Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hulp!

Mijn potjes zitten vol met van deze spinnetjes/mijten. Ze zitten enkel op en in de grond, niet op de planten zelf.

Schadelijk? Wat tegen te doen? Is compostgrond, dus misschien helpen ze bij het afbreken van organisch materiaal?
Tja, zolang ze niet aan de planten zitten zou ik er me toch geen zorgen over maken. Ze gaan misschien zelfs nuttig zijn door eventuele bladluizen op te eten:)


Mijn plantjes groeien goed, maar zijn gelig, moet ik mij zorgen maken? Ik had misschien beter potgrond gebruikt.

Ziet eruit als een of ander voedingstekort. Misschien toch eens wat meststof beginnen gebruiken als dit gewoon compost is?
 
Ik heb warmoes, radijs, rucola en raapstelen buiten staan, die zouden er in theorie allemaal tegen moeten kunnen. Bietjes pas gezaaid, die zullen er niets van merken. Mijn venkel moet wel dringend uitgeplant worden...
 
Bij mij staat een deel onder doek, mar broccoli, kruiden, fruit staan zo buiten. Voorlopig nog geen slachtoffers, maar heb nu wel een pot over de plantjes gezet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb warmoes, radijs, rucola en raapstelen buiten staan, die zouden er in theorie allemaal tegen moeten kunnen. Bietjes pas gezaaid, die zullen er niets van merken. Mijn venkel moet wel dringend uitgeplant worden...
Hoe groot is uw venkel nu? Die van mij staan in P9 potten en hebben elk nu zo'n 3 sprieten.
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer even groot denk ik, heb ze in 1 brede pot staan:

i-42KDfX9-L.jpg

Ik ga ze afharden en uitplanten zodra deze koudeprik achter de rug is.
 
Iemand al in geslaagd om San Marzano tomaten te kweken in BE? Of lukt dat enkel in Italië?
 
Iemand al in geslaagd om San Marzano tomaten te kweken in BE? Of lukt dat enkel in Italië?
Ik heb er elk jaar een plant of 4 staan :) gaat perfect, als gewone tomaat vind ik het meh, maar het zijn de ultieme saustomaten imo (samen met kerstomaatjes).

En om op u vraag te antwoorden mbt serre, ik heb er ene van Filclair (de Splendid). Zijn wel direct serieuze serres & ge zit vrij snel aan 1K. Maar wel een gigantisch stevig frame & kwalitatieve (landbouw)folie. Ik ben er enorm tevreden van, maar het hangt natuurlijk af van waar ge naar op zoek zijt. Wilt ge het decoratiever, hoe groot mag het zijn, waar komt ze te staan, etc.
 
Ik heb er elk jaar een plant of 4 staan :) gaat perfect, als gewone tomaat vind ik het meh, maar het zijn de ultieme saustomaten imo (samen met kerstomaatjes).

En om op u vraag te antwoorden mbt serre, ik heb er ene van Filclair (de Splendid). Zijn wel direct serieuze serres & ge zit vrij snel aan 1K. Maar wel een gigantisch stevig frame & kwalitatieve (landbouw)folie. Ik ben er enorm tevreden van, maar het hangt natuurlijk af van waar ge naar op zoek zijt. Wilt ge het decoratiever, hoe groot mag het zijn, waar komt ze te staan, etc.

Is dus de bedoeling als bron voor mijn pizzasaus :) Mijn basilicum zou ik ook in de serre willen grootbrengen. En wat paprika. Nog dingen die het goed doen daarin?

Serre komt in de achtertuin te staan, staat in volle zon. Ik heb een strook naast het tuinpad waar ik iets van 3 meter breed kan zetten.
 
Is dus de bedoeling als bron voor mijn pizzasaus :)

Serre komt in de achtertuin te staan, staat in volle zon. Ik heb een strook naast het tuinpad waar ik iets van 3 meter breed kan zetten.
Als het enkel is voor u saus, zet u een plant of 2 San Marzano waarbij ge er een doorzichtige golfplaat boven installeert. In de gemiddelde zomer haalt ge daar perfect goeie tomaten uit.

Als ge direct wilt installeren in een goeie serre vind ik zoals gezegd die van Filclair heel erg goed (https://filclairserren.be/producten/folietunnels/splendid) en die zijn exact 3 meter breed. Lengte is per anderhalve meter.

Je kan ook voor zo een model uit de Brico oid gaan van 80 euro ofzo, maar dat is goed voor 1 seizoen en dan zijn die meestal ofwel gescheurd, ofwel gekraakt in 1 van de buizen. Maar als het is om eerst te zien of het je ligt kan je het zeker proberen.

Als je toch voor een serre zou gaan, ook komkommers hebben een gigantisch smaakverschil tov in de winkel :)
 
Als het enkel is voor u saus, zet u een plant of 2 San Marzano waarbij ge er een doorzichtige golfplaat boven installeert. In de gemiddelde zomer haalt ge daar perfect goeie tomaten uit.

Als ge direct wilt installeren in een goeie serre vind ik zoals gezegd die van Filclair heel erg goed (https://filclairserren.be/producten/folietunnels/splendid) en die zijn exact 3 meter breed. Lengte is per anderhalve meter.

Je kan ook voor zo een model uit de Brico oid gaan van 80 euro ofzo, maar dat is goed voor 1 seizoen en dan zijn die meestal ofwel gescheurd, ofwel gekraakt in 1 van de buizen. Maar als het is om eerst te zien of het je ligt kan je het zeker proberen.

Als je toch voor een serre zou gaan, ook komkommers hebben een gigantisch smaakverschil tov in de winkel :)

Komkommers worden hier ook vaak gekocht, dus dat kan ik ook wel planten.

Zit je daar wel niet met het gevaar van vergiftiging (zoals bij zelfgekweekte courgettes?)
 
qua serre was ik naar dit aan kijken (in glas wel, met verluchtingsluiken bovenin)

blijentuin2015_09_03_01.jpg
 
Komkommers worden hier ook vaak gekocht, dus dat kan ik ook wel planten.

Zit je daar wel niet met het gevaar van vergiftiging (zoals bij zelfgekweekte courgettes?)
Nee. Dat is sowieso enkel van toepassing als ge doorkweekt vanuit zelf gewonnen zaad omdat je dan inderdaad kruisingen krijgt die invloed hebben op mekaar. Maar bij gekocht zaad 0 risico, ook bij courgettes oid.

En dat zijn perfecte serres, gewoon zorgen dat ge een goeie fundering hebt. Ikzelf ben niet zo'n fan van glas omdat je altijd wel eens een ruitje uittikt of een ander ongelukje, maar dat is een afweging die je zelf moet maken :) Het is voorkeur op dat vlak.
 
Net mijn tomaten verplant naar P9 potjes, morgen de lampen erop zodat ze niet teveel strekken.

De voorgezaaide bietjes komen ook piepen, net als de radijzen & de sla buiten. Ik hoop dat volgende week met het schone weer ook de wortels en de pastinaak gaan bovenkomen. Dan is het ook tijd om werk te maken van mijn kruidenbak en waarschijnlijk al wat kolen zetten :)
 
Mijn tomaten staan al 3 of 4 weken buiten onder afdak. Enkel binnengehaald tijdens de sneeuwdagen.

Dit jaar:
Kers
San marzano
Roma
Noire de crimee
Coeur de poulain
Coeur de boef
Ida gold
Orange pear
Marmande

Begint hier wel wat lastig te worden met die vriesdagen. Elke vensterbank staat vol met plantjes :ROFLMAO: (paprikas etc)

Tomaten durf ik snel buiten doen. Die kiemen op 5-7d en het zaad is altijd per 1000 in een zakske. Als die het niet overleven, ben je snel back on track.
 
Mijn tomaten staan al 3 of 4 weken buiten onder afdak. Enkel binnengehaald tijdens de sneeuwdagen.

Dit jaar:
Kers
San marzano
Roma
Noire de crimee
Coeur de poulain
Coeur de boef
Ida gold
Orange pear
Marmande

Begint hier wel wat lastig te worden met die vriesdagen. Elke vensterbank staat vol met plantjes :ROFLMAO: (paprikas etc)

Tomaten durf ik snel buiten doen. Die kiemen op 5-7d en het zaad is altijd per 1000 in een zakske. Als die het niet overleven, ben je snel back on track.
Njah, ik ben er vrij klassiek in, midden maart planten, dan onder de lampen, en ergens midden mei uitplanten. Ik heb het dit jaar eigenlijk heel beperkt gehouden qua variëteiten:
San Marzano
Sweet baby (kerstomaat, fantastisch lekker!)
Marmande
trostomaten

Wil iets meer paprika's en pepers zetten dit jaar, maar zullen wel gekochte plantjes worden. Had andere dingen te doen toen ik ze moest zaaien dusja.
 
Een week na mijn peper en aubergine zaailingen voeding te hebben gegeven omdat ze geel uitsloegen, resultaat: cayennepepers zien er super uit, volgende week ergens beginnen met toppen. Jalapenos zien er nog miserabel uit, groeien bijna niet maar misschien dat nog eentje te redden valt. Aubergines beginnen zich ook te herpakken. Mijn paprika's slaan ook geel uit, terwijl ze van bij het begin voeding kregen na verspening in compostgrond. Dus ik denk toch dat het transplant shock moet geweest zijn.

Update ivm zoete aardappel:
qylKN_moj8h2Pcy87ZMmmQ0WxehjJCbTUiCB6T4-OkOZGB8FjPhzfJ21pF_Y8lPn9Ws2A49yp-zUS5Hg-NSjNvbM4cXrUXFmJwpl4r7iBSDMITHFNU0TiGdfztkz-aqc9Zh-UIph813PLlgCvlA8AjmwOxVPVQT19sUv_y697a-3Q9Ca1WTZ_5ZRTiwS9IUfWTrWNn4GHDWk9tQD735dJc60CI7hoOlWDdBSZQa0YCA31vhCkW4nPa8Ia0gsBx9vwIkeSBY8SY8hz3ZpVUmVsR_aAWeD7Yk6_8IlAbIs8mV3C6LZdcm_rQhM3xhTNBR00JlvVCzBkRAlTWOXjI-PmEqWG31p_SmuIG6glco1V1kI5uALHxaSlVaK0AqrmVpVnNSxocbo-r2jrAkG8FZhr9CVPynHJlD6IC-r75FIZMMJyHj-iQcBLOssuStvC4IEbbRaSHVXe3gly_caSO-1yXIadSksTjRJL67RmpxFspy6EtqPf-lN23hJa1nTkqaTs83JE7HZRbmIezWnUOFLwJzRYBXlbwnUtYLgfABYZ8blnWrs6j3JcoBpHsY2fIfGktOvWXgz9B8K1DkVk1eLKfX1RmS_OCUDGaLfqmiG_yA2QzLILScnuFXoxseOfZRo-ZckRUjbxiHWiF1Km0Ewj6ptQDPYZvNxzcP2OtrJTJ71lDHOIXRdfKBn9taxA09scA8tMm63lFdkwqwCTg3BCgE=w1255-h941-no


Super he, drie stekken die zich mooi aan het ontwikkelen zijn. Vraag me af wanneer het tijd is om ze er af te halen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Hier gaat het best goed met de pepers. Ik heb een aantal plantjes weggeschonken en de rest verpot. Omdat ik geen serre heb gaan de pepers en tomaten deels in een pot, de rest krijgt een kans in de tuin, al gaan de pepers het niet lang trekken vrees ik.

DSCF6690-L.jpg

De venkel staat sinds zaterdag (beschut) buiten, die doet het ook goed. Zodra de nachten warmer worden plant ik ze in de bak.

Vorige week heb ik komkommers, courgette en pompoenen voorgezaaid, hopelijk komen die zaailingen eerstdaags op, voorlopig nog niets te zien.

Oeh en bijna vergeten: afgelopen weekend de eerste rabarber geoogst :)

DSCF6689-XL.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan