Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Compostgrond in de bakken gedaan en de klimbogen geplaatst. Alles is buiten klaar nu.

Nu nog wachten op de propagator met groeilichten en verwarming. Hopelijk op tijd hier, zit nog vast in Engeland door vertragingen bij de douane.
Hier ligt alles wat stil. Heel den hof gaat genivelleerd worden begin maart zodat hij wat deftig ligt ipv te lijken op de himalaya met al dat hoogteverschil :p
Voordeel is wel datk er gebruik van kan maken om goed veel compost onder te frezen in mijn moestuin waardoor ik mijn bodemstructuur ineens enorm ga kunnen verbeteren. Is wel nodig na 50 jaar puur gras dat daar lag.
 
Vandaag de basis van mijn modulaire plantenbak ineen gestoken.


Het uiteindelijke resultaat zou dit moeten zijn:

Elke laag kunt ge er af nemen.
Dus ge kunt zelf kiezen hoe veel aarde elke bak moet hebben en/of het een serre achtig iets erboven op moet hebben.

Eerste bedenkingen bij het ineensteken: De lange balken die de poten verbinden zouden van dunner materiaal kunnen zijn om geld te besparen. (Ook palletplanken misschien?)
En tussen het lange stuk zou nog een verbinding moeten zijn met de bak zelf om wat extra ondersteuning te hebben.
Die plank buigt een beetje door als ik er op ga zitten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de basis van mijn modulaire plantenbak ineen gestoken.


Het uiteindelijke resultaat zou dit moeten zijn:

Elke laag kunt ge er af nemen.
Dus ge kunt zelf kiezen hoe veel aarde elke bak moet hebben en/of het een serre achtig iets erboven op moet hebben.

Eerste bedenkingen bij het ineensteken: De lange balken die de poten verbinden zouden van dunner materiaal kunne zijn om geld te besparen. (Ook palletplanken misschien?)
En tussen het lange stuk zou nog een verbinding moeten zijn met de bak zelf om wat extra ondersteuning te hebben.
Die plank buigt een beetje door als ik er op ga zitten.
Ziet er mooi uit, wat ga je er allemaal in planten? :)
 
Ziet er mooi uit, wat ga je er allemaal in planten? :)
Dat moet ik nog wat uitzoeken.
Ik heb hier ondertussen al wat broccoli en tomaten gekiemd.
De broccoli ga ik planten eens de bak af is en de kiemen iets groter.
Met de tomaten wacht ik best nog even denk ik.

Courgettes komen er ook, die hebben het de voorbije 2 jaar goed gedaan.
En dan moet ik wat zien. Wortelen, pastinaak, spinazie, paprika zou ik ook graag hebben.

Op de planning staat ook een kruidenbak die ik wil maken en tegen de muur zetten (in de plaats van die stenen bak die linksboven op een van de foto's staat)
Die wil ik er dit jaar toch zeker krijgen zodat ik tegen volgend jaar al een mooie keuze kruizen heb :)
Daarin komt rozemarijn, tijm, peterselie, munt en misschien nog wat andere.

Edit: vandaag de bak afgewerkt (en wat gewijzigd voor wat meer support in het midden)
 
Laatst bewerkt:
Dat moet ik nog wat uitzoeken.
Ik heb hier ondertussen al wat broccoli en tomaten gekiemd.
De broccoli ga ik planten eens de bak af is en de kiemen iets groter.
Met de tomaten wacht ik best nog even denk ik.

Courgettes komen er ook, die hebben het de voorbije 2 jaar goed gedaan.
En dan moet ik wat zien. Wortelen, pastinaak, spinazie, paprika zou ik ook graag hebben.

Op de planning staat ook een kruidenbak die ik wil maken en tegen de muur zetten (in de plaats van die stenen bak die linksboven op een van de foto's staat)
Die wil ik er dit jaar toch zeker krijgen zodat ik tegen volgend jaar al een mooie keuze kruizen heb :)
Daarin komt rozemarijn, tijm, peterselie, munt en misschien nog wat andere.
Zet je munt wel in een aparte pot of je hebt binnen de kortste keren een bak vol munt ;)
 
Mijn poblano's en jalapeno's zijn voorgezaaid! Staan nu in een mini broeikasje aan een venster op 22-24 graden. Ik heb één batch gewoon gezaaid en een andere batch na 24u weken in verdunde kamille-thee... Zien wat het geeft!
 
Inderdaad munt altijd apart zetten!

Verdorie, het kriebelt hier hard om er ook aan te beginnen!! Nog even geduld uitoefenen. Toch eind deze maand beginnen aan mijn gele paprika's, cayennepepers, jalapenos en aubergines.
 
Blijkbaar kan je aardpeer nu al poten, zal het eerste zijn dat ik ga doen zie als ik er in de supermarkt vind. ;)

EDIT: Ik heb ze online besteld (met een zoete aardappel), ben ik zekerder van ras.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het sowieso nog wachten tot begin maart :( ga hier alles frezen en compost onderwerken, dus kan nog niets zetten.

Der is niets dat zo hard piekt als een lege moestuin bij het eerste lentegevoel vind ik :p
 
Ik ga dit weekend het risico nemen en overwinterde bloemkoolplantjes uitplanten, eerste slaplantjes uitplanten, uien poten en wortels zaaien. De eerste paprikas, pepers en aubergines vliegen al van binnen naar buiten de serre in (in potjes). Fingers crossed dat we de lente halen zonder vries...

En weer de jaarlijkse frustratie dat aangekocht paprika zaad voor geen meter kiemt (10-20%) en mijn zelf geoogst zaad voor bijna 100%... er staan hier weer 20 bakskes in de propagator in de hoop aan voldoende planten te raken....
 
Ik ga dit weekend het risico nemen en overwinterde bloemkoolplantjes uitplanten, eerste slaplantjes uitplanten, uien poten en wortels zaaien. De eerste paprikas, pepers en aubergines vliegen al van binnen naar buiten de serre in (in potjes). Fingers crossed dat we de lente halen zonder vries...

En weer de jaarlijkse frustratie dat aangekocht paprika zaad voor geen meter kiemt (10-20%) en mijn zelf geoogst zaad voor bijna 100%... er staan hier weer 20 bakskes in de propagator in de hoop aan voldoende planten te raken....
Vorig jaar was het kiempercentage van mijn paprika (Yellow California Wonder) ook 25%...
 
Ik ga dit weekend het risico nemen en overwinterde bloemkoolplantjes uitplanten, eerste slaplantjes uitplanten, uien poten en wortels zaaien. De eerste paprikas, pepers en aubergines vliegen al van binnen naar buiten de serre in (in potjes). Fingers crossed dat we de lente halen zonder vries...

En weer de jaarlijkse frustratie dat aangekocht paprika zaad voor geen meter kiemt (10-20%) en mijn zelf geoogst zaad voor bijna 100%... er staan hier weer 20 bakskes in de propagator in de hoop aan voldoende planten te raken....

Vorig jaar was het kiempercentage van mijn paprika (Yellow California Wonder) ook 25%...
Daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad (ik haal ze bij het Vlaams Zaadhuis). Zo goed als alles komt uit
 
Aveve ook nooit problemen gehad. 123zaden dus bijna niks. Vorig jaar moestuinweetjes geprobeerd, daar ook bijna niks van opgekomen.

Nu net in horta gaan halen, ben eens benieuwd.
 
Die van mij waren Bio zaadjes van Buzzy.

Als mijn propagator op tijd aankomt, ga ik eens zien of een hogere temperatuur voor betere kieming zorgt.
 
Mijn paprikas gezaaid vorige zondag.. nog niks >.< Ziet er niet goed uit dus

De stokrozen 95% succes.

morgen de eerste groep tomaten
 
Mijn paprikas gezaaid vorige zondag.. nog niks >.< Ziet er niet goed uit dus

De stokrozen 95% succes.

morgen de eerste groep tomaten
Paprika's duurt rap 2-3 weken ze, daar zou ik mij nog geen zorgen in maken.
@GemaneDude temperatuur is wel belangrijk ja. Mijne staan om te kiemen meestal rond een graad of 25. Daarna wel iets naar beneden zodat ze niet teveel strekken (pakweg 21 graden)
 
De eerste set kolen zit in de grond
Aubergines opgepot en in serretje
Eerste set paprikas opgepot en in serretje
Tomaten gezaaid
Nog wat extra pepers en paprikas gezaaid
Uien gepoot
(En plantenbakken opgeruimd voor de madam)

Morgen deel 2 :clap:
 
De eerste set kolen zit in de grond
Aubergines opgepot en in serretje
Eerste set paprikas opgepot en in serretje
Tomaten gezaaid
Nog wat extra pepers en paprikas gezaaid
Uien gepoot
(En plantenbakken opgeruimd voor de madam)

Morgen deel 2 :clap:
Pics or it didn't happen!!
 
Paprika's duurt rap 2-3 weken ze, daar zou ik mij nog geen zorgen in maken.
@GemaneDude temperatuur is wel belangrijk ja. Mijne staan om te kiemen meestal rond een graad of 25. Daarna wel iets naar beneden zodat ze niet teveel strekken (pakweg 21 graden)
Mja eerste keer paprika hier. tomaten waren boven om 4 dagen volgend jaar eens zien wat het dit jaar doet.

en @cege zo jaloers :( nog anderhalve maand voor ik hier relatief zeker ben van vorstvrije nachten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan