit ervaring spreek :)

Bereid u voor op regen, vooral de kant van Bergen.

Trekking over de Hardangervidda zou ik ook ooit eens willen doen, de klim naar de Gaustatoppen vond ik ook nog wel leuk.
 
Binnen 2 weken vertrek ik met mijn vriendin voor 2 weken op reis naar Noorwegen.
Het plan is om heen te vliegen op Oslo en terug te vliegen van Bergen. We willen rondtrekken met onze rugzak en vooral kamperen.
We hebben al ervaring met meerdaagse hikes in Zweden.

We zouden dit schema overwegen:

Dag 1. aankomen in Oslo
Dag 2. Oslo bezoeken (is dit de moeite?)
Dag 3. Bus/Trein naar Jotunheimen (Gjendesheim, Besseggen Ridge), 5u onderweg
Dag 4. Hike in Jotunheimen
Dag 5. Hike in Jotunheimen
Dag 6. Rust + bus naar Hardangervidda (Finse), 5u onderweg
Dag 7. Hike in Hardangervidda
Dag 8. Hike in Hardangervidda
Dag 9. Hike in Hardangervidda
Dag 10: Rust + bus naar Trolltunga (Odda), 5u onderweg
Dag 11: Trolltunga
Dag 12: Trolltunga
Dag 13: Bus naar bergen (3u) en fjorden rond Bergen bezoeken (hoe? cruise? wandelen?)
Dag 14. Bergen bezoeken
Dag 15. Terugvliegen vanuit Bergen

Algeme feedback en tips op dit reisschema zijn zeer welkom!
Meer specifieke vragen zijn:
1) Is dit schema haalbaar? Te vol? Vergeet ik 'must-see' plekken?
(Ik overweeg om Oslo en/of Jotunheimen weg te laten uit het schema om het wat rustiger te kunnen doen)
2) is Oslo de moeite om te bezoeken? We willen het ook wat 'budget' houden en we willen sowieso al Bergen bezoeken als stad.
3) Wat is een goede plek om te hiken in Hardangervidda? Online vond ik al Finse met de gletsjer maar dit lijkt niet echt in Hardangervidda te zijn
4) Is het mogelijk om te liften in Noorwegen? Wij vinden het leuk om niet te veel te plannen ;)

Alvast bedankt voor alle feedback en tips!
Ik geniet ook wel van steden, dus misschien een beetje bevooroordeeld. Maar wij hebben Oslo ook 2 dagen gedaan, aan het einde van de reis, en was wel een heel fijne stad. Het Astrup Fearnley museum was héél mooi, maar de combinatie van een grote stad en daarbij dan de haven is wel heel fijn. Je kan er ook zeer lekker eten (alleszins wat meer keuze dan in de kleinere steden) en veel hippe plaatsen om te drinken ook. Het Operahuis is ook de moeite om te bezoeken, architecturaal zeer indrukwekkend gebouw.

De rest van uw reis kan ik minder inschatten. Jotunheimen hebben wij ook één dag gedaan (ferry + wandeling), wat enorm indrukwekkend was. Hoogtepunt van de reis bij ons. Bergen als stad is ook wel gezellig, daar is ook een vismarkt waar je lekker (en relatief goedkoop) verse vis kan eten.
 
In Hardangervidda is er een DNT hut met een houtgestookte hot tub, dikke aanrader. Je kan de wandeling doen vanaf Kinsarvik, in de hut overnachten en dan via de monnikstrappen terug naar Ullensvang. Daar een nachtje in hotel Ullensvang voor de luxebeesten (en op dit moment zonder de horden Aziaten met Louis Vuitton suitcases) of, voor de middenklassers, in het hotel vragen of ze een taxi willen bellen. Voor de budgetreizigers kan je ook gewoon terugstappen.
Hardangervidda heeft veel hutten dus niet moeilijk om er langere tochten te plannen (heb ik zelf wel nog niet gedaan).
 
Binnen 2 weken vertrek ik met mijn vriendin voor 2 weken op reis naar Noorwegen.
Het plan is om heen te vliegen op Oslo en terug te vliegen van Bergen. We willen rondtrekken met onze rugzak en vooral kamperen.
We hebben al ervaring met meerdaagse hikes in Zweden.

We zouden dit schema overwegen:

Dag 1. aankomen in Oslo
Dag 2. Oslo bezoeken (is dit de moeite?)
Dag 3. Bus/Trein naar Jotunheimen (Gjendesheim, Besseggen Ridge), 5u onderweg
Dag 4. Hike in Jotunheimen
Dag 5. Hike in Jotunheimen
Dag 6. Rust + bus naar Hardangervidda (Finse), 5u onderweg
Dag 7. Hike in Hardangervidda
Dag 8. Hike in Hardangervidda
Dag 9. Hike in Hardangervidda
Dag 10: Rust + bus naar Trolltunga (Odda), 5u onderweg
Dag 11: Trolltunga
Dag 12: Trolltunga
Dag 13: Bus naar bergen (3u) en fjorden rond Bergen bezoeken (hoe? cruise? wandelen?)
Dag 14. Bergen bezoeken
Dag 15. Terugvliegen vanuit Bergen

Algeme feedback en tips op dit reisschema zijn zeer welkom!
Meer specifieke vragen zijn:
1) Is dit schema haalbaar? Te vol? Vergeet ik 'must-see' plekken?
(Ik overweeg om Oslo en/of Jotunheimen weg te laten uit het schema om het wat rustiger te kunnen doen)
2) is Oslo de moeite om te bezoeken? We willen het ook wat 'budget' houden en we willen sowieso al Bergen bezoeken als stad.
3) Wat is een goede plek om te hiken in Hardangervidda? Online vond ik al Finse met de gletsjer maar dit lijkt niet echt in Hardangervidda te zijn
4) Is het mogelijk om te liften in Noorwegen? Wij vinden het leuk om niet te veel te plannen ;)

Alvast bedankt voor alle feedback en tips!

Waarom niet met de trein van Oslo naar Finse? Vandaar te voet de Hardangervidda over om zo de Trolltunga te bereiken en verder af te dalen naar Odda en pas dan richting Jotunheimen/Bergen?
Enjoy! Prachtige streek
 
Net terug van 2 weken Noorwegen, op 14 dagen +/- 2100km gedaan. Dat viel erg goed mee. Vlucht naar en van Oslo, daar huurauto gehuurd.
Onze route was:
1) Aurland/Flam
2) Luster (tussen Jotunheimen en Jostedalsbreen)
3) Geiranger/Valldal
4) Dovre (Dovrefjell en Rondane)
5) Fagernes, tussenstop richting Hardangervidda en ging via Gjende (voor Besseggen hike)
6) Kinsarvik (tip, is veel mooier dan Odda) om naar Folgefonna en Hardangervidda te gaan.
7) Morgedal als tussenstop
8) Citytrip Oslo

Extreem veel geluk gehad met het weer wel, 1 dag regen en 2 andere dagen wat neerslag toen we in de auto zaten. Goeie keuze om september te nemen, heerlijk rustig. In juli/augustus zou ik niet in Geiranger etc willen zijn.
Als je iets wilt weten: shoot :)
 
Laatst bewerkt:
Extreem veel geluk gehad met het weer wel, 1 dag regen en 2 andere dagen wat neerslag toen we in de auto zaten. Goeie keuze om september te nemen, heerlijk rustig. In juli/augustus zou ik niet in Geiranger etc willen zijn.
Als je iets wilt weten: shoot :)
Same! Ook terug van 3 weken Noorwegen. Ook een roadtrip met veel hikes ongeveer tussen de vierhoek Kristiansand - Alesund - Dovre - Oslo gedaan. Wel zelf gereden naar noord Denemarken en met de boot overgestoken (dat tikte wel 2K kilometer erbij aan, maar gaat wel heel vlot). Supergoed weer, en wat de populaire stukken betreft, veel minder toeristen dan ik begreep dat hiervoor de norm was (bvb. Beseggen waren de mensen voorbij het eerste stuk few and far in between, was je er ook toevallig op 13 september? :p). Andere hikes die we gedaan hebben waren gewoon compleet leeg, en minstens even mooi.
 
Close, we waren er op 12 september geloof ik :)
Wij schrokken er ook van dat met dergelijk goed weer (en nog steeds maar begin september) veel hikes en viewpoints bijna leeg waren. Heerlijk. Kan iedereen aanraden om september te nemen, al kan het andere jaren wel heel ander weer zijn.
 
Hier van gisteren terug. Denemarken, Zweden, Noorwegen. 3600km op de teller. Zalig! In het totaal 2u regen gehad 🤩 Hoe zalig was dat. Het feit dat het einde seizoen is was ook echt wel top. Zeer weinig toeristen. We stonden alleen op Preikestolen!! Enkel op autokerkhof in Båstnas(Zweden) wat Belgen gezien. Voor de rest niemand! Kristiansand was zaterdag ook wel bom. Einde Corona feestjes!
 
Laatst bewerkt:
btw, aangezien dat niet iets is dat men in belgie (moet?) doet.. pinken, voor, in en bij het verlaten van ronde punten :p Voor degenen die naar hier rijden.
 
btw, aangezien dat niet iets is dat men in belgie (moet?) doet.. pinken, voor, in en bij het verlaten van ronde punten :p Voor degenen die naar hier rijden.
nog inside tips en tricks?
morgen tem vrijdag oslo en omstreken bezoeken, zonder auto. bedoeling is niet hiken, eerder uitgebreid stadsbezoek, musea en parken.
 
Terug
Bovenaan