Kinderen krijgen voor fiscaal voordeel

Reizen was ook nog niet standaard.
Beetje side -note maar je zegt daar zoiets, net als bij bvb. hobby's is dat niet meer te vergelijken met diegenen die nu +/- 40 jaar zijn. Voor en nadelen wellicht maar financieel en puur "tijd" was het vroeger alvast goedkoper en vergde het minder tijd.

3-4-5 kinderen hebben met elk 2 hobby's = fulltime taxi in veel gevallen
 
Toen de regeling geïntroduceerd werd, was het verre van zo dat kinderen elk hun eigen kamer kregen, dus met grotere woning had het weinig/niks te maken.

Daar kan je vandaag nietmeer mee afkomen en al helemaal niet bij samengestelde gezinnen.
Mijn vrouw heeft een zoon en een dochter, die kan je al niet samenleggen. De 2 jongens hebben geen bloedband, nu hebben wij geluk en komen de kinderen goed overeen, maar vaak is dat toch wat minder.

Zo heb ik mijn nieuwbouw (2016) met 3 slaapkamers (wat voor 1 kind in co-ouderschap ruim genoeg is) moeten vervangen door een andere nieuwbouw (2020) met 5 slaapkamers en 2 badkamers. Heb daarvoor toch 120k moeten opleggen. Niet dat het aan de overheid is om dat bij te passen, maar gratis is dat allemaal toch niet.

Qua auto zitten we in een leeftijd dat we eigenlijk kleiner kunnen omdat de stoeltjes weg kunnen. Mijn vrouw rijdt een corsa en dat gaat perfect voor de keren dat de kinderen meegaan. Maar er is idd een tijd geweest dat het niet ging met soortgelijke auto's.
 
Ik ken zo een vrouwmens met 5 kinderen bij 2 verschillende mannen (mijn vorige buurvrouw), is intussen bij man 3. Op de vraag of ze met hem nog een kind wil zei ze ‘ik laat de natuur zijn gang gaan’. Blijkbaar 1 of ander ding tegen anticonceptie.
Ik heb haar zelden 1 jaar aan een stuk weten werken, steeds ziekte met bekeninstabiliteit of depressie of 1 andere allergie tegen de kuisproducten waarmee ze werkte :sarcastic: . Mikt steeds op mannen met financieel sterkere achtergond. Ze heeft zich inmiddels bewust laten ontslaan omwille van onderhoudsgeldregeling met man 1 nu ze aan het scheiden is van man 2, ze gaat zogezegd gaan studeren zodat ze extra premies bijkrijgt maar is bijna maandelijks 1 week met man 3 op vakantie naar een fancy bestemming.
Ze was 1 juli 2022 man 2 al aan het bedriegen met man 3, ik kwam gelijk met haar thuis en zag ze de wagen uitladen met massa’s shoppingzakken. Ze zat toen thuis met een depressie. Ik zei ‘ah een soldeke gedaan?’. ‘Jaja vakantiegeld is gestort eh’ (lees vakantiegeld van man 2).
Toen nummer 5 kwam heeft ze mij letterlijk gezegd dat het welkom was en ze zich financieel geen zorgen moest maken omdat tegen dat nummer 4 en 5 zouden gaan studeren ze de erfenis van de ouders van man 2 zouden gaan krijgen. Ik was oprecht aangedaan van die uitspraak, ik kon er niet bij dat je eigenlijk aftelt tot uw schoonmoeder het loodje legt omdat daar wat geld te rapen viel.

Dusja er bestaan echt vrouwen die kinderen zien als iets om zich te binden aan mannen en zichzelf fiscale voordelen te gunnen.

Ik vind mensen die kinderen hebben bij meerdere partners altijd zoiets marginaal, ongeacht wie of wat die persoon nu is.
De zoon van m'n "schoon-stiefmoeder" (de stiefmoeder van m'n vriendin) is ook zo iets (ken hem niet, heeft amper nog contact met z'n moeder): gast is 25 (dacht ik), heeft al 2 kinderen bij 2 verschillende vrouwen. Blijkbaar is hij ook al met nummer 2 uiteen en als je op facebook mag afgaan heeft hij al een andere snol gevonden (waar hij wellicht ook nog een kindje mee zal broeden).

Nieuwe samengestelde gezinnen en dan nog een liefdeskindje(s) maken met de nieuwe partner allemaal goed en wel, maar het blijft imo marginaal.
Als je kinderen hebt, zorg dan dat het geen kluwen wordt van meerdere moeders/vaders.
 
Nu weet ik wel dat jij kinderen hebt bij meerdere vrouwen. :oi22:

Misschien uit mijn broek, maar niet op mijn boek.

Anyway, ik heb niet echt een liederlijk leven gehad. Maar deftige madam van mijn 20 tot 24. Dan 26 tot 29 en daarna 30 tot nu. Daar had perfect een kind uit kunnen komen bij alle voorgangers als we daar de tijd rijp voor gevonden hadden.

Hoeveel koppels zijn er niet die 5 6 7 8 y tussen eerste een laatste kind hebben? Er kan wel eens iets mislopen in die periode. Een kind legt nu eenmaal soms nogal wat druk op een relatie. Ik zie niet in wat er per definitie marginaal is aam een kind op je 28 en nog een ander op je 34 en dat dan bij andere venten/vrouwen is.
 
Laatst bewerkt:
Beetje zoals die huisvrouw in Gert late night
Gezinsinkomen 6k netto (inclusief kindergeld enzo, 5 kinderen en vrouw ten laste)

Zonder kinderen moet je daar met 2 aan quasi hetzelfde brutoloon voor werken
Miljaar, voor geen geld in de wereld wou ik bij die vrouw thuiskomen.
 
Als je (bijna) niet werkt en 4 kinderen hebt, is het wel relatief gemakkelijk om in de hangmat te liggen.

(Bijna) geen belastingen tot 2500-3000 per maand als gezin. Lees, als koppel elk 10-20h in de carrefour aan de kassa liggen. Bruto = netto.

Blijf onder de 36000 (3000 per maand dus - zie hierboven) en je krijgt meer dan 1000 euro kindergeld (wij hebben met 3 ~550). 4 met toeslag is 1100 (170+103 * 4).

≤ 36.325,76 euro3 of meer kinderen€ 103,62 per kind

Sociale woning, check.
Waarop ze jaren moeten wachten natuurlijk
Creche aan 1 euro per dag waarschijnlijk,
minimumtarief ligt ondertussen rond de 6 euro. Natuurlijk heel weinig in vergelijking met de 25-30 euro/dag die de meesten betalen maar op een laag inkomen nog steeds wel gevoelig als ze elke dag gaan.
opvangkampen aan 1 euro per dag,
Waar? De meesten bieden wel iets van korting, maar 1 euro/dag/kind? Ik vrees dat die tijden al HEEL lang gepasseerd zijn....
etc. en als je bij de juiste ziekenkas zit kun je links en rechts nog wat meer terugtrekken dan je betaalt.
Als je rekent aan 1 euro per dag wel ja, niet aan de effectieve prijzen die je betaalt.
Sociale tarieven gas en elektric.
Dat geldt niet voor mensen met een laag inkomen, dus opnieuw fake news....
Water zal zo goed als gratis zijn met 6 gedomicilieerden.

Dus ja, je gaat er niet rijk van worden, maar met 4000 per maand en zo goed als geen grote kosten, relatief relaxed leven met weinig inspanning
relaxed leven met veel kinderen? :unsure:
 
Waarop ze jaren moeten wachten natuurlijk

Moet je op kindergeld jaren wachten ? Wij krijgen ze gewoon vanaf dag 1... Idem met de aftrek. Aja, je toeslag moet je even op wachten. Ik haal een zakdoek om de tranen te drogen.

minimumtarief ligt ondertussen rond de 6 euro. Natuurlijk heel weinig in vergelijking met de 25-30 euro/dag die de meesten betalen maar op een laag inkomen nog steeds wel gevoelig als ze elke dag gaan.

Er zijn verlaagde tarieven van ~3 en ~1.5 euro. En in veel gemeentes is er nog een bijpassing van de gemeente voor lage inkomens.

Waar? De meesten bieden wel iets van korting, maar 1 euro/dag/kind? Ik vrees dat die tijden al HEEL lang gepasseerd zijn....

Wij betalen hier zelf 'de volle pot'. 8 euro per dag. Fiscaal attest en nog eens 2.5 of 5 euro per dag van de CM terug ~ welk soort kamp. Sommige kampen winnen we 1 euro per dag dat we ze brengen.

Het verlaagde tarief is hier 4 of 6 euro. Blaadje bij CM indienen en zelfs zonder fiscale aftrek gratis kamp.

Als je rekent aan 1 euro per dag wel ja, niet aan de effectieve prijzen die je betaalt.

Zie hierboven

Dat geldt niet voor mensen met een laag inkomen, dus opnieuw fake news....

Lijkt me maar 1 iemand hier met fake nieuws te toeteren... Yes, you.


Voorwaarden sociale woning

44270+4*2475 = pakt 55000. Let op, dat is hetzelfde als in al mijn andere betogen. Blijf onder de 2000 netto per werkende. Er is enige consistentie in mijn betoog (en onderbouwd door getallen).


Het maximale inkomen als u inschrijft in 2024.
Uw gezinstypeGeïndexeerde inkomensgrens 2024
Alleenstaande29.515 euro
Alleenstaande met handicap31.987 euro
Iedere andere persoon zonder kinderen44.270 euro
Verhoging per persoon ten laste*2.475 euro


Voorwaarden sociaal tarief elec/gas
Bewoners sociale huisvesting (categorie 4)
CategorieWie?Voorwaarde?
Bewoners van sociale huisvesting
(categorie 4)
Huurders of eigenaars in gebouwen van:
  • woonmaatschappijen (sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren)
  • het Vlaams Woningfonds
  • het OCMW
Bij appartementen:
een verwarming op aardgas via een gemeenschappelijke installatie

relaxed leven met veel kinderen? :unsure:

Zeg ik nergens. Je zult het woordje "Relatief" wel zien staan hebben in mijn zin. = vergelijken met een andere situatie. Financieel relaxed tgo mensen die wel volle bak gaan werken.


Ooit al gehoord van werkloosheidsval, promotieval. Nog maar een paar keer op tv geweest in recente tijden...

Ik versta niet goed wat je probeert te bereiken met je betoog. De helft van de arme wereld stapt de halve wereld af om in Belgie te kunnen komen in en de sociale zekerheid te melken. Waarom denk je dat die dat doen? Omdat het een weinig genereus systeem is ?
 
Ik versta niet goed wat je probeert te bereiken met je betoog.
Blijkbaar begrijpend lezen. :help:

Ik dacht dat je voorbeeld er één was met 2verdieners die een laag loon hadden en dus "optimaal" konden profiteren volgens jou. Maar ik heb dus verkeerd gelezen, je had het op mensen die niet/weinig werken en rond die belastingsvrije som draaien waardoor er inderdaad meer kans is om optimaal te kunnen profiteren van verschillende voorzieningen, zeker eens ze een sociale woning te pakken hebben.
 
Moet je op kindergeld jaren wachten ? Wij krijgen ze gewoon vanaf dag 1... Idem met de aftrek. Aja, je toeslag moet je even op wachten. Ik haal een zakdoek om de tranen te drogen.
Stop met op zo'n manier te reageren. Ze heeft gelijk: je zal niet vanaf kind 1 die grote bedragen krijgen. Denk niet dat je hier van een drieling-situatie moet uitgaan.
cege zei:
Er zijn verlaagde tarieven van ~3 en ~1.5 euro. En in veel gemeentes is er nog een bijpassing van de gemeente voor lage inkomens.
de tarieven lager dan 6 euro zijn extreme situaties:
cege zei:
Voorwaarden sociale woning

44270+4*2475 = pakt 55000. Let op, dat is hetzelfde als in al mijn andere betogen. Blijf onder de 2000 netto per werkende. Er is enige consistentie in mijn betoog (en onderbouwd door getallen).
opnieuw: bedrag telt enkel als je 4 kinderen ten laste hebt. Niet als je ze aan het maken bent.
 
Stop met op zo'n manier te reageren. Ze heeft gelijk: je zal niet vanaf kind 1 die grote bedragen krijgen. Denk niet dat je hier van een drieling-situatie moet uitgaan.
de tarieven lager dan 6 euro zijn extreme situaties:
opnieuw: bedrag telt enkel als je 4 kinderen ten laste hebt. Niet als je ze aan het maken bent.

Als de premise is "met 4 kinderen", dan is de premise "met 4 kinderen"...
 
Blijkbaar begrijpend lezen. :help:

Ik dacht dat je voorbeeld er één was met 2verdieners die een laag loon hadden en dus "optimaal" konden profiteren volgens jou. Maar ik heb dus verkeerd gelezen, je had het op mensen die niet/weinig werken en rond die belastingsvrije som draaien waardoor er inderdaad meer kans is om optimaal te kunnen profiteren van verschillende voorzieningen, zeker eens ze een sociale woning te pakken hebben.

De vraag was, "is het effectief mogelijk om veel kinderen te maken en flappen te tappen". Ik zei "ja, werk weinig, blijf onder alle limieten, print money".

Met de afsluiter "relatief relaxed" en "niet rijk van worden".
 
Just to confirm.

Sport kamp/BKO in de gemeente. 7.73 per dag betaald. 5 euro van CM teruggekregen. En vandaag fiscaal attest gekregen (dus nog eens 7.73*0.6 = 4.6 terugtrekken). Dus dat zal ons in totaal -1.5 euro per dag kosten. Even naar de overheid bellen dat er een besparingspost mogelijk is...

Edit: nog 5 euro extra per dag blijkbaar via de sector federatie van de madam. Make that -6.5 per dag.

HEEL DE ZOMER OP SPORTKAMP MET 2 KINDERS. 500 euro voe de voe niks.
 
Laatst bewerkt:
Just to confirm.

Sport kamp/BKO in de gemeente. 7.73 per dag betaald. 5 euro van CM teruggekregen. En vandaag fiscaal attest gekregen (dus nog eens 7.73*0.6 = 4.6 terugtrekken). Dus dat zal ons in totaal -1.5 euro per dag kosten. Even naar de overheid bellen dat er een besparingspost mogelijk is...

Edit: nog 5 euro extra per dag blijkbaar via de sector federatie van de madam. Make that -6.5 per dag.

HEEL DE ZOMER OP SPORTKAMP MET 2 KINDERS. 500 euro voe de voe niks.
klopt zeker niet, gezien CM geen 5 euro per dag zal betalen voor gans de zomer (max 100 euro). Als het buitenschoolse kinderopvang is, is het ook slechts 2,5 euro per dag. De belastingsvermindering is ook geen 60%, maar 45%.

Als het over het paritair comité gaat waarvan ik die 5 euro regeling ken, dan zal enkel naschoolse kinderopvang voor max 5 euro tellen, maar dus niet in de zomer.

Ik zou je berekening nog eens opnieuw doen :).
 
klopt zeker niet, gezien CM geen 5 euro per dag zal betalen voor gans de zomer (max 100 euro). Als het buitenschoolse kinderopvang is, is het ook slechts 2,5 euro per dag. De belastingsvermindering is ook geen 60%, maar 45%.
Het sportkamp is al terugbetaald en was wel degelijk 5 per dag. En ja, ik weet dat het max 100/y is. Ik was niet echt van plan mijn kinderen 40d op sportkamp te sturen... 20d lijkt me ook al voldoende in een jaar.

Als het over het paritair comité gaat waarvan ik die 5 euro regeling ken, dan zal enkel naschoolse kinderopvang voor max 5 euro tellen, maar dus niet in de zomer.

Stond op dezelfde fiche als de kinderopvang die van de gemeente kwam. Pretty sure dat die gewoon zal passeren.

In de voorwaarden staat "(naschoolse) opvang waarvoor een fiche beschikbaar is".

Vorig jaar is dat gewoon ingediend en allemaal gepasseerd (toen wel maar of 4 of 3/d, weet niet meer).

Ik zou je berekening nog eens opnieuw doen :).

De berekening was een hoofdrekenen approximatie. Die 5 van de sector is ook nog onderhevig aan voorheffing, dus zal niet exact 7 en zoveel per dag zijn.

Ik zie niet in waarom de berekening in detail opnieuw zou moeten gebeuren. Of het nu -4 -5 -6 -7 per dag is, doet er niet echt toe voor het statement te maken "ze smijten onnodig geld naar je kop".


Edit: Vandaag al goedkeuring van de sectorfederatie. 5 euro per dag incoming voor het sportkamp van 7.5 per dag (en daar is het wel virtually unlimited, 1000 per jaar)
 
Laatst bewerkt:
Just to confirm.

Sport kamp/BKO in de gemeente. 7.73 per dag betaald. 5 euro van CM teruggekregen. En vandaag fiscaal attest gekregen (dus nog eens 7.73*0.6 = 4.6 terugtrekken). Dus dat zal ons in totaal -1.5 euro per dag kosten. Even naar de overheid bellen dat er een besparingspost mogelijk is...

Edit: nog 5 euro extra per dag blijkbaar via de sector federatie van de madam. Make that -6.5 per dag.

HEEL DE ZOMER OP SPORTKAMP MET 2 KINDERS. 500 euro voe de voe niks.
Doet me aan vroeger denken dat naar de kine ging mijn ouders geld op bracht :laugh:
Terugbetaling mutualiteit + terugbetaling via verzekering via werk was namelijk meer dan de kost
 
Ik heb vier kinderen en kan zeggen dat drie vierde van de posters hier de situatie scheef en onjuist voorstellen. Er wordt ferm wat afgelogen om het punt te beweren.

En nee, ik heb niet gekozen voor vier. We gingen voor een gezin met drie kinderen omdat wij onszelf daar wel klaar voor achtten, maar het drietje was een tweeling geworden. De eerste maanden en jaren waren wat zwaarder maar nu begint het wel los te lopen. Qua financiën hebben we die eerste levensjaren van de tweeling wat zwarte sneeuw gezien en erg weinig kunnen sparen, zeker omdat je hele leven ernaar moet staan (wagen, slaapkamers enz enz enz). Nu begint het iets beter te gaan, maar uitstappen blijven wel idioot duur voor ons, daar moeten we creatief mee omgaan.
 
Ik heb vier kinderen en kan zeggen dat drie vierde van de posters hier de situatie scheef en onjuist voorstellen. Er wordt ferm wat afgelogen om het punt te beweren.

En nee, ik heb niet gekozen voor vier. We gingen voor een gezin met drie kinderen omdat wij onszelf daar wel klaar voor achtten, maar het drietje was een tweeling geworden. De eerste maanden en jaren waren wat zwaarder maar nu begint het wel los te lopen. Qua financiën hebben we die eerste levensjaren van de tweeling wat zwarte sneeuw gezien en erg weinig kunnen sparen, zeker omdat je hele leven ernaar moet staan (wagen, slaapkamers enz enz enz). Nu begint het iets beter te gaan, maar uitstappen blijven wel idioot duur voor ons, daar moeten we creatief mee omgaan.

Aaaah, het horror scenario. Bij ons was #1 en #2 een tweeling. #3 was gelukkig maar 1. Een 2e tweeling was dik gepoept geweest :hakkuh:

Verwijs je naar mij ivm "liegen". Waar heb ik gelogen? De nummers zijn wat ze zijn. En ik denk dat je wel kunt confirmeren dat #3 en #4 een pak meer centen van de overheid opleveren dan #1 en #2 ?

Ik denk dat ik in de topic al vaak verwezen heb naar de logica van #3 en #4 meer te sponsoren als overheid aangezien je echt wel tegen veel muren begint te lopen die enkel op te lossen zijn met meer centen. Zeker als je er 3 gepland had en er plots 4 zijn... -_-

Welke auto heb je? Het was al miserie om iets deftig en betaalbaar te vinden met 3 isofixen achteraan. Elektrisch zijn dergelijke modellen niet te betalen (aleja, voor 100k heb je wel iets), wat zal de overheid daarvoor uitvinden...
 
Welke auto heb je? Het was al miserie om iets deftig en betaalbaar te vinden met 3 isofixen achteraan. Elektrisch zijn dergelijke modellen niet te betalen (aleja, voor 100k heb je wel iets), wat zal de overheid daarvoor uitvinden...
3 isofixen is toch geen must? Met gordels meer speling om ruimte te creëeren op de achterbank
 
Terug
Bovenaan