Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    208

Vrouwtje Theelepel

Well-known member
Sinds kort ga ik met de fiets werken en ben ik toch al regelmatig moeten uitwijken voor een auto of andere weggebruiker. In die mate dat ik nu toch maar braaf elke keer een helm draag.
Hiervoor droeg ik enkel mijn helm als ik met de mtb een rit ging maken.

De zoon (3,5) moet van mij ook een helm dragen en als ik hem met de fiets ga halen draag ik mijn eigen helm ook.

Het was wel een 'drempel' om die helm te dragen want echt mooi of zo vind ik dat niet. 🤭😏
 
Vroeger wel en had ik hem niet gedragen was er van Tonerider geen sprake meer geweest. Dat ding heeft m'n leven gered.
De afgelopen jaren heb ik geen fiets meer gehad tot een aantal maanden geleden. Aangezien ik die maar 1x/maand gebruik om drie straten verder naar de kapper te rijden is het er nog niet van gekomen om toch weer een helm te kopen.
 
Een dikke week terug over kop gegaan met de fiets.
Vol schaafwonden en een duizendste geluk dat ik niet met m'n hoofd het asfalt geraakt heb maar de reflex heb gehad om m'n handen te zetten.
Mijn respect voor brandslachtoffers is serieus toegenomen.
Zo afzien dat da is. Die pijn , omg...
2de week ziekteverlof gaat morgen in en ik denk zelfs dat die nog niet gaat volstaan.
Dus ja , ik ga zien voor een fietshelm een van dees.
 
Sinds de dochter doe ik die toch 90 procent van de tijd aan ja. Als ik bijvoorbeeld naar het theater ga waar ik weet dat er al geen vestaire gaat zijn, durf ik die al eens "vergeten".
 
Soms vergeet ik het wel eens, maar meestal dus wel. Moet al genoeg in de remmen gaan voor mensen die niet weten hoe ze zich in het verkeer moeten begeven dusja.

Ook al aangereden geweest dus dat heeft ook mee voor de beslissing gezorgd.
 
I might die without one, but at least I look fabulous while dying.
Op die noot ben ik een keer gaan kijken en er bestaan dus wel helmen die er wat anders uitzien:


Of die helmen een klap met een auto goed gaan incasseren is wat anders.

Edit: Dat is dus blijkbaar voor mensen die veel vallen. Weer wat bijgeleerd 🤷‍♂️
 
Een kennis van mij is overleden door in de herfst uit te glijden op bladeren, hoofd tegen de borduur en dat was het voor hem.
Tijdens mijn zwangerschap plots beginnen angst krijgen dat ik zou vallen, hoofd tegen de borduur en eventueel nog als "broeikas" aan machines in leven gehouden worden tot ze eruit kon worden gehaald... Zwangerschap doet rare dingen met een mens. 😉
Gelijk doorgereden toen om een fietshelm te gaan kopen. En ik doe hem ook altijd aan... Stel dat ik zonder zou rijden en net dan passeert de papa met de auto, zou ze mij er nadien ZEKER op aanspreken. Voorbeeldfunctie staat dus altijd op "aan".

En dan zie ik aan de schoolpoort dat eigenlijk alle ouders hun kind wèl een fietshelm opdoen, maar diezelfde ouders zwieren hun kleuter dan weer in de auto zonder een kinderstoel of gordel. 🙄Ik krijg daar oprecht de kriebels van!
 
7 jaar zonder fietshelm naar werk gereden. Dan een paar jaar terug toch begonnen. Een 3 tal maand nadien was mijn eerste fietshelm kapot door een serieuze val. Zonder fietshelm was het een pak zwaarder. Ik was een oma op elektrische aan het inhalen. Ik dacht dat ze mijn bel gehoord had, maar blijkbaar niet. Tijdens inhalen zwenkte ze uit naar links, ik moest kiezen tussen haar of mezelf, en heb mezelf opgeofferd door plots af te wijken van het fietspad en ernaast ten val te komen.

Sindsdien echt bijna nooit nog zonder helm op de fiets. Er zijn de laatste tijd gewoon teveel mensen op de baan die te weinig opletten. Die madam was zich van geen kwaad bewust, was met haar elektrische fiets wat aan het zwalpen op het fietspad. Waarschijnlijk 20 jaar niet op een fiets gereden en nu een elektrische gekocht. Dan zwijgen we nog over de infestatie van deelsteps en het rijgedrag van die mensen.
 
Enkel op de speed pedelec, niet op de gewone fiets. Het "helpt" niet dat ik in al die jaren dat ik met de fiets rij nog geen serieuze val heb meegemaakt (en dat is een ongeldig excuus). Mocht ik morgen een serieuze val maken, zoals enkelen hierboven, zou ik er misschien wel eentje dragen.

Maar dus wel met de speed pedelec, aangezien je dan tegen 40 km/u rijdt en een ongeval meteen een héél stuk serieuzer is dan wanneer je 20 km/u rijdt. En ook dat is niet helemaal waar: je kan traag rijden en hard worden aangereden door een auto. Dus ook dat is een excuus.
 
Voor het woon-werkverkeer met de elektrische fiets heb ik altijd de helm op. Omwille van de snelheid en er toch enkele drukkere plekken zijn waar ik passeer. Met de gewone fiets heb ik hem ook op als ik een langere rit doe. Voor de kleine ritjes naar de bakker enz. in het dorp niet.
 
Nee, nooit. En ook niet van plan.

Ik rij wel wat kilometers met de fiets, maar altijd met een gewone fiets. Moest ik met zo'n e-bike (zoals veel gepensioneerden), of zo'n speedpedelec, dat tegen 50 komt voorbij gezoemd, rijden, dan wel. Maar met een gewone fiets, en bovendien nog quasi altijd op redelijk goede fietspaden, zie ik er de reden niet van in. Lijkt me ook zo'n last als je continu zo'n helm moet meesleuren als je iets gaat drinken, een boodschap gaat doen, etc. En echt fietstochten, louter om te fietsen, doe ik toch niet. Daar heb ik een fitness voor.

Dat kleine risico op een hoofdletsel neem ik er gerust bij. Maar je zal mij niet tegenkomen met zo'n mottige pispot op m'ne kop.
 
Nee, is ook één van de redenen waarom ik een ebike gekocht heb i.p.v. een speedpedelec. Is ook de reden waarom ik m'n motor enkel voor plezierritjes gebruikte en geen praktisch nut had. M'n haar trekt op niks meer als ik een helm gedragen heb, dus zo wil ik nergens aankomen. Daarbovenop moet je het meesleuren. Als ze het ooit moesten verplichten voor een ebike, zal m'n ebike ook meteen verkocht worden.
 
Sinds een jaar of 5-6 altijd. Nog nooit gevallen, maar wel al te vaak net niet aangereden geweest. Het is uiteindelijk ook een bijzonder kleine moeite voor iets dat letterlijk je leven kan redden. Ik ben eerlijk gezegd wel pro verplichting. Al denk ik dat het voor veel fietsers belangrijker is dat ze een cursus 'je veilig op de baan begeven als fietsers' en een cursus verkeersregels volgen.

Mijn vrouw heb ik bij de zwangerschap van onze eerste ook verplicht een helm te dragen. Dat was met veel tegenzin in het begin, maar ze doet het nu (meestal) toch heel erg flink. De kinderen zullen hier ook niet thuis moeten komen zonder helm later.
 
Met de speed pedelec altijd. (Is ook wettelijk verplicht)
Met de koersfiets ook altijd.
Met de gewone fiets nooit. (Maar die gebruik ik enkel om hier 500m verder naar de apotheker of bakker te gaan)
 
Terug
Bovenaan