Néén, niet Pokémon, daar moeten we nog twee weekjes op wachten, maar er staat wel een nieuw Digimon-avontuur voor je klaar om ontdekt te worden. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik niet echt thuis ben in de wereld van al dat monstertemmen. Pokémon, Digimon, Nexomon, Coromon, ... dat is één pot nat voor mij. Al moet ik toegeven dat ik intussen al wat meer thuis ben in de wereld van Pokémon gezien mijn zoon een groot fan is van de franchise, net als zowat elk ander kind van zeven jaar. Digimon kende ik echter alleen van naam. Ik raakte pas geïnteresseerd in deze nieuwe game na het zien van een knappe trailer in de business booth van Bandai Namco op gamescom en besloot daarop om mezelf in het avontuur te storten.
Wist je dat Digimon in 1997 het levenslicht zag als een soort van virtueel huisdier, als tegenhanger van de immens populaire Tamagotchi? Doorheen de jaren groeide Digimon uit tot een heuse mediafranchise, al wist deze nooit de populariteit te bereiken van die andere tembare monstertjes. Maar anno 2025 verschijnen er nog steeds nieuwe films, episodes van de anime, videogames, ... en zo komen we aan bij Digimon Story Time Stranger
. Dit is het nieuwste deel in de Digimon story-serie en volgt op het in 2018 verschenen Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker's Memory. Het spel schotelt ons echter een volledig nieuw verhaal voor, waardoor in principe ook leken zoals ik probleemloos in het spel kunnen duiken.
Over de filosofische implicaties die het tijdreizen met zich meebrengt en de mogelijke paradoxen die hierdoor ontstaan, zullen we het vandaag niet hebben. Digimon Story Time Stranger wilt ons immers gewoon een fijn en intrigerend avontuur voorschotelen, waarbij we tal van interessante personages en Digimon ontmoeten. Hoewel dit niet meteen het meest zware verhaal is en de toon vaak luchtig is, is er toch een zekere gravitas aanwezig. Het lot van onze wereld, maar ook die van de Digimon ligt immers in jouw handen. Het fijne hierbij is dat we niet enkel door de straten van Tokio mogen lopen, maar ook de kans krijgen om de digitale wereld Iliad te verkennen. Zo was het voor mij enerzijds fijn om door bekende locaties zoals Shinjuku of Akihabara te lopen, en anderzijds een knappe fantasierijke wereld te ontdekken. Waar ik wel minder fan van was, zijn enkele zogenaamde Outer Dungeons die je zal verkennen. Deze kunnen soms zeer psychedelisch zijn, in die mate zelfs dat ik haast hoofdpijn kreeg van de bewegende colour vomit hier.
De gevechten zelf zitten gelukkig ook goed in elkaar. Zo krijg je de kans om een team samen te stellen van drie teamleden en drie reserves, waarbij je soms ook nog kan rekenen op een aantal gastpersonages die worden gestuurd door de computer. Om je team samen te stellen kan je een heel arsenaal aan Digimon vrijspelen, niet door ze te vangen, maar door ze zogezegd te scannen iedere keer je dat type verslaat. Vanaf 100% kan je een Digimon converteren, maar ze krijgen betere stats naarmate je richting 200% gaat, wat het maximum is. Bij het samenstellen van je team dien je vervolgens rekening te houden met hun elementaire affiniteiten en het type Digimon. Er zijn namelijk drie types, Data, Virus en Vaccine, en zij werken een beetje zoals blad, steen en schaar. Daarnaast zal je jouw Digimon ook kunnen evolueren, meestal in verschillende types, wat hier Digivilution noemt; en er is zelfs mogelijkheid tot De-digivolution. Via Load enhancements kan je Digimon 'spenderen' om andere in level te doen stijgen en je kan je Digimon zelfs uitrusten met skills en items om hen nieuwe krachten en passieve bonussen te geven.
Je Digimon hebben daarbovenop ook nog eens hun eigen persoonlijkheid, die je enigszins kan sturen via interacties. Dankzij je Agent Skills kan je deze persoonlijkheden verder ontwikkelen met behulp van uitgebreide skilltrees door Anomaly Points te investeren die je verwerft door het voltooien van missies. Via een van deze skilltrees speel je ook nieuwe Cross Arts vrij, wat een beetje ultieme aanvallen zijn die je personage kan uitvoeren. Zoals je merkt, hangt er dus redelijk wat vlees aan de combat van Digimon Story Time Stranger en schuilt een groot deel van het genot in het samenstellen van een team dat antwoord kan bieden aan de uitdagingen die je weg versperren. Soms kan je met een vroegtijdige aanval zelf een vijand uitschakelen voordat het eigenlijke gevecht begint. Iets dat vooral nuttig is om het grinden wat te verlichten.
Een andere domper, voor consolespelers alleszins, is dat de game momenteel gelockt is op dertig frames per seconde op PlayStation 5 en Xbox Series X/S. In tegenstelling tot bij andere spellen, merkte ik dit hier gelukkig niet echt op waardoor het voor mij niet storend was. Het is ten slotte geen hypersnel spel dat constant je reflexen op proef stelt en fotorealistische graphics op het scherm tovert. Maar mede door dit laatste is het onbegrijpelijk dat je verplicht wordt om te spelen aan deze framerate, ook al krijg je hierbij een 4K-resolutie en 1440p op de Series S. Verder is het spel grafisch zeker in orde, met knappe locaties en leuk ontworpen personages en Digimon. Al was de keuze om de vele willekeurige NPC's in Tokio geen gezicht te geven wat bizar. Zij lijken zo te zijn weggelopen uit die typische corporate infographics die je overal ziet. Verder ben ik lovend over de geweldige muziek in het spel en de uitstekende voice-acting. Hoewel enkele stemmen in het Engels niet volledig lijken te matchen met het personage, zijn zowel de Engelse als Japanse voice-over kwaliteitsvol. Waarom jouw personage geen stem heeft gekregen is echter onbegrijpelijk, want nu komt het wat knullig over als je het personage ziet praten zonder dat er iets te horen valt. Maar ondanks deze kleine gebreken was voor mij, zelfs als iemand die geen fan is van Digimon, dit nieuwe Digimon Story-avontuur best wel genietbaar.
Wist je dat Digimon in 1997 het levenslicht zag als een soort van virtueel huisdier, als tegenhanger van de immens populaire Tamagotchi? Doorheen de jaren groeide Digimon uit tot een heuse mediafranchise, al wist deze nooit de populariteit te bereiken van die andere tembare monstertjes. Maar anno 2025 verschijnen er nog steeds nieuwe films, episodes van de anime, videogames, ... en zo komen we aan bij Digimon Story Time Stranger
Een verhaal van twee werelden
In dit verhaal speel je als Dan Yuki of Kanan Yuki, afhankelijk van je voorkeur voor een mannelijk of vrouwelijk hoofdpersonage. Ongeacht je keuze, ben je een special agent van ADAMAS en zal het andere personage je handler zijn - al kan je zelf makkelijk wisselen van personage in het menu. Yuki wordt naar Tokio gestuurd om een anomalie te onderzoeken, die al snel catastrofale gevolgen zal hebben. Een van de bijeffecten van deze gebeurtenis, is dat jij kort naar de wereld van de Digimon wordt gestuurd waar een mysterieuze entiteit het Guardian's Egg steelt. In een poging dit te stoppen, word je samen met het ei al snel wordt teruggekatapulteerd naar onze wereld. Alleen maak je een klein sprongetje door de tijd en kom je terecht in Tokio voordat de anomalie zich manifesteerde. Een uitgelezen kans dus om deze catastrofe te voorkomen!Over de filosofische implicaties die het tijdreizen met zich meebrengt en de mogelijke paradoxen die hierdoor ontstaan, zullen we het vandaag niet hebben. Digimon Story Time Stranger wilt ons immers gewoon een fijn en intrigerend avontuur voorschotelen, waarbij we tal van interessante personages en Digimon ontmoeten. Hoewel dit niet meteen het meest zware verhaal is en de toon vaak luchtig is, is er toch een zekere gravitas aanwezig. Het lot van onze wereld, maar ook die van de Digimon ligt immers in jouw handen. Het fijne hierbij is dat we niet enkel door de straten van Tokio mogen lopen, maar ook de kans krijgen om de digitale wereld Iliad te verkennen. Zo was het voor mij enerzijds fijn om door bekende locaties zoals Shinjuku of Akihabara te lopen, en anderzijds een knappe fantasierijke wereld te ontdekken. Waar ik wel minder fan van was, zijn enkele zogenaamde Outer Dungeons die je zal verkennen. Deze kunnen soms zeer psychedelisch zijn, in die mate zelfs dat ik haast hoofdpijn kreeg van de bewegende colour vomit hier.
Je ideale team samenstellen
Buiten het Digimon-aspect presenteert Digimon Story Time Stranger zich als een oerdegelijk en toegankelijke JRPG, waarin je de semi-open wereld kan verkennen, zijmissies kan aannemen en met NPC's praten, shoppen in de vele winkeltjes, ... er is zelfs een kaartspel aanwezig waarbij je duelleert met Digimon-kaarten en waarbij je maar liefst 451 kaarten kan verzamelen. Uiteraard ontbreken de vele vrij te spelen kostuums niet, inclusief de obligatoire swimsuits. Naast het verhaal valt er dus redelijk wat te beleven in dit spel. De gevechten verlopen via een klassiek turn-based systeem, maar voegen een leuke eigenheid toe. Terwijl je Digimon aanvallen, is het je personage dat items gebruikt en dit kost op zich geen beurt. Je hoeft hier dus niet de afweging te maken om te healen of te blijven aanvallen, maar je kan tussen elke beurt wel slechts één item gebruiken.De gevechten zelf zitten gelukkig ook goed in elkaar. Zo krijg je de kans om een team samen te stellen van drie teamleden en drie reserves, waarbij je soms ook nog kan rekenen op een aantal gastpersonages die worden gestuurd door de computer. Om je team samen te stellen kan je een heel arsenaal aan Digimon vrijspelen, niet door ze te vangen, maar door ze zogezegd te scannen iedere keer je dat type verslaat. Vanaf 100% kan je een Digimon converteren, maar ze krijgen betere stats naarmate je richting 200% gaat, wat het maximum is. Bij het samenstellen van je team dien je vervolgens rekening te houden met hun elementaire affiniteiten en het type Digimon. Er zijn namelijk drie types, Data, Virus en Vaccine, en zij werken een beetje zoals blad, steen en schaar. Daarnaast zal je jouw Digimon ook kunnen evolueren, meestal in verschillende types, wat hier Digivilution noemt; en er is zelfs mogelijkheid tot De-digivolution. Via Load enhancements kan je Digimon 'spenderen' om andere in level te doen stijgen en je kan je Digimon zelfs uitrusten met skills en items om hen nieuwe krachten en passieve bonussen te geven.
Om je team samen te stellen kan je een heel arsenaal aan Digimon vrijspelen.
Je Digimon hebben daarbovenop ook nog eens hun eigen persoonlijkheid, die je enigszins kan sturen via interacties. Dankzij je Agent Skills kan je deze persoonlijkheden verder ontwikkelen met behulp van uitgebreide skilltrees door Anomaly Points te investeren die je verwerft door het voltooien van missies. Via een van deze skilltrees speel je ook nieuwe Cross Arts vrij, wat een beetje ultieme aanvallen zijn die je personage kan uitvoeren. Zoals je merkt, hangt er dus redelijk wat vlees aan de combat van Digimon Story Time Stranger en schuilt een groot deel van het genot in het samenstellen van een team dat antwoord kan bieden aan de uitdagingen die je weg versperren. Soms kan je met een vroegtijdige aanval zelf een vijand uitschakelen voordat het eigenlijke gevecht begint. Iets dat vooral nuttig is om het grinden wat te verlichten.
Bizarre designkeuzes
Een laatste element van de gameplay dat ik wil belichten, is het In-Between Theater. Dit is een plaats tussen de twee werelden die je regelmatig zal kunnen bezoeken en waar je toegang hebt tot de Digifarm. Deze Digifarm kan je aanpassen en gebruik je voornamelijk om je Digimon te trainen, al dien je er wel rekening mee te houden dat ze dan tijdelijk niet beschikbaar zijn voor je team. Daarnaast vind je in deze plaats ook een shop, wat handig is als je in een dungeon zit, en drie specifieke Outer Dungeons. Alleen zijn deze niet beschikbaar tenzij je een add-on koopt, wat toch wel een domper op de feestvreugde zette. Het is immers nooit fijn om bij de release van een spel al direct content achter een dlc-betaalmuur te zien.Een andere domper, voor consolespelers alleszins, is dat de game momenteel gelockt is op dertig frames per seconde op PlayStation 5 en Xbox Series X/S. In tegenstelling tot bij andere spellen, merkte ik dit hier gelukkig niet echt op waardoor het voor mij niet storend was. Het is ten slotte geen hypersnel spel dat constant je reflexen op proef stelt en fotorealistische graphics op het scherm tovert. Maar mede door dit laatste is het onbegrijpelijk dat je verplicht wordt om te spelen aan deze framerate, ook al krijg je hierbij een 4K-resolutie en 1440p op de Series S. Verder is het spel grafisch zeker in orde, met knappe locaties en leuk ontworpen personages en Digimon. Al was de keuze om de vele willekeurige NPC's in Tokio geen gezicht te geven wat bizar. Zij lijken zo te zijn weggelopen uit die typische corporate infographics die je overal ziet. Verder ben ik lovend over de geweldige muziek in het spel en de uitstekende voice-acting. Hoewel enkele stemmen in het Engels niet volledig lijken te matchen met het personage, zijn zowel de Engelse als Japanse voice-over kwaliteitsvol. Waarom jouw personage geen stem heeft gekregen is echter onbegrijpelijk, want nu komt het wat knullig over als je het personage ziet praten zonder dat er iets te horen valt. Maar ondanks deze kleine gebreken was voor mij, zelfs als iemand die geen fan is van Digimon, dit nieuwe Digimon Story-avontuur best wel genietbaar.
Conclusie
Ongeacht of je nu fan bent van Digimon of een complete nieuwkomer bent, zal Digimon Story Time Stranger garant staan voor heel wat uurtjes spelplezier. Zeker als je fan bent van klassieke turn-based JRPGs. Het verhaal is fijn om te volgen, de muziek en de setting werken aanstekelijk en de personages zijn leuk om mee op avontuur te gaan. De ster van de show is echter de combat met zijn vele mogelijkheden om te knutselen aan je team en de vele Digimon die je kan verzamelen. Een mindere performance op console en enkele vreemde designkeuzes gooien roet in het eten, maar niet in die mate dat het eindproduct niet meer smaakt. Een aanrader dus voor de fans, en als je op pc speelt dan mag je gerust nog een half puntje of een punt aan de eindscore toevoegen.
Pro
- Fijne wereld om te ontdekken
- Toegankelijke gameplay met heel wat diepgang
- Sleutelen aan je team en Digimon verzamelen is verslavend
- Leuke visuele stijl en knappe muziek
Con
- Gelockt op 30 frames per seconde op console
- Enkele vreemde designkeuzes
- Content achter dlc-betaalmuur
7.5
Over
Beschikbaar vanaf