Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
De arbeidsmarktkennis moet sowieso up to date zijn, das letterlijk hun job. Larian en BG was maar om aan te tonen dat er hier wel degelijk studios en jobs zijn en dat ik niet teveel vraag om tenminste te weten wat een game is en een paar van de standaard rollen die daarbij horen. Die moeten mij dus wel begeleiden he. Ik kom mijn plichten na en ik ben altijd op mijn afspraken en het minste dat ik vraag is dat ze op zn minst een beetje bewust zijn van de sector. Dat er geen duizenden jobs zijn weet ik ook wel, maar dat is geen reden om te doen alsof de hele sector niet bestaat. Tis niet omdat mijn richting een beetje niche is dat ik minder recht heb om werk te zoeken erin. Er studeren trouwens jaarlijks honderden studenten af in diezelfde richting, nog meer reden om toch tenminste eens u wat te informeren erover als job bemiddelaar.

Eerst spelen, dan geloven.
Het zou de VDAB hun job moeten zijn om die rollen te kennen, zeker wanneer je op gesprek komt. Maar je bent een statistische outlier voor hun. Het is jammer, maar ik zou mij er niet teveel van aantrekken, best zelf de zoektocht in handen nemen?

Soit, als software engineer is het niet veel beter op LinkedIn bijvoorbeeld een message per week:
`
Beste <name>

...

Hopelijk tot binnenkort, <name>
`

Zonder dat ze hun template van een string replace hebben voorzien.
Ben er nog altijd niet van overtuigd dat ze dit niet per express doen.

Het zou de VDAB hun job moeten zijn om die rollen te kennen, zeker wanneer je op gesprek komt. Maar je bent een statistische outlier voor hun. Het is jammer, maar ik zou mij er niet teveel van aantrekken, best zelf de zoektocht in handen nemen?

Soit, als software engineer is het niet veel beter op LinkedIn bijvoorbeeld een message per week:
`
Beste <name>

...

`

Direct testen of je al genoeg afgestompt bent, beste <name>.

Ik vind het wel wat hard geroepen dat omdat BG mogelijkst GOTY kan winnen, een game die 1,5 maanden uit is, dat plots de arbeidsmarktkennis volledig up to date moet zijn. Het is de 1ste AAA game ooit die uit België komt, het is nu niet alsof we nu plots het mekka van het gaming geworden zijn.

We mogen dan wel gamen sinds de jaren 80, op vlak van werkgelegenheid in die sector kan het in België nog net zo goed de jaren 80 zijn. Het is nu niet dat ze u echt doodkloppen met jobs in die sector.

:offtopic:

GOTY gaat gewoon naar Spider-Man 2, zoals het hoort!
Zoals ik hier eerder aanhaalde hebben we hier in België zelfs een topschool in die richting. https://www.howest.be/nl/opleidingen/bachelor/digital-arts-en-entertainment
een bachelor in digital art en entertainment: das al geen obscuur opleidingske ergens achter de uren in een schooltje he. Als VDAB zou je dan toch mogen weten dat het bestaat en dat je er best al eens over nadenkt wie dat zo iemand kan begeleiden. Nu sturen ze u naar ICT, want ja, iets met pc's en die weten ook niet wat ze met u moeten aanvangen. Das zoals nonkel Jos die denkt dat ge wel kunt programmeren, want ge hebt uw pc zelf in elkaar gestoken.

Bovendien is 3D nu toch wel ingeburgerd: animatiefilms, games, reclamewereld, films, etc., allemaal maken ze gebruik van 3D en bepaalde bedrijven implementeren meer en meer VR. Allez, ze zouden u toch al wat moeten kunnen begeleiden naar de juiste aanspreekpunten, zou ik zo denken. Maar dan moeten ze natuurlijk allereerst al wel weten wat bijv. een environment artist juist inhoudt he.

...

`
Beste <name>

...

`

Recent een Linkedin bericht gehad van 1 of andere firma die me hun diensten wou aansmeren, maar in plaats van Beste <Name> was het gericht aan Beste James - wat niet mijn naam is. Te lui gecopy-paste en de naam niet aangepast dus. :rolleyes:
Ik had bijna geantwoord "Beste Freddy" maar heb het maar zo gelaten, geen zin in nog meer spam berichten...

Ik vind dat ook niet kunnen dat hij/zij al een pensioen krijgt op zijn/haar 59!

Ik vind dat ook niet kunnen dat hij/zij al een pensioen krijgt op zijn/haar 59!
Haha..

Ex-collega is op haar 35j op medisch pensioen gezet geweest. Het zou grappig zijn moest zij ook recht hebben op seniorenkorting

Ze zijn maar met zes in de klas, dit was een groepsmomentje. In een klas van twintig of meer zou het idd niet eerlijk zijn, maar dit zijn pappenheimers die we allemaal al kennen en er is weinig twijfel. Plus, ik nuanceer pittig in dat het een toets is rond zender-boodschap-ontvanger, het is dus ook geen kwestie van half hun toekomst hangt er van af.
Steek er wat Franse vertalingen in rond beamer
Zoals ik hier eerder aanhaalde hebben we hier in België zelfs een topschool in die richting. https://www.howest.be/nl/opleidingen/bachelor/digital-arts-en-entertainment
een bachelor in digital art en entertainment: das al geen obscuur opleidingske ergens achter de uren in een schooltje he. Als VDAB zou je dan toch mogen weten dat het bestaat en dat je er best al eens over nadenkt wie dat zo iemand kan begeleiden. Nu sturen ze u naar ICT, want ja, iets met pc's en die weten ook niet wat ze met u moeten aanvangen. Das zoals nonkel Jos die denkt dat ge wel kunt programmeren, want ge hebt uw pc zelf in elkaar gestoken.

Bovendien is 3D nu toch wel ingeburgerd: animatiefilms, games, reclamewereld, films, etc., allemaal maken ze gebruik van 3D en bepaalde bedrijven implementeren meer en meer VR. Allez, ze zouden u toch al wat moeten kunnen begeleiden naar de juiste aanspreekpunten, zou ik zo denken. Maar dan moeten ze natuurlijk allereerst al wel weten wat bijv. een environment artist juist inhoudt he.
Het principe van VDAB is dat ze je naar werk toeleiden, niet naar aangepast werk.

Op zich snap ik het wel, want Turaki zal geen hulp nodig hebben om de bedrijven te kennen in de sector, het is onmogelijk dat je in elke VDAB iemand hebt die zo'n kleine nichesector zou moeten kennen. (als je dat verwacht: er zijn honderden niches die groter zijn).

De kwaliteit van begeleiding in het algemeen en de verkeerde automatisztie (mails,...) is natuurlijk wel schrijnend.

Het principe van VDAB is dat ze je naar werk toeleiden, niet naar aangepast werk.

Op zich snap ik het wel, want Turaki zal geen hulp nodig hebben om de bedrijven te kennen in de sector, het is onmogelijk dat je in elke VDAB iemand hebt die zo'n kleine nichesector zou moeten kennen. (als je dat verwacht: er zijn honderden niches die groter zijn).

De kwaliteit van begeleiding in het algemeen en de verkeerde automatisztie (mails,...) is natuurlijk wel schrijnend.
Die tweede alinea is het hem juist. Tanuki kent de niche, doet ook sollicitaties, heeft al die internship gedaan bij Larian dankzij haar eigen inspanningen, maar wordt dan uitgenodigd bij de VDAB. Mooi, maar voor wat eigenlijk want ze kennen de sector niet en geven domme raad. Dat dit een niche is waar ze niets van kennen begrijp ik nog (allez, voor een stukje), maar dat zien ze dan toch ook vooraleer ze u uitnodigen? What's the point van iemand uit te nodigen als ge op voorhand weet dat ge niet gaat kunnen helpen?
En geef dan ook geen dwaze raad die kant noch wal raakt. Er is niks mis mee met gewoon toe te geven dat je er niet mee vertrouwd bent, maar dat ze u gewoon willen opvolgen of ge wel solliciteert. (Wat ook gewoon in een mailtje kon).
Anyway, ze hebben gewoon weer eens bewezen dat hun systeem niet efficiënt werkt.
Misschien toch ook zeggen dat ik ook geloof dat er consulenten werken die het echt goed menen en moeite doen en ook begripvol e.d. zijn, maar het instituut VDAB heeft een dringende reboot nodig.

Dat gaming geen grote industrie is (in België natuurlijk, 't is een van de grootste industriëen in de wereld
Ik ben helemaal akkoord met uw post over VDAB, maar dit wou ik even rechtzetten: Gaming is echt peanuts op globaal vlak hé. Gaming is 1 van de grootste (misschien zelfs het grootste) deel van de media-industry.

Maar vergeleken met de echte big boys (oil & gas, mining, automotive, agriculture, telco,...) is dat peanuts hé. Gaming is letterlijk factor 10 tot 1000 kleiner, dus staat HEEL ver daar vanaf hoor.
Ik ben niet zeker, maar ik betwijfel of alles van media tesamen zelfs in de top10 geraakt.

"media" valt onder "informatiediensten", en die neemt de 19de plaats in de top 20.
maar games valt onder "software (entertainment)", en dat komt op plaats 15
en om de vergelijking compleet te maken: systeem-software komt op 12 (is dus groter dan de games-industrie)

de vaardigheden van Tanuki zijn gewoon niet compatibel met een mission statement van de VDAB, tbh.
da's zoals die éne actrice (van Daens, kan op haar naam nu niet komen), die ze een job in de vestiaire van een theater aanboden.

"media" valt onder "informatiediensten", en die neemt de 19de plaats in de top 20.
maar games valt onder "software (entertainment)", en dat komt op plaats 15
en om de vergelijking compleet te maken: systeem-software komt op 12 (is dus groter dan de games-industrie)

de vaardigheden van Tanuki zijn gewoon niet compatibel met een mission statement van de VDAB, tbh.
da's zoals die éne actrice (van Daens, kan op haar naam nu niet komen), die ze een job in de vestiaire van een theater aanboden.
Merci voor het opzoekwerk, ik was te lui :tongue:.

Ik ben helemaal akkoord met uw post over VDAB, maar dit wou ik even rechtzetten: Gaming is echt peanuts op globaal vlak hé. Gaming is 1 van de grootste (misschien zelfs het grootste) deel van de media-industry.

Maar vergeleken met de echte big boys (oil & gas, mining, automotive, agriculture, telco,...) is dat peanuts hé. Gaming is letterlijk factor 10 tot 1000 kleiner, dus staat HEEL ver daar vanaf hoor.
Ik ben niet zeker, maar ik betwijfel of alles van media tesamen zelfs in de top10 geraakt.
Ik had het over entertainment maar had dat idd niet gespecifieerd.

Die tweede alinea is het hem juist. Tanuki kent de niche, doet ook sollicitaties, heeft al die internship gedaan bij Larian dankzij haar eigen inspanningen, maar wordt dan uitgenodigd bij de VDAB. Mooi, maar voor wat eigenlijk want ze kennen de sector niet en geven domme raad.
Het probleem voor tanuki is dat, als je je puur baseert op de huidige reglementering, tanuki veel te beperkt solliciteert. De VDAB heeft het recht haar te verplichten om te solliciteren op alles wat ook maar een beetje met grafisch of algemene IT te maken heeft. Niet wat tanuki wil, wel wat de overheid momenteel verlangt van haar. Zo zou ik bvba verstaan dat ze haar volgens de huidige wetgeving zouden verplichten om bvba voor een acid te werken. Niet als 3D artiest, maar als video editor

De regels van de VDAB zijn dat je de eerste 6 maand nog wat uw goesting moogt doen. Daarna mogen ze je "dwingen" (met risico op schrappen van de uitkering) om EEN job aan te nemen. Meestal sluit die wel aan bij je sector.
Anders heb je archeologen die na 10j nog steeds wachten op een positie om in Egypte opgravingen te gaan doen om het extreem uit te vergroten...

Om te tonen hoe ver ze soms gaan: ik was opvoedster, was nog geen maand uit het onderwijs waar ik als opvoedster werkte en werd "verplicht" mij te melden op jobbeurs X.
Daar aangekomen wilden ze dat ik zou solliciteren bij bedrijf Y om in 3ploegenstelsel chips in apparaten te steken. :unsure:
Opvoedster was op dat moment ook al een knelpuntberoep...
(Situatie uitgelegd en direct naar huis mogen gaan gelukkig. Ze wilden zo snel mogelijk jonge mensen aan het werk. Logisch! Maar het geforceerde gedoe komt bij velen verkeerd binnen...)

Het grote probleem met de VDAB is dat ze volledig gericht zijn op laaggeschoolden en niet weten wat ze moet doen met hooggeschoolden. Toen ik terug wou werken na mijn burn-out werd ik doorverwezen naar GTB in eigen stad. Die mens zei gewoon eerlijk dat hij niets kon doen voor mij. Dat ze mij misschien in Gent wel konden helpen? Maar ook daar was hij niet echt zeker van...

Dus mee eens dat het op sommigen vlakken fout loopt. Hier toch wel altijd het voordeel gehad van empatische medewerkers te hebben die niet pretendeerden het beter te weten. Maar de automatische "jobmatching" is absoluut te belachelijk voor woorden.

t, als je je puur baseert op de huidige reglementering, tanuki veel te beperkt solliciteert. De VDAB heeft het recht haar te verplichten om te solliciteren op alles wat ook maar een beetje met grafisch of algemene IT te maken heeft. Niet wat tanuki wil, wel wat de overheid momenteel verlangt van haar. Zo zou ik bvba verstaan dat ze haar volgens de huidige wetgeving zouden verplichten om bvba voor een acid te werken. Niet als 3D artiest, maar als video editor
Gaat het JPV? ge ruikt toch geen aangebrande toast hé

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan