Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag voor de eerste keer ooit mijn pepers en paprika in potjes gezet, 2x 2 soorten, in totaal een 50tal stuks. Lessons learned:
  1. Plantjes van deze leeftijd (3 paar blaadjes) zijn veel fragieler dan je denkt - ik hoop dat ze het allemaal gaan overleven.
  2. Koop grotere potjes
  3. Orde. Ik heb in een bepaalde volgorde gezaaid maar geen bordjes gezet. Het verpotten heb ik redelijk chaotisch gedaan. Resultaat: ik weet absoluut niet meer wat wat is :unsure:. Ik neem aan dat je voorlopig het onderscheid niet kan zien?
Ze lijken wat van slag nu, maar hopelijk komt dat tegen morgen weer helemaal in orde.
 
Vandaag voor de eerste keer ooit mijn pepers en paprika in potjes gezet, 2x 2 soorten, in totaal een 50tal stuks. Lessons learned:
  1. Plantjes van deze leeftijd (3 paar blaadjes) zijn veel fragieler dan je denkt - ik hoop dat ze het allemaal gaan overleven.
  2. Koop grotere potjes
  3. Orde. Ik heb in een bepaalde volgorde gezaaid maar geen bordjes gezet. Het verpotten heb ik redelijk chaotisch gedaan. Resultaat: ik weet absoluut niet meer wat wat is :unsure:. Ik neem aan dat je voorlopig het onderscheid niet kan zien?
Ze lijken wat van slag nu, maar hopelijk komt dat tegen morgen weer helemaal in orde.
Ik pak altijd P9 potjes om in te verspenen. En onderscheid, ga je idd pas kunnen zien als er fruit aan komt. :p

Over dat van slag zijn, ja komt goed hoor, herinner je je mijn post over gele blaadjes aan mijn pepers? Wel zo zien ze er nu uit:

PXL_20210425_105821737.jpg

Nog wat foto's:
PXL_20210425_105750854.jpg

PXL_20210425_113606865.jpg

PXL_20210425_105833806.jpg

PXL_20210425_113559996.jpg

PXL_20210425_105357276.jpg

PXL_20210425_105344708.jpg

PXL_20210425_105319451.jpg

PXL_20210425_105232694.jpg

PXL_20210425_105326996.jpg

PXL_20210425_105249390.jpg

Volgende week paksoi, spruitjes en mizuna uitplanten denk ik (heb ik nog geen foto van genomen, nog maar 2 a 4 blaadjes aan)
 
Ziet er mooi uit @GemaneDude ! En een mooi verdeelde collectie, een beetje van alles, zeer leuk om te zien 😁
Dat probeer ik ook na te streven, alleen bij de pepers en paprika is dat dus mislukt. Ik had schrik dat er maar zeer weinig zou kiemen - ik zit hier nu schoon met 50 plantjes in de living :unsure:. Maar ik ben mede dankzij jullie tips volop aan het bijleren, dus het gaat alleen maar leuker worden.
 
Ziet er mooi uit @GemaneDude ! En een mooi verdeelde collectie, een beetje van alles, zeer leuk om te zien 😁
Dat probeer ik ook na te streven, alleen bij de pepers en paprika is dat dus mislukt. Ik had schrik dat er maar zeer weinig zou kiemen - ik zit hier nu schoon met 50 plantjes in de living :unsure:. Maar ik ben mede dankzij jullie tips volop aan het bijleren, dus het gaat alleen maar leuker worden.
Paprika en peper (en tomaten) zijn eigenlijk vlotte kiemers ze. Ik heb mij in het begin ook laten vangen toen ik telkens 4 keer zoveel zaaide als wat ik nodig had :p Nu zaai ik gewoon dubbel, dat raak ik meestal wel kwijt als het nodig is.
 
Ik heb mijn grootste tomatenplant wat overmatig bewaterd, niet goed nagedacht dat ze buiten minder behoefte hebben. De top is wat gelig, hopelijk komt nog goed...

Raapstelen en warmoes zijn wel goed op gang nu:
i-6MMCR6X-L.jpg

i-ggBFkng-L.jpg


Foto's van vorige week, ondertussen is de warmoes echt mooi gevorderd.​
Radijzen gaan ook vlot.
Mijn buiten gezaaide bieten doen er ook wel lang over om op te komen.
 
Mannekes, het zijn toch echt nog koude nachten hé. Ik durf mijn tomaten niet buiten laten...

Koolrabi (plantjes gekocht) vandaag in de grond gestoken. Bonen en andijvie gezaaid (binnen).

Klimrekje voor de komkommer klaar gemaakt en wat onkruid gewied.

Dat het maar snel warmer wordt want mijn courgetten/pompoenen/komkommers willen de grond in :)
 
Mannekes, het zijn toch echt nog koude nachten hé. Ik durf mijn tomaten niet buiten laten...

Koolrabi (plantjes gekocht) vandaag in de grond gestoken. Bonen en andijvie gezaaid (binnen).

Klimrekje voor de komkommer klaar gemaakt en wat onkruid gewied.

Dat het maar snel warmer wordt want mijn courgetten/pompoenen/komkommers willen de grond in :)
Ja deze nacht nog gevroren hier.

Mijn komkommers, courgetten en meloenen willen maar niet uitkomen precies. :(

Morgen boontjes, boerenkool en palmkool voorzaaien denk ik.
 
eerste radijzen, ajuin en sla gespot. Spinazie nog niks te zien >.<

Mijn cucamelons beginnen een beetje groot te worden voor binnen. tomaten ook, maar het gaat hier niet boven de 10 gemiddeld gaan de volgende 8 dagen spijtig genoeg.
 
Wat tips voor tomatenplanten gevraagd. Ik heb dit artikel gelezen en hoewel er veel nuttigs instaat, vind ik eigenlijk niet echt het antwoord:

Mijn tomatenplantjes krijgen al de eerste bloemetjes. Laat ik die gewoon hun ding doen of mag/moet je die verwijderen? De planten zijn echt nog niet zo groot (30tal cm).
Ook wordt het stilaan tijd om die spiralen er bij te steken neem ik aan?
 
Steun geven inderdaad en je mag de bloemen laten hangen, denk ik. Ik heb er ook al. Als je tomaten binnen staan ook regelmatig eens "trillen" om je bloemen te bevruchten.

Eén van mijn planten maakt dikke, "siamese" bloemen aan. Blijkbaar mogelijk gelinkt aan een te koude opkweek :)
 
Ik heb basilicum staan in een klein overdekt serre bakske. Hoe vaak mag je dat nu water geven?
 
Mediterraanse kruiden hebben veel warmte nodig en weinig water. Dus ongeveer 1x in de week, maar dat hangt ook af van de temperatuur buiten natuurlijk. Nu basilicum buiten laten is sowieso om problemen vragen denk ik :)

Geen echte stormschade, buiten een moestuinkabouter die omvergewaaid is en enkele afgeknapte blaadjes van de koolrabi.
Ik denk dat ik zondag mijn courgettes ga uitplanten. Toch de grootste plant alvast want die moet echt de grond in.
 
Mediterraanse kruiden hebben veel warmte nodig en weinig water. Dus ongeveer 1x in de week, maar dat hangt ook af van de temperatuur buiten natuurlijk. Nu basilicum buiten laten is sowieso om problemen vragen denk ik :)

Geen echte stormschade, buiten een moestuinkabouter die omvergewaaid is en enkele afgeknapte blaadjes van de koolrabi.
Ik denk dat ik zondag mijn courgettes ga uitplanten. Toch de grootste plant alvast want die moet echt de grond in.

En als ze binnen staan, hoe vaak dan water?

Ik had online ergens gezien dat ze die langs onder water geven in een schaaltje, elke dag de pot erin zetten voor 10 min.

hier dus. Diene mens heeft daar een miljoen plantjes staan die nog leven, zal het dus denk ik wel weten zeker? :laugh:
 
Ja, dat is zeker een goed filmpje.

In de praktijk zal je dat plantje gaandeweg wel "leren kennen", klinkt stom maar zo ervaar ik het bij mijn planten. Eénmaal per dag een beetje water geven langs onder is inderdaad een goeie methode, omdat je de plant nooit kan "verzuipen". Normaal zal je plant ook laten zien wanneer ze echt water nodig heeft als je de frequentie van water geven vermindert :)
 
Late as usual :unsure:

Heb ondertussen nog een klein stukje grond waar ik wat groenten zou willen zetten. Stond vroeger veel onkruid op maar is gefreesd en probeer het nu wat proper te houden (al komt er wel geregeld gefreesd onkruid terug piepen).
Ik heb ook nog wat betonnen platen gevonden die ik ga gebruiken als boord.

Hoe ga ik nu verder? Zien dat meeste onkruid weg is en dan wat zakken meststof (hoeveel nodig per m²?) gaan halen om met de grond te vermengen? En dan plantjes zetten?

Ondertussen moet ik ook nog eens een plan opmaken van wat ik waar zet en wanneer. Ik heb me vorig weekend even geamuseerd met die moestuintjes van Albert Heijn. Courgette en Pompoen kan na verloop van tijd uit het potje en naar het 'nieuwe' stuk.
 
Mediterraanse kruiden hebben veel warmte nodig en weinig water. Dus ongeveer 1x in de week, maar dat hangt ook af van de temperatuur buiten natuurlijk. Nu basilicum buiten laten is sowieso om problemen vragen denk ik :)
Nu vind ik de verzamelterm 'Mediterraanse kruiden' wel wat verwarrend gekozen, tijm en rozemarijn zijn bvb hele andere planten dan Basilicum.
Wel akkoord dat je hem best nog binnen laat staan met die koude nachten.

Ik koop hier elk jaar een plantje uit de Colruyt en verplant de individuele planten dan naar een grote bak met verse potgrond die dan de hele zomer op de vensterbank staat. Ik geef wel gewoon water langst boven (dat moet ik mss eens anders doen). Die tip van nooit de topblaadjes te plukken is ook wel een belangrijke om ze goed te laten groeien.
 
Nu vind ik de verzamelterm 'Mediterraanse kruiden' wel wat verwarrend gekozen, tijm en rozemarijn zijn bvb hele andere planten dan Basilicum.
Wel akkoord dat je hem best nog binnen laat staan met die koude nachten.

Ik koop hier elk jaar een plantje uit de Colruyt en verplant de individuele planten dan naar een grote bak met verse potgrond die dan de hele zomer op de vensterbank staat. Ik geef wel gewoon water langst boven (dat moet ik mss eens anders doen). Die tip van nooit de topblaadjes te plukken is ook wel een belangrijke om ze goed te laten groeien.

Haal jij elk individueel plantje uit die kluit? Ik verdeel ze in een stuk of 5 groepen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan