Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zaad kost niks en is 2 min werk. Gewoon proberen.

Als er binnen 2-3 weken niks is, gewoon opnieuw zaaien. Een normale mens krijgt die zaadjes in 1 zakje toch nooit op (tenzij je 200m2 spinazie zaait).

Eventueel een plasticje over spannen. Ik gebruik elektriciteitsbuizen van 1cm doorsnede en buizen bochtjes. 3 euro om een frame van 2m op 1m op 30cm hoog te maken. En dan is er plastiek rol van 5 euro voor 2 op 10m. Gaat jaren mee. Voor 5 euro kun je je veldje onder plastiek steken.
Bedankt voor de tip, zaterdag eens gaan zien in de hubo voor folie en bogen.
 
jalapeno ook aant piepen hier. Verschillende paprika en peper soorten ongeveer 100 planten toch alles samen. Tomaten allemaal aant kiemen binnen week, oneindig veel soorten. Heb een semi-prof serre te vullen van >100m2....

Sla en komkommer ook al aan het kiemen.

Vant weekend de vroege patatten onder plastic de grond in (als er geen vorst meer voorspeld word) en paprika's verspenen...

Vroege spinazie zit al in de grond maar is wel wat koud geweest, dus die steekt zijn kopje nog niet boven.
Wat doe je daar allemaal mee? Veel sauzen maken en in pekelen ofzoiets?

Alsook, prei plantjes, iemand ervaring met hoe lang voor je die buiten zet dat je ze binnen zou zaaien?
 
De paprikas raken allemaal zelf op. Er komen maar 4-5-6 paprikas aan een plant. 50 planten of zo. Tussen juli en oktober eten we veel paprikas.

De tomaten worden in de familie uitgedeeld en gaan in tomatensaus de vriezer in. Dit weekend gaat de laatste tomaten uit de vriezer in de soep.

Voor de rest kweken we ook meloenen, aubergines en komkommers en zo. Dat zijn maar 5 of 10 planten. Die eten we rap zelf leeg.

Het is een familie serre. Ieder doet zijn werk als hij wil/tijd heeft. We kunnen daar met een man of 10 van leven.

Prei zaaien is moeilijk. Ik heb het opgegeven. Voor 2 euro heb je 100 plantjes in de aveve. Je zomerprei moest al 2 maand geleden gezaaid zijn. Winterprei nu ongeveer zaaien en dan tegen mid April buiten onder insectennet en rond juni uitplanten
 
Ah ok, mja prei plantjes daar moet ik hier niet op rekenen. En aangezien we hier meestal 2 maanden achter zitten op jullie ginder.. prei dit weekend dus :p

en voor 10 man kan ik het begrijpen ja, ik dacht dat je 100 vierkante meter serre gewoon voor uw gezin had :p
 
Bedankt voor de tip, zaterdag eens gaan zien in de hubo voor folie en bogen.

Weet niet of ze in de hubo zulke folie hebben. In de Aveve of online zeker wel. Je moet zo plastic met gaatjes kopen. Anders wordt het TE warm en kun je geen water geven...

https://www.tuinexpress.nl/geperforeerde-moestuinfolie (in de Aldi of Gamma met actie of zo komt er af en toe een rolleke voorbij aan paar euro voor 20-50m2)

Edit: Blijkbaar wel :) https://www.hubo.be/nl/p/moestuinfo...qfIYB0-wxcSi9SxrIc2KYvfAuBL_viN4aAnCpEALw_wcB
 
Zijn er hier btw mensen die er in slagen om prei/uien te kweken zonder prei of uienvlieg ?

Als ik er geen insecten net over doe vanaf februari zitten ze bij mij vol met beesten tegen april al. En zelfs met net, zit er tegen het najaar hier en daar zo'n klootzakske in mijn groensels.... Alle tips welkom, want den helft van mijn tuin is zo'n net ondertussen (kolen, wortels, prei, uien, ...)
 
En, wie heeft al buiten durven zaaien? Ik heb raapstelen gezaaid, in m'n bak. Die gaat niet meer bevriezen. Jalapenos zijn allemaal verspeend, de Poblanos/anchos zullen voor komend weekend zijn. Tomaten (noir de crimée) zijn mooi opgekomen. Paar potjes rucola binnen gezaaid zodat die meteen naar buiten kunnen wanneer ze kiemen.

Volgend weekend radijzen en rucola in volle grond zaaien. Vandaag ook nog in extremis wat zaad besteld voor meerjarige bloemenstroken, dan kan ik dat hopelijk ook snel zaaien.
 
En, wie heeft al buiten durven zaaien? Ik heb raapstelen gezaaid, in m'n bak. Die gaat niet meer bevriezen. Jalapenos zijn allemaal verspeend, de Poblanos/anchos zullen voor komend weekend zijn. Tomaten (noir de crimée) zijn mooi opgekomen. Paar potjes rucola binnen gezaaid zodat die meteen naar buiten kunnen wanneer ze kiemen.

Volgend weekend radijzen en rucola in volle grond zaaien. Vandaag ook nog in extremis wat zaad besteld voor meerjarige bloemenstroken, dan kan ik dat hopelijk ook snel zaaien.

Ik! Ik heb wel een folie met bogen gekocht dit weekend (vooral eigenlijk zodat de hond niet meer in de bakken springt). Rucola, 2 soorten radijzen (ronde mixed colour en langwerpige), spinazie en wortelen er onder gezaaid. ergens deze maand mijn voorgezaaide snijsla daar ook verplanten.

Voor de rest binnen: aubergines, cayennepepers en jalapenos zijn mooi opgekomen die eind februari gezaaid zijn. Paprika's nog niet, maar die verwacht ik ten vroegste pas eind deze week. Bij de broccoli beginnen de echte blaadjes goed te vormen, binnenkort verspenen. Koriander, zuring, marjolein, citroenmelisse, bieslook en munt allemaal opgekomen. Stengelui begint te piepen, barletta-uitjes nog niet.

Gisteren ook venkel gezaaid.

Bij de zoete aardappel waarvan ik stekken probeer te krijgen is nog niet veel beweging.

Tomaten start ik pas in april, vorig jaar midden maart begonnen en tegen dat ze buiten mochten waren ze al veel te groot en aan het bloeien.
 
Laatst bewerkt:
Hier staat de tuin al halfvol en is alles binnen gezaaid behalve courgette, pompoen, maïs en nog wat exootjes.

Dit weekend nog wat pepers en paprikas verspenen. Die kunnen dan opnieuw de serre in.
 
Hoe doe jij het? Ik heb er gisteren een paar half in de aarde gestoken met de hoop wat stekken te krijgen, maar ‘t is mijn eerste keer.
Net als jij de grondmethode omdat het sneller zou gaan. Een dikke week geleden ben ik er mee begonnen. Het is ook mijn eerste keer.
 
Net als jij de grondmethode omdat het sneller zou gaan. Een dikke week geleden ben ik er mee begonnen. Het is ook mijn eerste keer.
Ik heb het vorig jaar geprobeerd met zoete patat met tandenstokers in water te hangen. Dan de scheuten ervan als ze ~10cm zijn. Scheuten in water. Eens er wat worteltjes aan de scheuten zijn, in potgrond. (sommige scheuten hebben stengel en wortel onmiddellijk, die kunnen direct in grond). Eens plantje deftig is, uitplanten in serre. Duurt wel wat, maar uiteindelijk wel kilo's....
 
Ik heb een aantal houten bakken gekocht om mijn groene kruiden in te telen. Het gaat om onbehandeld hout, maar het wordt logischerwijze aangeraden om dat alsnog te doen. Ik vermoed dat het beste zal zijn om hiervoor lijnolie te gebruiken? En vermoedelijk is het ook beter om de binnenkant met worteldoek te bekleden?
 
Tijm is aan de groei gestart - dit jaar een nieuw exemplaar gekocht en in een emmer met aarde/zand geplaatst, in volle grond (vrij zwaar) nog niet veel succes gekend. Tips welkom

Bieslook staat er prachtig bij, verder alles klaargezet om vroege aardappelen (Lady Chrystl) te planten van zodra het iets warmer wordt. Sla komt eveneens piepen.

Tevens een 5 - tal sparren van 15m hoog uitgewaaid :cry2:
 
Tijm is aan de groei gestart - dit jaar een nieuw exemplaar gekocht en in een emmer met aarde/zand geplaatst, in volle grond (vrij zwaar) nog niet veel succes gekend. Tips welkom

Bieslook staat er prachtig bij, verder alles klaargezet om vroege aardappelen (Lady Chrystl) te planten van zodra het iets warmer wordt. Sla komt eveneens piepen.

Tevens een 5 - tal sparren van 15m hoog uitgewaaid :cry2:

ik ging zelf een hele uitleg typen maar kan het niet beter zeggen dan dat ze het daar uitleggen eigenlijk :p gewoon vermijden dat hij natte voeten heeft, daar reageren ze naar mijn ervaring heel erg slecht op. Voor de rest vind ik het een vrij makkelijke plant.
 
Ik heb één deel van de gescheurde rabarberkluit onder een pot gezet om 'm te bleken. Dat schiet aardig op, zal sneller oogstklaar zijn dan de gewone :)
i-bXTNT29-L.jpg
i-SD5chnX-L.jpg
i-B6ghkPC-L.jpg

Mijn rucola is gekiemd en staat nu buiten in een moestuinbak. De raapstelen zijn nog niet opgekomen. Eén dezer dagen nog een rijtje rucola bijzaaien en zodra de temperaturen overdag boven de 5° blijven radijzen en snijbiet zaaien.

Binnen doen de pepers en tomaten het goed, de venkel is te hoog aan het opschieten, mogelijks moet ik herbeginnen, en ze wat koeler zetten.
 
Tijm is aan de groei gestart - dit jaar een nieuw exemplaar gekocht en in een emmer met aarde/zand geplaatst, in volle grond (vrij zwaar) nog niet veel succes gekend. Tips welkom
Hier gewoon in volle (zware leem)grond.
Zet die tijm echt in volle zon, hier zaait die zelf gewoon uit.
Begin niet te klooien met bodem te verbeteren, dat haalt meestal geen steek uit en is gewoon veel te veel werk.
Als de plek te vochtig is, kan je de tijm op een "bergje" planten (10 cm hoog)
 
Hier dit week-end, met vertraging, alle klein fruit en pitfruit gesnoeid.
10 kruisbessen, 8 blauwe bessen, 20 aalbessen, 20 m frambozen 15 druivelaars, 6 dwergkiwi's, 3 kiwi's, 14(laagstam) appelbomen en 10 (laagstamm) perelaars. Allemaal gesnoeid op één dag.
Fruit is echt geen werk ;-)
Ik moet het snoeihout wel nog verzamelen en hakselen, dat is nog eens 2 uur werk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan