Ok maar de werkende Vlaming is zo’n ongelofelijke zaag. Ik ben er ook ene en ik vind het ook ambetant dat we uitgeperst zijn lijk een citroen maar man er is weinig groter zeurpiet dan een Vlaming met een job.
Ja 't is ook weer een generalisering natuurlijk. Ik ben ik ook niet een fan van de "werkende vlaming", en sinds ik op dit moment studeer en niet eens werk, ben ik er technisch gezien zelfs geen deel van. Mij storen ook bepaalde dingen enorm aan veel Vlamingen.
Ik voel zelf ook heel weinig voeling met medevlamingen. Ik heb enorm veel moeite mee. Ik heb een tijdje samengewoond met een persoon in vlaanderen geboren maar van indische afkomst en een andere huidskleur. Ook hij is behoorlijk rechts-extreemrechts, antiracistisch maar duidelijk ook hard anti-islam. En TVG en DVL zijn twee van zijn grootste voorbeelden, maar hij is geen liefhebber van de oude racistisch vlaams belang garde. Bon, ik kon het wel goed met hem vinden, ook al was ik het niet altijd eens met zijn visies. Hij wist ook wel van mijn PVDA-affiliatie, en ik denk dat hij daardoor de PVDA veel meer beginnen respecteren is tegenover andere linkse partijen en zoals hij ze noemt: de blauwe smurfen. Om maar te zeggen... zelfs mensen met een andere huidskleur (de mensen die wij allochtonen noemen) zijn het ook niet altijd eens met wat er nu gebeurt. Hij heeft veel vlaamse leeuwen in zijn collectie, en had ook een mondkapje met een vlaamse leeuw, en ging zelfs naar redelijk wat bijeenkomsten van vlaamsgezinde organisaties, dichtbij de "bruine driehoek". Buiten de grootsteden ook wel het gevoel dat de linkse partijen zelfs de mensen met een andere huidskleur aan het verliezen zijn. En in Antwerpen zal dat ook niet anders zijn gezien BDW daar burgemeester is, en in 2006 De Winter bijna burgemeester werd. Niet moeilijk, elke andere bevolkingsdemografie haat over het algemeen moslims. Joden zijn rechts. Indiers zijn rechts. Aziaten zijn ook rechts. Of niet minder rechts dan Vlamingen. Als de meerderheid niet blank is, en BDW blijft toch aan de macht (hij had zonder s.pa / Vooruit) ook burgemeester kunnen zijn (maar deed het toch voor strategische redenen om een links blok te vermijden in 2024). Hij had niet eens Vlaams Belang nodig.
Ik zelf voel me zowel vervreemd van vlamingen (door hun denkwijze, of toch velen), als van de grootste minderheid (de moslimsamenleving). Het zijn twee vrij conservatieve culturen over het algemeen (niet allemaal, maar wel de meesten). De jeugd is zelfs meer conservatiever dan de generaties ouder dan de jeugd en jonger dan babyboomers. Deels het gevolg van een politiek die geen kansen geeft aan de jeugd, en VB die bepaalde figuren uit hun hoed tovert die aanslaan bij de jeugd. Nu heeft Vooruit ook een iets jeugdiger imago, maar de andere partijen komen echt over als een stel oude zakken die bovendien nog eens pipo's zijn, behalve bij N-VA heb je nog het gevoel dat die mensen tenminste met momenten capabel zijn. Maar daar associeer ik de trado's toch echt niet langer meer mee. Het gaat wel om perceptie, en dat wil ik benadrukken. Maar de perceptie is even belangrijk als de realiteit om het stemgedrag en de ideologie van mensen te begrijpen.
Ik heb een maand of 3 geleden een Pro-Palestina betoging meegedaan. Ja, ik had daar echt het gevoel dat ik niet één van hun was. Ik voelde me daar ongemakkelijk, en niet goed. Ik heb sowieso wat afstand genomen omwille van de covid maatregelen die van tel waren. Tegelijkertijd heb ik hetzelfde gevoel tegenwoordig ook met de oorspronkelijke bevolking, alsof ik niet één van hen ben, en met momenten ongemakkelijk en niet goed.
Ik laat nooit tegenover mensen het achterste van mijn tong zien. Nooit. Daar zijn die ook niet klaar voor. Ik kan dat veel beter neerpennen, maar mijn woorden zijn niets waard, maar ik zeg maar wat om de mensen te paaien. Ik kan: ik hou van jou zeggen super oprecht, terwijl ik diep vanbinnen je eigenlijk op hetzelfde moment gewoon haat (bijvoorbeeld). Ik kan dat erg goed, omdat ik het al heel mijn leven moet doen, en op een bepaald moment vergeet je gewoon wie dat je zelf bent. Dat gaat vaak om de kleinste details, maar soms ook om grotere dingen. Eigenlijk zeg ik gewoon wat een ander het liefst wil horen op dat moment, tenzij het voor die persoon niet van belang is (en dat doe ik aan op aanvoelen allemaal).
En hoewel ik zeker iemand ben die voor progressie is, erger ik me meer aan de mensen die progressie willen op de manier waarop ze die progressie proberen afdwingen, dan aan conservatieve mensen waar ik misschien nog minder mee eens ben. En dat fenomeen begrijp ik zelf niet goed, maar de ergernis is veel groter bij de mensen die op dit moment naar mijn insziens "fake progressie" proberen afdwingen die eigenlijk totaal geen progressie is in de realiteit.
En dat anderen dit niet begrijpen, begrijp ik nog minder. Ik denk dat ik onder liberalisme, onder progressie, etc. iets 180% anders versta. Iets compleet anders, want ik zie de MEESTE zelfverklaarde progressieven die trachten progressie te boeken via anti-progressie.
In theorie ben ik de grootste liberaal ter wereld met een sterk geloof in democratie en vrijzinnigheid, en in de praktijk ben ik de laatste die op een liberale partij zal stemmen.