Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Paprika's duurt rap 2-3 weken ze, daar zou ik mij nog geen zorgen in maken.
@GemaneDude temperatuur is wel belangrijk ja. Mijne staan om te kiemen meestal rond een graad of 25. Daarna wel iets naar beneden zodat ze niet teveel strekken (pakweg 21 graden)

Ik denk dat er toch een zaad issue is, ofwel zaai ik paprikas voor een of andere reden fout... tomaten komen altijd allemaal op, aubergines ook, meloenen en komkommer ook. Mijn exotische pepers 3/5 of 4/5 komen op. Maar de paprika's, meer dan de helft van de soorten niks, paar soorten bijna alles, en de rest 10-20%.....
 
Ik denk dat er toch een zaad issue is, ofwel zaai ik paprikas voor een of andere reden fout... tomaten komen altijd allemaal op, aubergines ook, meloenen en komkommer ook. Mijn exotische pepers 3/5 of 4/5 komen op. Maar de paprika's, meer dan de helft van de soorten niks, paar soorten bijna alles, en de rest 10-20%.....
Ik heb de laatste 3 jaar meer dan 90% opkomst op paprika, snap niet goed wat er verkeerd kan gaan. Is quasi identiek aan tomaten als zorg, alleen duurt het wel een pak langer vooraleer ze opkomen :) Maar zoals gezegd, alles bij mij komt van Vlaams Zaadhuis, ben wel heel content van alle zaden daar.
 
Mijn knoflookbedje (waar in de zomer wilde bloemen groeiden), eerste keer dat ik knoflook groei:

C5ChzcW.jpg


Elf knofloken van het ras Messidrome. Vandaag wat voeding en compost toegevoegd, gaan ze nodig hebben nu ze volop kunnen groeien na de vorstperiode. Ik denk dat de bruine tips op de bladeren van de vorst zijn? Nog mensen met knoflook?

Het gaasdraad is zodat de bladermulch niet weg waait.
 
Mijn knoflookbedje (waar in de zomer wilde bloemen groeiden), eerste keer dat ik knoflook groei:

C5ChzcW.jpg


Elf knofloken van het ras Messidrome. Vandaag wat voeding en compost toegevoegd, gaan ze nodig hebben nu ze volop kunnen groeien na de vorstperiode. Ik denk dat de bruine tips op de bladeren van de vorst zijn? Nog mensen met knoflook?

Het gaasdraad is zodat de bladermulch niet weg waait.
Hier ook look, maar met insecten net over. Ongeveer even groot nu.

Hier de tomaten uitgekomen na 5d... de paprika's nog altijd lui:headshake:
 
Door de vele stenen en klei in onze grond heb ik besloten onze moestuin dit jaar anders aan te pakken, en nieuwe moestuinbakken te voorzien.
Het hout is net gearriveerd. Ik zal dit weekend kunnen beginnen knutselen.

Echter weet ik niet direct waar ik potgrond kan kopen. Ik kan toch moeilijk in een aveve of floralux achter 3,5 kubiek potgrond en bodemverbeteraar? Goed voor 50 zakken van 70L... 😅

Misschien dat ik online gewoon ergens wat bigbags probeer te kopen.
 
Door de vele stenen en klei in onze grond heb ik besloten onze moestuin dit jaar anders aan te pakken, en nieuwe moestuinbakken te voorzien.
Het hout is net gearriveerd. Ik zal dit weekend kunnen beginnen knutselen.

Echter weet ik niet direct waar ik potgrond kan kopen. Ik kan toch moeilijk in een aveve of floralux achter 3,5 kubiek potgrond en bodemverbeteraar? Goed voor 50 zakken van 70L... 😅

Misschien dat ik online gewoon ergens wat bigbags probeer te kopen.
Check moestuinweetjes even, hebben een webshop. Ik volg die mens zijn youtube al even en het is 1 van de weinige webshops die ik met plezier steun.
Heel down to earth, sociaal gedreven, en zijn gerief is top.
Je kan daar ook big bags compost en champost laten leveren.
 
Door de vele stenen en klei in onze grond heb ik besloten onze moestuin dit jaar anders aan te pakken, en nieuwe moestuinbakken te voorzien.
Het hout is net gearriveerd. Ik zal dit weekend kunnen beginnen knutselen.

Echter weet ik niet direct waar ik potgrond kan kopen. Ik kan toch moeilijk in een aveve of floralux achter 3,5 kubiek potgrond en bodemverbeteraar? Goed voor 50 zakken van 70L... 😅

Misschien dat ik online gewoon ergens wat bigbags probeer te kopen.
van welke regio ben je, beetje cruciaal om de juiste adressen te kunnen doorgeven he
 
Door de vele stenen en klei in onze grond heb ik besloten onze moestuin dit jaar anders aan te pakken, en nieuwe moestuinbakken te voorzien.
Het hout is net gearriveerd. Ik zal dit weekend kunnen beginnen knutselen.

Echter weet ik niet direct waar ik potgrond kan kopen. Ik kan toch moeilijk in een aveve of floralux achter 3,5 kubiek potgrond en bodemverbeteraar? Goed voor 50 zakken van 70L... 😅

Misschien dat ik online gewoon ergens wat bigbags probeer te kopen.
Bedrijven zoals https://advancegreenshop.be/ leveren overal
 
Door de vele stenen en klei in onze grond heb ik besloten onze moestuin dit jaar anders aan te pakken, en nieuwe moestuinbakken te voorzien.
Het hout is net gearriveerd. Ik zal dit weekend kunnen beginnen knutselen.

Echter weet ik niet direct waar ik potgrond kan kopen. Ik kan toch moeilijk in een aveve of floralux achter 3,5 kubiek potgrond en bodemverbeteraar? Goed voor 50 zakken van 70L... 😅

Misschien dat ik online gewoon ergens wat bigbags probeer te kopen.
Bij je lokale afvalverwerker (Ecowerf, Ivarem...) kan je voor weinig geld veel compostgrond halen. Ik had deze maand voor 15 euro een overvolle aanhangwagen. Of je kan ook laten leveren in bigbags maar dan kost het 40 euro of zo meer.
 
Thx voor de tips!
de regio is west vlaanderen...
Ik bekijk dit weekend eens wat het interessantst is, en mail eventueel eens naar enkele winkels. Ik zou zakken misschien toch verkiezen boven big bags, omdat dit toch gemakkelijker zal werken dan met een schop ...
 
Niet onverwacht, maar mijn jalapenos zijn iets te hoog opgeschoten naar mijn goesting... Denk wel dat ik het bij verspenen nog kan corrigeren, maar voor de zekerheid toch een 2e batch gezaaid afgelopen weekend. Ook tomaten voorgezaaid.

Volgend weekend radijzen zaaien :)
 
Is de vervaldatum van zo pakjes zaad erg belangrijk? Ik heb hier nog wat vervallen zaken liggen en weet niet zeker of ik er nog energie in moet steken of gewoon de vuilbak in gooien.
 
Is de vervaldatum van zo pakjes zaad erg belangrijk? Ik heb hier nog wat vervallen zaken liggen en weet niet zeker of ik er nog energie in moet steken of gewoon de vuilbak in gooien.
Kiemtest doen. Hangt enorm af van hoe ze bewaard zijn, welke planten precies,...
 
Amai, iedereen al ferm in gang geschoten! Ik loop wat achter momenteel.
De serre moet ik dringend uitkuisen en proper zetten en mijn moestuinbak (rechthoekige 1m² 😁) moet ik opnieuw gevuld krijgen, al ben ik er nog niet aan uit waar ik die zou zetten en wat ik daarin zou planten... Volle zon, beperkte zon, ...?

Daarnaast heb ik nog een stuk braakliggende grond waarvan ik dacht zo'n 15-20m² even te gebruiken als moestuin, in afwachting van verdere inrichting van de tuin. De struiken heb ik vorige herfst al verwijderd, maar ik moet wel nog verder opkuisen: onkruid verwijderen, omspitten, ...
 
Hier toch ook een leuk assortiment dat wordt geteeld (of poging tot)
  • Aardappelen (3 soorten waaronder de zeer lekkere Gourmandine)
  • Boontjes (groene en gele)
  • Sjalot
  • Rode ui / klassieke ui / ui om te zaaien
  • Bieslook
  • Bloemkool / rode kool / spitskool - broccoli opgegeven, na tientallen pogingen een onmogelijke groente om te telen in de tuin :wallbash:
  • wortel
  • prei
  • selder
  • spinazie
  • tomaten (coeur de boeuf / kersttomaten / trostomaten)
  • spruitjes
  • radijzen
  • sla (2 soorten)
  • aardbeien
  • knol -selder
  • sporadisch eens andijvie, koolrabi, look, paprika
Dit weekend de tuin lichtjes gefreesd en bemest (stalmest, 3 jaar oud), sla in potjes gezaaid maar verder nog niets - seizoen is nog jong
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan