Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelf eens @ugar raadplegen. Gojibessen, zijn die interessant om te kweken, of is dat eerder zo'n superfood-modeverschijnsel? Zijn die vers te eten? Ik heb daar compleet geen idee van, maar als ik bij de proeftuin bv. deze variëteit zie (https://proeftuin1.kmoshops.be/Gojibes-Amber-Sweet-p232001806) lijkt die "sweet" wel interessant?
Ik heb geen Goji-bessen in mijn assortiment, kan ik je dus niet direct iets over vertellen.
Ik dacht dat die niet vers te eten waren, maar ik ben er niet zeker van.
 
Ik ben al blij dat mijn in de supermarkt aangekochte tijm- en rozemarijnplantjes het overleven. Ooit wel een droom om een "tuin om van te eten" te hebben, maar ik ga me daar eerst over inlezen voor ik iets ingrijpend ga veranderen.
 
Ik ben al blij dat mijn in de supermarkt aangekochte tijm- en rozemarijnplantjes het overleven. Ooit wel een droom om een "tuin om van te eten" te hebben, maar ik ga me daar eerst over inlezen voor ik iets ingrijpend ga veranderen.
Ik kan alleen maar als raad geven om klein te beginnen. Kies een paar groenten waarvan je zeker bent dat je ze gaat eten, zaai die, en breid langzaam uit.
Genoeg mensen die beginnen met 100m2 sla te zetten, waarna ze het onderhoud beu worden & beseffen dat ze toch zoveel sla niet eten, om vervolgens nooit nog iets te doen.
Het is een hele leuke (en onstpannende) hobby, maar je moet zorgen dat het leuk blijft :) gaandeweg leer je wel alles
 
Ik ben al blij dat mijn in de supermarkt aangekochte tijm- en rozemarijnplantjes het overleven. Ooit wel een droom om een "tuin om van te eten" te hebben, maar ik ga me daar eerst over inlezen voor ik iets ingrijpend ga veranderen.
Je zal het misschien al doen, maar zeker die plantjes uit de winkel meteen verpotten in deftige potgrond, want in de oorspronkelijke grond zit niets van voedingsstoffen.

Tip van Wim: Dit is de reden waarom kruidenplantjes uit de supermarkt het nooit overleven

En inderdaad, de tips van @horste zijn goud waard: klein beginnen en kies groenten die je zeker eet.
 
Oh ja en nog iets: zaai nooit rozemarijn maar haal stekjes of plantjes. Vorig jaar had ik er verschillende gezaaid, slechts 1 zaadje uitgekomen en de plant heeft er zes maand over gedaan om 10 cm groot te worden.
 
Iemand tips om pepers (cayenne, maar mogen ook andere soorten zijn) te kweken? Ben er ooit in geslaagd maar heb ook drie oogsten totaal doen mislukken.

Anderzijds ben ik ook benieuwd of frambozen makkelijk te kweken zijn?
 
Anderzijds ben ik ook benieuwd of frambozen makkelijk te kweken zijn?
Ik denk het wel, meestal toch sterke planten die wat ontbering aankunnen en vrij snel scheuten vormen. Idealiter bind je ze op aan horizontale draden, zodat ze meer opbrengst geven. Je hebt rassen die in de zomer dragen en rassen die in de herfst dragen (sommige rassen kunnen in een goed jaar beiden dacht ik), dus met een mix kan je wel redelijk wat frambozen oogsten lijkt me. Sowieso kan ugar dit aanvullen, maar zover ik weet zijn frambozen toch een goede fruitsoort om als beginner te kweken.
 
Ik kweek al enkele jaren verschillende soorten pepers (zonder serre), in volle grond en potten, dus hierbij wat antwoorden/tips:

  • Wanneer zaaien: ik zaai ook pas tegen eind februari/begin maart, aangezien de pepers pas buiten kunnen ergens in mei, en ik anders met ofwel veel te grote planten in kleine potjes zit, ofwel veel te veel plaats binnen ga innemen met de grotere potten. Eens de pepers dan buiten kunnen, en er is veel zon in mei/juni gaat de groei erg snel, en compenseer je het latere zaaien snel genoeg. De oogst begint meestal de 2e helf van augustus, en loopt uit tot de eerste vorst in oktober. Hoogtepunt is meestal half september.
  • als je pepers snel beginnen groeien binnen, probeer toch op tijd te verpotten naar grotere potjes. Anders zit je continue water te geven en kunnen de wortels zich niet verder ontwikkelen. Ook goed opletten om de wortels niet te beschadigen bij het verpotten!
  • zaaien: de eerste jaren weekte ik de zaadjes altijd 24h in water. Dit heb ik vorig jaar niet meer gedaan, en ik heb geen enkel verschil gezien qua ontkiemtijd of yield. Uiteraard moet je wel de potgrond of ander substraat goed vochtig en warm houden. Ik gebruik zo`n kleine mini-serres/kweekkastjes, die ik dan bovenop een radiator zet (uiteraard niet op volle kracht :)). Op deze manier ontkiemen bij mij ~95% van de zaden. Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld habanero soorten veel trager ontkiemen dan jalapeno`s (1 week tot 10 dagen).
  • zaadjes bestel ik hier: enorm veel keuze, goedkoop en goede kwaliteit. levertijd is wel iets langer: https://www.semillas.de/shop_en/index.html
  • Als de pepers naar buiten gaan: altijd op een bewolkte dag! anders gaan ze gegarandeerd verbranden. Dit heb ik al mogen ondervinden:(. De pepers gaan dan meestal niet dood, maar je verliest toch enkele weken aan groeitijd...
  • in volle grond of in pot? De pepers in pot groeien altijd sneller, waarschijnlijk omdat de grond in de pot sneller opwarmt. Ik gebruik typisch een pot van rond de 10 liter. De planten in volle grond worden wel groter, maar het duurt ook langer voordat je kan oogsten.
  • meststof: na enkele weken is de meststof in de potgrond uitgewerkt, dan kan je best beginnen bijmesten. Er bestaan specifieke chili meststoffen, tomaten meststoffen en generische meststoffen. Eerlijk gezegd heb hier nog nooit echt verschillen mee gezien...

als er nog vragen zijn, shoot :)
Deze was bijzonder helpvol :)
 
Nog een tip bij de aanplanting van pepers/paprika's/tomaten: doe in de kuil waar je plant een schep vermalen eierschalen (of andere bron van calcium) om neusrot aan de vruchten tegen te gaan.

Btw iemand ervaring met compost van Ecowerf? Ga er deze maand halen, maar zag wel dat het een pH waarde van 8,7 heeft,
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds ben ik ook benieuwd of frambozen makkelijk te kweken zijn?
Frambozen houden niet van droge voeten en staan graag in de zon of halfschaduw.
Verder dien je de planten correct te snoeien (verjonging is erg belangrijk)
  • alle takken die vrucht hebben gedragen verwijderen na pluk voor zomerframbozen
  • alle takken verwijderen in het voorjaar bij herfstframbozen, of de takken in het voorjaar terugsnoeien tot 60-70 cm en ze dan na dracht in mei-juli die oude takken verwijderen
 
Frambozen houden niet van droge voeten en staan graag in de zon of halfschaduw.
Verder dien je de planten correct te snoeien (verjonging is erg belangrijk)
  • alle takken die vrucht hebben gedragen verwijderen na pluk voor zomerframbozen
  • alle takken verwijderen in het voorjaar bij herfstframbozen, of de takken in het voorjaar terugsnoeien tot 60-70 cm en ze dan na dracht in mei-juli die oude takken verwijderen
Is dit een gelijkaardige werking voor braambessen?
 
Voor bramen. Neen hoor. Die gedijen ook wel in volle zon. Hoe meer zon hoe zoeter het fruit.
 
Zal de vraag hier plaatsen. Niet direct een duidelijk antwoord op google:
Hebben een tuin zw gericht, kan ik daar aardbeien / braambessen in planten of is dit te warm?
Lijkt me wel fun om wat plukfruit te hebben dat de zoon wat kan mee helpen (2j) , ( andere suggesties ook welkom )
Dat kan zeker. Mijn tuin is ook zw gericht. Ik heb 2 bedden van 1,20 x 3m met aardbeien. Elk bed heeft 2 rijen waar om de 40cm een plant staat.
Daartussen leg ik stro. Ene bed Elsanta, andere Korona.
In de serre heb ik nog 8 tal bakken met dezelfde rassen. Deze zijn sneller oogstklaar dan die buiten waardoor ik mijn seizoen verleng. De kinderen (5 en 3j) zijn er dol op en helpen heel graag!
 
Dat kan zeker. Mijn tuin is ook zw gericht. Ik heb 2 bedden van 1,20 x 3m met aardbeien. Elk bed heeft 2 rijen waar om de 40cm een plant staat.
Daartussen leg ik stro. Ene bed Elsanta, andere Korona.
In de serre heb ik nog 8 tal bakken met dezelfde rassen. Deze zijn sneller oogstklaar dan die buiten waardoor ik mijn seizoen verleng. De kinderen (5 en 3j) zijn er dol op en helpen heel graag!
Thx ! Keer zien voor in het voorjaar een paar bakken en plantjes te halen.
En misschien een braamstruik planten.
 
Thx ! Keer zien voor in het voorjaar een paar bakken en plantjes te halen.
En misschien een braamstruik planten.
Tip van ugar: zet je een fatsoenlijk braamras. Veel bramen die verkocht wordt zijn bramen zoals een handgranaten, steeltje er aftrekken en weg gooien, want ze smaken niet zo lekker
Koop je bij voorkeur Loch Tay, superlekkere braam
Alternatief : Triple Crown
 
Tip van ugar: zet je een fatsoenlijk braamras. Veel bramen die verkocht wordt zijn bramen zoals een handgranaten, steeltje er aftrekken en weg gooien, want ze smaken niet zo lekker
Koop je bij voorkeur Loch Tay, superlekkere braam
Alternatief : Triple Crown
Merci voor de tips, van al die rassen ken ik niet veel van. Tis toch de bedoeling dat ze een paar jaar meegaan...
 
Compostgrond in de bakken gedaan en de klimbogen geplaatst. Alles is buiten klaar nu.

Nu nog wachten op de propagator met groeilichten en verwarming. Hopelijk op tijd hier, zit nog vast in Engeland door vertragingen bij de douane.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan