Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pastinaak is volop aan het kiemen, den deze is content 😁 dikke drie weken geleden gezaaid in volle grond en ik heb hier en daar wel wat gelezen dat pastinaak moeilijk kiemt, dus blij dat het alsnog gelukt is.
Bij vers zaad kiemt het vrij vlot, maar het is maar een 2 jaar houdbaar. Daarna kunt ge het beter in de vuilbak gooien.
Geniet ervan iig, hele lekkere groente om te kweken :D
 
Verlof deze week, moestuin tijd!

Vandaag 100+ paprikas en pepers opgepot. Laatste tomaten, komkommers, courgette, pompoenen, paprikas gezaaid. Morgen de grote serre prepareren. 300m2, wel wat plantjes nodig :ROFLMAO:

Eerste patatten zijn aan het opkomen, morgen de late patatten in de grond en heel veel onkruid weg doen...:cautious:

Tegen einde van de week zou alles gezaaid moeten zijn en in de grond moeten zitten (ongeveer).
 
Ik zie hier precies veel mensen die pepers kweken. Welke hebben jullie en wat doen jullie er mee? Ik heb twee jaar geleden eens cayennepeper en habanero gezet. Van de Habanero is niks gekomen, van de cayenne wel. Hier heb ik er een aantal van gebruikt om een hot sauce te maken, maar dat sloeg me toch flink tegen :unsure: .

Ik denk dat ik eens moet zoeken achter van die Pimiento's de Padron. Kan nog wel lekker zijn op de bbq
 
Ik zie hier precies veel mensen die pepers kweken. Welke hebben jullie en wat doen jullie er mee? Ik heb twee jaar geleden eens cayennepeper en habanero gezet. Van de Habanero is niks gekomen, van de cayenne wel. Hier heb ik er een aantal van gebruikt om een hot sauce te maken, maar dat sloeg me toch flink tegen :unsure: .

Ik denk dat ik eens moet zoeken achter van die Pimiento's de Padron. Kan nog wel lekker zijn op de bbq
Cayennepeper: voor mij te straf tegenwoordig (vroeger kon ik de pikantste dingen eten :( ), mijn vriendin maakt er sambal van voor haar.
Jalapenopeper: eerste keer dat ik het zet, is iets minder straf dan cayenne dus hopelijk kan ook ik er van eten.
 
Mijn eerste ervaring vorig jaar was met Spaanse Peper, en dat vond ik gewoon heel leuk om te volgen van plantje tot peper. Ik had een hele mooie oogst uit 1 plant, alleen waren sommige pepers veel milder dan verwacht. Dit jaar heb ik jalapenos en poblanos gezaaid.

Jalapenos zijn heel veelzijdig, omdat ze niet té pikant zijn en omdat ze een dikke vruchtwand hebben met een stevige structuur.

Gewoon vers, in plaats van spaanse peper (ik vind ze een betere smaak hebben).
Roken en drogen om ze te verwerken tot chipotles. Heerlijke smaakmakers in pikante stoofpotjes.
Geweldig pikant aperitiefhapje: vullen met roomkaas en omwikkelen in spek, dan bakken in de oven.
Drogen voor bewaring.
Invriezen voor bewaring.

Daarnaast dus ook poblano/ancho pepers - die zijn niet (of toch niet gemakkelijk) vers te krijgen in België. Poblanos kan je zien als een iets meer aromatische variant van een groene paprika, heel lekker op de grill. Of je laat ze rijpen en drogen, dan zijn het ancho's, mild pikant maar enorm aromatisch te gebruiken in stoofpotjes en sauzen.

Volgend jaar ga ik Aji Amarillo proberen. Essentieel ingredient in Peruviaanse Tiger's Milk, een zuur/pikant sausje op basis van limoen, koriander, gember, look en aji amarillo. Heerlijk bij ceviche.

Ik ben niet per se op zoek naar extreme hitte/scherpte. Het is vooral leuk om dingen te kweken die lekker zijn en je in de winkel moeilijk (vers) kan vinden.
 
Nog iemand hier (@horste?) heeft shishito's, zijn die goed?
Shishi wat? :p Nee dus, het zal dit jaar enkel jalapeno en chilipeper zijn denk ik. Ik heb ook niets voorgezaaid dus het is afwachten waar ik aan kan raken.

Als iemand nog iets gelijkaardigs weet (dus smaakvol maar niet té pikant) mogen ze dit altijd meegeven :D
 
Geweldig pikant aperitiefhapje: vullen met roomkaas en omwikkelen in spek, dan bakken in de oven.
Het is vooral leuk om dingen te kweken die lekker zijn en je in de winkel moeilijk (vers) kan vinden.
Hehe, exact de reden waarom ik dit jaar voor het eerst jalapeno zelf probeer te kweken: 'Atomic buffalo turds', wil ik al lang maken maar ik kan nergens verse jalapeno vinden.

Goeie tips voor de rest, merci!
 
Ja, dat is -by far- mijn lievelingshapje :woohoo:

Sommige Delhaize winkels bieden wel jalapenos aan trouwens, maar het is nogal variabel..
 
Shishi wat? :p Nee dus, het zal dit jaar enkel jalapeno en chilipeper zijn denk ik. Ik heb ook niets voorgezaaid dus het is afwachten waar ik aan kan raken.

Als iemand nog iets gelijkaardigs weet (dus smaakvol maar niet té pikant) mogen ze dit altijd meegeven :D
Lol dan was het iemand anders.
 
Elk jaar een aantal tomaten en kerstomatenplantjes in de volle grond in de tuin gezet, en als ik er teveel heb opgekweekt nog een paar in potten. Altijd al gelukt, goede oogst, nog nooit 'de plaag' gehad.

Ik zaai ze elk jaar binnen voor, rond half maart (+- 8 weken binnen, dan half mei buiten). Om één of andere reden zijn die dit jaar binnen veel sneller gegroeid, en zijn ze nu echt al een halve meter hoog (+ zie ik de eerste tomaatjes komen). Maar ik vrees dat het nu nog echt te koud is om ze nu al buiten te zetten (vooral 's nachts).

Wat doe ik best:
- Toch nog binnen houden? Kan dat kwaad dat die intussen al zo groot zijn? Sommige planten zijn al dubbel zo hoog dan het brochettestokje waaraan ik ze heb opgebonden...
- Buiten zetten zonder bescherming, ook al daalt de temperatuur 's nachts tot 1graad de komende dagen.
- Buiten zetten met bescherming? Wat kan ik daarover hangen? Plastieken zak en gat in maken om te kunnen ademen?
 
Elk jaar een aantal tomaten en kerstomatenplantjes in de volle grond in de tuin gezet, en als ik er teveel heb opgekweekt nog een paar in potten. Altijd al gelukt, goede oogst, nog nooit 'de plaag' gehad.

Ik zaai ze elk jaar binnen voor, rond half maart (+- 8 weken binnen, dan half mei buiten). Om één of andere reden zijn die dit jaar binnen veel sneller gegroeid, en zijn ze nu echt al een halve meter hoog (+ zie ik de eerste tomaatjes komen). Maar ik vrees dat het nu nog echt te koud is om ze nu al buiten te zetten (vooral 's nachts).

Wat doe ik best:
- Toch nog binnen houden? Kan dat kwaad dat die intussen al zo groot zijn? Sommige planten zijn al dubbel zo hoog dan het brochettestokje waaraan ik ze heb opgebonden...
- Buiten zetten zonder bescherming, ook al daalt de temperatuur 's nachts tot 1graad de komende dagen.
- Buiten zetten met bescherming? Wat kan ik daarover hangen? Plastieken zak en gat in maken om te kunnen ademen?
Had ik vorig jaar ook voor, heb ze binnen aan het zuidraam laten staan (en buiten gezet wanneer mooi weer) tot eind mei en daarna permanent buiten. Was niet zo super zes tomatenplanten binnen van anderhalve meter grootte. :p Bij mij stonden ze wel allemaal in pot en niet vollegrond.

Dit jaar daarom pas begin april gezaaid.
 
Het is ook gewoon nog heel erg koud 's nachts, dus ik durf mijn tomaten ook niet goed naar buiten brengen, ook niet beschut.

De radijzen gaan wel heel goed! Rapestelen ook. Rucola wat trager dan ik dacht. De verschillende rijtjes bieten die ik zaaide zijn nog niet opgekomen, dat duurt ook langer dan ik dacht.

Binnen zijn m'n komkommers/cucamelons goed aan het groeien. Slechts één courgette opgekomen en geen enkele pompoen. Ga nieuw zaad moeten halen denk ik. Snijselder is ook opgekomen, dat kiemt wel enorm traag zeg.
 
Het is ook gewoon nog heel erg koud 's nachts, dus ik durf mijn tomaten ook niet goed naar buiten brengen, ook niet beschut.

De radijzen gaan wel heel goed! Rapestelen ook. Rucola wat trager dan ik dacht. De verschillende rijtjes bieten die ik zaaide zijn nog niet opgekomen, dat duurt ook langer dan ik dacht.

Binnen zijn m'n komkommers/cucamelons goed aan het groeien. Slechts één courgette opgekomen en geen enkele pompoen. Ga nieuw zaad moeten halen denk ik. Snijselder is ook opgekomen, dat kiemt wel enorm traag zeg.
Idd, rucola groeit heel traag.
 
Binnen zijn m'n komkommers/cucamelons goed aan het groeien. Slechts één courgette opgekomen en geen enkele pompoen. Ga nieuw zaad moeten halen denk ik. Snijselder is ook opgekomen, dat kiemt wel enorm traag zeg.

Hier na 10 dagen ook nog geen courgettes of pompoenen. Waarschijnlijk heeft mijn zaad ook zijn beste tijd gehad.

Maar ik ben toch gelukkig dat mijn 15 watermeloenplanten aan het koekeloeren zijn 😎
 
Komkommer: 8-12 dagen kiemtijd
Courgette: 6-14 dagen kiemtijd
Pompoen/Butternut: 20 dagen kiemtijd

Volgens mijn notities (weet niet of correct), dus nog tijd!
 
Heb ondertussen een kiemtest opgestart voor de pompoenzaden... We zien wel, misschien morgen wat backupzaad gaan halen 😂

Ik loop achter met mijn moestuinfotos maar is echt heel leuk om alles ook fotografisch op te volgen 😊
 
Mijn 300 planten (paprika, tomaten, pepers etc) in de serre aan het aansterken. Nog niet in de grond. Fingers crossed dat ze de kou overleven.

Elke ochtend hangen ze er wat slapjes bij. Tegen 10-11h staan ze weer gelukkig... hopelijk sneuvelt er niemand......

Hier komkommers en courgette moeilijk om te kiemen...... straks het reserve aldi zaad gebruiken...
 
Typisch natuurlijk, je haalt nieuw pompoenzaad en de dag nadien zie je toch een kiem verschijnen 😂
Ik heb 1 tomaat (beschut) buiten laten overnachten, minimumtemperatuur 5°. Stond er ook maar slapjes bij maar komt er ook goed door.

Rabarbersiroop gemaakt deze middag, heel lekker in cocktails!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan