Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier dit week-end, met vertraging, alle klein fruit en pitfruit gesnoeid.
10 kruisbessen, 8 blauwe bessen, 20 aalbessen, 20 m frambozen 15 druivelaars, 6 dwergkiwi's, 3 kiwi's, 14(laagstam) appelbomen en 10 (laagstamm) perelaars. Allemaal gesnoeid op één dag.
Fruit is echt geen werk ;-)
Ik moet het snoeihout wel nog verzamelen en hakselen, dat is nog eens 2 uur werk.
But how :eek:

Kost me meerdere uren per appelboom hier, waarschijnlijk niet het juiste materiaal.

In ieder geval: prei.. 6/40 tot nu toe >.< ( 2 weekends geleden gezaaid)

Broccoli 8/8, zondag gezaaid :clap:

Tomaten voor buiten: 8/8 ( maar worden wat paars/rood achtig - voedingstekort? )

Paprika 4/8

tomaat voor de kleine serre, poging 2: 0/4 en 0/4 maar ook maar zondag gezaaid.

( stokrozen en dahlia's beide 100% maar dat is een andere categorie)
 
Onder mijn folie buiten zijn de radijzen mooi opgekomen en de spinazie begint ook. Rucola en wortel nog niet. Dacht dat rucola toch sneller kiemt. Hoe lang duurt het voor zomerwortels?
 
Onder mijn folie buiten zijn de radijzen mooi opgekomen en de spinazie begint ook. Rucola en wortel nog niet. Dacht dat rucola toch sneller kiemt.
Rucola is normaal vrij snel, maar daar moet ge bijna niets van aarde opgooien. Een laagske stof is genoeg normaal :p als die wat te diep zit kan het lang duren voor die bovenkomt.
 
Rucola is normaal vrij snel, maar daar moet ge bijna niets van aarde opgooien. Een laagske stof is genoeg normaal :p als die wat te diep zit kan het lang duren voor die bovenkomt.
Met de storm heb ik de folie wel tijdelijk moeten evrwijderen want anders vloog die weg, dus veel regen op gevallen, misschien zijn de zaadjes wat weggespoeld.

EDIT: Ik heb er wat opnieuw gezaaid
 
Laatst bewerkt:
But how :eek:

Kost me meerdere uren per appelboom hier, waarschijnlijk niet het juiste materiaal.

In ieder geval: prei.. 6/40 tot nu toe >.< ( 2 weekends geleden gezaaid)

Broccoli 8/8, zondag gezaaid :clap:

Tomaten voor buiten: 8/8 ( maar worden wat paars/rood achtig - voedingstekort? )

Paprika 4/8

tomaat voor de kleine serre, poging 2: 0/4 en 0/4 maar ook maar zondag gezaaid.

( stokrozen en dahlia's beide 100% maar dat is een andere categorie)
Dat zijn laagstambomen, ik moet alleen de hoogstam nog doen

Materiaal Felco 8 , Felco 210-60 C en Felco 611. + een goede ladder
Eens je weet/snapt hoe je zo'n boom moet snoeien doe je er maximaal 5 minuten over.
 
Morgen nen dag verlof gepakt zie. Op mijn gemak eens naar tvlaams zaadhuis gaan "om te gaan kijken". Daarna aan 300 per uur den oprit opscheuren om al mijnen boel in de garage te dumpen voor de vrouw afkomt om te zien watk allemaal weer gekocht heb :biglaugh:

Morgen alles keer opentrekken met de woelvork, wat compost onderwerken en dan beginnen voorzaaien :clap: Kheb er zin in, is wat later dan andere jaren door het volledig heraanleggen van de tuin, maar soit.
 
Morgen nen dag verlof gepakt zie. Op mijn gemak eens naar tvlaams zaadhuis gaan "om te gaan kijken". Daarna aan 300 per uur den oprit opscheuren om al mijnen boel in de garage te dumpen voor de vrouw afkomt om te zien watk allemaal weer gekocht heb :biglaugh:
Echte mannen laten hun aankopen fier zijn aan hun vrouw hoor.
Ik vertel altijd dat ik de planten die ik kocht 'nodig' had 🤪
 
Dat zijn laagstambomen, ik moet alleen de hoogstam nog doen

Materiaal Felco 8 , Felco 210-60 C en Felco 611. + een goede ladder
Eens je weet/snapt hoe je zo'n boom moet snoeien doe je er maximaal 5 minuten over.
En zeker met deftig snoeimateriaal.
Ik heb hier sinds twee jaar ook een Felco 2 om mijn leilindes te snoeien, die gaat als boter door takken van een duim dik zonder bot te zijn na een dag snoeien...
Daarvoor had ik een Gardena brolding dat direct bot was en waar je direct kramp van kreeg.
 
Effe paniek hier, wat schimmel op de potgrond van mijn jalapenos. Ze zullen te warm en te nat gestaan hebben. Alles afgeschraapt, wat kaneel rond gestrooid en op een andere plek gezet met meer ventilatie. Hopelijk komt het goed, ik heb 8 plantjes dus ruime reserve.

Venkel, tomaten, anchos geen issues voorlopig. Straks zaadclusters van snijbiet te week zetten om morgen te zaaien in de moestuinbak.
 
12 dagen geleden 40 paprika en 20 pepers gezaaid. Van de pepers zijn er nu sinds vandaag 4 uitgekomen, paprika nog niets. Ik word stilaan ongeduldig :unsure: duurt toch wel lang?
 
@Plutus Paprikas duurt het minstens 14 dagen bij mij eer er iets uitkomt, kan zelfs 3 weken duren. Pepers tussen 7-14 dagen. Dus je hebt nog wel tijd.
 
@Plutus Paprikas duurt het minstens 14 dagen bij mij eer er iets uitkomt, kan zelfs 3 weken duren. Pepers tussen 7-14 dagen. Dus je hebt nog wel tijd.
Ok! Ik dacht dat dat hetzelfde zou zijn maar blijkbaar niet, dus er is hoop.

De pepers (Jalapeno en spaanse lange rode) heb ik gekocht, paprika heb ik gewoon uit mijn keukenafval gehaald en kort gedroogd, dus ik dacht dat het daar al mis was gegaan 😛
 
Moestuin losgezet met de woelvork, compost ondergewerkt & serre eens onder water gezet. Morgen compost onderwerken in de serre en nog eens goed laten doorregenen en dan naar de proeftuin dankzij de tip van @ugar :clap: 8 lopende meter aan kleinfruit moet ik wel gezet krijgen denk ik, eens zien wat ze aanraden.

Het blijft toch wonderbaarlijk wat een streepje zon kan doen met een mens, zoveel plezanter om buiten te zijn nu :love:
 
Moestuin losgezet met de woelvork, compost ondergewerkt & serre eens onder water gezet. Morgen compost onderwerken in de serre en nog eens goed laten doorregenen en dan naar de proeftuin dankzij de tip van @ugar :clap: 8 lopende meter aan kleinfruit moet ik wel gezet krijgen denk ik, eens zien wat ze aanraden.

Het blijft toch wonderbaarlijk wat een streepje zon kan doen met een mens, zoveel plezanter om buiten te zijn nu :love:
Ik heb gehoord dat er wel heel wat dingen uit stock zijn wegens onwijs veel vraag in deze corona-tijden

Zet iig een goede kruisbes. Ik zou voluit voor eentje à la Mucurines gaan. Een goede , rijpe kruisbes is 🥰 :love2: 🥰:love2:
 
En zeker met deftig snoeimateriaal.
Ik heb hier sinds twee jaar ook een Felco 2 om mijn leilindes te snoeien, die gaat als boter door takken van een duim dik zonder bot te zijn na een dag snoeien...
Daarvoor had ik een Gardena brolding dat direct bot was en waar je direct kramp van kreeg.
Het leven is veel te kort om in de tuin te weken met goedkope brol :cool:
 
Ik heb gehoord dat er wel heel wat dingen uit stock zijn wegens onwijs veel vraag in deze corona-tijden

Zet iig een goede kruisbes. Ik zou voluit voor eentje à la Mucurines gaan. Een goede , rijpe kruisbes is 🥰 :love2: 🥰:love2:
Ja afgaand op de website is er idd veel niet in stock, maar ik wil wel graag eens gaan kijken :) we zien wel met wat ik thuiskom, maar ik neem je tip voor kruisbessen in elk geval mee :thumb:
 
Dat zijn laagstambomen, ik moet alleen de hoogstam nog doen

Materiaal Felco 8 , Felco 210-60 C en Felco 611. + een goede ladder
Eens je weet/snapt hoe je zo'n boom moet snoeien doe je er maximaal 5 minuten over.


Hoeveel minuten voor dit ? Want dat duurt lang bij mij, doe ik te veel of had ik gewoon meer gedurende het jaar moeten doen vorig jaar.
 
Ik zie een boom met veel te veel vegetatieve groei. Lijkt bijna een kontwilg 🤪
Ik zou daar wel een half uurtje mee bezig is.
 
Inderdaad niet veel in stock op de site van Proeftuin, kijk er wekelijks... Morgen eens gaan zien in de Oh'Green hier in de buurt wat ze daar hebben van kleinfruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan