Kinderen krijgen voor fiscaal voordeel

Ik vraag mij toch altijd af wat mensen bezielt dat ze zoveel kinderen willen. Hoorde onlangs nog iemand die met 11 (!) kinderen waren. Andere kinderen dromen van piloot, astronaut of brandweer te worden. Deze mensen dromen dan al van kinds af aan om een half peloton aan mensen te kweken? Of hoe werkt dat? 😂
www.facebook.com/Jorishessels/videos/214394203091154/&show_text=false&width=560&t=14

Vanaf 14 seconden: Mijn optimistische collega :) "Tussen 1 en 7 kinderen is er niet veel verschil" .
 
Veel afgeven om beetje terug te krijgen 🤷‍♂️

3 maken is wel rendabel qua belastingvrije som. 4 lijkt me teveel werk, ik hou het bij 3.

Toeslag op de belastingvrije som:
AJ 2023, inkomsten 2022AJ 2024, inkomsten 2023
voor 1 kind ten laste€ 1.690€ 1.850
voor 2 kinderen ten laste€ 4.340€ 4.760
voor 3 kinderen ten laste€ 9.730€ 10.660
voor 4 kinderen ten laste€ 15.740€ 17.250
voor meer dan 4 kinderen ten laste
supplement per kind boven het 4de
€ 15.740
€ 6.010
€ 17.250
€6.580

Jammer dat een samengesteld gezin buiten gesplitst kindergeld ook gesplitst worden op de belastingsbroef.
Dus ipv 3 kinderen aan 10660 euro is het 2 aan 4760 en 1 aan 1850. Toch een aanzienlijk verschil.
 
Jammer dat een samengesteld gezin buiten gesplitst kindergeld ook gesplitst worden op de belastingsbroef.
Dus ipv 3 kinderen aan 10660 euro is het 2 aan 4760 en 1 aan 1850. Toch een aanzienlijk verschil.

Maar het samengesteld heeft normaal gezien toch niet 100% 3 kinderen, dus er is wel enige logica.

Maar ik weet ook niet wat een faire oplossing zou zijn 🤷‍♂️
 
Ik vraag mij toch altijd af wat mensen bezielt dat ze zoveel kinderen willen. Hoorde onlangs nog iemand die met 11 (!) kinderen waren. Andere kinderen dromen van piloot, astronaut of brandweer te worden. Deze mensen dromen dan al van kinds af aan om een half peloton aan mensen te kweken? Of hoe werkt dat? 😂

Wacht tot je zelf kinderen hebt ;-)

Had ik 5-6-7y vroeger met kinderen begonnen had er ook nog een 4e mogen bijkomen :cheer:

www.facebook.com/Jorishessels/videos/214394203091154/&show_text=false&width=560&t=14

Vanaf 14 seconden: Mijn optimistische collega :) "Tussen 1 en 7 kinderen is er niet veel verschil" .

:crazy:

Telkens ik hier maar 1 thuis heb of met 1 op stap ben, denk ik na 14 seconden "dit is fucking chill". :laugh:
 
Maar het samengesteld heeft normaal gezien toch niet 100% 3 kinderen, dus er is wel enige logica.

Maar ik weet ook niet wat een faire oplossing zou zijn 🤷‍♂️

Als ik een overeenkomst maak met de ex dat we de kleine fiscaal niet splitsen, dan is het wel 3 volledige kinderen. Maar de EOT stelt dat ik het fiscaal voordeel voor 50% moet afstaan ivm co-ouderschap. Maar idd, of dat heel eerlijk is weet ik niet.

Mijn vrouw krijgt namelijk alimentatie voor haar kinderen en zou eigenlijk ook 50% kledij, gezondheidszorg ed moeten krijgen (maar haar ex volgt de EOT niet, die speelt voor eigen rechter).
 
Jammer dat een samengesteld gezin buiten gesplitst kindergeld ook gesplitst worden op de belastingsbroef.
Dus ipv 3 kinderen aan 10660 euro is het 2 aan 4760 en 1 aan 1850. Toch een aanzienlijk verschil.

In hetzelfde straatje zijn er ook opties om bewust te scheiden + onderhoudsgeld en toch samen blijven, fiscaal heeft dat ook voordelen. Creativiteit kent weinig grenzen ..
 
In hetzelfde straatje zijn er ook opties om bewust te scheiden + onderhoudsgeld en toch samen blijven, fiscaal heeft dat ook voordelen. Creativiteit kent weinig grenzen ..

Ik ken zo een koppel. Maar ook dan hou je het kind fiscaal bij 1 ouder natuurlijk. De andere betaald onderhoudsgeld en neemt dat op in de PB.
 
Veel afgeven om beetje terug te krijgen 🤷‍♂️

3 maken is wel rendabel qua belastingvrije som. 4 lijkt me teveel werk, ik hou het bij 3.

Toeslag op de belastingvrije som:
AJ 2023, inkomsten 2022AJ 2024, inkomsten 2023
voor 1 kind ten laste€ 1.690€ 1.850
voor 2 kinderen ten laste€ 4.340€ 4.760
voor 3 kinderen ten laste€ 9.730€ 10.660
voor 4 kinderen ten laste€ 15.740€ 17.250
voor meer dan 4 kinderen ten laste
supplement per kind boven het 4de
€ 15.740
€ 6.010
€ 17.250
€6.580
Wat is eigenlijk de logica om voor het eerste kind een tegoedkoming te geven van minder dan 2.000 euro, terwijl dat voor de kinderen daarna veel meer is. Tot wel ruim 6.000 op jaarbasis (=500 euro per maand!).

De eerste is toch de 'duurste', want daarvoor moet je alles opnieuw aanschaffen. De rest kan dat hergebruiken nietwaar? Of is het echt een aanmoedigingspremie om meer kinderen te maken?
 
Jammer dat een samengesteld gezin buiten gesplitst kindergeld ook gesplitst worden op de belastingsbroef.
Dus ipv 3 kinderen aan 10660 euro is het 2 aan 4760 en 1 aan 1850. Toch een aanzienlijk verschil.
Dat is niet volledig zo, hoor. Je kan het kind dat je vriendin ten laste heeft op jouw belastingsbrief zetten. Zolang jullie maar een duurzaam gezin vormen
 
Dat is niet volledig zo, hoor. Je kan het kind dat je vriendin ten laste heeft op jouw belastingsbrief zetten. Zolang jullie maar een duurzaam gezin vormen

We zijn getrouwd afgelopen jaar...
Die staan alle 3 op 1 belastingsbrief (bij mij, al 3 jaarondertussen). Maar als ik 3 kinderen ten laste neem of 2 en 1 in co-ouderschap krijg ik toch duidelijke verschillen.
Vanaf dit jaar is het een gezamelijke PB.
 
Wat is eigenlijk de logica om voor het eerste kind een tegoedkoming te geven van minder dan 2.000 euro, terwijl dat voor de kinderen daarna veel meer is. Tot wel ruim 6.000 op jaarbasis (=500 euro per maand!).

De eerste is toch de 'duurste', want daarvoor moet je alles opnieuw aanschaffen. De rest kan dat hergebruiken nietwaar? Of is het echt een aanmoedigingspremie om meer kinderen te maken?
Origineel zal kindergeld wel gediende hebben om kinderen maken te stimuleren, uiteindelijk heb je voldoende kinderen nodig in ons economisch systeem.

Ook denk ik dat meerdere kinderen wel een hogere kans inhoudt dat iemand minder werkt en inkomen verliest.
 
We zijn getrouwd afgelopen jaar...
Die staan alle 3 op 1 belastingsbrief (bij mij, al 3 jaarondertussen). Maar als ik 3 kinderen ten laste neem of 2 en 1 in co-ouderschap krijg ik toch duidelijke verschillen.
Vanaf dit jaar is het een gezamelijke PB.
Wat jij wss doet is de 2 kinderen ten laste zetten en dan 1tje in code 1036 . Je moet dat ene kind in code 1034 zetten (waarbij de andere partner het dan in code 1036 moet zetten).

Maakt een heel groot verschil, gezien jullie in dat geval 3 kinderen hebben, terwijl als je dat ene kind in 1036 zet, je slechts 2 kinderen + 1 'half" kind hebt.
 
Jammer dat een samengesteld gezin buiten gesplitst kindergeld ook gesplitst worden op de belastingsbroef.
Dus ipv 3 kinderen aan 10660 euro is het 2 aan 4760 en 1 aan 1850. Toch een aanzienlijk verschil.
Neen, indien ik uw situatie correct begrijp. 3 kinderen alle ten laste aangegeven in uw aangifte waarvan 1 kind in fiscale co-ouderschap.

Dan krijgt u de BVS van : € 10.660[BVS van 3 kinderen] - (1.850/2[BVS van 1 kind] = 925) = € 9.735,00 BVS

Voor nieuw samengestelde gezinnen met meer dan één kind in fiscale co-ouderschap bij verschillende ex-partners moet u wel opletten dat u zichzelf niet fiscaal benadeeld en altijd een nota toevoegen bij uw aangifte + bezwaar indienen wanneer aanslagbiljet foutief is.

Fiscaal ten laste planning bij een scheiding is iets dat niet mag vergeten worden, dit kan echt verschil maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik vraag mij toch altijd af wat mensen bezielt dat ze zoveel kinderen willen. Hoorde onlangs nog iemand die met 11 (!) kinderen waren. Andere kinderen dromen van piloot, astronaut of brandweer te worden. Deze mensen dromen dan al van kinds af aan om een half peloton aan mensen te kweken? Of hoe werkt dat? 😂
Ik ken zo een vrouwmens met 5 kinderen bij 2 verschillende mannen (mijn vorige buurvrouw), is intussen bij man 3. Op de vraag of ze met hem nog een kind wil zei ze ‘ik laat de natuur zijn gang gaan’. Blijkbaar 1 of ander ding tegen anticonceptie.
Ik heb haar zelden 1 jaar aan een stuk weten werken, steeds ziekte met bekeninstabiliteit of depressie of 1 andere allergie tegen de kuisproducten waarmee ze werkte :sarcastic: . Mikt steeds op mannen met financieel sterkere achtergond. Ze heeft zich inmiddels bewust laten ontslaan omwille van onderhoudsgeldregeling met man 1 nu ze aan het scheiden is van man 2, ze gaat zogezegd gaan studeren zodat ze extra premies bijkrijgt maar is bijna maandelijks 1 week met man 3 op vakantie naar een fancy bestemming.
Ze was 1 juli 2022 man 2 al aan het bedriegen met man 3, ik kwam gelijk met haar thuis en zag ze de wagen uitladen met massa’s shoppingzakken. Ze zat toen thuis met een depressie. Ik zei ‘ah een soldeke gedaan?’. ‘Jaja vakantiegeld is gestort eh’ (lees vakantiegeld van man 2).
Toen nummer 5 kwam heeft ze mij letterlijk gezegd dat het welkom was en ze zich financieel geen zorgen moest maken omdat tegen dat nummer 4 en 5 zouden gaan studeren ze de erfenis van de ouders van man 2 zouden gaan krijgen. Ik was oprecht aangedaan van die uitspraak, ik kon er niet bij dat je eigenlijk aftelt tot uw schoonmoeder het loodje legt omdat daar wat geld te rapen viel.

Dusja er bestaan echt vrouwen die kinderen zien als iets om zich te binden aan mannen en zichzelf fiscale voordelen te gunnen.
 
Wat jij wss doet is de 2 kinderen ten laste zetten en dan 1tje in code 1036 . Je moet dat ene kind in code 1034 zetten (waarbij de andere partner het dan in code 1036 moet zetten).

Maakt een heel groot verschil, gezien jullie in dat geval 3 kinderen hebben, terwijl als je dat ene kind in 1036 zet, je slechts 2 kinderen + 1 'half" kind hebt.

Ik heb er 2 in code 1030 en 1 in code 1034 gezet.

Neen, indien ik uw situatie correct begrijp. 3 kinderen alle ten laste aangegeven in uw aangifte waarvan 1 kind in fiscale co-ouderschap.

Dan krijgt u de BVS van : € 10.660[BVS van 3 kinderen] - (1.850/2[BVS van 1 kind] = 925) = € 9.735,00 BVS

Voor nieuw samengestelde gezinnen met meer dan één kind in fiscale co-ouderschap bij verschillende ex-partners moet u wel opletten dat u zichzelf niet fiscaal benadeeld en altijd een nota toevoegen bij uw aangifte + bezwaar indienen wanneer aanslagbiljet foutief is.

Fiscaal ten laste planning bij een scheiding is iets dat niet mag vergeten worden, dit kan echt verschil maken!

Dat is de setup. Ik zal bij de volgende aangifte eens kijken wat het verschil is, maar het was volgens mij zeker meer dan 1000 euro netto, wat in dit geval hierboven een veel kleiner verschil zou moeten geven. Maar ik kan ook mis zijn natuurlijk, is al een jaar geleden.

We hebben mijn zoon in co-ouderschap, waarbij domicilie wel bij mij staat. De kinderen van mijn vrouw zijn 'voltijds' bij ons, in realiteit is dat 80% op jaarbasis (om de 2 weekends een weekend + 6 weken per jaar bij de ex).
 
Toen nummer 5 kwam heeft ze mij letterlijk gezegd dat het welkom was en ze zich financieel geen zorgen moest maken omdat tegen dat nummer 4 en 5 zouden gaan studeren ze de erfenis van de ouders van man 2 zouden gaan krijgen. Ik was oprecht aangedaan van die uitspraak, ik kon er niet bij dat je eigenlijk aftelt tot uw schoonmoeder het loodje legt omdat daar wat geld te rapen viel.
Tenzij ze iets zou geregeld hebben met de ex-man in een EOT of er iets in het testament staat van die schoonmoeder, zal die erfenis gewoon naar haar man gaan en niet naar haar of haar kinderen. (en dan nog, als de schoonvader nog leeft, kan het nog zijn dat er op een heel stuk enkel blote eigendom zal zijn voor haar/kinderen, dus zal ze er zelfs nog kosten aan hebben :p

Ze heeft mss een stuk van de mannen hun geld gekregen, maar daarom nog niet een stuk van hun verstand ;).
 
Tenzij ze iets zou geregeld hebben met de ex-man in een EOT of er iets in het testament staat van die schoonmoeder, zal die erfenis gewoon naar haar man gaan en niet naar haar of haar kinderen. (en dan nog, als de schoonvader nog leeft, kan het nog zijn dat er op een heel stuk enkel blote eigendom zal zijn voor haar/kinderen, dus zal ze er zelfs nog kosten aan hebben :p

Ze heeft mss een stuk van de mannen hun geld gekregen, maar daarom nog niet een stuk van hun verstand ;).
Grootvader is overleden en was zelfstandige, ze wist welk geld er vast stond. Stuk van dat geld is inmiddels gebruikt om man 2 de nieuwbouw die ze samen hadden te helpen overnemen. Zij redeneert dan ‘die 2 kinderen hebben dus een dak boven hun hoofd en grootmoeder zal ook wel inspringen bij hun verdere studies’.

Slim is ze niet maar ze zal het wel slim genoeg spelen om uit de directe miserie te blijven. Zodra man 3 haar beu is staat ze op straat met niets. Met het geld dat ze bij de uitkoop van de nieuwbouw gekregen heeft heeft ze zich een nieuwe auto gekocht (haar minibusje van amper 3 jaar oud geruild voor een nieuwe wagen die te klein is voor de 5 kinderen wat weer toont hoeveel ze echt om die kinderen geeft). Maar zodra man 3 haar buiten zet gaat ze zich in een immense slachtofferrol smijten dat ze wel ergens man 4 opstrijkt :).
 
Grootvader is overleden en was zelfstandige, ze wist welk geld er vast stond. Stuk van dat geld is inmiddels gebruikt om man 2 de nieuwbouw die ze samen hadden te helpen overnemen. Zij redeneert dan ‘die 2 kinderen hebben dus een dak boven hun hoofd en grootmoeder zal ook wel inspringen bij hun verdere studies’.

Slim is ze niet maar ze zal het wel slim genoeg spelen om uit de directe miserie te blijven. Zodra man 3 haar beu is staat ze op straat met niets. Met het geld dat ze bij de uitkoop van de nieuwbouw gekregen heeft heeft ze zich een nieuwe auto gekocht (haar minibusje van amper 3 jaar oud geruild voor een nieuwe wagen die te klein is voor de 5 kinderen wat weer toont hoeveel ze echt om die kinderen geeft). Maar zodra man 3 haar buiten zet gaat ze zich in een immense slachtofferrol smijten dat ze wel ergens man 4 opstrijkt :).
En dan stel je je de vraag of iedereen het recht zou mogen hebben om ouder te worden…
 
Wat is eigenlijk de logica om voor het eerste kind een tegoedkoming te geven van minder dan 2.000 euro, terwijl dat voor de kinderen daarna veel meer is. Tot wel ruim 6.000 op jaarbasis (=500 euro per maand!).

verhoging belastingvrije som. Rekenen @ 50% tax --> 250 euro per maand. But yes, still generous.

De eerste is toch de 'duurste', want daarvoor moet je alles opnieuw aanschaffen. De rest kan dat hergebruiken nietwaar? Of is het echt een aanmoedigingspremie om meer kinderen te maken?

Ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar de logica van je is een beetje flawed. Ja, de eerste is duur. Maar dat zijn allemaal 1malige kosten die redelijk snel wegvallen. Eens je het eerste jaar door bent, heb je die kamer en bugge en pampers en flessen etc betaald. Ja, nummertje 2 en 3 kunnen dan recycleren. Maar dat zijn grotendeels eenmalige kosten.

Met 2 kinderen heb je snel een groter huis nodig, een grotere auto nodig,...
Met 3 kinderen heb je zeker een groter huis nodig. Een auto met 3 kinderen achteraan, good luck met een cheap auto te vinden.

Reizen veel duurder etc etc


En met 2 of 3 jonge kinderen is het ook moeilijk om full time te werken met 2 ouders, heb je altijd voor alles opvang nodig, ... Er zijn veel kosten voor >1 kind die je nooit hebt als je maar 1 kind hebt.

Als wij hier (3 kinderen 0 3 3) naar de cinema gaan, dan is dat ofwel 6 weken planning om die kinderen ergens gedropt te krijgen of een heel dappere babysit vinden.

Met 1 of 2 kinderen naar de winkel gaan, allemaal te doen. Alleen met 3 kinderen naar de winkel, zo goed als onmogelijk. Dus er moet altijd iemand thuis blijven om op 1 of 2 te passen. Soms hebben wij zelf een babysit nodig op zaterdag om gewoon naar de winkel te kunnen etc etc

Reizen en op hotel. 1 kind prop je in een gewone kamer. Met 3 kinderen, dat is dan al een aparte kamer voor die kinderen (bij ons typisch 2 kamers en ouder 1 + baby / ouder 2 + 2 peuters)


Ik vermoed dat de overheid daarvoor wil compenseren. Of dat een verstandige keuze is, dat is een andere discussie.
 
Wat is eigenlijk de logica om voor het eerste kind een tegoedkoming te geven van minder dan 2.000 euro, terwijl dat voor de kinderen daarna veel meer is. Tot wel ruim 6.000 op jaarbasis (=500 euro per maand!).

De eerste is toch de 'duurste', want daarvoor moet je alles opnieuw aanschaffen. De rest kan dat hergebruiken nietwaar? Of is het echt een aanmoedigingspremie om meer kinderen te maken?
Ik vermoed dat de overheid daarvoor wil compenseren. Of dat een verstandige keuze is, dat is een andere discussie.

Heeft daar niks mee te maken hoor, is gewoon een stimulans voor kroostrijke gezinnen. Ze gingen er vroeger (correct) vanuit dat iedereen wel minstens 1-2 kinderen krijgt/wou krijgen, waardoor het voordeel dus pas groot werd bij een derde en volgende kind.

Toen de regeling geïntroduceerd werd, was het verre van zo dat kinderen elk hun eigen kamer kregen, dus met grotere woning had het weinig/niks te maken. Reizen was ook nog niet standaard.

 
Terug
Bovenaan