Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier toch ook een leuk assortiment dat wordt geteeld (of poging tot)
  • Aardappelen (3 soorten waaronder de zeer lekkere Gourmandine)
  • Boontjes (groene en gele)
  • Sjalot
  • Rode ui / klassieke ui / ui om te zaaien
  • Bieslook
  • Bloemkool / rode kool / spitskool - broccoli opgegeven, na tientallen pogingen een onmogelijke groente om te telen in de tuin :wallbash:
  • wortel
  • prei
  • selder
  • spinazie
  • tomaten (coeur de boeuf / kersttomaten / trostomaten)
  • spruitjes
  • radijzen
  • sla (2 soorten)
  • aardbeien
  • knol -selder
  • sporadisch eens andijvie, koolrabi, look, paprika
Dit weekend de tuin lichtjes gefreesd en bemest (stalmest, 3 jaar oud), sla in potjes gezaaid maar verder nog niets - seizoen is nog jong
Oei ik heb net broccoli voor eerste keer gezaaid. Onmogelijk in welke zin?
 
Bij ons is broccoli bij de 1e poging gelukt vorig jaar. Maar niet echt de moeite vond ik.

Venkel daarentegen, veel werk ook maar zo veel beter dan in de winkel!
 
Bij ons is broccoli bij de 1e poging gelukt vorig jaar. Maar niet echt de moeite vond ik.

Venkel daarentegen, veel werk ook maar zo veel beter dan in de winkel!
Veel werk in de zin van? Ga dit jaar ook venkel zaaien. Vorig jaar te laat gezaaid waardoor het meteen door schoot.
 
Schiet idd makkelijk door, wij hebben die in een bak gezet en elke dag water gegeven, dat die nooit helemaal droog stond.

Wij waren ook heel laat, pas eind juli buiten geplant. Zaailingen zagen er heel fragiel uit maar dat is uiteindelijk goed gekomen..
 
Schiet idd makkelijk door, wij hebben die in een bak gezet en elke dag water gegeven, dat die nooit helemaal droog stond.

Wij waren ook heel laat, pas eind juli buiten geplant. Zaailingen zagen er heel fragiel uit maar dat is uiteindelijk goed gekomen..
En broccoli, te kleine roosjes dat het niet de moeite was?
 
Oei ik heb net broccoli voor eerste keer gezaaid. Onmogelijk in welke zin?
Geen idee, plantjes groeien altijd wel maar bereiken nooit het normale formaat. Onze tuin heeft vrij stevige grond. Anderzijds had ik verleden jaar wel bloemkolen van meer dan 1,5 kg terwijl de broccoli er net naast amper de moeite was om op te eten.
 
Geen idee, plantjes groeien altijd wel maar bereiken nooit het normale formaat. Onze tuin heeft vrij stevige grond. Anderzijds had ik verleden jaar wel bloemkolen van meer dan 1,5 kg terwijl de broccoli er net naast amper de moeite was om op te eten.
Ik ga ze in een pot in compostgrond laten groeien. Zal jullie laten weten of het lukt zo :)
 
Goh gewoon niet speciaal of beter dan de winkel van smaak. Grootte was ok maar heb liever groenten waar je meer van hebt uit 1 plant :)

Venkel uitgeplant begin juli toch blijkbaar:




Mooie venkel zeg! Ik denk dat ik ze in april ga uitplanten dit jaar. Van broccoli las ik wel dat als je de hoofd stronk oogst, je nadien nog wat zijstronkjes kan oogsten als je de plant laat staan.
 
Heeft er iemand ervaring met asperges?
Vraagt zo te zien wat voorbereiding maar op termijn wel een dankbare groente. Maar lukt dat makkelijk?
 
Geen ervaring met asperges, ik lees in het moestuinboek van Wim Liebaert dat het vooral de eerste keer veel werk is.
Mooie venkel zeg! Ik denk dat ik ze in april ga uitplanten dit jaar. Van broccoli las ik wel dat als je de hoofd stronk oogst, je nadien nog wat zijstronkjes kan oogsten als je de plant laat staan.
Goeie tip! En venkel daar ga ik dit jaar ook op tijd mee beginnen, komend weekend voorzaaien misschien.
 
16 dagen later en daar zijn de eerste paprika plantjes \o/

8/10 van de tomaten voor buiten waren al na 4 dagen boven. De 6 voor in de serre nog niks te zien.
 
Bij mij 8 van de 9 jalapenos mooi gekiemd, op 7-10 dagen. De poblanos zijn een stuk trager, de eerste is doorgekomen na 12 dagen, hopelijk volgt de rest nog.

De jalapenos beginnen nu hun eerste echte blaadjes te vormen.

Vandaag eerste venkel voorgezaaid en komend weekend ga ik rucola zaaien in volle grond.
 
Bij mij de broccoli en snijsla gekiemd op 2-3 dagen tijd. Zuring, citroenmelisse en marjolein komen ook piepen.
 
Hier 10m asperge berm, maar geerfd van vorige eigenaar van grond. 0.5-1kg oogst per dag, 2 maanden lang. Ze komen langs je oren uit op den duur :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Hier komen er sporadisch nog uit de grond. Nochtans overtuigd dat 'k alle planten goed had verwijderd vorig jaar :LOL:

Onze buurman is, als gepensioneerde, wel heel actief in zijn moestuin. Heeft ook 5 aspergebedden van elk een 20m :unsure:
Dan krijgen we er telkens ook genoeg om het beu te worden.
 
jalapeno ook aant piepen hier. Verschillende paprika en peper soorten ongeveer 100 planten toch alles samen. Tomaten allemaal aant kiemen binnen week, oneindig veel soorten. Heb een semi-prof serre te vullen van >100m2....

Sla en komkommer ook al aan het kiemen.

Vant weekend de vroege patatten onder plastic de grond in (als er geen vorst meer voorspeld word) en paprika's verspenen...

Vroege spinazie zit al in de grond maar is wel wat koud geweest, dus die steekt zijn kopje nog niet boven.
 
Dit weekend is het 's nachts nog onder het vriespunt, maar is het dan al ok om in vollegrond spinazie, sla, rucola, zomerwortels, radijs te zaaien? Of wacht ik nog eventjes?
 
Ik dacht ook rucola en eventueel radijs te zaaien dit weekend, dus ook benieuwd wat anderen zeggen ivm. de vorst..
 
Dit weekend is het 's nachts nog onder het vriespunt, maar is het dan al ok om in vollegrond spinazie, sla, rucola, zomerwortels, radijs te zaaien? Of wacht ik nog eventjes?

Zaad kost niks en is 2 min werk. Gewoon proberen.

Als er binnen 2-3 weken niks is, gewoon opnieuw zaaien. Een normale mens krijgt die zaadjes in 1 zakje toch nooit op (tenzij je 200m2 spinazie zaait).

Eventueel een plasticje over spannen. Ik gebruik elektriciteitsbuizen van 1cm doorsnede en buizen bochtjes. 3 euro om een frame van 2m op 1m op 30cm hoog te maken. En dan is er plastiek rol van 5 euro voor 2 op 10m. Gaat jaren mee. Voor 5 euro kun je je veldje onder plastiek steken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan