Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
De tomaten hier hebben vorige week binnen staan kiemen. Nu de planten een cm of 10 zijn staan ze terug in de serre. Laten staan of terug binnen de komende nachten?

Verder me de laatste 2 jaar bezig gehouden om de hete zomers zo goed mogelijk door te komen zonder je blauw te betalen aan waterverbruik. Het laatste jaar overgestapt van mooie rechte perken per groentesoort naar een ondoordringbaar bos waar alles door elkaar staat, maar met het doel de grond zoveel mogelijk uit de zon te halen. En met succes. Meer opbrengst maar wel extra moeilijk om goed te zien wat te oogsten.
 
Mooi! Hier gaat het best goed met de pepers. Ik heb een aantal plantjes weggeschonken en de rest verpot. Omdat ik geen serre heb gaan de pepers en tomaten deels in een pot, de rest krijgt een kans in de tuin, al gaan de pepers het niet lang trekken vrees ik.
De venkel staat sinds zaterdag (beschut) buiten, die doet het ook goed. Zodra de nachten warmer worden plant ik ze in de bak.

Vorige week heb ik komkommers, courgette en pompoenen voorgezaaid, hopelijk komen die zaailingen eerstdaags op, voorlopig nog niets te zien.

Oeh en bijna vergeten: afgelopen weekend de eerste rabarber geoogst :)

Mijn pepers stonden vorig jaar gewoon zo onbeschut buiten, hebben het heel goed gedaan. Kunnen wel tegen een stootje. :)

Mijn venkel deze week ook uitplanten.

En de eerste tomaatjes zijn opgekomen.

Volgend weekend meloen, komkommer, courgette en pompoen zaaien.

setup uitbreiding. let ook op de spinnenwebben >.>

Mooi mooi! Volgend jaar wil ik toch ook zo'n kast, want nu staat alles slordig op de grond met een groeilamp erboven ge-mcgyverd.
 
Eerste stek genomen, zaten al wortels aan, handig!

PXL_20210412_180327945.jpg
 
Eerste stek genomen, zaten al wortels aan, handig!

Bekijk bijlage 983
Zalig! Jaloers 😛 mijn gewone patatten krijgen scheuten dat het niet normaal is, maar de zoete heeft er geen zin in. Binnenkort eens kijken voor plantjes.

De pepers en paprika’s doen het hier goed, althans toch voor mijn eerste keer. Enkel de pepers in het kleine bakje zijn wat aan het strekken maar goed, binnenkort 3e paar blaadjes en dan kan ik ze in potjes steken.

Intussen 6 tomatenplanten in de serre gezet, en vandaag wat wortel en radijs gezaaid en de kruidenbak eens opgekuist.
En de rabarber, die blijft maar gaan, misschien binnenkort ook iets oogsten.

01520FB6-3528-44F6-860C-EBD306E84387.jpeg
B18938F9-4A59-46A0-8CC2-7EDF6AF5E5EE.jpeg
149B7744-86D8-49C1-921B-2E405F4CA911.jpeg
8993889A-22C8-4E7E-9BD8-38C7A0BD14EC.jpeg
 
Zalig! Jaloers 😛 mijn gewone patatten krijgen scheuten dat het niet normaal is, maar de zoete heeft er geen zin in. Binnenkort eens kijken voor plantjes.

De pepers en paprika’s doen het hier goed, althans toch voor mijn eerste keer. Enkel de pepers in het kleine bakje zijn wat aan het strekken maar goed, binnenkort 3e paar blaadjes en dan kan ik ze in potjes steken.

Intussen 6 tomatenplanten in de serre gezet, en vandaag wat wortel en radijs gezaaid en de kruidenbak eens opgekuist.
En de rabarber, die blijft maar gaan, misschien binnenkort ook iets oogsten.
Ziet er heel mooi uit! Mijn pepertjes heb ik vandaag getopt.

Rabarber geen ervaring mee, zou ook niet weten waarvoor te gebruiken. Wat doen jullie daar allemaal mee?
 
Ziet er heel mooi uit! Mijn pepertjes heb ik vandaag getopt.

Rabarber geen ervaring mee, zou ook niet weten waarvoor te gebruiken. Wat doen jullie daar allemaal mee?
Ik maak er alvast rabarbertaart, confituur en moes (zoals appelmoes) van. You love it or hate it :smile:
 
1 tomatenplant ziet er maar raar uit, de rest staat wel mooi.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Valt dit nog te redden?

F74A4426-1F59-44BF-88F8-E65B13ADB3EA.jpeg
 
1 tomatenplant ziet er maar raar uit, de rest staat wel mooi.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Valt dit nog te redden?

Bekijk bijlage 1078
Dat ziet er naar mijn mening vorstschade uit. Als u top kapotgevroren is kunt ge altijd die zijtak vanonder gebruiken als nieuwe hoofdtak (dus u hoofdtak eruit knippen en verderwerken op u scheuten die ge gaat krijgen daaronder), maar ik zou er eerlijk gezegd gewoon een nieuwe plant zetten.
 
Dat ziet er naar mijn mening vorstschade uit. Als u top kapotgevroren is kunt ge altijd die zijtak vanonder gebruiken als nieuwe hoofdtak (dus u hoofdtak eruit knippen en verderwerken op u scheuten die ge gaat krijgen daaronder), maar ik zou er eerlijk gezegd gewoon een nieuwe plant zetten.

Inderdaad, mijn eerste gedacht ook vorstschade.
Bizar want ze staat midden in de serre, tussen allemaal andere planten die ongedeerd zijn.
Nuja, dank voor de tips, ik fix een nieuw plantje!
 
Venkel is uitgeplant en eerste onbeschutte nacht goed doorgekomen! Fruithoekje is af, alle aardbeien zijn geplant samen met frambozen, braambessen en aalbessen. Nog wat radijzen, bieten bijgezaaid in volle grond. Warmoes is mooi aan het opkomen, zowel die in de moestuinbak (voor blad) als die in volle grond (voor de ribben).

Qua bladgroente begint de rucola mooie echte blaadjes te maken alsook de rapestelen. Binnen een maandje oogstklaar denk ik :)

Tomaten zijn klaar om naar buiten te gaan.
Pepers groeien goed, goed hersteld na toppen met een mooie volle groei.

Nu aan het kiemen: bonenkruid, snijselder, cucamelons, komkommer en courgette. Mijn pompoen loopt wat achter, die heb ik voor de zekerheid opnieuw gezaaid.
 
Mijn venkel ook uitgeplant vandaag, samen met zonnebloemen, cosmos, zinnia, bernagie en goudsbloem. Gisteren ijsbergsla, munt, citroenmelisse en marjolein uitgeplant en rode biet, extra radijzen, extra koriander en extra rucola gezaaid. De moestuin begint stilaan vorm te krijgen. :)

Binnen tweede stek genomen van de zoete aardappel en in water gezet. Tomaten en Nieuw-Zeelandse spinazie krijgen de komende dagen hun eerste echte blad. Spruiten, mizuna en paksoi zijn aan hun tweede echte blad bezig. Cayennepepers en paprikas groeien gestaag verder. Jalapenos beginnen zich te herpakken. Ook komkommer, groene courgette, gele courgette en meloen gezaaid.

Komende twee weken ergens pompoen, butternut, sperzieboontjes en tagetes zaaien.
 
Heb een stuk van de tuin gefreesd en zou hiervan een stukje als moestuin willen gebruiken. Zou het wel willen afboorden, maar hoe doe ik dit best? Zou dus liefst twee bakken van 1 op 2 ofzo willen zetten, eventueel omringd door boomschors of gewoon de gazon.
Dacht eerst om gewoon 8 planken te gaan halen maar dat zal al snel rot worden als dat een paar centimeter in de grond zit zeker?
Betonnen platen zijn dan weer moeilijker te zetten...
 
Al te zien welk hout é :)

Is het de bedoeling om deze 10cm of zo diep te zetten? Ik denk dat ge toch best af zijt met beton dan. Er bestaan plastieken alternatieven ook natuurlijk, of uit cortenstaal
 
Heb een stuk van de tuin gefreesd en zou hiervan een stukje als moestuin willen gebruiken. Zou het wel willen afboorden, maar hoe doe ik dit best? Zou dus liefst twee bakken van 1 op 2 ofzo willen zetten, eventueel omringd door boomschors of gewoon de gazon.
Dacht eerst om gewoon 8 planken te gaan halen maar dat zal al snel rot worden als dat een paar centimeter in de grond zit zeker?
Betonnen platen zijn dan weer moeilijker te zetten...
Ik heb de overschot van die ecoboarding (plastiek) van mijn tuin gebruikt om mijn moestuin mee af te boorden en het ziet er toch ferm proper uit moet ik zeggen.
 
Al te zien welk hout é :)

Is het de bedoeling om deze 10cm of zo diep te zetten? Ik denk dat ge toch best af zijt met beton dan. Er bestaan plastieken alternatieven ook natuurlijk, of uit cortenstaal
Welk hout dan?
10 cm nu niet. Maar zou dan wel 4 vierkante palen halen om het hout aan vast te zetten zodat de palen wel wat dieper de grond in kunnen.
 
Pastinaak is volop aan het kiemen, den deze is content 😁 dikke drie weken geleden gezaaid in volle grond en ik heb hier en daar wel wat gelezen dat pastinaak moeilijk kiemt, dus blij dat het alsnog gelukt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan