Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
1. Ondernemingsnr aanvragen was 92€
2. Verzekering voor een heel jaar was 126€
3. en sociaal bijdragen 87€/kwartaal.
4. FAVV : 247€
5. Provinciebelastingen 64€ en dan nog de gemeentebelastingen die er aan komen.
Dan kom je dus jaarlijks al aan een goei 8 à 900€ die je kwijt bent zonder iets te verkopen.
En dat voor een bijberoep.
Ik wil er zelfs niet aan denken wat een kleine zelfstandige moet afleggen die dat in hoofdberoep doet.

Hier is alles stopgezet ondertussen. ;)

Arm België.
1. Lijkt me een redelijke kost voor de administratie die eraan vasthangt.
2. Niet verplicht en is zuiver commercieel, dus kan je moeilijk België iets verwijtzn.
3. Zal ze terug krijgen gezien de lage winst.
4. Zonder te weten wat ze doet moeilijk iets zinnigs over te zeggen.
5. Valt mee. In mijn geval 110 euro provincie en 1100 euro gemeentetaks. En daarnaast nog eens alle keuringen (electriciteit, gas, brandkeuring,...).

Bijberoep betaalt terecht overigens meestal evenveel.

Ik vind het volledig vd pot gerukt.
Vriendin startte er mee in coronaperiode.
1ste jaar verkocht ze voor 900€ waarvan 400€ winst.
Die heeft ze dan gebruikt om wat klein materiaal aan te kopen. (wat extra kommen , lepels , etc...)
2de jaar dus maar 400€ verkocht en toch zo'n facturen binnen krijgen.

Ondernemingsnr aanvragen was 92€
Verzekering voor een heel jaar was 126€ en sociaal bijdragen 87€/kwartaal. FAVV : 247€
Provinciebelastingen 64€ en dan nog de gemeentebelastingen die er aan komen.
Dan kom je dus jaarlijks al aan een goei 8 à 900€ die je kwijt bent zonder iets te verkopen.
En dat voor een bijberoep.
Ik wil er zelfs niet aan denken wat een kleine zelfstandige moet afleggen die dat in hoofdberoep doet.

Hier is alles stopgezet ondertussen. ;)

Arm België.
Eerder arm businessplan...

Niks Arm België.

Er zijn nu eenmaal regels. Het zou oneerlijk zijn als een groot bedrijf, de pralinewinkel, die regels moet volgen en die kleine bijberoeper die met de voeten kan treden. Gewoon omdat ze een centje wil bijverdienen. Die regels gelden voor iedereen, en als ze niet voor iedereen zouden gelden dan zou dat oneerlijke concurrentie zijn.

Voor de rest is dat nu eenmaal de reden waarom je, voordat je zelfstandige wordt, een businessplan opzet om te zien ofdat je een verdienmodel hebt. En dat geldt ongeacht of je hoofdberoeper of bijberoeper bent.

Wil je wat extra bijverdienen, doe dan overuren als dat mogelijk is, of doe een bijbaantje. Maar zelfstandige of bijberoeper zijn wil niet automatisch zeggen money money money.

Al begrijp ik dat dit klote aanvoelt als je hoopt een centje bij te verdienen bij iets wat je graag doet. Maar je moet het dan nu ook zo bekijken. Ze maakt nog altijd pralines, maar nu enkel voor u en haarzelf. Gewoon dubbel zoveel voor U. Dubbel geniet.

Gvd he, gisteren avond is er weer iets in mijn rug geschoten. Ik had gehoopt dat het vandaag terug beter zou gaan, maar dat is spijtig genoeg niet het geval.
Ik kan het toch niet maken om weer thuis te blijven....

Ik had echt gehoopt dat na die 3,5 jaar ziekenverlof alles opnieuw in orde zou komen, maar de miserie blijft gvd duren.

1. Lijkt me een redelijke kost voor de administratie die eraan vasthangt.
2. Niet verplicht en is zuiver commercieel, dus kan je moeilijk België iets verwijtzn.
3. Zal ze terug krijgen gezien de lage winst.
4. Zonder te weten wat ze doet moeilijk iets zinnigs over te zeggen.
5. Valt mee. In mijn geval 110 euro provincie en 1100 euro gemeentetaks. En daarnaast nog eens alle keuringen (electriciteit, gas, brandkeuring,...).

Bijberoep betaalt terecht overigens meestal evenveel.
Punt 2 , ons is verteld dat dit verplicht is .
Omdat als er iemand bv een voedselvergiftiging kreeg van een vervallen bonbon , de kosten hiervan snel oplopen.
Of als er iemand bij afhaling van een bestellingske hier van de trap naar beneden flikkerde.
Punt 4 , chocolade bonbons.
Eerder arm businessplan...
Geen businessplan. ;) Vriendin is er redelijk naïef mee begonnen omdat ze voor familie soms al bonbons maakte.
Via mond tot mond reclame is dan de vraag van een koffiehuisje gekomen om vanalles te maken om bij de klanten hun tasje koffie te geven.
Ipv zo'n standaard droog koekje. Deze wou dan wel enkel met facturen werken.
En om dan in orde te zijn met alles heeft ze dan een btw nr aangevraagd.
Niks Arm België.

Er zijn nu eenmaal regels. Het zou oneerlijk zijn als een groot bedrijf, de pralinewinkel, die regels moet volgen en die kleine bijberoeper die met de voeten kan treden. Gewoon omdat ze een centje wil bijverdienen. Die regels gelden voor iedereen, en als ze niet voor iedereen zouden gelden dan zou dat oneerlijke concurrentie zijn.

Voor de rest is dat nu eenmaal de reden waarom je, voordat je zelfstandige wordt, een businessplan opzet om te zien ofdat je een verdienmodel hebt. En dat geldt ongeacht of je hoofdberoeper of bijberoeper bent.

Wil je wat extra bijverdienen, doe dan overuren als dat mogelijk is, of doe een bijbaantje. Maar zelfstandige of bijberoeper zijn wil niet automatisch zeggen money money money.

Al begrijp ik dat dit klote aanvoelt als je hoopt een centje bij te verdienen bij iets wat je graag doet. Maar je moet het dan nu ook zo bekijken. Ze maakt nog altijd pralines, maar nu enkel voor u en haarzelf. Gewoon dubbel zoveel voor U. Dubbel geniet.
Het ging er haar niet om om zo veel mogelijk winst te maken of om te concurreren met pralinewinkels of dergelijke.
Was eerder als hobby begonnen met de lockdowns om zich wat bezig te houden.
Naïef en impulsief er aan begonnen zonder al te veel na te denken maar dan wordt je natuurlijk nadien met de neus op de feiten gedrukt.
Beetje jammer maar het zij zo.

Dat ze 'iets' moest betalen was zeker ingecalculeerd maar dat er zo veel bij kwam kijken was wel een (niet zo prettige) verrassing.

Gvd he, gisteren avond is er weer iets in mijn rug geschoten. Ik had gehoopt dat het vandaag terug beter zou gaan, maar dat is spijtig genoeg niet het geval.
Ik kan het toch niet maken om weer thuis te blijven....

Ik had echt gehoopt dat na die 3,5 jaar ziekenverlof alles opnieuw in orde zou komen, maar de miserie blijft gvd duren.
Ale lap, ik las in een ander topic dat de Euromillions pot uiy is en gewonnen door een belg, nu kan ik zeker niet thuis blijven, dan gaan ze denken dat ik euromillions gewonnen heb :laugh:

Jaarlijkse 'belastingslijsten' zijn weerk bekend hier in Noorwegen en dat is allemaal goed en wel. Maar dat de kranten dat dan allemaal gaan opzoeken en zekere lokale kranten..

blijkbaar #30 in inkomen voor de postcode hier en niemand jonger dan mij. Lijst met naam, inkomen, vermogen, etc ( Is natuurlijk wel een beetje vertekend beeld want het is hier niet direct de rijkste buurt)

Jaarlijkse 'belastingslijsten' zijn weerk bekend hier in Noorwegen en dat is allemaal goed en wel. Maar dat de kranten dat dan allemaal gaan opzoeken en zekere lokale kranten..

blijkbaar #30 in inkomen voor de postcode hier en niemand jonger dan mij. Lijst met naam, inkomen, vermogen, etc ( Is natuurlijk wel een beetje vertekend beeld want het is hier niet direct de rijkste buurt)
Bragging rights voor het brutoloon topic.

IMG-20221207-WA0000.jpg

Dit stond blijkbaar in de gazet... :(

Echt schandalig dit vind ik persoonlijk

Blijkbaar niet exclusief genoeg :unsure:

Ik zal mijn kaviaar bij ontbijt moeten beperken tot 1 lepeltje uit de pot Beluga ipv 3...

"Cyberaanval" op stad antwerpen volgens het nieuws.

Nee, ransomware, der is gewoon iemand loemp geweest door maar wat links in de mails aan te klikken. :rolleyes:
Sorry. Maar zoals ik hier al gepost heb is de camera van m’n telefoon stuk dus ik kon die gratis iPhone 14 wel gebruiken. :headshake:

Voor de gemiddelde BGer is dat slechts een optie minder op hun Porsche bedrijfswagen he.
Ge lacht maar de kere dat ik iemand in nen auto nen dikke zag opsteken was telkens in een Porscheke, dikste uitgave... Om effe uw volledig interieur naar de vaantjes te helpen :ROFLMAO:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan