Dat is gewoon inflatie natuurlijk, mijn vader rekende ook nog alles om naar BEF (ahja x 40.3399), om dan te vergelijken met hoeveel dingen kostten in BEF, meer dan 20 jaar geleden. Zo oud ben ik hopelijk nog niet.Dat is gewoon een mentale barrière. Dezelfde mentale barrière die onze ouders/grootouders ook vastgesteld hebben.
Ik herinner mij nog mijn grootmoeder die meldde van man die frituristen zijn toch hapchards. Nu vragen ze al 1€ voor een frietje. Ik heb nog 1 BEF betaald. Dan bak ik ze zelf wel.
Om dan 20 jaar later haar voor die ene keer op het jaar dat ze nog eens frieten eet, er nu vlot 2.8€ voor te zien betalen, terwijl ze erover klaagt dat ze wel zot geworden zijn.
Aan de andere kant, het loon is ook gewoon gestegen. 15 jaar geleden ben ik gestart aan 1250€ netto. En kostte een frietje wat 1.5€? Nu verdienen mensen die pas starten iets rond de 1600 - 1800€ netto. En kost een frietje 3€.
Het is gewoon hetgeen mensen gewoon zijn. Wij zijn gewoon oud geworden.
Ik zie gewoon niet echt ertegenop om zelf wat eten ineen te flansen. Het zal geen hoogstaande cuisine zijn. Maar bon, dat is sowieso ook al niet aan mij weggelegd. Gewoon wat wortelstomp met spek en ik heb goed en lekker gegeten.
Ik denk hier toch dat het iets meer is dan enkel inflatie, het is ook zoals gezegd dan een kleinere stap om naar een degelijk restaurant te gaan.
.