Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
IMG20211002163339.jpg

Ik had een pries die ik wou vervangen. Op het eerste zicht zag ik vier draden. Ik maak de pries los en trek deze eruit en dit monster verschijnt.
Omdat ik wel bestaande draden over kan zetten maar dit niet verwacht had, besluit ik gewoon een rij suikertjes te gaan kopen zn voor alle veiligheid dit contact werkloos te maken. Zo gezegd zo gedaan, ik zet de stroom weer op en nu heeft geen enkele pries meer stroom natuurlijk. Nu ben ik wel screwed natuurlijk want geen idee wat nu te doen.

En ik dacht dit weekend net te gamen (waarbij ik deze zaterdag heb verspild aan allemaal rommel.)

IMG20211002163339.jpg

Ik had een pries die ik wou vervangen. Op het eerste zicht zag ik vier draden. Ik maak de pries los en trek deze eruit en dit monster verschijnt.
Omdat ik wel bestaande draden over kan zetten maar dit niet verwacht had, besluit ik gewoon een rij suikertjes te gaan kopen zn voor alle veiligheid dit contact werkloos te maken. Zo gezegd zo gedaan, ik zet de stroom weer op en nu heeft geen enkele pries meer stroom natuurlijk. Nu ben ik wel screwed natuurlijk want geen idee wat nu te doen.

En ik dacht dit weekend net te gamen (waarbij ik deze zaterdag heb verspild aan allemaal rommel.)
De 3 rode zullen de lijn en de 3 witte de 0 zijn

Dus de 3 rode met elkaar verbinden

De 3 witte met elkaar verbinden

Wat die zwarte en blauwe erbij gepruts zijn kan ik niet raden van 1 foto.

Als je de stekker vervangt max 2 draden op elke aansluiting al de rest die je erbij propt is risico nemen

IMG20211002163339.jpg

Maak eens een foto van die pries aan aansluitzijde

IMG20211002163339.jpg

Welke klusser heeft dat Frankenstein mormel bekabeld?!

Als je de stekker vervangt max 2 draden op elke aansluiting al de rest die je erbij propt is risico nemen
Zou blauw en zwart niet de toevoer zijn en alle witte en rode afvoer naar de stekkers.
@Tonerider hoeveel priezen incl deze werken niet meer? 4?

dus 2 rode en 2 witte en die andere met isolatietape of suikertje afsluiten? Ga ik morgen doen. Heb net pc naar slaapkamer verhuist en na het eten ga ik gamen.

Maak eens een foto van die pries aan aansluitzijde
dus gewoon van het stopcontact? de oude of de nieuwe waaraan ik het nu wil hangen?
Holy shit welke klusser heeft dat levensgevaarlijk mormel bekabeld?!
Tja, de vorige mens heeft hier dertig jaar gewoond en ik denk dat de meeste van de bekabeling nog van die tijd is. Enkel de keuken en badkamer hebben hier aarding. Op den elentriek had ik ook niet echt op gelet bij mijn verhuis (en het was sowieso dringend). Nu heb ik hier wel mijn twijfels over brandveiligheid, maar heb het kot hier vol rookdetectors hangen en in mijn slaapkamer ligt zelfs een lang touw voor al ik hier van het dak moet ontsnappen :p

Rood gaat Fase/lijn zijn, wit wss Nul/neuter.
Zwart en blauw wss L en N naar nog ergens anders.
Mengeling van oude en nieuwe kleuren en zo op het zicht ook wel wat ....vrijheden.... met draadsecties

misschien dat ik best even een andere pries open doe om te kijken welke kabels daar aangesloten zijn of heeft dat geen nut aangezien dit blijkbaar de eerste pries in serie blijkt te zijn?

misschien dat ik best even een andere pries open doe om te kijken welke kabels daar aangesloten zijn of heeft dat geen nut aangezien dit blijkbaar de eerste pries in serie blijkt te zijn?
Kan nooit kwaad om te zien welke kleuren wat zijn en hoe ze samen zitten.
T is wisselspanning dus op zich maakt het niet zo veel uit zolang ge L en N maar niet per ongeluk koppelt

Ik zou zeker dit doen. Heb je een multi meter? Kijk dan even op welke kabels de spanning zit. Anders kan je eventueel nog ergens kortsluiting maken.

IMG20211002183148.jpg

Multimeter heb ik niet maar kan er morgen wel een halen
Ik zou morgen dan eens meten tussen de zwarte en blauwe kabel. Volgens mij is dat de start van de lijn.
Als je hiertussen 240v meet, kan je 2 wago's nemen en de zwarte verbinden met de rode en de blauwe met de witte. Je kan dan ook nog het nieuwe stopcontact aansluiten met 2 draden (2,5mm²)

Afgaande op de foto: alle witte samen en alle rode samen doorverbinden. Zwart en blauw blijft een beetje een gok maar verder gaan op ervaring: rood is L dus koppelen met zwart, wit is N dus op blauw.
Int ergste geval gaat ge fouten maken tegen de kleurenregels maar het zou wel moeten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan