Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie een boom met veel te veel vegetatieve groei. Lijkt bijna een kontwilg 🤪
Ik zou daar wel een half uurtje mee bezig is.
Jeez kost me 4 uur denk ik, ladder verplaatsen alleen al. En dat is de kleinste van de 4, ik moet wat meer videos zien precies

Hoe ga ik die vegetatieve groei tegen ?
 
Jeez kost me 4 uur denk ik, ladder verplaatsen alleen al. En dat is de kleinste van de 4, ik moet wat meer videos zien precies

Hoe ga ik die vegetatieve groei tegen ?
Door minder te snoeien. Snoei redelijk wat van die nieuwe groei (vooral die verticaal groeit) helemaal weg. En laat de rest wat groeien.
Hoogstambomen hebben eigenlijk weinig snoei nodig
 
Door minder te snoeien. Snoei redelijk wat van die nieuwe groei (vooral die verticaal groeit) helemaal weg. En laat de rest wat groeien.
Hoogstambomen hebben eigenlijk weinig snoei nodig
Ok dat is wat ik nu ging doen, vorig jaar heb ik *alles* wat omhoog ging weg genomen, nu laat ik wat meer staan. Plan is ook om in juni/juli daar al een hoop van weg te nemen
 
Dit weekend van plan om alle paprika's, tomaten en pepers verspeend te krijgen... 200 planten, dus zal tricky worden met het koude weer. Niet al te uitnodigend om 8h aan een stuk bezig te zijn:wtf:

Mag wel eens wat deftig weer worden.... Mijn patatten zitten zelfs nog niet in de grond...
 
Voor zij met diy moestuinbakken: tips voor niet al te prijzig en toch geschikt hout? Geimpregneerd hout best vermijden dacht ik, op basis van een eerste google search?

Zelf niet bepaald groene vingers, maar zou iets voor de kindjes in elkaar willen steken.
 
Vandaag het fruitgedeelte van de tuin aangelegd: bosbes, gele herfstframboos, rode zomerframboos en 7 aardbeiplantjes
 
Zoals gezegd naar de proeftuin geweest. Ondanks de "schaarste" was er toch gigantisch veel te zien :p
Ik vind het ongelooflijk hoe gepassioneerd die mens bezig was over zijn niche. Uiteindelijk buitengewandeld met 2 frambozen, 2 rode bessen & een kruisbes op aanraden op van ugar :D
Als ik kan dit jaar pik ik zeker de opentuindagen mee, ligt maar 20 minuten van mij dus content dat ik het leren kennen heb.
 
Zoals gezegd naar de proeftuin geweest. Ondanks de "schaarste" was er toch gigantisch veel te zien :p
Ik vind het ongelooflijk hoe gepassioneerd die mens bezig was over zijn niche. Uiteindelijk buitengewandeld met 2 frambozen, 2 rode bessen & een kruisbes op aanraden op van ugar :D
Als ik kan dit jaar pik ik zeker de opentuindagen mee, ligt maar 20 minuten van mij dus content dat ik het leren kennen heb.
Waar is dit? Moet ik misschien ook eens doen.
 
Een halve dag duct tape plakken om de plastic serre op te lappen. Als die het seizoen overleeft, zal dat een wonder zijn :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Binnenkort verhuizen en dan komt er deftige glazen permanente serre :clap:
 
Ben ook van plan om met een eigen moestuin te beginnen op een stuk van ongeveer 24m2.
Persoonlijk dacht ik aan courgettes, komkommer, wortel & pompoen. Iemand gouden tips voor een beginner? Waar kopen jullie de zaden/plantjes?

Proeftuin ziet er ook zeer leuk uit voor enkele bessen/frambozenstruiken in de tuin :)
 
Ben ook van plan om met een eigen moestuin te beginnen op een stuk van ongeveer 24m2.
Persoonlijk dacht ik aan courgettes, komkommer, wortel & pompoen. Iemand gouden tips voor een beginner? Waar kopen jullie de zaden/plantjes?

Proeftuin ziet er ook zeer leuk uit voor enkele bessen/frambozenstruiken in de tuin :)
Welke regio ben je? Dan kunnen we je al helpen met bepaalde richtingen voor winkels. Op zich is met je selectie weinig mis, maar wel beseffen dat de planten die je aangeeft (courgettes & pompoen) je gigantisch veel oppervlak benut (relatief gezien) voor 1 soort gewas. Met 1 courgetteplant heb je ook ruim voldoende, als je er daar 2-3 van zet ga je courgettes eten tot je er ziek van bent.
Wat ik ook makkelijk/lekker vind als beginner:
- Radijs
- Wat pluksla (dus geen krop, hier snijd je gewoon de blaadjes af en die groeien terug)
- kruiden ! Wat basilicum, bieslook, platte peterselie.. Maakt een gigantisch verschil eens je dat consequent leert gebruiken in je gerechten
- een tomatenplant (als je stuk zonnig genoeg is lukt dat zeker ook zonder serre). Tomaten uit volle grond kan je helemaal niet vergelijken met winkeltomaten. Ze zijn zo ongelofelijk veel smaakvoller..

Kolen zou ik niet direct doen, pakt veel plaats in voor een lange periode. Kan ook relatief veel mee gebeuren.
De beste raad die ik kan geven in elk geval is planten waarvan je zeker bent dat je het graag eet & klein beginnen. Genoeg mensen die 10 meter radijs zaaien & 5 vierkante meter sla om vervolgens te beseffen dat het niet op te krijgen is. Daarvan zijn zaken zoals wortels wel makkelijk, ik zaai daar ook altijd een berg van maar dat vriest wel makkelijk in.
 
Regio Vlaams Brabant.

Dacht dat tomaten alleen in een serre gaat maar leuk te horen dat dit buiten ook kan lukken, gaan we dan zeker proberen!
 
Tomaten moet je nu wel mee beginnen als je wil zaaien, anders beter volgende maand een plantje kopen. Gaat ook prima in pot, trouwens, als je geen serre hebt. Ik doe beiden: een aantal soorten tomaten/pepers in pot en de rest gaat in de grond, als het fout loopt is het geen ramp.

Bieten vind ik ook heel makkelijk en lekker. Qua peulvruchten vond ik struikbonen heel praktisch, niet moeilijk en heel lekker.

Kan zeker ook het moestuinboek van Wim Lybaert aanraden, daar hebben wij vorig jaar veel aan gehad.
 
Welke regio ben je? Dan kunnen we je al helpen met bepaalde richtingen voor winkels. Op zich is met je selectie weinig mis, maar wel beseffen dat de planten die je aangeeft (courgettes & pompoen) je gigantisch veel oppervlak benut (relatief gezien) voor 1 soort gewas. Met 1 courgetteplant heb je ook ruim voldoende, als je er daar 2-3 van zet ga je courgettes eten tot je er ziek van bent.
Wat ik ook makkelijk/lekker vind als beginner:
- Radijs
- Wat pluksla (dus geen krop, hier snijd je gewoon de blaadjes af en die groeien terug)
- kruiden ! Wat basilicum, bieslook, platte peterselie.. Maakt een gigantisch verschil eens je dat consequent leert gebruiken in je gerechten
- een tomatenplant (als je stuk zonnig genoeg is lukt dat zeker ook zonder serre). Tomaten uit volle grond kan je helemaal niet vergelijken met winkeltomaten. Ze zijn zo ongelofelijk veel smaakvoller..

Kolen zou ik niet direct doen, pakt veel plaats in voor een lange periode. Kan ook relatief veel mee gebeuren.
De beste raad die ik kan geven in elk geval is planten waarvan je zeker bent dat je het graag eet & klein beginnen. Genoeg mensen die 10 meter radijs zaaien & 5 vierkante meter sla om vervolgens te beseffen dat het niet op te krijgen is. Daarvan zijn zaken zoals wortels wel makkelijk, ik zaai daar ook altijd een berg van maar dat vriest wel makkelijk in.
Die wortelen kan je ook heel lang op het veld houden, hier zijn de laatste ongeveer eind februari opgegeten geweest. Gewoon zorgen dat ze afgedekt zijn bij vorstweer zodat ze niet bevriezen. (Hier gaat er dan een laag stro op en bij de ergste vorst dit jaar heb ik er ook nog 2 vliesdoeken op gelegd. En die zijn er nog verbazend goed uitgekomen gezien de temperaturen.
 
Ben ook van plan om met een eigen moestuin te beginnen op een stuk van ongeveer 24m2.
Persoonlijk dacht ik aan courgettes, komkommer, wortel & pompoen. Iemand gouden tips voor een beginner? Waar kopen jullie de zaden/plantjes?

Proeftuin ziet er ook zeer leuk uit voor enkele bessen/frambozenstruiken in de tuin :)
Boek: Mijn Moestuin van Wim Lybaert, Youtube: MIGardener, hebben mij enorm veel geholpen toen ik begon.

Zaden/plantjes: in je plaatselijk tuincentrum, online op Tuinadvies, Vlaams Zaadhuis, Moestuinweetjes...

Courgette, pompoen en komkommer ten vroegste pas half april mee beginnen met zaaien (groeien heel snel en mogen pas buiten na 15 mei).

Makkelijk als beginner: radijs, rucola, sla, spinazie, bieten, snijbiet/warmoes, peterselie, bieslook, stengelui

Tomaten moet je nu wel mee beginnen als je wil zaaien, anders beter volgende maand een plantje kopen. Gaat ook prima in pot, trouwens, als je geen serre hebt. Ik doe beiden: een aantal soorten tomaten/pepers in pot en de rest gaat in de grond, als het fout loopt is het geen ramp.

Bieten vind ik ook heel makkelijk en lekker. Qua peulvruchten vond ik struikbonen heel praktisch, niet moeilijk en heel lekker.

Kan zeker ook het moestuinboek van Wim Lybaert aanraden, daar hebben wij vorig jaar veel aan gehad.
Als je groeilicht hebt kan je ook nog in april beginnen (ik begin pas begin april) voor tomaten.
 
Nog een beginnersvraag: hoe vaak geven jullie zaailingen water?
De pepers zijn nu volop gekiemd, paprika begint hier en daar te komen. Tot nu toe heb ik met de plantspuit 1x ‘s ochtends en 1x ‘s avonds gesproeid, maar ik wil ze natuurlijk niet uitdrogen noch verzuipen.

5C9A12B0-F2A6-476E-8F94-9BA4C9FFA8F2.jpeg
 
Nog een beginnersvraag: hoe vaak geven jullie zaailingen water?
De pepers zijn nu volop gekiemd, paprika begint hier en daar te komen. Tot nu toe heb ik met de plantspuit 1x ‘s ochtends en 1x ‘s avonds gesproeid, maar ik wil ze natuurlijk niet uitdrogen noch verzuipen.

Bekijk bijlage 574
Goh als ik zie dat de oppervlakte droog begint te worden, steek ik mijn vinger tot de helft van het eerste kootje een beetje in de grond en als het droog aanvoelt, geef ik water.

Nog een tip voor het water geven die ik zelf veel te weinig toepas: langs onder water geven is beter dan langs boven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan