Ik werk in een zorgpraktijk, als personeel dat ook wel eens ziek valt, maar wil toch nuanceren.
Ik kan namelijk mijn agenda NIET zelf bepalen. Mijn bazen wel. Als ze, zoals elk mens kan overkomen, migraine hebben of zich wat minder voelen, verschuiven ze zaken. Dat kan ik als personeel niet doen. Ik kan niet vragen aan mijn bazen of ze wat patiënten willen afbellen, zeggen dat ik een uurtje of drie afwezig zal zijn omdat ik thuis een dutje ga proberen doen. Zij wel. Ik moet dus een dag ziek melden, zij niet.
Ik zit nu trouwens met sinusitis, dinsdag me ziek gemeld en laten testen (normaal werken we gewoon door tot de test positief zou zijn!), gisteren gaan werken omdat we een stagiaire hebben die het werk wel een pak lichter maakt voor mij en voor dinsdag geen ziekte doorgegeven maar overuren opgepakt simpelweg omdat ik nog 4 weken verlof en overuren staan heb en we er SAMEN door moeten.
Ziekte kies je namelijk niet hé. Ja, er zijn altijd profiteurs. Evengoed bij de zelfstandigen als bij de loontrekkenden. Maar ik vind het heel kort door de bocht gaan om mensen met een totaal andere invulling naar zowel jobinhoud als vrijheid in uurrooster als profiteurs te gaan bestempelen. Bij verpleegkundigen zal je veel sneller rugproblemen en klachten gelinkt aan ploegensysteem terugvinden dan bij huisartsen, orthopedisten, dermatologen,....