Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Op algemeen verzoek, ook een apart moestuintopic :D Het is nog wat vroeg, maar je merkt dat het bij de meeste begint te kriebelen om al pepers/paprika's voor te zaaien. Voor de echt grote werken is het nog wat wachten tot maart, maar we kunnen al beginnen dromen!

Hoe groot is jullie moestuin? Welke groenten/vruchten mogen er àbsoluut niet ontbreken? Vorig jaar problemen gehad met iets --> stel hier je vragen en vinden we wel een oplossing!

Foto's zijn zeker altijd leuk om te zien, hopelijk kunnen we hier doorheen het jaar de evolutie zien bij iedereen :)
 
Dit jaar verdubbel ik (of zelfs meer) mijn moestuin: van twee raised beds (en een mini bed) naar vier (+ mini bed) + twee kleine borders. Ook verdubbeling van de containerpotten die ik ga gebruiken.

Hieronder de voorlopige planning. Dik gedrukt zijn nieuwe soorten ivm vorig jaar.

Bed 1
Lente:
- Radijs
- Spinazie
- Koriander
Zomer:
- 3 soorten tomaten (elk 2 planten: Black Cherry, Roma en Yellow Pear)
- Stambonen tussen de tomaten in

Bed 2
- Rozemarijn
- Tijm
- Salie
- Krulpeterselie
- Bieslook
- Basilicum
- Citroenmelisse
- Marjolein
- Dille
- Laurier
- Zuring
Niet alles gaat er in passen, dus sommige hiervan gaan naar potten.

Bed 3
- Rucola
- Ijsbergsla
- Veldsla
- Koriander
- Komkommer op trellis
- Peulen op trellis
- Stengelui

Bed 4
- Meloen op trellis
- Peulen op trellis
- Mizuna
- Paksoi
- Snijbiet aka warmoes
- Venkel
- Rode biet
- Nasturtium op trellis
Misschien verhuist er nog iets naar pot

Mini bed
Staat nu look in, vanaf oogst deze zomer ga ik er Nieuw-Zeelandse spinazie in zetten en misschien een paar hersftraapjes

Containers
- Gele paprika
- Spaanse peper en Jalapeno
- Groene en gele courgette
- Butternut en Uchiki Kuri pompoen
- Aubergine (Black Beauty)
- Broccoli
- Spruitkool
- Boerenkool
- Palmkool
- Kruizemunt
- Komkommerkruid
- Tagetes
- Korenbloem (bijtjes waren er dol op vorig jaar!)

Border 1: bloemen
- Zonnebloem
- Zinnia
- Cosmos
- Amaranth
- Goudsbloem
Misschien dat 1 soort naar pot verhuist

Border 2: fruit
Ruimte voor 3 fruitplantjes, valt nog te bepalen welke (framboos, bes...)


Iets must-have dat ik vergeten ben? :p
 
Laatst bewerkt:
Zal de vraag hier plaatsen. Niet direct een duidelijk antwoord op google:
Hebben een tuin zw gericht, kan ik daar aardbeien / braambessen in planten of is dit te warm?
Lijkt me wel fun om wat plukfruit te hebben dat de zoon wat kan mee helpen (2j) , ( andere suggesties ook welkom )
 
Dit jaar verdubbel ik (of zelfs meer) mijn moestuin: van twee raised beds (en een mini bed) naar vier (+ mini bed) + twee kleine borders. Ook verdubbeling van de containerpotten die ik ga gebruiken.

Hieronder de voorlopige planning. Dik gedrukt zijn nieuwe soorten ivm vorig jaar.

Bed 1
Lente:
- Radijs
- Spinazie
- Koriander
Zomer:
- 3 soorten tomaten (elk 2 planten: Black Cherry, Roma en Yellow Pear)
- Stambonen tussen de tomaten in

Bed 2
- Rozemarijn
- Tijm
- Salie
- Krulpeterselie
- Bieslook
- Basilicum
- Citroenmelisse
- Marjolein
- Dille
- Laurier
- Zuring
Niet alles gaat er in passen, dus sommige hiervan gaan naar potten.

Bed 3
- Rucola
- Ijsbergsla
- Veldsla
- Koriander
- Komkommer op trellis
- Peulen op trellis
- Stengelui

Bed 4
- Meloen op trellis
- Peulen op trellis
- Mizuna
- Paksoi
- Snijbiet aka warmoes
- Venkel
- Rode biet
- Nasturtium op trellis
Misschien verhuist er nog iets naar pot

Mini bed
Staat nu look in, vanaf oogst deze zomer ga ik er Nieuw-Zeelandse spinazie in zetten en misschien een paar hersftraapjes

Containers
- Gele paprika
- Spaanse peper en Jalapeno
- Groene en gele courgette
- Butternut en Uchiki Kuri pompoen
- Aubergine (Black Beauty)
- Broccoli
- Spruitkool
- Boerenkool
- Palmkool
- Kruizemunt
- Komkommerkruid
- Tagetes
- Korenbloem (bijtjes waren er dol op vorig jaar!)

Border 1: bloemen
- Zonnebloem
- Zinnia
- Cosmos
- Amaranth
- Goudsbloem
Misschien dat 1 soort naar pot verhuist

Border 2: fruit
Ruimte voor 3 fruitplantjes, valt nog te bepalen welke (framboos, bes...)


Iets must-have dat ik vergeten ben? :p
Wat ik superlekker vind en elk jaar ook zet (naast hetgene jij hebt :D )
Kerstomaten
Venkel
Pastinaak
Wortel
spitskool
Tuinbonen

voor de rest denk ik dat het vrij gelijkaardig is :) Ik heb als rood fruit momenteel aardbei, jeneverbes en framboos, hier kan @ugar je misschien wat meer tips over geven.

Iemand tips voor een niet al te pikante peper? Vorig jaar jalapeno en dat beviel wel, maar misschien andere aanraders?
 
Ik heb als rood fruit momenteel aardbei, jeneverbes en framboos, hier kan @ugar je misschien wat meer tips over geven.
Twijfel jij daar nog aan 🤪
Indien je niet veel plaats hebt, moet je idd keuzes maken (daar ben ik heeel slecht in, ik verzamel gewoon alles)
Indien ik maar drie fruitstruiken mocht planten
- Herfstframboos: twee keer oogste per jaar. Koop wel een goed ras. Tip= Himbotop
- Een goede Kruisbes . Oogstperiode is wel zeer kort, maar is gewoon onwaarschijnlijk lekker. Plant ze aan in haagvorm, dan heb je 2-3 kg oogst van één plant. Tip voor een heel goed ras : Mucurines
- Zwarte framboos. Crimineel lekker, wel niet zoveel opbrengst maar iets wat je ook niet vindt in de winkel
- Saskatoon : een vrij laag struikje (2-3 m volgroeid) dat prachtig bloeit in de lente en heel veel superlekkere vruchten geeft. Fruit met de grootste concentratie aan anti-oxydanten. Perfect voor de confituur. Kan eigenlijk gewoon in de siertuin aangeplant worden.

Iemand tips voor een niet al te pikante peper? Vorig jaar jalapeno en dat beviel wel, maar misschien andere aanraders?
Carolina reaper 🥳
 
Twijfel jij daar nog aan 🤪
Indien je niet veel plaats hebt, moet je idd keuzes maken (daar ben ik heeel slecht in, ik verzamel gewoon alles)
Indien ik maar drie fruitstruiken mocht planten
- Herfstframboos: twee keer oogste per jaar. Koop wel een goed ras. Tip= Himbotop
- Een goede Kruisbes . Oogstperiode is wel zeer kort, maar is gewoon onwaarschijnlijk lekker. Plant ze aan in haagvorm, dan heb je 2-3 kg oogst van één plant. Tip voor een heel goed ras : Mucurines
- Zwarte framboos. Crimineel lekker, wel niet zoveel opbrengst maar iets wat je ook niet vindt in de winkel
- Saskatoon : een vrij laag struikje (2-3 m volgroeid) dat prachtig bloeit in de lente en heel veel superlekkere vruchten geeft. Fruit met de grootste concentratie aan anti-oxydanten. Perfect voor de confituur. Kan eigenlijk gewoon in de siertuin aangeplant worden.


Carolina reaper 🥳
Als je ooit nog je tuin eens openstelt voor open tuinendag (ik had dat eens gelezen dacht ik?), geef maar een seintje, dan kom ik zeker bezoeken :D
Ik zal je dan een carolina reaper meebrengen die je lekker kan opeten ter plaatse ;)
 
Twee soorten tomaten
paprika
cucamelon dus zoals gezegd
Sla
3 soorten wortels
squash
pompoen
broccoli
bloemkool (soort van paarse variant)
radijzen
spinazie
2 soorten erwten
2 soorten bonen
een hele hoop verschillende bieten
'scallions'
prei


en dan heb ik al aardbeien, 2 soorten blauwe bessen, bramen, 2 soorten frambozen, rabarber, sasketoon en kruisbes staan
 
Als je ooit nog je tuin eens openstelt voor open tuinendag (ik had dat eens gelezen dacht ik?), geef maar een seintje, dan kom ik zeker bezoeken :D
Ik doe dit jaar mee met de open-tuindagen van velt en in theorie staat de tuin ook nog eens open voor de Vaste Planten Vereniging (maar dat is specifiek voor afdeling Leuven).
Ik zal je dan een carolina reaper meebrengen die je lekker kan opeten ter plaatse ;)
Ik heb daar al eens van gegeten hoor. Maar ze hebben me afgeraden die te kweken, omdat die niet zo goed smaak.
Ik heb dan Bhut Jolokia Chocolate geprobeerd, is me echt niet goed bekomen
 
Wauw veel ervaren moestuiniers hier! Ik ben er maar vorig jaar mee begonnen, mede dankzij de lockdown. Mijn grootste uitdaging is om dit jaar jalapenos en poblanos van zaad op te kweken. Ik heb geen serre, dus alles in pot. Verder redelijk basic:

- Bietjes
- Tomaten (noir de crimée, in pot)
- Radijzen
- Courgetten
- Komkommers
- Pompoen
- Struikboontjes (prinsessen/snijboontjes)
- Artisjokken
- Rabarber
- Sla
- Stengelui
- Plukselder
- Frambozen
- Vijgen (gaan we in pot houden)
 
Specifiek op die chili pepers, die heel pikante variëteiten zijn van smaak dikwijls uit balans denk ik. Een habanero is pikant volgens elke norm, en heeft ook een goede smaak. Jalapeño is meestal redelijk zacht (hangt ook van omstandigheden af), poblano is niet pikant. Misschien nog twee opties:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pequin_pepper Redelijk pikant, goed van smaak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Padrón_peppers Niet pikant, goed van smaak.
 
Wauw veel ervaren moestuiniers hier! Ik ben er maar vorig jaar mee begonnen, mede dankzij de lockdown. Mijn grootste uitdaging is om dit jaar jalapenos en poblanos van zaad op te kweken. Ik heb geen serre, dus alles in pot. Verder redelijk basic:

- Bietjes
- Tomaten (noir de crimée, in pot)
- Radijzen
- Courgetten
- Komkommers
- Pompoen
- Struikboontjes (prinsessen/snijboontjes)
- Artisjokken
- Rabarber
- Sla
- Stengelui
- Plukselder
- Frambozen
- Vijgen (gaan we in pot houden)
Ik ben ook pas begonnen van vorig jaar. :D

Filmpjes van MIgardener hebben mij veel geholpen.

Tip voor de stengelui: je kan zo'n 10 zaadjes samen in een kuiltje leggen om plaats te besparen. Groeit perfect zo dicht op een.

Qua groeilamp gebruik ik de Elho Light Garden, zeer content van (alleen wat klein, dus misschien koop ik nog een tweede).
 
Laatst bewerkt:
@ugar waar heb jij die Saskatoon gekocht?
Stond op 9L wel ergens dacht ik, maar ben het vergeten.
Ik zoek hier nog een mooie bloeiende struik voor in de voortuin...
 
Specifiek op die chili pepers, die heel pikante variëteiten zijn van smaak dikwijls uit balans denk ik. Een habanero is pikant volgens elke norm, en heeft ook een goede smaak. Jalapeño is meestal redelijk zacht (hangt ook van omstandigheden af), poblano is niet pikant. Misschien nog twee opties:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pequin_pepper Redelijk pikant, goed van smaak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Padrón_peppers Niet pikant, goed van smaak.
Die Padron ziet er wel goed uit, al paar keer gegeten in een tapasrestaurant en me toch goed bevallen :) enig idee waar ik aan zaden kan raken? Ik koop normaal bij het vlaams zaadhuis, maar die hebben hem niet voorzover ik kan zien.
 
Specifiek op die chili pepers, die heel pikante variëteiten zijn van smaak dikwijls uit balans denk ik. Een habanero is pikant volgens elke norm, en heeft ook een goede smaak. Jalapeño is meestal redelijk zacht (hangt ook van omstandigheden af), poblano is niet pikant. Misschien nog twee opties:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pequin_pepper Redelijk pikant, goed van smaak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Padrón_peppers Niet pikant, goed van smaak.

yep, de superpikante versies zijn eigenlijk om gewoon "voor de fun" te kweken, je kan er eigenlijk niet veel mee doen. Ook veel moeite gedaan om dan te eindigen met slechts een handvol Carolina Reapers :). Als je toch wat superpikante pepers wil, de makkelijkste om te kweken met degelijke opbrengst was bij mij de Bhut Jolokia strain 2.

nog wat aanraders:
  • Habanero variant die erg makkelijk te kweken is, met gigantische opbrengst: Hot Paper Lantern
  • niet te pikante pepers genre jalapeno etc.: Serrano of Hungarian Hot Wax, ook makkelijk en grote opbrengst per plant
 
Die Padron ziet er wel goed uit, al paar keer gegeten in een tapasrestaurant en me toch goed bevallen :) enig idee waar ik aan zaden kan raken? Ik koop normaal bij het vlaams zaadhuis, maar die hebben hem niet voorzover ik kan zien.
Ik heb hier al eens wat besteld, beetje primitieve site maar leek me wel ok (wel een raadsel om te weten wanneer ze leveren):

Maar ik heb er weinig ervaring mee, dus niet zeker.
 
Die Padron ziet er wel goed uit, al paar keer gegeten in een tapasrestaurant en me toch goed bevallen :) enig idee waar ik aan zaden kan raken? Ik koop normaal bij het vlaams zaadhuis, maar die hebben hem niet voorzover ik kan zien.
ik heb goede ervaringen met deze sites:

https://www.semillas.de/shop_en/index.html: enorm aanbod, goedkoop, iets trage levering (vanuit Spanje)
https://www.peperzaden.nl/: redelijk aanbod, iets duurder, wel snellere levering dan semillas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan