Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een 5-jarige kan nog niet eens lezen.. :unsure:
En vooral onder de ouderen is er veel functioneel analfabetisme. Dat is een reëel probleem waar weinig bekendheid rond is, helaas.
Het gaat om 14% van de volwassen bevolking die dus geen overschrijving kan begrijpen, controleren of die wat klopt,...
Bon bon, doe er drie jaar bij dan ofzo. En ook die zou ik mijn bankzaken niet laten doen uiteraard, maar als je ze t uitlegt zouden de meeste ermee weg zijn volgens mij. Mijn neefjes etc van -8 die kunnen iig beter werken met een tablet dan ik.

Ik zal de link zeker eens bekijken maar je maakt me toch moeilijk wijs dat 14% van de volwassenen (de ene misschien met iets meer moeite in het begin dan de andere) geen bankzaken via pc zou kunnen. Het gaat hier al snel typisch BG klinken maar als je dat echt wil kunnen lijkt me dat te moeten kunnen als normaal begaafde volwassen persoon... .

Soit, ik snapte de oorspronkelijke ergernis wel.

Ik zal de link zeker eens bekijken maar je maakt me toch moeilijk wijs dat 14% van de volwassenen (de ene misschien met iets meer moeite in het begin dan de andere) geen bankzaken via pc zou kunnen. Het gaat hier al snel typisch BG klinken maar als je dat echt wil kunnen lijkt me dat te moeten kunnen als normaal begaafde volwassen persoon... .

Soit, ik snapte de oorspronkelijke ergernis wel.
Wanneer een iq GEMIDDELD 100 is, wil dat ook zeggen dat ongeveer de helft een lager iq heeft he. 😉
Reken daar nog de lagere scholingsgraad bij van 50/60-plussers bij die nooit beroepsmatig met een computer hebben moeten werken én grotere weerstand hebben om iets nieuws te leren en je zal misschien al wat meer begrip krijgen...
Niet alleen beschikken ze niet over de kennis, vaak hebben ouderen (70-plussers) al geen computer of Internetverbinding.

Nee, dat zou mediaan zijn. :unsure:
In dit geval, en ik wist dat het een Gausscurve was, is het beide.

gausscurve.gif

Wanneer een iq GEMIDDELD 100 is, wil dat ook zeggen dat ongeveer de helft een lager iq heeft he. 😉
Reken daar nog de lagere scholingsgraad bij van 50/60-plussers bij die nooit beroepsmatig met een computer hebben moeten werken én grotere weerstand hebben om iets nieuws te leren en je zal misschien al wat meer begrip krijgen...
Niet alleen beschikken ze niet over de kennis, vaak hebben ouderen (70-plussers) al geen computer of Internetverbinding.
Ja met normaal begaafd bedoel ik dan eerder iedereen die niet zwakbegaafd is (er is nog wel ruimte onder de 100 neem ik aan vooraleer computer banking niet aan te leren is) :p . Niet per se iemand met een gemiddelde intelligentie.

Scholingsgraad is ook bijkomstig voor basiszaken op een computer. Dat ze, in tegenstelling tot bv ik (min of meer), niet zijn opgegroeid met een computer dat zal ik niet ontkennen. Dat dat een nadeel is om het nadien nog te leren, begrijp ik ook absoluut.

Maar dan over die weerstand, ja daar gaat hem dan in se wel over he. Ik begrijp niet dat je zoveel weerstand kan hebben tov computer banking dat je pertinent weigert het te leren, in een maatschappij waarin iedereen (iedereen die normaal begaafd is) begrijpt dat dat een evolutie is die je niet kan tegengaan.

Zit je in een situatie zonder (kans op) internet of pc of smartphone of ... . Ja ok, dan zal je het niet of moeilijker kunnen leren zelfs. Ben je echt omwille van gebrek aan intelligentie niet in staat om het leren of ben je echt oud (ja wat is echt oud, daar kan je over discussiëren akkoord) ja ok mij goed dat je het dan niet doet, leert of wil leren.

Enfin ik ben biased ongetwijfeld omdat ik in mijn omgeving toch best veel mensen ken die het weigeren te leren vanwege de man doet het wel of "ik kan dat niet" terwijl ze het perfect wel zouden kunnen na enkele dagen oefenen maximum of gewoon ik doe niet mee aan al dat gedoe of ... . En daar weiger ik begrip voor op te brengen.

Da's zeker jammer dat ze het niet meer "willen" leren. 😟
Mijn pa heeft zichzelf leren werken met de computer en mijn ma heb ik, enkele maanden voor ik alleen ging wonen, ingeschreven voor "internet voor senioren" in een CVO waarvan ik de leerkracht kende die die cursus gaf. Ik had er alle vertrouwen in dat het wel een goede match ging zijn en had gelukkig gelijk! Probleem is dat niet iedereen die het kan, op zich het goed kan aanleren. En dat zorgt voor frustraties bij beide.
Maar zelfs ik vind sommige digitale dingen al best ingewikkeld, met onduidelijke structuren of bewoordingen waardoor een kat zijn jongen niet kan vinden. 😡
En dat terwijl ik wel dagelijks met de computer werk. 🙈

Ahhh… 6u50 ‘s morgens en wakker gemaakt worden door de zoete tonen van Pawel en Ahmed van de waterleiding die rustig de orde van de dag bespreken, op een zen-niveau dat zachtjes boven de drilboor uit sprankelt.

Ahhh… 6u50 ‘s morgens en wakker gemaakt worden door de zoete tonen van Pawel en Ahmed van de waterleiding die rustig de orde van de dag bespreken, op een zen-niveau dat zachtjes boven de drilboor uit sprankelt.
Doen alsof het white noise is om terug in slaap te dommelen!

Uhu, random wegenwerkers die ulder zomaar komen voorstellen :unsure:
Uhu, die jongens moeten in onze garage en kelder zijn om de waterleiding van het huis op nieuwe waterleiding in de straat aan te sluiten en als Mr S en mijzelf ons voorstellen (met handje) dan antwoorden die jongens. Er is koffie, spuitwater en frisdrank voorzien. Ik heb wat snacks gekocht ook. Dat doe ik standaard als er gewerkt moet worden in of rond het huis. Gelieve ons niet automatisch over dezelfde kam te scheren als een rando Vlaming, als stigma toch zo tegen je principes is.

Dat klinkt altijd goed, 70 plussers ! oh nee!
Natuurlijk zijn computers en internet al 30 jaar een ding en in de privewoning toch ook al 25 jaar niet abnormaal.

Toen was die van 70 ook maar 45 eh.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan