Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
Nope. Wel maar een gewone fiets.

Ik ga wel akkoord dat andere mensen zeer moeilijk in te schatten zijn en best wel bizarre manoeuvres uitvoeren.
 
Het is een beetje zoals met skiën. In mijn jeugd droeg niemand een helm tijdens het skiën. Nu word je raar bekeken als je er geen op hebt. Dat zie ik ook nog gebeuren bij fietsen of toch zeker bij e-bikes.
Ik draag ook geen helm bij het skiën hoor en ben er ook nog niet vreemd voor aangekeken. Ben wel een sporadische skiër, dus ik ga niet op de extreme pistes waar het misschien wel gebruikelijker is om een helm te dragen.
 
Ik draag ook geen helm bij het skiën hoor en ben er ook nog niet vreemd voor aangekeken. Ben wel een sporadische skiër, dus ik ga niet op de extreme pistes waar het misschien wel gebruikelijker is om een helm te dragen.
Wij gaan ook absoluut niet naar extreme pistes, maar wij komen toch zelden iemand tegen die geen helm draagt. Uiteraard merk je niet dat mensen dat raar vinden, het wordt meestal tegen elkaar gezegd. Niet dat ik wil zeggen dat gij het zijt, maar meestal zijn dat wel van die snobs, die uitstralen dat ze zichzelf nogal iets te geweldig vinden.
 
Sinds ik tegen een openslaande deur ben gereden altijd.
Ik had geluk dat de deur tegen mijn nek is terechtgekomen raar maar waar.
Mijn hoofd is ook niet op de grond gekwakt.
Enkele weken veel zeer gehad.
Sindsdien draag ik altijd mijn helm ook al kom ik net van de kapper.
In het verkeer ben je zo afhankelijk van wat andere doen en er zijn veel debiele op de baan.

Die mensen die hun kinderen een helm doen dragen maar zelf hun helm niet opzetten zijn debielen.
Je wilt niet dat u kind iets voorheeft, maar je ziet er geen probleem in om u kind ouderloos achter te laten...

Draag een helm aub, doe het voor de mensen die u graag zien.

PS: koop een helm die goed zit, en aarzel niet om een andere te kopen als u eerste toch niet goed blijk te zitten.
Een helm die niet aangenaam zit draag je op den duur niet
 
Ik vind het alleen een moeilijke beslissing om het voor iedereen te verplichten. Maar ja. Dat was destijds ook het geval met rookverbod. Moord en brand werd er geschreeuwd. Nu is er amper iemand die nog vraagt om dat terug te draaien.

Zijn wel zaken die je niet echt kan vergelijken eh. Jij beschadigt mijn longen wanneer je rookt in mijn omgeving, maar er is niemand die hinder of weet ik wat ondervindt wanneer ik geen fietshelm draag. Je moet mensen tot op zekere hoogte tegen zichzelf beschermen, maar je moet daar ook niet in gaan overdrijven; een fietshelm verplichten terwijl je in Nederland bv. nog geen helm moet dragen op brommers, daarmee ga je het fietsen echt niet populairder maken. Integendeel.
 
Zijn wel zaken die je niet echt kan vergelijken eh. Jij beschadigt mijn longen wanneer je rookt in mijn omgeving, maar er is niemand die hinder of weet ik wat ondervindt wanneer ik geen fietshelm draag. Je moet mensen tot op zekere hoogte tegen zichzelf beschermen, maar je moet daar ook niet in gaan overdrijven; een fietshelm verplichten terwijl je in Nederland bv. nog geen helm moet dragen op brommers, daarmee ga je het fietsen echt niet populairder maken. Integendeel.
Maar je kan het bvb wel vergelijken met autogordels. En gelukkig snapt het merendeel ondertussen wel dat je een gordel altijd aan moet doen.
 
Die mensen die hun kinderen een helm doen dragen maar zelf hun helm niet opzetten zijn debielen.
Je wilt niet dat u kind iets voorheeft, maar je ziet er geen probleem in om u kind ouderloos achter te laten..
:rofl:

Mijn zoontje van 6 is net iets instabieler op zijn fiets en kan moeilijker het verkeer inschatten dan mezelf, van zodra die 12 is mag zijn helm af.

Waarom moet ge als ge gewoon wat recreatief fietst een helm dragen als volwassen persoon?

Valt gij dan wekelijks van uwe fiets op uwe bol? Nee toch?

De dag dat ze verplichten om iedereen een helm te doen dragen dan verkoop ik mijne fiets.
 
Vroeger niet en nu ook niet (met de gewone fiets)

De kinderen wel.

Toen ik de e-step kocht vanaf dag 1 en altijd een helm.
Mn vrouw heeft pas een electrische fiets en die heeft er ook 1 gekocht nu.

Op de gewone fiets dragen we hem raar maar waar niet.
Is dit omdat het zo al van kinds af aan vertrouwd aanvoelt op onze gewone fiets zonder helm?
Een mens is een raar wezen😁
 
Waarom moet ge als ge gewoon wat recreatief fietst een helm dragen als volwassen persoon?
Moeten, je moet niks.
Het is zeer verstandig om het te doen. Het is heel erg aangeraden.
Maar het is vrijblijvend, voorlopig.
Valt gij dan wekelijks van uwe fiets op uwe bol? Nee toch?

En gelukkig maar zou ik zeggen. Maar je hoeft maar één keer te vallen, en één keer slecht en je zal spijt hebben dat je er geen ophad.
Het is soms sneller gebeurd dan je denkt, en het hoeft zeker niet altijd je eigen schuld te zijn.
De dag dat ze verplichten om iedereen een helm te doen dragen dan verkoop ik mijne fiets.

Daar heb je alleen uzelf mee.
Dat dacht uw opa misschien ook toen men een gordel in de wagen verplichte maakte. Volgens mij heeft hij daarna nog veel met de auto gereden.
 
Daar heb je alleen uzelf mee.
Dat dacht uw opa misschien ook toen men een gordel in de wagen verplichte maakte. Volgens mij heeft hij daarna nog veel met de auto gereden.
Daar ben ik het niet mee eens. De overheid wil iedereen op de fiets krijgen, dus de overheid heeft zichzelf daarmee. Het is niet dat de fiets een vervoersmiddel is dat veel voordelen heeft t.o.v. een auto, integendeel. Het is meestal trager (uiteraard zijn er uitzonderingen), je moet je inspannen, je bent blootgesteld aan weer en wind, ... Enkel voor lokale verplaatsingen in een drukke stad zou ik het als een handiger vervoersmiddel zien. Dus als ze dan nog eens een helm gaan verplichten, gaan er al helemaal een hoop mensen afhaken.

Gordelplicht vind ik ook overdreven, maar dat heeft verder niet veel nadelen. Een helm wel (lelijk, warm, haar in de war, iets extra dat je mee moet dragen). Als het over je eigen veiligheid gaat (helm, gordel), zou je er ook de vrije keuze in moeten hebben.

Ze dringen veiligheid tegenwoordig zo erg op dat het plezier wegneemt, dus ik hoop dat ze niet nog verder gaan door een helmplicht in te voeren voor fietsers.
 
Dus als ze dan nog eens een helm gaan verplichten, gaan er al helemaal een hoop mensen afhaken.
Als je ziet hoeveel mensen hier er probleemloos eentje opzetten zonder verplichting, kan die "hele hoop" wel eens goed meevallen.
Het is niet dat tieners massaal de brommer lieten staan toen we plots verplicht werden een helm te dragen he...
Als het over je eigen veiligheid gaat (helm, gordel), zou je er ook de vrije keuze in moeten hebben.
Niet wanneer de maatschappij moet opdraaien voor de gevolgen. Ingrepen, revalidatie, levenslang in een tehuis voor niet aangeboren hersenletsel verblijven,... Zeker wanneer er qua preventie een duidelijk bewezen iets is dat helpt voorkomen, mag de overheid dingen verplichten vind ik.
 
Aan dood of een kasplant zijn beleef je ook niet veel plezier, denk ik dan altijd. En je omgeving al helemaal niet.

Je draagt dat ding twee weken en je bent het gewoon. Een goeie helm zit niet oncomfortabel, hoeft absoluut niet lelijk te zijn (plus, ik stel mij meer vragen bij een maatschappij die zo ijdel is dat ze geen fietshelm wil dragen dan eentje die ze wil verplichten voor de veiligheid), ...

Ik heb toch altijd het gevoel dat de argumenten contra meer stoerdoenerij zijn, en de mensen die beweren nooit nog te zullen fietsen al niet bepaald de meest frequente fietsers zijn.
 
  • MTB: trailhelm of full face afhankelijk van waar we zijn.
  • Koersfiets: gewone helm
  • Stadsfiets: soms gewone helm, soms niet als het voor 300-400 m is
Kinderen hebben hier ook altijd een helm op. Dat argument van lelijk en warm snap ik niet goed. Mijn schoonmoeder is er ook zo 1tje. De helmen van tegenwoordig heb je in alle vormen en kleuren en ze zijn zeer licht en luchtig. Zelfs een full face is zo luchtig dat je er niet in zweet.

Ik ben onlangs door me te haasten eens vertrokken zonder helm op de MTB, maar na 2 km voel je dat er iets niet klopt. Ik ben gewoon terug gedraaid, want ben niet op men gemak anders.
 
Daar ben ik het niet mee eens. De overheid wil iedereen op de fiets krijgen, dus de overheid heeft zichzelf daarmee. Het is niet dat de fiets een vervoersmiddel is dat veel voordelen heeft t.o.v. een auto, integendeel. Het is meestal trager (uiteraard zijn er uitzonderingen), je moet je inspannen, je bent blootgesteld aan weer en wind, ... Enkel voor lokale verplaatsingen in een drukke stad zou ik het als een handiger vervoersmiddel zien. Dus als ze dan nog eens een helm gaan verplichten, gaan er al helemaal een hoop mensen afhaken.

Gordelplicht vind ik ook overdreven, maar dat heeft verder niet veel nadelen. Een helm wel (lelijk, warm, haar in de war, iets extra dat je mee moet dragen). Als het over je eigen veiligheid gaat (helm, gordel), zou je er ook de vrije keuze in moeten hebben.

Ze dringen veiligheid tegenwoordig zo erg op dat het plezier wegneemt, dus ik hoop dat ze niet nog verder gaan door een helmplicht in te voeren voor fietsers.
Ge kunt natuurlijk ook gigantisch gaan overdrijven. De mensen die afhaken omdat ze een helm moeten dragen, gaat behoorlijk beperkt zijn. Voor mij hoeven ze het ook niet te verplichten op een gewone fiets, maar voor alles daarboven lijkt me dat wel aan te raden.

Maar misschien is het nog een gulden middenweg dat de verzekering zich volledig terugtrekt bij een ongeval zonder helm. Dan hoeven de mensen zich geen zorgen te maken of hun haren nog goed zit :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ze dringen veiligheid tegenwoordig zo erg op dat het plezier wegneemt, dus ik hoop dat ze niet nog verder gaan door een helmplicht in te voeren voor fietsers.
Ergens snap ik de kritiek op die risico-aversie waar we als maatschappij naar toe bewegen, maar een helm is dermate laagdrempelig (zowel naar kost als moeite) mét bewezen nut dat ik in dit geval de weerstand niet begrijp.
Ik doe veel kilometers met de fiets, zowel recreatief als functioneel, en vind het mijn plicht tav mijn gezin om er alles aan te doen om telkens ook weer heelhuids thuis te komen. Ik wil mijn vrouw niet opzadelen met een zorgbehoevende man met hersenletsel omdat ik meer inzat met mijn kapsel dan met mijn eigen veiligheid.

En ik heb tijdens het fietsen nog nooit gedacht dat ik meer plezier had gehad zonder helm op.

Nog wat interessant cijfermateriaal:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/de-fietshelm-stimuleren-verplichten-afvoeren:
 
Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij wilt, maar als ik haast de enige aan de schoolpoort ben met een helm schort er wat en is er nog werk aan de winkel.

Uiteraard krijgen de kindjes bijna allemaal een helm buiten die in de bakfiets dan, want een plastieken regenhoes beschermt de hoofdjes. :unsure:

En natuurlijk mag je zonder helm rondrijden. Maar doe dan wel even afstand van de sociale zekerheid als er wat moest gebeuren.
 
Ik vraag me vooral af of diegenen die geen helm wil dragen, ook geen dragen op een moto. Want de kans dat je daar valt is toch maar even groot?
 
Misschien speelt leeftijd ook wel een rol? Het excuus van "mijn haren gaan anders in de war" vind ik nu enorm lachwekkend, maar ik zie mezelf als 20-jarige dat ook wel zeggen. Als je wat jonger zijt, maakt ge niet altijd de meest verstandige keuzes.
 
Misschien speelt leeftijd ook wel een rol? Het excuus van "mijn haren gaan anders in de war" vind ik nu enorm lachwekkend, maar ik zie mezelf als 20-jarige dat ook wel zeggen. Als je wat jonger zijt, maakt ge niet altijd de meest verstandige keuzes.
Ja, hier is de klik ook pas geweest vanaf de fiets voor woon-werkverkeer kwam.
Maar ik vermoed dat de meesten hier wel volwassenen zijn? :p
 
Maar je kan het bvb wel vergelijken met autogordels. En gelukkig snapt het merendeel ondertussen wel dat je een gordel altijd aan moet doen.

Laten we dan ook ineens een helm verplichten voor wandelaars. Want ja, je moet maar eens slecht vallen. Het risico daarop is toch wel zeker 0,01%.

En natuurlijk mag je zonder helm rondrijden. Maar doe dan wel even afstand van de sociale zekerheid als er wat moest gebeuren.

Schaf de sociale zekerheid dan maar ineens af, want iedereen doet elke dag zaken waar een risico aan verbonden is. De auto gebruiken, met gordel aan, hypersensitieve airbags en weet ik welke andere state of the art technologie er nog is, is nog altijd veel gevaarlijker dan fietsen.

Voor de rest geeft deze thread zo'n beetje "ik fiets nooit, maar als ik het doe dan wel volledig ingepakt als Iron Man" vibes.
 
Terug
Bovenaan