Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Water is voor de vissen. Champagne of niks anders.
woman-pouring-champagne-toilet-16812047.jpg

Wel ambetant als het zacht is en dat begint over te schuimen...

Ah, is een toilet op regenwater een recente techniek? Ik wist dat niet.
Hangt er maar van af welke leeftijd een huis heeft of het aanwezig is of vlot te plaatsen is. Met een waterverbruik van 40m3 / jaar is het hier bijlange de moeite niet om daarin te investeren nog voor de volledige badkamer wordt gerenoveerd.

Hangt er maar van af welke leeftijd een huis heeft of het aanwezig is of vlot te plaatsen is. Met een waterverbruik van 40m3 / jaar is het hier bijlange de moeite niet om daarin te investeren nog voor de volledige badkamer wordt gerenoveerd.
Klopt. Maar met uw dubbel doorspoelen zou ik het al beginnen inplannen.

De vorige eigenaar van ons huis.

Nu, bijna 10 jaar nadat we het gekocht hebben, komen we nog dingen tegen waar ik met mijn verstand niet bij kan hoe die toen dacht. "Dat is perfect opgelost", of zelfs maar "dat is aanvaardbaar".
Afgelopen jaren al zaken tegengekomen zoals:

- Elektrische kabels een "lipje" afgesneden, daar een andere kabel aangehangen en met plakband rond vastgetaped. Dit om een extra stopcontact te maken.
- Op strategische plaatsen een nieuw laagje verf, maanden later bleek dus dat het daar overal zwaar binnen regende
- Dakgoot van de linkerkant van ons huis liep dwars door ons huis, tussen plafond van de gelijkvloers en vloer van het 1e verdiep, naar de rechterkant. Die buis lekte op elke plaats waar een bocht zat of waar 2 buizen aan elkaar hingen.
- plafond in de bureau hang enorm scheef (5cm verschil op 4m). Ontdekt toen ik wandlampjes wou ophangen en ze beiden even ver van het plafond wou hangen. M'n vrouw kwam kijken als ik net het 2e aan het afmeten was en zag op het zicht dat die niet evenhoog hingen.
- Een ruimte ingedeeld in 2 aparte ruimtes met een gemetste muur. Schever kan bijna niet. Op 5m een volledige snelbouwsteen schuin gegaan.
- Alle muren in de gang, hal,... Met vliesbehang met textuur. Hoeveel bloedende handen, armen,... ik daardoor al gehad heb.
1000027714.jpg
- badkamer waar knal in het midden een muur gemetst is, de ene helft is een "inloopdouche" (van 2,5m op 1,1m) met een bankje en kapstokken. Net op de plek waar al het water naartoe spettert. De afvoer ligt niet op het laagste punt. De afvoer van de pompbak loopt omhoog in een s-vorm. De muren schots en scheef
1000027711.jpg

1000027712.jpg

1000027713.jpg
- ...
- Daarnet kassement van een deur er uit gehaald om er dan straks een nieuwe in te steken. Geen enkele vijs die er recht in zat, allemaal schots en scheef. Ook 37 keer overschilderd waardoor m'n schroevendraaier zo al moeilijk grip had.
1000027698.jpg

En de reden van m'n post nu.
Sinds wij hier wonen zitten wij al dikwijls met verstoppingen in onze afvoer naar de riolering. Wij dachten dat we te veel vet afvoerden en/of dat er onder de grond met bochten van 90 gewerkt was. Ik kon het altijd wel oplossen door in de buis te koteren met een heel lange licht beweegbare stok (van een set om schoorstenen uit te kuisen), en erna met de hogedrukreiniger met rioolrat erop er nog eens door te gaan. Ook heel vaak onze put moeten laten leegtrekken. Bij dat koteren voelde ik dat de verstopping steeds op dezelfde plek zat, net waar de afvoer van de keuken in de buis kwam.

De afgelopen weken moest ik om de 2 a 3 dagen "koteren" en dat werd me beu.
Dus heb ik de boel opengesmeten.

Eerst kwam ik dit tegen. Een barst en 2 buizen overduidelijk verkeerd erin gestoken. Die onderste is van een "putteke" en de bovenste is de afvoer van de keuken.
1000027089.jpg
Ik wist dus dat ik dit stuk er van tussen ging moeten halen, en was dus van plan hier een inspectieput te steken.
Ik ben dus wat verder beginnen graven en kwam dan een complete mindfuck tegen.

Er was iets verder een gat in die gresbuis waar ooit wss een andere buis inzat als inspectieput. Meneer had er blijkbaar niet beter op gevonden dan dit af te dekken met badkamertegeltjes en daar aarde en 2 lagen stabilisé over te smijten. Natuurlijk barst dat vroeg of laat. Die buis zat daar vol met een koek van "ik zal u gaan hebben".
Ik heb er 4 volle emmers uitgehaald. (Laatste foto is ongeveer de helft)
1000027516.jpg

1000027518.jpg

1000027520.jpg
Ondertussen veel opgezocht, getwijfeld, rondgehoord,...

Ik wou eerst die volledige buis vervangen, want wie weet waar zitten er nog barsten of zo.
Maar dan moest ik 20m klinkers uithalen, stabilisé loskloppen, graven, de bestaande buis eruit halen en vervangen door een nieuwe, die op de bestaande situatie aankoopellen en alles terug dicht smijten.
Ik heb dan vooraan ook een stuk opengebroken waar de aansluiting aan de straatkant om te zien hoe dat ineen zat, en daar gezien dat die gresbuis blijkbaar ingekapseld zit in een betonnen omhulsel. Geen idee hoeveel naar achter dat zo is, maar dat volledig uitbreken zie ik echt niet zitten.
1000027600.jpg

1000027707.jpg

Ik ben dan (via dat kapotte stuk achteraan) met m'n rioolrat naar voor gegaan om te zien of er nog ergens een verstopping zat aangezien er steeds een 5-tal CM water bleef staan in de buis. Ik geraak perfect tot net op het punt waar ik vooraan gegraven heb.
Toevallig waar er (zie 1e foto hierboven) een extra buis in toekomt en er duidelijk gebricoleerd is.

Met mijn rioolrat krijg ik de verstopping daar niet weg (simpele Karcher K3 hogedrukreiniger) dus ga ik straks eens bellen naar een ontstoppingsdienst. Want anders krijg ik een vuile kak/pis/vet/... douche over mij als ik dat deel uitbreekt.

Het plan is nu om achteraan een put te steken op de plek waar de afvoer van de keuken zit. Hiervoor ben ik gisteren het materiaal gaan halen. PVC buis van aan de beerput tot dat stuk, een inspectieput, een klein stuk PVC buis en een overgangstuk naar die gresbuis.
Als dat gedaan is, en deftig gedaan is ga ik materiaal gaan halen om daar vooraan "hetzelfde" te doen. Die brakke opstelling vervangen door een deftige inspectieput.

Toen we dit huis kochten wisten we dat er nog veel werk aan was. Veel zaken die moesten afgewerkt en vernieuwd worden. Maar een heel grote ruime woning waar veel mogelijkheden mee waren/zijn.
Wat we niet wisten is dat alles dat de vorige eigenaar zelf al vernieuwd had (en hij heeft f*cking veel zelf gedaan) quasi allemaal opnieuw moest gedaan worden, of terug opengebroken moest worden om achterliggende dingen aan te pakken.
Ik denk dat 80% van de dingen die we al gedaan hebben hiervoor waren.

Bijlagen

• 1000027713.jpg
    1000027713.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 21
Jij hebt dus al tien jaar plezier aan het afwerken van je huis?
Nu voel ik me plots minder slecht dat ik na vijf jaar nog altijd niet alle kamers geschilderd heb. :oi22:

Met hetgeen al gepland staat (nieuwe badkamer en dak op hangar) en het materiaal dat ik al liggen heb komen we net over de helft van hetgeen we willen/moeten doen schat ik.

De vorige eigenaar van ons huis.

Nu, bijna 10 jaar nadat we het gekocht hebben, komen we nog dingen tegen waar ik met mijn verstand niet bij kan hoe die toen dacht. "Dat is perfect opgelost", of zelfs maar "dat is aanvaardbaar".
Ik zit ook in een huis van zo'n bricoleur. Kamers indelen met OSB platen die dan nog scheef hangen waardoor er spleten bovenaan en onderaan zijn. Onderdak dat niet goed aansluit op plat dak waardoor er bij slagregen waterinsijpeling is, lekkende dakkoepel, vensterbanken die scheef hangen, vloer in kamer die scheef afloopt, bad dat afloopt weg van het afvoerputje, lampen die met luidsprekerdraad aan een schakelaar hangen. Het is niet zo extreem als bij jou en gaat vooral over binnenafwerking die sowieso aangepakt moet worden maar het is soms wel vloeken als je naast alle gekende gebreken van die verborgen gebreken tegenkomt.

Titel van een artikel in De Standaard: "Voedingsreuzen vrezen Ozempic-effect: wat als klanten minder chips en koekjes kopen?"

Ligt het aan mij of klinkt dat heel fout? Alsof het erg is dat mensen minder chips en koekjes gaan kopen.
Die fabrikanten zouden beter wat diversifiëren in hun aanbod. Tijd om wat kleinere en gezondere dingen te gaan produceren, bijvoorbeeld slaatjes met gezonde ingrediënten (nutriscore A of B), en die te koop aanbieden op plaatsen waar mensen normaalgezien kiezen voor een snelle en gemakkelijke hap zoals benzinestations waar je momenteel voornamelijk chips of belegde broodjes vindt. Ik eet niet zoveel minder door de Ozempic, maar vooral anders. Ik maak automatisch gezondere keuzes en geniet meer van mijn eten. Maar op sommige plaatsen is het moeilijk om een gezonde keuze te maken en daar zouden die producenten zich op moeten focussen.

Die fabrikanten zouden beter wat diversifiëren in hun aanbod. Tijd om wat kleinere en gezondere dingen te gaan produceren, bijvoorbeeld slaatjes met gezonde ingrediënten (nutriscore A of B), en die te koop aanbieden op plaatsen waar mensen normaalgezien kiezen voor een snelle en gemakkelijke hap zoals benzinestations waar je momenteel voornamelijk chips of belegde broodjes vindt. Ik eet niet zoveel minder door de Ozempic, maar vooral anders. Ik maak automatisch gezondere keuzes en geniet meer van mijn eten. Maar op sommige plaatsen is het moeilijk om een gezonde keuze te maken en daar zouden die producenten zich op moeten focussen.
Of een vettaks waarmee ze gezonde alternatieven rechtstreeks goedkoper maken in plaats van dat die taks naar het gat in de begroting vliegt.

Waarom is dat nu arrogant? 🙄

Er zijn mensen die al zwanger zijn, en nog geen plaats hebben.
Er zijn mensen die al een baby hébben, en nog geen plaats krijgen. Mensen die dus noodgedwongen thuis moeten blijven van hun werk en allerlei verlofstelstelsels moeten inzetten en noodgedwongen minder verdienen.

Maar mensen die nog moeten starten met vogelen en er gemakkelijkheidshalve vanuit gaan dat het ook wel allemaal direct zal lukken, die komen alvast hun plekje opeisen. Dat is alsof je op spoed toekomt met een splinter in uw vinger en gaat eisen dat je voorrang krijgt op patiënten wiens ingewanden half uit de buik hangen.

Als je je afvraagt wat daar arrogant aan is dan ben je vermoedelijk van hetzelfde type.

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg is het voor veel mensen wel de enige mogelijkheid om zeker te zijn van een plaats. Of ben je dit topic (dat je nota bene zelf gestart hebt) vergeten? Ik geloof niet dat we de mensen die vroeg reserveren moeten veroordelen maar beter de reden waarom mensen zo vroeg reserveren aanpakken.

No shit, Sherlock.

En die schaarste bestaat niet voor andere mensen ofzo? Overigens kunnen die mensen die boeken voor Q1 2025 überhaupt nog niet spreken over "een schaarste", want er is nog niet eens een behoefte. :unsure:

Dat zijn dus van het type mensen die je in het begin van de Covid-lockdown met karrenvrachten WC-papier naar buiten zag gaan. Om hun eigen positie veilig te stellen (tot in het extreme), zijn ze bereid om de rest van de maatschappij dieper in crisis te duwen. Dat soort arrogant en egoïstisch gedrag moet dan ook streng aangepakt worden door de maatschappij, ter bescherming van diezelfde maatschappij. Als je dat soort gedrag tolereert, begeef je je op een gevaarlijk hellend vlak.

Laatst bewerkt:
Er zijn mensen die al zwanger zijn, en nog geen plaats hebben.
Er zijn mensen die al een baby hébben, en nog geen plaats krijgen. Mensen die dus noodgedwongen thuis moeten blijven van hun werk en allerlei verlofstelstelsels moeten inzetten en noodgedwongen minder verdienen.

Maar mensen die nog moeten starten met vogelen en er gemakkelijkheidshalve vanuit gaan dat het ook wel allemaal direct zal lukken, die komen alvast hun plekje opeisen. Dat is alsof je op spoed toekomt met een splinter in uw vinger en gaat eisen dat je voorrang krijgt op patiënten wiens ingewanden half uit de buik hangen.

Als je je afvraagt wat daar arrogant aan is dan ben je vermoedelijk van hetzelfde type.
De mensen die nu zwanger zijn, hebben toch niets aan een plek in 2025? 🤔

En de wachtlijst voor onze crèche was ook een jaar. 2 miskramen gehad maar de datum van vastleggen bleef gewoon behouden, volgens jouw visie speelde ik dan ook vals, want ik ben niet achteraan gaan aansluiten opnieuw elke keer ik een miskraam had.
En guess what, als die kleine er niet is in de periode dat ze hebben "geboekt" schuift daar gewoon iemand anders in hoor.

De arrogantie lijkt uit jouw post bij iemand anders te liggen dan mensen die hopen tegen een bepaalde tijd zwanger te zijn.

No shit, Sherlock.

En die schaarste bestaat niet voor andere mensen ofzo? Overigens kunnen die mensen die boeken voor Q1 2025 überhaupt nog niet spreken over "een schaarste", want er is nog niet eens een behoefte. :unsure:

Dat zijn dus van het type mensen die je in het begin van de Covid-lockdown met karrenvrachten WC-papier naar buiten zag gaan. Om hun eigen positie veilig te stellen, zijn ze bereid om de rest van de maatschappij dieper in crisis te duwen. Dat soort arrogant en egoïstisch gedrag moet dan ook streng aangepakt worden door de maatschappij, ter bescherming van diezelfde maatschappij. Als je dat soort gedrag tolereert, begeef je je op een gevaarlijk hellend vlak.
De maatschappij krijgt wat ze verdient. Men heeft jaren neergekeken op jobs als kinderoppasser, verzorgende of vrachtwagenchauffeur en nu is er een tekort. Je weet wel, datzelfde egoïstische gedrag waarbij mensen enkel nog jobs willen doen die goed betalen en niet teveel zorgen meebrengen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan