Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Late as usual :unsure:

Heb ondertussen nog een klein stukje grond waar ik wat groenten zou willen zetten. Stond vroeger veel onkruid op maar is gefreesd en probeer het nu wat proper te houden (al komt er wel geregeld gefreesd onkruid terug piepen).
Ik heb ook nog wat betonnen platen gevonden die ik ga gebruiken als boord.

Hoe ga ik nu verder? Zien dat meeste onkruid weg is en dan wat zakken meststof (hoeveel nodig per m²?) gaan halen om met de grond te vermengen? En dan plantjes zetten?

Ondertussen moet ik ook nog eens een plan opmaken van wat ik waar zet en wanneer. Ik heb me vorig weekend even geamuseerd met die moestuintjes van Albert Heijn. Courgette en Pompoen kan na verloop van tijd uit het potje en naar het 'nieuwe' stuk.

Mezelf even quoten en meteen bijkomende vraag stellen: gebruiken jullie een bepaalde site (of is het puur ervaring?) om na te gaan hoeveel plek een bepaalde groente nodig heeft?
Kwestie van geen vier pompoenplanten in mijn bordertje van 2 op 1 te steken, dat spreekt voor zich. Langs de andere kant kan ik moeilijker inschatting hoe groot een courgetteplant of komkommerplant kan worden.
 
Mezelf even quoten en meteen bijkomende vraag stellen: gebruiken jullie een bepaalde site (of is het puur ervaring?) om na te gaan hoeveel plek een bepaalde groente nodig heeft?
Kwestie van geen vier pompoenplanten in mijn bordertje van 2 op 1 te steken, dat spreekt voor zich. Langs de andere kant kan ik moeilijker inschatting hoe groot een courgetteplant of komkommerplant kan worden.
Om even te antwoorden op alles: onkruid consistent wegschoffelen zal je inderdaad moeten doen, maar als je het nu goed doet is het binnen een goeie maand heel makkelijk bij te houden. Ervaring is dat de "explosie" van onkruid er altijd is in het begin van het seizoen bij regen en warm weer (= dit weekend :p)
Als de grond ervoor niet intensief gebruikt is lijkt meststof me dit jaar niet aangewezen. Enkel als je echt veeleisende soorten zoals kolen bv zou planten kan je wat mest rond het plantgat strooien, maar ik zou gewoon net voor de winter wat compost smijten tbh. Zou zeker moeten volstaan.

Hoe groot is je stuk? Voor een pompoen of courgette heb je énorm veel plaats nodig (courgette is net geen vierkante meter, bij een pompoen zit je daar ver over). Ik google het meestal gewoon, al weet ik ondertussen het meeste wel uit het hoofd. Als je dus specifieke zaken zou in gedachten hebben, shoot.
 
Ik heb het moestuinboek van Wim Lybaert als algemene infobron, naast het internet uiteraard (YouTube!). De typische kleppers zijn courgette (min 1m²), pompoen (dat woekert zo ver als je het toelaat) en komkommer (best laten klimmen?) Verder kan je wel eenvoudig opzoeken hoeveel ruimte een plantje nodig heeft. Reken voor een "normaal" gewas een rijafstand van 20-25 cm, plantafstand varieert echt heel sterk van gewas tot gewas. Voor veel zaken vind je altijd wel plek (radijzen, bieten, stengelui, sla, etc..

Ik ben ook "gewoon" begonnen op een stuk braakliggende grond die ooit als moestuin gediend had. Gewoon onkruid weggehaald en begonnen, niks bemest ofzo. Geen problemen gehad. Ik bemest alleen waar het echt nodig is, en ik zet hier en daar ook groenbemesters.

[edit] Gisteren een lente-omelet gemaakt met groene kruiden en raapstelen. Echt lekker. Die raapstelen gaan nu snoeihard en kunnen we komende weken makkelijk 1-2 keer per week van oogsten. Best veelzijdig want je kan ze als bladgroente eten of gestoofd zoals spinazie. Zeer rijk aan eiwitten! :D

De eerste radijzen zijn ook bijna klaar.

Mijn pluksla en andijvie zijn aan het opkomen. Bonen nog niet.
 
Om even te antwoorden op alles: onkruid consistent wegschoffelen zal je inderdaad moeten doen, maar als je het nu goed doet is het binnen een goeie maand heel makkelijk bij te houden. Ervaring is dat de "explosie" van onkruid er altijd is in het begin van het seizoen bij regen en warm weer (= dit weekend :p)
Als de grond ervoor niet intensief gebruikt is lijkt meststof me dit jaar niet aangewezen. Enkel als je echt veeleisende soorten zoals kolen bv zou planten kan je wat mest rond het plantgat strooien, maar ik zou gewoon net voor de winter wat compost smijten tbh. Zou zeker moeten volstaan.

Hoe groot is je stuk? Voor een pompoen of courgette heb je énorm veel plaats nodig (courgette is net geen vierkante meter, bij een pompoen zit je daar ver over). Ik google het meestal gewoon, al weet ik ondertussen het meeste wel uit het hoofd. Als je dus specifieke zaken zou in gedachten hebben, shoot.

Grootte van het stuk weet ik niet van buiten. (Rekening houden met wat afstand van de omheining etc). Maar plan was om drie borders te maken van ongeveer 195cm lang en 114cm breed (ruw geschat). Het stuk zelf is rondom pakweg een halve meter groter waar ik een pad zou voorzien of schors zou leggen.

Even gekeken welke zaadjes ik van de AH heb. Maar op zich denk ik eerder om gewoon plantjes te kopen en eerst af te wachten wat er uit die potjes van AH komt.

AH: palmkool, radijs, peultjes, wortel, snijbiet, courgette, pompoen, cherrytomaat, komkommer, spinazie, pluksla, andijvie.

Bak 1 met kolen: palmkool, radijs (eventueel aan te vullen met bloemkool, broccoli, spruitjes).

Bak 2 met vruchtgroenten: pompoen (valt dan allicht af gezien de grootte), courgette en komkommer. Eventueel eens kijken of ik de pompoen ergens anders kan zetten.

Bak 3 met bladgroenten: spinazie, pluksla, andijvie. Eventueel aan te vullen met selder of knolselder of zo.
 
Die koude nachten... de helft van mijn patatten is kapot gevroren...

Heb 300-400 planten. Pepers, paprikas etc. De meeste fancy staan binnen, maar de Overigen 300 staan al in serre. Elke nacht paar die sneuvelen... ook wat pepers die al 50cm waren met overduidelijke koude schade...

Hopelijk betere temperature binnenkort
 
En als ze binnen staan, hoe vaak dan water?

Ik had online ergens gezien dat ze die langs onder water geven in een schaaltje, elke dag de pot erin zetten voor 10 min.

hier dus. Diene mens heeft daar een miljoen plantjes staan die nog leven, zal het dus denk ik wel weten zeker? :laugh:
Zelfs die voeding is onzin...

Ik koop elk jaar 1 potje basilicum, liefst eentje die nog niet al te groot is (hoe minder wortels er vanonder woekeren hoe beter). Dan pak je thuis een grote pot waar je dagelijkse aarde in doet (DCM groenten en kruiden bv.) en dan kun je overpotten. Desnoods de kluit verdelen over de nieuwe pot en eventjes met rust laten.

Weekje of 2 erna kun je beginnen plukken. En ipv zoals op de video ze blaadjes plukken kun je beter toppen, heel het scheutje weg onder de 2 bladoksels dus. Als je dan even wacht ga je zien dat er aan de 2 bladeren er onder nieuwe takjes groeien. Als je dat wat goed aanpakt kun je dus letterlijk een volledig jaar doen met zo 1 plant(je).
 
Vandaag nog eens naar de Oh'Green geweest. Altijd fijn daar rond te lopen tussen al die plantjes. Me een meloen (Charentais), komkommer (geënt), gele courgette en laurierplantje gekocht. Eerste drie omdat zaadjes niet uitgekomen waren thuis. Volgende week ergens uitplanten.

Wel cringe toen ik zag dat ze radijs-zaailingen verkopen met 5 in een pot.
 
wacht, waarom ?
Je kan radijzen niet verspenen. Dus als ze in zo een klein potje opeengepropt zaten heb je 4 dode radijzen en 1 goeie, of 5 van die mini's die mekaar verdringen.

Dat en het feit dat radijs zowat de snelst groeiende en makkelijkste groente is die er is :p
 
Je kan radijzen niet verspenen. Dus als ze in zo een klein potje opeengepropt zaten heb je 4 dode radijzen en 1 goeie, of 5 van die mini's die mekaar verdringen.

Dat en het feit dat radijs zowat de snelst groeiende en makkelijkste groente is die er is :p
Mja ik heb hopen radijzen op elkaar, in een rij maar niet uitgedund ofzo en dat doet niet echt moeilijk. Dus als je die potjes dan in de volle grond ziet dan moet dat wel goed komen imo
 
wacht, waarom ?
Inderdaad zoals horste zei, verspeent niet goed, is heel makkelijk zelf te zaaien en ook veel goedkoper als je het zelf doet. Denk dat ze zo'n potje met 5 radijzen voor anderhalve euro verkopen. Voor hetzelfde geld zaai ik op zijn minst 100 radijzen (of hoeveel er in een zakje zaad zitten).
 
Aaah radijzen, je kan er wel op rekenen om gewoon snel oogstklaar te zijn :D

DSCF6776-L.jpg

Ik heb vanmorgen vlug mijn grootste courgette uitgeplant want die moest echt héél dringend de grond in. Hopelijk overleeft die de occasionele rukwind. Ook een cucamelon in de grond gestoken. Mijn andere pompoenen/courgettes/komkommers mogen nog wat langer wennen aan de buitenlucht.

Ik heb dus véél te veel raapstelen :D Lesje geleerd. Qua bladgroente zit ik goed voor de rest van de zomer denk ik :D
Venkel voelt zich nu écht in z'n sas, met die warmere temperaturen.

Tomaten staan nu onder mijn half-open terras; wat een raam heeft aan de zuidkant en open is aan de westkant. Hopelijk is een goede teelt daar haalbaar.

Bonen zijn aan het opkomen! Ook de bloemen die ik naast en tussen de moestuin zaaide zijn nu echt aan het groeien. Ik heb alleen een heel vervelende woekeraar in één van mijn bloemenbedden: knopkruid. Dat moet ik komende weken wel nauw opvolgen want anders gaat dat een hele hoop *gewenste* bloemen verdringen.
 
Weer even een beginnersvraag:
-Komkommers best omhoog laten groeien? Maakt het uit op welke constructie? Dacht gewoon wat van die groene ijzeren kippendraad te gebruiken of iets in elkaar te steken met van die bamboe stokjes waar ik de tomatenplanten mee ondersteun.
 
Weer even een beginnersvraag:
-Komkommers best omhoog laten groeien? Maakt het uit op welke constructie? Dacht gewoon wat van die groene ijzeren kippendraad te gebruiken of iets in elkaar te steken met van die bamboe stokjes waar ik de tomatenplanten mee ondersteun.

Idd best omhoog. Vorig jaar heb ik ze laten groeien op zo'n stuk stevige ijzeren rasterdraad. Dit jaar heb ik 3 rozenbogen naast elkaar geplaatst, met een extra klimdraad over, waar ik komkommer, meloen en sluimererwten op ga laten groeien. Maar ik denk dat type constructie niet echt uitmaakt, gewoon stevig genoeg.

Moest jij, of iemand anders, een rozenboog willen, mag je me altijd contacteren (enkel ophalen). Ik had er eind vorig jaar 3 besteld, maar ze hadden mij er een stuk of 20 opgestuurd. Is van het merk Giardino Arco Rosa.
 
Idd best omhoog. Vorig jaar heb ik ze laten groeien op zo'n stuk stevige ijzeren rasterdraad. Dit jaar heb ik 3 rozenbogen naast elkaar geplaatst, met een extra klimdraad over, waar ik komkommer, meloen en sluimererwten op ga laten groeien. Maar ik denk dat type constructie niet echt uitmaakt, gewoon stevig genoeg.

Moest jij, of iemand anders, een rozenboog willen, mag je me altijd contacteren (enkel ophalen). Ik had er eind vorig jaar 3 besteld, maar ze hadden mij er een stuk of 20 opgestuurd. Is van het merk Giardino Arco Rosa.
Zo'n rozenboog lijkt me al redelijk hoog? Heeft een komkommer die hoogte nodig of wat is voldoende?
 
Als ik zo kijk naar het filmpje van Moestuinweetjes over pepers en paprika, zou dit ongeveer het moment zijn dat de plantjes naar buiten mogen.


Mijn plantjes zijn nog niet eens groot genoeg om al af te toppen zoals hij reeds deed in maart, laat staan dat ze even groot zijn als in mei in dat filmpje.
Nog enkele weken binnen laten?

5A4451A4-9C4B-4917-95A3-82CABC53B52A.jpeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan